Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Muffinman, søndag 05. juni 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

Muffinman

Det er ingen hemmelighet at jeg har hatt mye problemer med min første Model S. Heller ikke at en del av problemene skyldes at ting ikke er blitt håndtert slik de burde på verksted.

Jeg har brukt mye tid på å diskutere dette på forumet. Til tider har enkelte funnet det for godt dra sutrekortet, noe som ikke er spesielt hyggelig når man står midt i armoden. Den sporten har heldigvis dødd ut etterhvert, men fremdeles kommer det et og annet stikk hvor det mellom linjene antydes at det er eieren og ikke bilen som bør undersøkes. Det synes jeg man bør holde seg for god til.

For å oppklare litt legger jeg historikken i en pdf under for den som er tålmodig nok til å lese. Jeg har bevisst utelatt mange detaljer; dels fordi jeg ikke husker alt og dels fordi det rett og slett blir for mye å gjengi. Forhåpentligvis gir dette innblikk i et noe problematisk eierskap av en tidlig Model S, og at det kanskje ikke er eieren det er noe galt med.

Et spørsmål som naturlig vil melde seg er hvorfor har jeg bilen fremdeles, og hvorfor har jeg valgt å kjøpe en til? Svaret er enkelt. Jeg kunne ganske enkelt ikke tenke meg å kjøre noe annet som finnes på markedet i dag. Og jeg har tro på Tesla som selskap, og på de som jobber der. Tror det blir bra når reklamasjonsomfanget reduseres og systemer/opplæring/logistikk på verkstedene kommer bedre på plass.
Den nye bilen ble utlevert med en del feil den også, inkludert enkelte som også var på 2013-modellen. Det er dumt, men det blir nok ordnet. Jeg tviler på at nybilen vil generere en historie lik den i pdf``en.

Bilen det handler om er en P85 levert 30.oktober 2013. Dolphin grey, grå 21" turbinhjul, Hakka R2 vinter, skinn, luft, ekstraseter, tech-pakke, karbon, lyspakke. Prisen endte på 691.000.

EDIT: Typo+rettet konfig.


Teslanewbie

Bra lesing , du har hatt din del av feil .

Grei oppsummering !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TRM

Har lagt merke til at det er enkelte som kommer med slike stikk. Bare å ignorere. De fleste her inne vet hva du står for, og hvilken ressurs du er for forumet.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Jepp, har vært et langt lerret dette. Forhåpentligvis blir det avslutning i vår.

Eksempler på ting som ikke er tatt med er utallige knirke/knakelyder og periodiske feil som ikke lot seg reprodusere på verksted, men som viste seg tydelig på vei hjem igjen. For eksempel feilmeldinger med TPMS jeg fikk jevnlig over en periode på noen måneder. Her ble ikke noe gjort selv om jeg hadde dokumentert med bilder.

Burde kanskje tatt med at hjulmutrene ble skadet under armoden med dekkslitasje første sommeren. Disse har en skjør kappe av blikk.  Jeg prøvde å hindre at nok et sett 21" dekk skulle gå heden mens jeg ventet på time hos Tesla ved å rotere hjulene og hjulinnstilling for egen regning. Dessuten ble det av og på en ekstra gang ved bytte til nye PS2, og de tålte nok ikke all håndteringen.  Når bilen endelig kom inn til Tesla måtte jeg betale for tiden det tok å få av hjulene med skadede mutre, samt nye mutre. Samtidig leser jeg at de har byttet disse mutrene på garanti hos andre kunder.

Håper å ha to feilfrie biler før sommeren er over oss for fullt. Det er to mer enn jeg har hatt så langt. Det verste er at man føler seg som en dust når man må henvende seg på nytt til verkstedet så mange ganger og melde at ting fremdeles ikke er bra.

Selv om det er skår i kjøregleden når ting ikke er bra legger det ingen demper på eiergleden - gleden over å kunne eie to av disse fine bilene og stelle godt med dem. Forbedre dem med diverse prosjekter. Tilegne seg kunnskap om det tekniske. Og nå gikk det nesten 6 timer på vårpussen bare utvendig på en av bilene, og jeg koste meg hvert eneste minutt.

Så det er ikke bare negativt :)


Toonster

Du er en stayer McMuffin :)

Kjipt å få den opplevelsen, men beundringsverdig å stå på og ikke minst bestille enda en Model S.

Krysser hender og føtter for at jeg slipper å oppleve noe av dette fra mai/juni :)

1000kwh

Av alle feilene er nesten døde dioder i bremselyset det mest tragiske. Slik ledlys har jo blitt brukt på biler i en årrekke nå uten at jeg har merket meg mange biler med feil. Jeg ser ofte Tesla med feil på bremselyset. De må jo finne seg en ny leverandør.

TRM

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:34
Av alle feilene er nesten døde dioder i bremselyset det mest tragiske. Slik ledlys har jo blitt brukt på biler i en årrekke nå uten at jeg har merket meg mange biler med feil. Jeg ser ofte Tesla med feil på bremselyset. De må jo finne seg en ny leverandør.
Eller lage seg en tett bakluke... Noe de forsåvidt kanskje har klart nå.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Tror disse bremselysene har holdt ok kvalitet lenge nå. For et års tid siden var det døde dioder på "alle" TMS jeg så   hver gang jeg var i Bergen, mens nå ser jeg  bare en og annen. Og da har den lavt registreringsnummer i EL-serien. Det tyder nok på at de fleste med feil er rettet og at nye biler neppe har denne svakheten.

Jeg har forresten sett en god del døde dioder på andre bilmerker også, men bare etter at jeg ble klar over at mitt eget ikke var i orden. Så det kommer nok an på øyet som ser. På TMS er bremselyset i tillegg stort og veldig dominerende, og da blir uregelmessigheter veldig lett synlig.

tonl

#8
Kan nok kjenne igjen noe av det du skriver Muffinman. Den 1. bilen S85 jeg fikk levert juli 2014 var det helt feilfri, nesten da. Eneste var dugg på baklykten som alle andre... Men men den 2.bilen som ble levert april 2015 S85D. Den har vært/er mye "tull" med. Lekkasje fra panotaket. SKal inn for retting for 2.gang. Ikke vet jeg hva de gjorde første gangen, men panotaket åpnes skjev slik at det rev i stykke gummilisten på høyresiden. Lekkasje og luftrekk fra trekantruta. Masse knirk her der. De klarte ikke å fixe det. Så jeg tok saken i egne hender og fixet selv.

Muffinman

En vesentlig del av problematikken er tiden som går med på kommunikasjon og henting/bringing til verksted. Den første tiden gikk det greit siden jeg var nær servicesenteret på jobb rett som det var, men når ventetidene begynte å ta av sommeren 2014 ble det vanskelig å planlegge verkstedbesøk til å klaffe med jobb. Møtene ble ikke planlagt så langt fram i tid, og de som var det kunne gjerne bli avlyst eller flyttet. Med over 20 mil en vei måtte jeg etterhvert ta fri to hele arbeidsdager for å hente/bringe bilen. Hvis jeg ikke husker feil tror jeg denne har vært på verksted minst 9 ganger, og ihvertfall 15 dager.

Et poeng Tesla bør ta inn over seg er at når de leverer ut en bil med feil, enten den er ny eller ikke godt nok reparert - er at de med det stjeler  to dager av tiden min. Selv om det ikke gjøres med hensikt,  kan det oppfattes som respektløst. Særlig når det skjer gjentatte ganger.

TRM

Sitat fra: tonl på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:28
Kan nok kjenne igjen noe av det du skriver Muffinman. Den 1. bilen S85 jeg fikk levert juli 2014 var det helt feilfri, nesten da. Eneste var dugg på baklykten som alle andre... Men men den 2.bilen som ble levert april 2015 S85D. Den har vært/er mye "tull" med. Lekkasje fra panotaket. SKal inn for retting for 2.gang. Ikke vet jeg hva de gjorde første gangen, men panotaket åpnes skjev slik at det rev i stykke gummilisten på høyresiden. Lekkasje og luftrekk fra trekantruta. Masse knirk her der. De klarte ikke å fixe det. Så jeg tok saken i egne hender og fixet selv.
Er det noen knirk du kjenner igjen fra denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27328.msg466461.html#msg466461, og som du har klart å eliminere?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:57
En vesentlig del av problematikken er tiden som går med på kommunikasjon og henting/bringing til verksted. Den første tiden gikk det greit siden jeg var nær servicesenteret på jobb rett som det var, men når ventetidene begynte å ta av sommeren 2014 ble det vanskelig å planlegge verkstedbesøk til å klaffe med jobb. Møtene ble ikke planlagt så langt fram i tid, og de som var det kunne gjerne bli avlyst eller flyttet. Med over 20 mil en vei måtte jeg etterhvert ta fri to hele arbeidsdager for å hente/bringe bilen. Hvis jeg ikke husker feil tror jeg denne har vært på verksted minst 9 ganger, og ihvertfall 15 dager.

Et poeng Tesla bør ta inn over seg er at når de leverer ut en bil med feil, enten den er ny eller ikke godt nok reparert - er at de med det stjeler  to dager av tiden min. Selv om det ikke gjøres med hensikt,  kan det oppfattes som respektløst. Særlig når det skjer gjentatte ganger.
Har du forsøkt GulLappMetoden (TM) ved levering til SC? Klistre opp en gullapp på alle steder med issues, med beskrivelse av hva problemet er.
Vurderer å bruke den metoden når jeg skal inn nå neste uke.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

#12
Noe tilsvarende. Sist stakk jeg innom servicesenteret noen dager før avtalen siden jeg likevel var i området på jobb, og foreslo at vi gikk gjennom arbeidslista. Da fikk vi luket vekk veldig mange punkter som jeg enten ikke kjente til, saker som var avsluttet for et år eller to siden og upresise beskrivelser som garantert ville medført mislykket feilsøking. Videre avtalte jeg gjennomgang med teknikeren som skulle arbeide på bilen når jeg kom for å levere den. Ved denne gjennomgangen leverte jeg vedlagte skjema utfylt med beskrivelser og piler for å angi steder til teknikeren. Det ble positivt mottatt og det meste av utbedringene ble bra, og jeg tror ikke de brukte tid på å lete etter noe de ikke fant. At ikke alt ble helt bra er jeg usikker på hva skyldes, men det kan se ut som uflaks spiller en rolle her også.

Kommunikasjon er nok nøkkelen, spesielt når lista over ting som skal gjøres blir lang. Kan man ta en kort gjennomgang med personen som skal jobbe på bilen tror jeg man reduserer muligheten for at noe går tapt i mellomleddet, nemlig kundemottakeren.

Skjemaet i vedlegget er laget av en annen bruker her på forumet. Han la det ut i en egen tråd jeg ikke finner igjen. Husker dessverre ikke navnet på brukeren.

tonl

Sitat fra: TRM på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:57
Sitat fra: tonl på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:28
Kan nok kjenne igjen noe av det du skriver Muffinman. Den 1. bilen S85 jeg fikk levert juli 2014 var det helt feilfri, nesten da. Eneste var dugg på baklykten som alle andre... Men men den 2.bilen som ble levert april 2015 S85D. Den har vært/er mye "tull" med. Lekkasje fra panotaket. SKal inn for retting for 2.gang. Ikke vet jeg hva de gjorde første gangen, men panotaket åpnes skjev slik at det rev i stykke gummilisten på høyresiden. Lekkasje og luftrekk fra trekantruta. Masse knirk her der. De klarte ikke å fixe det. Så jeg tok saken i egne hender og fixet selv.
Er det noen knirk du kjenner igjen fra denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27328.msg466461.html#msg466461, og som du har klart å eliminere?

Kjente knirke fra dekselen (den som er på taket) som går på tvers mellom b-stolpen. Tok dem av og la inn en god del dempe materialler kjøpt fra biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-2000018639/ etter det har jeg ikke hørt noe mer knirking derifra.

TRM

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. april 2016, klokken 20:23
Noe tilsvarende. Sist stakk jeg innom servicesenteret noen dager før avtalen siden jeg likevel var i området på jobb, og foreslo at vi gikk gjennom arbeidslista. Da fikk vi luket vekk veldig mange punkter som jeg enten ikke kjente til, saker som var avsluttet for et år eller to siden og upresise beskrivelser som garantert ville medført mislykket feilsøking. Videre avtalte jeg gjennomgang med teknikeren som skulle arbeide på bilen når jeg kom for å levere den. Ved denne gjennomgangen leverte jeg vedlagte skjema utfylt med beskrivelser og piler for å angi steder til teknikeren. Det ble positivt mottatt og det meste av utbedringene ble bra, og jeg tror ikke de brukte tid på å lete etter noe de ikke fant. At ikke alt ble helt bra er jeg usikker på hva skyldes, men det kan se ut som uflaks spiller en rolle her også.

Kommunikasjon er nok nøkkelen, spesielt når lista over ting som skal gjøres blir lang. Kan man ta en kort gjennomgang med personen som skal jobbe på bilen tror jeg man reduserer muligheten for at noe går tapt i mellomleddet, nemlig kundemottakeren.
Mellomleddet hos Tesla skaper mye ekstra arbeid, tror jeg. Hos tradisjonelle forhandlere er kundebehandleren ofte en "pensjonert" bilmekaniker som kjenner bilen godt. En slik har jeg aldri møtt hos Tesla.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA