Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Otta til Beitostølen.

Startet av Davidsv, tirsdag 07. juni 2016, klokken 15:55

« forrige - neste »

Davidsv

Skiftet til sommerdekk for et par dager siden. Nå kan jeg kjenne i rattet at det kan være litt tyngre innimellom og så deretter kan det 'løsne'. Nesten som om det trekker til en tilfeldig side innimellom, men ikke plutselig eller spesielt hardt. Jeg kan slippe rattet og noen ganger går det helt rett, andre ganger skener den til en side (kan være begge sider), men vet ikke om dette tilfeldigvis er pga veien. Føler meg ikke utrygg men den var definitivt ikke sånn før jeg skiftet. Jeg har sjekket at det er 175nm moment på alle hjulboltene. Noen som har en idé om hva dette kan være?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

krister461

Davidsv

S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

RaBalder

Taffelman

Høres ut som sporing, typisk problem med breie lavprofil sommerdekk som har stivere dekksider enn vinterdekkene. Sjekk at dekktrykk er riktig, og test evt med litt ekstra trykk (10% over anbefalt).
X75D
TM3 LR AWD

Davidsv

Trykk er 45 psi kald, jeg kan teste med litt til. Blir litt stødigere i følelsen om jeg skifter til sport styring. Kanskje noe som ikke alltid er helt fiksbart dette her?

Brede

Samme følelse hver vår ved hjulskift her også.
Rent komfortmessig er vinterhjulene en drøm i forhold til våre 21" sommerhjul.
De første par dagene føles det rett og slett ubehagelig og litt skummelt ut på de sporete veiene i nabolaget her, men en blir vant til det etter hvert.

Som du sier så hjelper det å stille inn styringen til sport.

(Jubel i heime her i går da lokalavisa avslørte at det skal legges ny asfalt til-fra jobb i løpet av året  ;D )

daghb

Stive dekksider på grunn av vinterlagring gjør at de ofte "klatrer" på sidene av hjulsporene i veien. Dette gir seg litt etter litt og det kan nok ta 3-500 km kjøring før vinterstivheten gir seg. Som andre sier er lavprofildekkene stivere enn andre dekk så du vil nok uansett merke det utover inntil du blir vant til hvordan bilen oppfører seg. Altså: helt normalt dette.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

erot

Ta en hjulstillingskontroll. De fleste Teslaene har helt tullete spissing foran, vanligvis minus 16-20 minutter. Få den justert til pluss 3 minutter, da blir den perfekt. Grunnen til at du merker det først nå er at vinterdekkene er så ettergivende (som nevnt av andre over).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA