Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oslo - Stavern, et risikoprosjekt?

Startet av Bosun, tirsdag 07. juni 2016, klokken 18:49

« forrige - neste »

Bosun

Blir det varmt i bilen når man starter varme med car-net? Har startet med 22 grader, men syntes ikke det er noe varme når jeg kommer til bilen..
Hvor lenge går varmeapparatet når man starter via car-net?
Har det noe å si at jeg lader med 10 ampere?
Vil man høre vifte eller se noe lys i varmeapparatet som indikerer at varmen er på?
Bilen er 2016 med VP.

David Skov Hansen

Ja du bør mærke en varme men meget afhængigt af hvor længe den har varmet? Hvis du tidsindstiller forsøger bilen at varme op til ønsket temperatur ud fra forskellige parametre.

SteinarSun

Min erfaring er at du må ha minst 24 grader på forvarming, jeg har min på max.
Det er ikke noe lys som indikerer at forvarming er på (bortsett fra et svakt lys der temperaturen vanligvis står på begge sider).
Du hører imidlertid godt fra utsiden av bilen at viften går inne i bilen.

Føler at bilen blir varmere på 16A, men dette kan være ren innbilning..
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Råde

Enig med de to foregående. Du vil aldri få det veldig varmt i kupeen ved forvarming (når det er kaldt - min erfaring) bortsett fra når du hurtiglader har på varme via carnet. Jeg innbiller meg også at det blir litt varmere med 16A enn 10A.
e-Golf | X75D

Bosun

Ok, så det blir ikke veldig varmt når det er kaldt. Men nå er det ca 8-10 grader i garasjen og det er ikke varme i bilen, 22 grader på termostat og car net indikerte at varme var på. Det var heller ikke noe vifte lyd fra bilen når jeg kom til garasjen og det burde det vel ha vært? Er det noe form for max-tid varmen kan stå på før den skrur seg av?

Sirup

Når jeg starter varming via car-net ligger temperaturen på "LO" på appen, så jeg må skru opp temperaturen hver gang. For å få best effekt stiller jeg inn på høyeste temperatur.

Tror ikke temperaturen som står innstilt i selve bilen har noe å si når man benytter forvarming, da er det temperaturen man har på car-net som styrer.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Råde

Sitat fra: Bosun på onsdag 06. april 2016, klokken 23:31
Ok, så det blir ikke veldig varmt når det er kaldt. Men nå er det ca 8-10 grader i garasjen og det er ikke varme i bilen, 22 grader på termostat og car net indikerte at varme var på. Det var heller ikke noe vifte lyd fra bilen når jeg kom til garasjen og det burde det vel ha vært? Er det noe form for max-tid varmen kan stå på før den skrur seg av?
Maks tid koblet til strøm 30min. Batteri 15 min.

Flere som har opplevd manglene varme ved forvarming. Løst ned SW oppdatering.
e-Golf | X75D

Chana

Sitat fra: Råde på torsdag 07. april 2016, klokken 06:33
Sitat fra: Bosun på onsdag 06. april 2016, klokken 23:31
Ok, så det blir ikke veldig varmt når det er kaldt. Men nå er det ca 8-10 grader i garasjen og det er ikke varme i bilen, 22 grader på termostat og car net indikerte at varme var på. Det var heller ikke noe vifte lyd fra bilen når jeg kom til garasjen og det burde det vel ha vært? Er det noe form for max-tid varmen kan stå på før den skrur seg av?
Maks tid koblet til strøm 30min. Batteri 15 min.

Flere som har opplevd manglene varme ved forvarming. Løst ned SW oppdatering.

Føler ikke at den står å varmer i 30min når den står i lader heller, er det noen innstillinger for dette?

Merket det bler raskt kaldt igjen inni bilen når jeg ikke var rask nok ut etter forvarming hadde sluttet.
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

Knoffen

Etter å ha lest tidligere innlegg om manglende varme ved forvarming og egne erfaringer i vinter, foretok jeg noen målinger i februar. La et trådløst termometer i bilen slik at jeg kunne følge med temperaturen i bilen inne fra huset. Sjekket først dette termometeret mot et vanlig termometer for å se at det ga noenlunde samme temperatur.

Jeg har vanlig ladekladd 10A og prøvde både med forvarme via avgangstid og via start ved hjelp av Car-net.

Grovt sett økte forvarme i 30 min temperaturen med 10 grader. Med 3 grader ute kommer jeg opp i 13.8 etter en halv time. Med -2 grader ute kommer jeg opp i 8.0
Med 5 ute kommer jeg opp i 14.5, dersom jeg fortsetter 30 min til kommer jeg opp i 18.7. Jeg gjorde dette på tidspunkt der batteriet ikke ble ladet.

Jeg hadde først temperatur innstilt på 22 grader, senere på HI, men det så ikke ut til å spille noen rolle.

Jeg rapporterte dette til Møller og ba dem sjekke bilen opp. De sa da at de ikke fant noen feilmeldinger og at bilen ble varm (bare ved å føle temperaturen i bilen uten måling). Jeg ba dem foreta en måling med termometer og sammenligne med en annen bil. De gjorde da en prøve med starttemperatur 4 grader. Min bil fikk 19 grader og demobil 16.5 grader etter en halvtime. Dette er litt høyere enn mine målinger, men det er mulig at de hadde 16A strømtilkobling.

Jeg prøvde også forvarming uten strømtilkobling. I teorien skulle da det være mulig å trekke ut større effekt enn via en 10A tilkobling, men temperaturen ble ikke høyere. Men dersom varmen da bare står på 15 min burde jeg gjøre dette to ganger etter hverandre.

Er det noen som har gjort målinger som får høyere verdier?

Det er ut til at dersom en ønsker god og varm bil med utetemperaturer under 10 grader så må en sette på forvarme to eller tre ganger med en halvtimes mellomrom. Egentlig burde styringen være mer avansert og ta hensyn til både utetemperatur og strømstyrke og om det lades eller ikke slik at varmen starter f.eks. en time eller 1.5 time før avgang.

Min bil er levert i juli 2015 med varmepumpe.

Nickelilltroll

Måste lösa upp denna tråden på nytt.

Min förhandlare ringde igår och frågade om jag fortfarande var förnöjd med bilen? Ja, det enda som inte fungerar 100% är förvärmningen, både tidsinställd och via app. Några gånger har den inte startat och alla gånger blir det knappt lunken temperatur.

Fick så mail 2 timmar senare att bilen skall in till check. Det har det varit inne för TRE gånger förut, utan funn och möllermekaniker säger bilen blir var om fungerar fint alla 6 gånger dom testade den.

Jag finner ju självklart inte på detta med att det inte fungerar. Är både slitsamt och logistikmässigt plågsamt att leverera in bilen till verkstad. Känns som jag inte får gehör från möller och allt bara blir sopat under mattan!!

Har ni som haft problem med denna förvärmning fått ordning på sakerna?
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Råde

Nei. Har sluttet å stresse med det. Forvarmer ved å gå ut og "skru på" bilen.
e-Golf | X75D

SteinarSun

Har satt klima til "strong" og forvarmer på max varme.
Fungerer nogenlunde bra, men jeg har ikke målt med termometer
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

aageaasved

bruker bestandig max,er bestandig året rundt godt å varmt

Nickelilltroll

Sitat fra: SteinarSun på torsdag 22. september 2016, klokken 14:22
Har satt klima til "strong" og forvarmer på max varme.
Fungerer nogenlunde bra, men jeg har ikke målt med termometer

Jadå. Är inte inställningarna det är fel på.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Min fråga till er som får det till å bli varmt, 10 eller 16Ah sikring?
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA