Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mod X spottet i Norge!

Startet av lfc4ever, tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:34

« forrige - neste »

lfc4ever

Hyundai Ion går for CCS og nå støtter også Tesla opp om den samme standarden:
http://insideevs.com/tesla-joins-ccs-based-charin-association/
For øvrig kan det jo se ut som det skal gå veldig fort å lade med CCS etter hvert  :)

Det ryktes også at Renault vil bruke CCS på ny modell med større batteri.
Hva med Nissan?

Hva vil dette å ha si i fremtiden for oss med ChaDeMo og AC. Vil en tilslutt kun ha hurtigladere med CCS?
AC er jo allerede litt på vei ut i Norge(nye Kiwi hurtigladere blir kun CCS/ChaDeMo)
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

tutti

Med type2 og CCS kan man lade hjemme med 3-fase. Chademo og type 1 er dessverre begrenset til 1-fase.

Med større batterier dør nok type 1 og Chademo fort ut..

RaBalder

Sitat fra: tutti på onsdag 06. april 2016, klokken 14:30
Med type2 og CCS kan man lade hjemme med 3-fase. Chademo og type 1 er dessverre begrenset til 1-fase.

Med større batterier dør nok type 1 og Chademo fort ut..

Chademo begrenset til 1 fase ???

Dette må du gjerne utbrodere litt mer  ::)

Hansi

Det er såpass mange biler med CHAdeMO ute på veiene at dette neppe blir faset ut med det første
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

pudderjagar

Eg tvilar på at me vært "kvitt" Chademo og kan gå for ein felles ladestandard via CCS. Her er Asiatene for glade i standarden sin. Men at det kanskje kan minke betrakteleg på dei ser eg ikkje vekk ifrå.

Hadde vore flott å bare hatt ein standard.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Bare én standard?  :o Jeg har alltid hørt at det fine med standarder er at det er så mange av dem..  ::) :P

pudderjagar

Ok, la gå da. Etter fleire å velja i, jo større sjanse for at dei vært ein flopp. Hadde vore fint med ei standard for kvar bil ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

LMOR

Mener å ha lest at det ikke skal være "lov" å selge biler med annet enn CCS i EU etter 2019. El.l. Men kanskje ble det ikke vedtatt, men siden flere tar CCS i bruk kan det tyde på at det er slik.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pudderjagar

Har høyrt noko om de, men kva med alle bilane som vært produsert utanfor Europa. Dei ser ut til å konsekvent bruka Chademo. Eg trur neppe dei bygger eigne bilar for Europa. Men kanskje standarden i utgangspunktet er så lik at bilane vært laga med begge og får montert inn plugg etter kvar dei skal selgjast.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

LMOR

Ser at de har endret dette til å kreve som i Norge at alle som vil sette opp en hurtiglader MÅ sette opp CCS, men kan støtte andre i tillegg. Altså hvis Nissan sponser en lader, så må den også støtte CCS.
Det er en annen variant som ikke forbyr andre standarder, men CCS biler vil da ha en fordel i EU.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Trekkoppbil

Det er vanskelig å spå om framtida.

Personlig tviler jeg på at det vil bli noen enerådene plugg i vår levetid.  Det vil alltids dukke opp nye behov, og ulike behov for ulike kjøretøy.



Vollis47

#12
Sitat fra: tutti på onsdag 06. april 2016, klokken 14:30
Med type2 og CCS kan man lade hjemme med 3-fase. Chademo og type 1 er dessverre begrenset til 1-fase.

Med større batterier dør nok type 1 og Chademo fort ut..

Det er ikke relevant å snakke om 1-fase eller 3-fase i forbindelse med Chademo eller CCS da disse er likestrømslading.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Vollis47

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 06. april 2016, klokken 19:07
Har høyrt noko om de, men kva med alle bilane som vært produsert utanfor Europa. Dei ser ut til å konsekvent bruka Chademo. Eg trur neppe dei bygger eigne bilar for Europa. Men kanskje standarden i utgangspunktet er så lik at bilane vært laga med begge og får montert inn plugg etter kvar dei skal selgjast.

EU kan gjerne kreve at alle biler som selges i Europa skal ha CCS. De aller fleste biler lages i forskjellige varianter til forskjellige markeder.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Trekkoppbil

#14
Chademo er en likestrømskontakt, og det er den eneste standarden du finner i alle 3 verdensdelene.

Det som er tragisk med CSS, er at det vil gjøre USA-import vanskelig. Må man da ha med seg overgangsadapter for å kunne bruke bilen i ulike land, eller åssen fungerer CSS?

For CSS regner jeg med at det er ulike plugger for 1-fasekontakter og 3-fasekontakter, og det er ulike plugger i ulike land, da EU har en særegen standard for AC-kontakter.
CSS er en kombiløsning, der man bruker til dels både AC- og DC-kontakta på bilen. Ved DC-lading bruker man signaleringspinnene i AC-kontakta hvis jeg har forstått det rett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA