Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent

Startet av Tigertoger, tirsdag 07. juni 2016, klokken 22:19

« forrige - neste »

Tigertoger

Hei, mitt første innlegg her blir et spørsmål om hvilken bil jeg skal satse på. Jobben flytter og jeg må begynne å pendle. 46 km hver vei, mest E6. Bilen jeg har mest lyst på er I3. Har den nok rekkevidde til å gjøre jobben hele året uten å fire på komfort?

THE

Har du mulighet til å lade på jobb? Hvis svaret er ja, så er det ingen problem uansett hvilken bil du velger. Hvis det ikke er lademulighet, så har du kanskje en hurtiglader langs turen til jobb? I verste fall kan du hurtiglade de kaldeste dagene om det blir knapt med rekkevidde.

Hvis lading ikke er noe problem, så kjøper du i3 hvis det er bilen du har lyst på. Det går også rykter om at i3 kommer med mulighet for 50% større batteri på 2017 modellene. Hvis det er tilfelle, så er det absolutt ingen problemer med rekkevidde/komfort i i3 hele året.

Hvis du ikke kan lade andre steder enn hjemme, og i3 ikke får større batteri, så må du nok vurdere litt mer.

Noen viktig spørsmål da, er om det er 100/110 km/h fartsgrense eller 60/70/80? I tillegg kan det være greit å vite slik ca klima der du holder til, spesielt hva som er "normale" temperaturer på vinter. Det har mye å si for rekkevidde/komfort om det normalt ligger på -5 til +5 grader eller om det er vanlig med -15 til -30 grader på vinteren.

Jeg tror nok jeg hadde gått for en Leaf 30kWh eller kanskje sjekket ut Hyundai Ioniq eller Opel eAmpera som kommer snart til kjøringen din. I alle fall om du skal kjøre mye motorvei med lave vintertemperaturer, og vil kjøre t/r hver dag uten lading verken på jobb eller hurtiglader.

Selv pendler jeg 49 km hver vei uten lademulighet på jobb eller langs veien til jobb. Det har gått fint i vinter med Zoe, men da er det på veier der halvparten av strekningen har 80 km/t og resten en god blanding av 50, 60 og 70 km/t. I tillegg er det på Vestlandet med relativt mildt klima. På det kaldeste i vinter var det -12 til -15 grader, og da hadde jeg ca 10-15% igjen på batteriet da jeg kom hjem, MEN det var kjøring med lite varme i bilen og stillongs på. Ved -20 grader tror jeg ikke min gamle Zoe klarer denne turen uten lading. Nye Zoe har en del lengre rekkevidde, så den ville nok klart turen. Zoe er for øvrig en fin, liten bil til en god pris, men siden den mangler hurtiglading er den ikke spesielt godt egnet for lengre turer der du må ha lading underveis. Selv om du kjøper bilen til pendling kan jeg garantere deg at den blir brukt MYE mer enn du tror. Elbil er enkelt, komfortabelt og rimelig sammenlignet med eksosbiler, og du kommer garantert til å foretrekke elbilen. Derfor må/bør du kjøpe en bil med mulighet for hurtiglading.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

46 km hver vei er noen få km mer enn jeg pendler (42 km her). Dette er på 80- og 90-vei. Mistet lademulighet på jobb i forb. med jobbflytting, så må kjøre t/r på en lading og parkere i gata. Det går såvidt i sprengkulda i -15 med vår 1. gen 24 kWh Leaf. Men da har jeg gjort små modifikasjoner på bilen, samt å daffe avgårde i 80 i 90-sonen de verste dagene. Det går altså på et vis og jeg har varme i bilen. Jeg tror ikke BMW i3 har noe bedre rekkevidde enn dette. En 2. gen Leaf vil klare det endel bedre, men være nær grensa den også på kalde dager.

En nabo har e-Golf uten varmepumpe og pendler 46 km langs samme vei som meg uten lading på jobb. Han klarer seg greit i 15 blå men har lite igjen når han kommer hjem.

Som THE skriver ville jeg gått for 30 kWh Leaf, men kanskje også Kia Soul EV eller Mercedes B-klasse EV for å være sikker på å klare t/r uten lading i all slags vær og klima.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Taffelman

i3 klarer seg godt i kulda, har hatt minimum 100 km rekkevidde i hele vinter.

Jeg pendler ca 80 km hver vei langs E6, men lader i Oslo. Når det blir kaldere enn -10 så hjelper det å holde seg i litt i høyrefila hvor trafikken ofte holder ca 90 km/t.

Men det er ikke så mange dagene i året det er skikkelig kaldt, og skulle det knipe en dag så er der flere hurtigladere langs veien, eller så kan du legge inn en handlestopp på butikker/senter som har semi-hurtig ladestolper.

Med Elbil så lærer man fort at man sparer mye energi på å forvarme bilen, og å skru ned temperaturen (<20°) og istedet bruke setevarmer for å beholde komforten.

i3 har kraftig setevarmer, og forvarmer bilen på få minutter. Fjernstyring via appen har fungert veldig bra.

Ved bruk av navigasjon, så har man også veldig god kontroll på rekkevidde underveis.

BMW er flinke på slike "smådetaljer" som du ikke kan lese deg til ved å se på spesifikasjoner, men som gjør at brukeropplevelsen blir veldig bra.

Hvis det er i3 du har lyst på, så gjør den jobben hvis du kan leve med å kanskje legge inn et lite ladestopp på de aller kaldeste dagene.
X75D
TM3 LR AWD

tutti

Glem elbiler med de minste batteriene til slik kjøring.

Gå for Soul eller Leaf 27 kWh.

Da slipper du å fryse eller kjøre sakte for å spare strøm om vinteren.

tomrh

Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 08:48
Men det er ikke så mange dagene i året det er skikkelig kaldt, og skulle det knipe en dag så er der flere hurtigladere langs veien, eller så kan du legge inn en handlestopp på butikker/senter som har semi-hurtig ladestolper.
Er det noe jeg har erfart så er det at det er utrolig kjipt å måtte stoppe å hurtiglade på vei hjem fra jobben! Eller å måtte legge inn handlestopp når man egentlig vil noe annet. Det viser seg i praksis verre enn rekkeviddeangst, tar meg i gang på gang å tyne batteriet til det siste for å unngå stopp. Nei, rådet er å kjøpe en elbil som takler distansen og fartsgrensene alle dager i året.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Magster

Dagens i3 klarer denne distansen de fleste dager uten lading, men er det veldig kaldt ute må du nok hurtiglade litt, eller kjøre sakte. Til høsten kommer i3 med 50% større batteri, da blir den best i klassen på rekkevidde.

Tigertoger

Distansen  jeg skal pendle er mellom Rygge og Ski. Finnes plenty med hurtigladere på min rute så om jeg kun behøver å lade noen få dager i året skal jeg nok leve med det. Et annet nybegynner spørsmål, tappes batterier I elbil når man står parkert ute I kulde om vinteren uten mulighet for lading? Jeg jobber lange skift (12t)

Taffelman

Nei, men du vil få litt høyere forbruk de første kilometerene pga oppvarming av kupé og batteri, evt. Bruke litt på forvarming.

Til høsten lanseres ny versjon av i3 med minst 50% større batteri. Men dagens modell/brukt vil gjøre jobben 95% av tiden, og kan du leve med 10 min hurtiglading en uke eller to på kaldeste vinteren, så er i3 en veldig morsom bil å kjøre.

Ser du på ny eller brukt? Navi-pro og hi-fi er attraktive options.
X75D
TM3 LR AWD

Mazzbot

Hei ☺ jeg pendler 86 km t/r jobb , lademulighet på jobb og hjemme . Lader bare på jobben og hjemme etter behov . Jeg kjører en 2015 24 kWh Leaf , i3 er mer effektiv enn i3 så tror den klarer det meget fint , prøv å få til lading på jobb ? Ellers ville jeg vurdert 30 kWh Leaf med agrolavtale / bondeavtale

Vestlandsklima,  jeg starter alltid forvarming av bil !!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tutti

#10
Sitat fra: Tigertoger på fredag 08. april 2016, klokken 00:39
Distansen  jeg skal pendle er mellom Rygge og Ski. Finnes plenty med hurtigladere på min rute så om jeg kun behøver å lade noen få dager i året skal jeg nok leve med det. Et annet nybegynner spørsmål, tappes batterier I elbil når man står parkert ute I kulde om vinteren uten mulighet for lading? Jeg jobber lange skift (12t)
Siden du skal kjøre i 110 soner så må du regne med et høyt forbruk.

Jeg kjører selv egolf mye på denne strekningen og den bruker mindre strøm enn de høyreiste elbilene i slike hastigheter. Jo, større fart, jo mere blir forskjellene mellom elbilene i strømforbruk. Egolfen ligger også godt på veien i høy fart, det samme kan ikke sies om stolpebiler med tynne ballongdekk. Med radarbasert cruisecontroll som standardutstyr på egolfen er det bare å slappe av mens du suser av gårde.

Du trenger ikke å være redd for batteritap.

Hvis du er tålmodig så kan du evt. vente på Ioniq 26 kWh som virker spennende.

Magster

I3 ligger fint på veien i 110 km/t :)

Ingeniøren

Sitat fra: Magster på fredag 08. april 2016, klokken 18:41
I3 ligger fint på veien i 110 km/t :)

Jepp, kjøre E18 daglig og forstår meg ikke på de som ikke tror i3 duger i høye hastigheter. De har nok ikke prøvd den...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tomrh

Rekkeviddetest av i3 vs e-Golf vs Leaf (Visia) i noen få plussgrader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sungrazer

Jeg pendler 100 km t/r med BMW i3, fungerer godt og om du har mulighet til å lade på jobb er det aldri noe problem. Til høsten kommer BMW i3 med 50% større batteri, og da er det definitivt ikke noe problem.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA