Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av morpheos, søndag 05. juni 2016, klokken 17:40

« forrige - neste »

tutti

http://www.tv2.no/broom/8190838/

Fortsatt er det enkelte bruktbilselgere som ikke har nok kompetanse om elbiler.

Electrix

Hva har de tre intervjuobjektene til felles?
- Andreas Helgesen hos Sveins Auto AS i Bodø, offisiell Ford forhandler
- regionleder Bjørnar Hansen hos Toyota Nordvik i Bodø
- Mats Steensen hos Flygt Bil, offisiell Honda forhandler

De lider alle store salgstap pga deres bilprodusent ikke lager brukbare elbiler. De har derfor all grunn til å være skeptiske til elbiler, ikke pga elbilenes kvalitet og verdi, men pga at toget går mens de selv står igjen på perrongen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Sakset fra artikkelen:

– Vi er skeptiske til å ta inn brukte elbiler i bytte hos oss. Det er fortsatt stor usikkerhet rundt batterikapasiteten, og det er vanskelig å si hvor lenge batteriene vil vare, sier bilselger Andreas Helgesen hos Sveins Auto AS i Bodø.

Han sier elbilene har vært for kort på markedet til at de kan garantere hvor lenge batteriene til de ulike merkene vil vare


Interresant at bilselger Andreas mener han har større grunn til å være skeptisk enn bilfabrikantene selv som gjerne gir 5-8 års fabrikkgarantier på batteriene. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-curious

De burde nok kanskje vært minst like skeptiske til å ta en brukt Honda i innbytte
(også Mats Steensen hos Flygt Bil):

http://www.dinside.no/936253/honda-trekker-seg-ut-av-norge

Kanutten

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. april 2016, klokken 12:32
Interresant at bilselger Andreas mener han har større grunn til å være skeptisk enn bilfabrikantene selv som gjerne gir 5-8 års fabrikkgarantier på batteriene. ;D

Om bilen er 5 år gammel med 5 års garanti på batteriet, så er vel ikke det så rart?

Jeg har bare hatt elbil en kort periode, så jeg er bestemt ingen ekspert på området, men personlig har jeg en viss forståelse for den skepsisen som råder. Elbiler er nytt, og det finnes så vidt meg bekjent lite kunnskap om hva som skjer med batterier når de når en viss alder.

Eksempelvis ser det ut til at en god del Think-biler helt plutselig slutter å fungere etter en gitt periode, og selv om dette primært gjelder biler med zebra-batterier, så er det med på å så skepsis til teknologien. Det førte i hvertfall til at jeg selv kjøpte helt ny bil, og ikke tok sjansen på brukt.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Ingeniøren

Men hva har disse bruktselgerne av garantier - 3 mnd på en fabrikk kontrollert bil, og en bil med dagens batteri teknologi dør ikke batteriet på 3 mnd hvis du ikke går inn for det.

Og, dagens batterier er moduloppbygd. Dvs at hvis en celle tar kvelden kan den normalt byttes til en moderat kostnad - sjansen er vel større for at registeret eller noe annet dyrt ryker på bilen, og folk har da forsikring. Forsikring dekker ikke bare uforutsette kollisjoner men og uforutsette reparasjoner som f.eks at batteriet må byttes. Min kasko gjør i alle fall det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Og så har prisen på brukte batteri etablert seg på et hyggelig nivå på godt under 20 laken. Dermed er det risikoen bilselger tar. Faktisk ikke stort mer enn selvkost dersom registeret ryker på en eksosbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rottert

Minner litt om han "eksperten" som gikk ut i avisen for noen år siden og sa at internett bare var et blaff. :D
2014 Nissan Leaf Tekna

Panduck

Hva skal man si. Brukte 60.000kr i rep på en passat på ett år. Bensinbile har eksistert så lenge at man vet at det er MASSE som kan gå galt, og reprasjoner kan bli svindyre. Jeg anbefaler at de slutter å selge bensinbiler, det er jo å lure forbrukerene trill rundt å tro at de får noe pålitelig.

Ingeniøren

Sitat fra: Panduck på onsdag 06. april 2016, klokken 13:37
Hva skal man si. Brukte 60.000kr i rep på en passat på ett år. Bensinbile har eksistert så lenge at man vet at det er MASSE som kan gå galt, og reprasjoner kan bli svindyre. Jeg anbefaler at de slutter å selge bensinbiler, det er jo å lure forbrukerene trill rundt å tro at de får noe pålitelig.

Der er vel gjerne derfor han ikke vil selge elbiler - ikke noe tull å tjene masse penger på...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PokerFjes

Sitat fra: Rottert på onsdag 06. april 2016, klokken 09:15
Minner litt om han "eksperten" som gikk ut i avisen for noen år siden og sa at internett bare var et blaff. :D
Leif Osvold, August 1996: Internet er en flopp :P
http://www.dn.no/nyheter/2005/10/25/-internett-er-en-flopp
En digresjon, men en morsom en :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

AmocoCadiz

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:26

Jeg har bare hatt elbil en kort periode, så jeg er bestemt ingen ekspert på området, men personlig har jeg en viss forståelse for den skepsisen som råder. Elbiler er nytt, og det finnes så vidt meg bekjent lite kunnskap om hva som skjer med batterier når de når en viss alder.

Eksempelvis ser det ut til at en god del Think-biler helt plutselig slutter å fungere etter en gitt periode, og selv om dette primært gjelder biler med zebra-batterier, så er det med på å så skepsis til teknologien. Det førte i hvertfall til at jeg selv kjøpte helt ny bil, og ikke tok sjansen på brukt.

Fremover vil brukt elbil være et langt mindre problem å kjøpe enn brukte fossilbiler,
her er 5 grunner til det;

1, Batteriprsene synker for hver dag og som forskning og masseproduksjon påvirker prisene nedover.

2, Som tidligere nevnt er batteriene oppbygd av moduler, da skiftes noen få celler ikke hele batteripakka. Det vil da oppstå et marked for driftige uavhengige batteriverksted som utfører rep av batteri rimelig.

3, Det kommer mange refurbished batterier fra skadebiler og reparete biler på markedet etterhvert med lav pris

4, Stadig utbygging av hurtigladenettverket vil gjøre det enda lettere å bruke dagens elbiler, slik at bruktverdien styrkes i takt med utbyggingen fremover

5, Det vil komme firmaer som vil tilby uavhengig oppgradering av gamle elbiler til de nye høyere batterikapasitetene, slik at også eldre elbiler kan få lengre levetid og bruksområde

elektrolux

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 07. april 2016, klokken 19:40
5, Det vil komme firmaer som vil tilby uavhengig oppgradering av gamle elbiler til de nye høyere batterikapasitetene, slik at også eldre elbiler kan få lengre levetid og bruksområde

Dessverre har statens vegvesen i Norge lagt en effektiv stopper for dette punktet. De forbyr nemlig bytte av batterikjemi på eksklusivt på Elbiler. ( Ingen tilsvarende regler på f.eks fossil eller hybridbiler )

Vi har allerede bevist at classiske elbiler kan få doblet kapasiteten og rekkevidden med ny batteriteknologi. Think Classic med LiFePo4 kjører komfortabelt 150-200 km på en lading, og vi har sett P106 som kjører 500 km. Dette er selvbygg, så tenk hva bilfabrikantene kunne klart.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. april 2016, klokken 07:20
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 07. april 2016, klokken 19:40
5, Det vil komme firmaer som vil tilby uavhengig oppgradering av gamle elbiler til de nye høyere batterikapasitetene, slik at også eldre elbiler kan få lengre levetid og bruksområde

Dessverre har statens vegvesen i Norge lagt en effektiv stopper for dette punktet. De forbyr nemlig bytte av batterikjemi på eksklusivt på Elbiler. ( Ingen tilsvarende regler på f.eks fossil eller hybridbiler )

Vi har allerede bevist at classiske elbiler kan få doblet kapasiteten og rekkevidden med ny batteriteknologi. Think Classic med LiFePo4 kjører komfortabelt 150-200 km på en lading, og vi har sett P106 som kjører 500 km. Dette er selvbygg, så tenk hva bilfabrikantene kunne klart.

Nja. Det er nok ikke snakk om bytte av batterikjemi, bare til batterier med høyere kapasiet (men fortsatt lithium).At Vegvesenet begynner å skille på NCM og NCA for eksempel har jeg liten tro på ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PokerFjes

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. april 2016, klokken 09:02
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. april 2016, klokken 07:20
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 07. april 2016, klokken 19:40
5, Det vil komme firmaer som vil tilby uavhengig oppgradering av gamle elbiler til de nye høyere batterikapasitetene, slik at også eldre elbiler kan få lengre levetid og bruksområde

Dessverre har statens vegvesen i Norge lagt en effektiv stopper for dette punktet. De forbyr nemlig bytte av batterikjemi på eksklusivt på Elbiler. ( Ingen tilsvarende regler på f.eks fossil eller hybridbiler )

Vi har allerede bevist at classiske elbiler kan få doblet kapasiteten og rekkevidden med ny batteriteknologi. Think Classic med LiFePo4 kjører komfortabelt 150-200 km på en lading, og vi har sett P106 som kjører 500 km. Dette er selvbygg, så tenk hva bilfabrikantene kunne klart.

Nja. Det er nok ikke snakk om bytte av batterikjemi, bare til batterier med høyere kapasiet (men fortsatt lithium).At Vegvesenet begynner å skille på NCM og NCA for eksempel har jeg liten tro på ;)
Men bytte fra en type batterikjemi til nyere type batterikjemi vil høyst sannsynlig bety høyere kapasitet. Uten å øke kapasiteten er det vel liten vits å bytte.
Ellers er det vel typegodkjenningen som går i vasken hvis man gjør endringer på batteri, og at det er dette vegvesenet vil kicke på.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA