Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gul varsellampe og skilpadde

Startet av LarryF, mandag 06. juni 2016, klokken 20:56

« forrige - neste »

LarryF

I dag skulle jeg kjøre hjem fra et møte i Ringsaker og ville ta turen via Valdres og Hallingdal over til Numedal. I utgangspunktet så det ut til å være bra med hurtigladere etter ruten og etter å ha ladet til 75% på Dokka satte jeg kursen mot Aurdal/Leira før Golsfjellet. På Aurdal var DC laderne ute av funksjon og på Leira var det tydeligvis noe ombygging på gang så dette så litt vanskelig ut, men jeg tenkte at jeg måtte prøve turen over fjellet med ca 40% igjen. Det er ganske bratt opp på Golsfjellet og halvparten av gjenværende forsvant før jeg var oppe på 750 meter. Derifra ble det kjøring i 40-50 km/t mens kilometerne sneglet seg avgårde og batteriet ladet seg ut litt for raskt. Skulle jeg stoppe å se etter en stikkontakt?? Jeg tok sjansen og kom til toppen over Gol med bare et par kilometer igjen på batteriet. Ned mot Gol regenererte jeg ca 1,5kWh så jeg hadde nok til å finne GKs lader der nede. Turen hjem over fjellet fra Nesbyen gikk bra, så jeg slapp med skrekken denne gangen også...
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

THE

Skummelt å basere seg på Fortum-KIWI laderne på tur. Mange skal byttes ut, og en del av laderne har vært permanent ute av drift lenge.

Fra Leira er det bare noen få km til Fagernes der det er to hurtigladere om jeg ikke husker feil, så der i området er det ikke krise om en lader er ute av drift.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: LarryF på tirsdag 05. april 2016, klokken 23:40
I dag skulle jeg kjøre hjem fra et møte i Ringsaker og ville ta turen via Valdres og Hallingdal over til Numedal.

Jeg drar aldri i verden på tur der jeg er totalt avhengi av at en enslig hurtiglader fungerer. Om hurtigladerene er av "gammel kiwi type" (lader som er kjøpt av Nissan til en billig penge?), bør det helst være andre alternativer i nærheten, da er det ikke nok med "ett par ladere".

Kiwi Leira blir nok bra når de får byttet ut "gamleladerene" med nye. Da blir nok den strekningen der trygg å kjøre. Skulle ønske fortum ville skrive ladermerket på ladekartet sitt. Da kunne man se om det var upålitelige DBT ladere, eller langt mer pålitelige ABB ladere.

Eller, som på McD Groruddalen, garantere seg mer å ha en ABB, en veefil og en garo lader. Alle disse er vel relativt pålitelige.

Ferry

Fagernes-området er ganske bra dekket. I tillegg er det type 2 32 A utenfor Valdres Storsenter på Leira. I løpet av året kommer det hurtigladere på Bagn også. Dessverre kreves det stor grad av lokalkjennskap for å ta seg fram med elbil.

pudderjagar

Når ein skal reise på tur med elbil så er da viktig å sjekke status på ladarane ein skal bruka. Dette finn du på nettsidene eller på www.ladestasjoner.no

Eg ser ingen fare med å bruke ladarer der da er bare ein. Ein reduserer risikoen betrakteleg ved å sjekke status. Ofte så finnst da ein ac stolpe eller ein vanleg kontakt som ein kan nødlade på til neste lader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA