Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hacking av Mitsubishi Outlander

Startet av Achilles, mandag 06. juni 2016, klokken 14:50

« forrige - neste »

Achilles

Hei!

Jeg er lykkelig eier av en ny 90D  :) Har forsøkt 3 ganger på Supercharger med temp 8-10 grader, < 50% status batteri, varmt batteri og ingen andre ladene biler. Har da kun fått 60-70 kW!

Jeg har tidligere hatt 85D og fikk da som regel 90-110kW i tilsvarende situasjoner. Finner dette veldig underlig. Tenkte å kontakte Tesla ved neste lading slik at de kan logge data, men ville høre om andre har hatt tilsvarende opplevelse? Evt forslag til feil?
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

Jejl


Øyvind.h

Høres ut som riktig effekt for 90 batteriet, dessverre.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27543.msg469448.html#msg469448

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. april 2016, klokken 09:30
Da har jeg laget en enkel oppstilling.

Det som er viktig å merke seg er at hurtiglader-hastigheten falt en del fra bilen var ny til den var to år gammel. Noe kan være degradering, men tror også noe skyldes endringer i software.

Dermed blir det ikke helt riktig å sammenligne S90D verdiene mot de beste S85 verdiene. Har fylt inn tidspunkt/bil der jeg husker hvor målingen er fra.

Men uansett om diffen er mindre enn 2013-tallene tilsa er det like fullt en forskjell i ladehastighet.
90-batteriets effekt faller tidligere og litt raskere. Dermed har man i praksis negativ effekt av 90-batteriet om man er på en lang tur av typen 6-7-800km+ og ikke kan utnytte fravær av forskjell i ladehastighet opp til ca 25% SOC.

Sånne som meg som ankommer SC med type 5-15% og ikke trenger rare påfyllet/har mye lengre pauser enn ladebehovet er strengt talt lite berørt av dette. Men for andre kan det påvirke reisetiden negativt.

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 05. april 2016, klokken 20:38
Nedsiden på 90-batteriet er muligens at den mister mye kapasitet i starten, og at superlading tar vesentlig lengre tid enn med de gamle 85- batteriene.
Noen erfaring der Oyvind?
Hvor fort går det ved SOC >50%

Notater lagt ut :)
Rekkeviddetap ved 90/100%, dvs anslått rekkevidde i tkm, virker å holde seg bra. Ikke typen tap enkelte har rapportert om, så pt. holder jeg en knapp på feil ved enkelte pakker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Achilles

Sitat fra: Jejl på onsdag 06. april 2016, klokken 10:50
Har du hatt på range mode?

Nei, har ikke hatt på Range Mode.

Hvis dette er hva man kan forvente av 90D blir sommerens Europatur ikke like smooth som planlagt  :-[
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

Muffinman

Du får lade fullt om natta slik at du har med deg mest mulig når du starter. Det hjelper i det minste litt. Samsvarer med min ene lading på sc med P90D forresten. Fikk 68kW på 50%. Min 2013 P85 med over 100k på telleren får 73, og 85D'en får 83-84 ved samme soc. Sistnevnte lå forresten på 118kW til den passerte 25%, og var passert 35% når den falt under 100kW.

Mon tro om det er begrensninger i kjemi som gjør dette på 90' ene, eller om det kan forventes justeringer i software etterhver?

DagfinnN

Hadde en merkelig opplevelse på Klett i går. Ladet (glemte å notere kw) men fikk beskjed om at bilen ladet 250 km/t. Noe som jeg synes er lavt. Hadde ca 30%. Kjørte så vider mot Molde og ladet på aspøya bare for å sjekke. Der kom det nærmere 550 km/time.
Hvorfor er det slik forskjell?

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Havebigfun

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 06. april 2016, klokken 21:36
Hadde en merkelig opplevelse på Klett i går. Ladet (glemte å notere kw) men fikk beskjed om at bilen ladet 250 km/t. Noe som jeg synes er lavt. Hadde ca 30%. Kjørte så vider mot Molde og ladet på aspøya bare for å sjekke. Der kom det nærmere 550 km/time.
Hvorfor er det slik forskjell?
Batteritemp? mange andre som ladet på Klett?

NilsG

@DagfinnN
Husk også at når du leser av "ladehastighet" i km/t så får du et gjennomsnittstall på hele ladeøkta!
Skift til energivisning om du vil ha faktisk ladehastighet.
Dvs at om du leser av "ladehastighet" etter 15 minutter så får du det du i snitt har ladet med hele kvarteret. Hvis du gjorde det på Klett og leste av umiddelbart på stopp nummer 2 så kan det være noe av forklaringen på opplevd ladehastighet og :-)

Hvis Klett var tidlig på turen så er ikke batteriet "varmt" nok for å få full effekt enda, du må faktisk kjøre et godt stykke, og da med rangemode off.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

DagfinnN

Takk for svar. Det var nok batteriet som var kaldt. Kjørte fra Tr.heim sentrum og ladet straks på Klett. Det var kjølig ja.
Godt å lære!
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Achilles

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. april 2016, klokken 18:56
Du får lade fullt om natta slik at du har med deg mest mulig når du starter. Det hjelper i det minste litt. Samsvarer med min ene lading på sc med P90D forresten. Fikk 68kW på 50%. Min 2013 P85 med over 100k på telleren får 73, og 85D'en får 83-84 ved samme soc. Sistnevnte lå forresten på 118kW til den passerte 25%, og var passert 35% når den falt under 100kW.

Mon tro om det er begrensninger i kjemi som gjør dette på 90' ene, eller om det kan forventes justeringer i software etterhver?

Hva opplever andre 90D eiere???
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

tkjoerlaug

Sitat fra: NilsG på torsdag 07. april 2016, klokken 08:24
@DagfinnN
Husk også at når du leser av "ladehastighet" i km/t så får du et gjennomsnittstall på hele ladeøkta!
Skift til energivisning om du vil ha faktisk ladehastighet.
Dvs at om du leser av "ladehastighet" etter 15 minutter så får du det du i snitt har ladet med hele kvarteret. Hvis du gjorde det på Klett og leste av umiddelbart på stopp nummer 2 så kan det være noe av forklaringen på opplevd ladehastighet og :-)

Stemmer dette? Ladet på Chademo i påsken og startet med kaldt batteri på 35% SOC. I starten fikk jeg 120km/t, og så gikk den gradvis opp på 199km/t som vel er maks-hastighet på Chademo. Den lå på 199km/t stort sett hele lade-økta opp til 80%.

Dersom km/t var en snitt-verdi, burde ikke denne ligge på 199km/t i lang tid.


RaBalder

Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 08. april 2016, klokken 11:26
Sitat fra: NilsG på torsdag 07. april 2016, klokken 08:24
@DagfinnN
Husk også at når du leser av "ladehastighet" i km/t så får du et gjennomsnittstall på hele ladeøkta!
Skift til energivisning om du vil ha faktisk ladehastighet.
Dvs at om du leser av "ladehastighet" etter 15 minutter så får du det du i snitt har ladet med hele kvarteret. Hvis du gjorde det på Klett og leste av umiddelbart på stopp nummer 2 så kan det være noe av forklaringen på opplevd ladehastighet og :-)

Stemmer dette? Ladet på Chademo i påsken og startet med kaldt batteri på 35% SOC. I starten fikk jeg 120km/t, og så gikk den gradvis opp på 199km/t som vel er maks-hastighet på Chademo. Den lå på 199km/t stort sett hele lade-økta opp til 80%.

Dersom km/t var en snitt-verdi, burde ikke denne ligge på 199km/t i lang tid.
Nei.

Hvis vi konstruerer et tilfelle.
* Sett at du begynner med 120km/t i ladefart. Tidspunkt 0
* Og lader med samme effekt i en halv time.
* Etter en halv time så vil det fremdeles stå 120km/t i bilen.
* Den neste halve timen leverer stasjonen full effekt som da gir 200km økt rekkevidde pr. time.
* Når tiden så er 31 minutter, så har man ladet 30 minutter med en effekt som gir 120km/t og 1 minutt med en effekt som gir 200km/t. Det vil stå ca. 122km/t i bilen.
* Etter 60 minutter så har man ladet 30 minutter med en fart tilsvarende 120km og 30 minutter med en fart tilsvarende 200km. Det vil stå 160km/t i bilen.

Snittverdien i bilen med km/t visning er fra ladeøkten starter.

Hvis jeg har forstått dette rett  ::)

hmre

Sitat fra: Achilles på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:01
Hei!

Jeg er lykkelig eier av en ny 90D  :) Har forsøkt 3 ganger på Supercharger med temp 8-10 grader, < 50% status batteri, varmt batteri og ingen andre ladene biler. Har da kun fått 60-70 kW!

Samme sak hos meg. Jeg ringte Tesla support to ganger mens jeg ladet. Første gangen på Lier hadde jeg ca 60KW på ca 50% soc, de sjekket og fant ikke noe feil, batteriet var varmt, ikke to på samme bås-nr etc. Prøvde forskjellige båser og både Lier sør og Nord, mens jeg snakket med dem på tlf. Spurte spesifikt om man får lavere hastighet ved forskjellige soc %, da sa damen -etter at hun sjekket med noen andre- at det kun var etter 80% man fikk lavere hastighet. De skjønte ikke hva som var årsaken, og opprettet en logg slik at det lå i systemet.
Jeg spurte to andre som ladet samtidig hvilke hastighet de hadde. Han ene kom dit med kald bil og hadde lav KW, han andre kom langveis fra og fikk ca 110KW - husker ikke hvor mye % de hadde. (Eller hvilken modell.)

Andre gangen i Nes i Ådal fikk jeg samme hastighet etc, her var det ingen andre Teslaer til lading. Snakket ikke så lenge nå, men de fant ingen feil ihvertfall. Heller ingen forklaring på hvorfor hastigheten var som den var. Ble logget.

Imellom disse to gangene testet jeg en gang til på Lier nord. Da var det kun en annen Tesla der, jeg fikk 69KW på 31%. Sank jevnt og trutt til 50KW på 68%.

Hadde bilen inne på servicesenter for dette og noen andre ting. Ingenting er feil med bilen visstnok, men nå fikk jeg ihvertfall en forklaring på hvorfor det er slik. Hun sa at man får maks effekt fra SC fra 0-200 km rekkevidde, har man mer en 200 km rekkevidde vil hastigheten falle. Dette fordi det er ca 200km mellom hver SC og formålet med SC er langkjøring osv., forklarte hun. (Har ikke fått testet på SC med under 200km igjen ennå. Når bilen var på servicesenteret hadde den heller aldri under 200 km.)

På tlf ble det sagt reduksjon i hastighet etter 80%, her etter 200 km rekkevidde... Kan ikke se noen har snakket om denne "teorien" med 0-200 km, her inne? Sitter nå her og lurer på hva som er riktig jeg..

Her er det som stod på Service Invoice´n jeg fikk:

-----------------------------------
Concern: Customer states: Vehicle does not charge fully. see notes.
Corrections: Supercharger General Diagnosis Conclusion: No Trouble Found
Upon inspection we verified normal operation of the Super charger ability of this vehicle.
No alerts set for any faults related to the constant Direct current charging ability. Test charged the vehicle here at our own Super charger with successful results.
-
Supercharger rate reduces as the battery becomes charged. A 90 kW limitation only adds about 4 min to the charging time from 0% to 40% state of charge, for the typical pack of this design in ideal conditions.
A cool battery or a supercharger that is being shared will often negate this 4 minute advantage.

-
Vehicle Super charging features is operating as designed.
-----------------------------------

Kan noen forklare meg hva det uthevet her betyr?
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

jkirkebo

Sitat fra: hmre på tirsdag 10. mai 2016, klokken 23:31
Hadde bilen inne på servicesenter for dette og noen andre ting. Ingenting er feil med bilen visstnok, men nå fikk jeg ihvertfall en forklaring på hvorfor det er slik. Hun sa at man får maks effekt fra SC fra 0-200 km rekkevidde, har man mer en 200 km rekkevidde vil hastigheten falle. Dette fordi det er ca 200km mellom hver SC og formålet med SC er langkjøring osv., forklarte hun. (Har ikke fått testet på SC med under 200km igjen ennå. Når bilen var på servicesenteret hadde den heller aldri under 200 km.)

På tlf ble det sagt reduksjon i hastighet etter 80%, her etter 200 km rekkevidde... Kan ikke se noen har snakket om denne "teorien" med 0-200 km, her inne? Sitter nå her og lurer på hva som er riktig jeg..

Reduksjon kommer lenge før 200km rekkevidde typical. Jeg ladet litt i Karlstad i dag, startet på 118kW. Ved 200km rekkevidde var hastigheten ca. 65kW. Hastigheten falt under 100kW ved ca. 132km rekkevidde.

Vi stoppet lading rett etter 200km rekkevidde da det ikke er noe brukbart spisetilbud ved Karlstad SC og vi var ferdige med dobesøket. Kjørte til Töcksfors kjøpesenter (gamle) og spiste der mens bilen ladet på gratis 22kW :)

Bilen er en P85+ fra 2013 med dobbeltlader. Vi hadde kjørt ca. 300km fra Stockholm ved ankomst Karlstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Tesla må virkelig kurse kundebehandlerne sine bedre...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA