Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Burg, fredag 03. juni 2016, klokken 19:36

« forrige - neste »

Burg

Hei
  Er ny Leaf-mann forrige uke med 2015 Tekna. Kan gjerne klare meg uten "sinke-akselerasjonen", men liker "motor-brems-funksjonen" da den sparer strøm og bremser. Går dette på noen måte?

Gode hilsner
Burg

Tesley

Sett "girvelgeren" i D en ekstra gang så får du opp B.

Dette er maksimal regenerering, men ikke sløv gasspedal.
S75D - bekreftet 20. august

Bondeknøl

Fint å lade opp bilen ved å ikke bremse, men bremsene må også brukes. Bremsene er vel det som er mest service-krevende på Leaf. Grunnen er mye at de brukes for lite og derfor kan sette seg fast. På vogntog skal en ha minst en hard bremsing til dagen, da for å fjerne eventuelt belegg på bremseklosser. Tror det også kan være lurt å ha gode oppbremsinger på Leafen jevnlig.

Burg


Trekkoppbil

Rolige nedbremsinger kan generere mest:
Det jeg har lagt merke til med eldre leafer i alle fall, er at om jeg trykker bremsepedalen hardt og plutselig, så regenereres nesten ingen ting, iflg skjermen. Trykker jeg bremsepedalen varsomt ned, så regenereres opptil 30kW.

Derimot kan man bråbremse når man ønsker å kjøre skivene varme. Eller man kan bremse mye nedover en bakke med fullt batteri.

På 2013+ hvor man har B-funksjonen, så er det visse triks for å få den til å fungere med cruisecontrol. Skal man ned Oslofjordtunnelen f.eks, så er det tungvint uten CC: I D triller bilen for fort, og i B-triller den for sagte, hvis man ikke trykker ned gasspedalen.  I B fungerer det derimot å låse CC på litt lågere hastighet, f.eks 65 km/t, og deretter klikke seg opp til 70km/t.

Uten at jeg veit hva som virker, så er det visse ting man kan gjøre for å holde bremsene vedlike:
-Følge med på skivene for å se om de ruster, og kjør dem varme i blandt.
-Spyle kalipperene stadig.
-Om du normalt ikke bruker p-bremsen, så kan du ta den av og på innimellom, for å få litt bevegelse.
-Bytte bremseveske etter noen år?

nr1rayner

Vet ikke intervall på Leaf, men bytte av bremsevæske hvert 2. år er vel ganske normalt.

Jeg kjører sgs aldri i ECO.
I bytrafikk er det greit med B, blir det for mye brems blir det litt finjustering med gassen.
Ellers stort sett D.
Kan finne på å justere mellom D og Deco ned bakke hvis B blir for mye og jeg ikke gidder å balansere med gassen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

D9

De bytter bremsevæske på 2.gangsservice. I alle fall standard på Buskerud Bilsenter.
Kjører selv i Deco, kun B i bratte nedoverbakker. Synes eco er digg da jeg kjører mye i kø og eco gjør at jeg ikke trenger å være så fintfølende på foten. =)
'14 Leaf
'15 Evalia

Erl_end

Bykjøring = B+ Eco
Mix kjøring 50-70 kmt = D + Eco
Landevei D + evt Cruise Control (Bruker B ved svingete veier)
Motorvei D + CC og setter på B når jeg skal kjøre av (regen på avkjøringsfelt) ligger i 115-120 på meteret CC i 110 sone hver dag.

Bare for og gjøre det "vanskelig"  :o
Dette går da på følelse og hva jeg opplever som behaglig, fornuftig og best for forbruket.
Ja jeg vet att 120 på E6 ikke er optimalt på forbruk, men har ikke mer en 7 mil tur/retur til jobb og 50% motorvei, resten 80 sone så bruker ikke mer en litt over 50% strøm på dette daglig og har 32A hjemme hvis jeg skal ut igjen senere på dagen. (1t lading 32A = 24% på 30kw batteri)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Burg

Er det mulig å gå ut og inn av ECO-funksjonen når bilen er i fart?

nr1rayner

Sitat fra: Burg på tirsdag 05. april 2016, klokken 16:49
Er det mulig å gå ut og inn av ECO-funksjonen når bilen er i fart?
Ja, bare trykk så ofte du vil på knappen.  ;)

Det er også mulig å bytte mellom D B og N i fart.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burg

Takk for svar. Er det regnet på strømkostnadene på ca 10 000 km pr år i kjørelengde på Leaf? Tipper det på bensinbilen min var ca 10 000 pr år i bensin.

leafnor

Sitat fra: Burg på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:42
Takk for svar. Er det regnet på strømkostnadene på ca 10 000 km pr år i kjørelengde på Leaf? Tipper det på bensinbilen min var ca 10 000 pr år i bensin.
1000 mil med et kjøreforbruk å i snit 1,75, vil kreve omlag 2000kWt om året.
Lader du hjemme og har innlagt strøm like vell, det ha jo de fleste ;), så blir markinalkostnaden strømpris+nettleie.
Og det ligger på omlag 80 øre. (I allefall hos meg)
Da blir det 1600 kroner om året
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Balrog

Sikkert betydelig mer enn 10 kr/mil i bensinkostnad om du har mange kaldstarter som de fleste har. Nok om det.

Strømkostnad: Regn med i underkant av 2kWh/mil gjennom året og regner du strømkostnad til 1 kr/kWh vil du på 10.000 km bruke litt under 2.000 kr i strøm. Hurtiglading på stasjon er selvsagt dyrere.

Du må imidlertid være klar over at med elbil kjører man mer enn med en bensinbil, dels fordi det er så mye enklere og raskere og dels fordi man "kjører med god miljøsamvittighet". Men dette kan du jo styre selv.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Burg

Takk for info. Er utrolig fornøyd med min overligger fra 2015 som jeg fikk for 210 000. Registrert i juni 2015 og gått bare 20 km. Nå blir det lanolin-behandling av bilen hos Skogsvåg Auto på Sotra.

:) Burg

Einar_S

For å skrubbe rust av skivene: Lad til 100% og finn et sted du kan bremse en del. Ved nær 100% lading regenererer den ikke uansett om den står i D, B eller R.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA