Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av bruisepristine, fredag 03. juni 2016, klokken 15:47

« forrige - neste »

turfsurf

CCS pluggen takler vel 300kW...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ladov

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. april 2017, klokken 18:44
CCS pluggen takler vel 300kW...
Dagens CCS standard går vel opp til 150kW men jeg har ikke hørt at noen faktisk går lenger enn 100kw. CharIN gruppen har som mål å utvide CCS til 350kW.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

... for de som ønsker å meske seg med ALLE bildene i full oppløsning fra denne RC spottingen som det var referert til over her:
http://imgur.com/a/B5kff
http://imgur.com/a/CnsBu


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

... og enda mer "spion bilder". De tester dem tydeligvis svært intenst på veiene rundt hovedkvarteret om dagen...  Her også en blå bil og bilder av dashbord/skjerm.

http://jalopnik.com/this-is-the-full-tesla-model-3-way-before-youre-suppose-1794073497?utm_campaign=socialflow_jalopnik_facebook&utm_source=jalopnik_facebook&utm_medium=socialflow

... og nå er det ikke lengre rom for noen tvil om at fronten har blitt endret. Joda, fortsatt samme form, men "nebbet" har blitt flyttet både litt frem og litt ned, og derved blitt mindre. En stor forbedring etter mitt syn.


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Klykken

#81
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-or-model-3
Som bilder viser er det én skjerm, og en del "enklere" tech, altså.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Knut Røe

215 EPA base model confirmed?

SitatModel 3 is smaller, simpler, and will come with far fewer options than Model S, but it makes driving feel effortless and offers a good range of at least 215 miles for our starting model.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-or-model-3

Espen Hugaas Andersen

"At least", altså er det ingen ny info.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: ladov på onsdag 05. april 2017, klokken 17:57
På et av de andre bildene i den tråden ser vi at ladeluka er maskert under et slags deksel. Det kan se ut som dekselet er en del større en det det trenger å være hvis det bare er en vanlig ladekontakt under.

Det trenger ikke bety annet enn at ladeluka er overdimensjonert men jeg *håper* det betyr at dekselet skjuler en kontakt for supercharger v3. ;)

JB Straubel sa tilbake i 2012 at Tesla hadde som mål å bringe ladetiden ned til 5-10 minutter. Da snakker vi om effekter på 300kW og oppover. Det virker åpenbart at ingen av dagens ladeplugger vil takle den slags, vi trenger med andre ord en kraftigere plugg. Hvis Tesla har klart å lage batterier som tåler så høye ladehastigheter så er dette en gyllen anledning til å lage sin egen 'megacharger'-plugg, og så eventuelt presentere den som forslag til ny standard for CCS-gruppen. ;)

Her har ett medie tatt fatt i de samme spekulasjonene :)
https://electrek.co/2017/04/12/tesla-model-3-charging-standard-electric-vehicles/
Sitat
Tesla Model 3 could set the charging standard for electric vehicles

Electric vehicles and charging infrastructure always had a 'chicken and egg' problem. What comes first? The electric vehicles or the charging stations. As with most things, the truth lies between the two. Both the global EV fleet and charging networks have grown side-by-side.

But it has led to different charging standards emerging in different regions. There's still no clear winner, but that could be about to change.

Tesla's Model 3 is on its way to becoming the first electric vehicle mass-produced by the hundred of thousands per year and it could make the vehicle highly influential in the charging industry.

If the company's production ramp up of the Model 3 is executed to plan, the vehicle would become the most popular all-electric car globally within 12 to 18 months.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Jeg har håpet på supercharging v3 helt siden juleaften. :)

Nesten forundret over at det ikke har vært mer spekulasjoner rundt dette..

For meg er det helt åpenbart at dagens superladere ikke er raske nok for adopsjon til massemarkedet. Det vil si, i marked hvor elbilen har sterke incentiver, så vil nok folk venne seg til hurtiglading på 30-40 minutter. I marked hvor elbilen må 'klare seg selv' så er 'megalading' en nødvendighet. Derav følger behovet for ny plugg..

Ny plugg er ikke særlig vanskelig, batterier er vanskelig! Får Tesla laget batterier som lades med 4-6C så har de en gyllen mulighet til å definere ny global standard for 'megaladere'. Jeg *håper* det er det som skjuler seg bak plastdekselet på TM3..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie

"Problemet" er at 3 ikke skal ha noe som S og X ikke har. Så da må nok det settes som opp opsjon på S/X først og er luka større............

ladov

Det med den potensielle Osbourne-effekten hvis TM3 får superlader v3 før S/X er vrien å komme seg rundt ja.


Det 'enkleste' er å anta at 2170-cellene gir moderat økning i ladeeffekt, bare nok til at minste TM3-batteri kan lade med 120kW på superlader. Da kan S/X lade med opp til 250kW når de engang får samme cellene. Dette vil passe godt med nye og større ladeporter som da kan komme til TM3 først og S/X når de får 2170-celler. Og vi kan dessuten tenke oss at 2170-cellene på sikt kommer med stadig høyere effekt fremover for å nå Teslas langsiktige mål om å lade på 5-10 minutter.

Det vil derimot komme litt i konflikt med EMs erting om superlader v3. Hvis største S/X skal kunne lade på mer enn 350kW så snakker vi om lading på 4C, som igjen tilsvarer 200kW eller mer på minste TM3-batteri. Og da er vi tilbake til utgangspunktet med at TM3 blir bedre enn S/X.


Det meste henger på hva Tesla har fått til med 2170-cellene. Hvis de har klart å nå 4-6C ladeeffekt så har jeg også veldig vanskelig å se for meg at de trenerer salg av de raske cellene for å unngå å skade salget av S/X. Da vil de nok heller forsere konvertering til nye celler på S/X.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie

Håper at Musk letter litt opp på enkelhetsfilosofien på 3 når de mer påkostede versjonene kommer (P-D-L-v3 -75kwh)

Hvis ikke må de komme med et par gode oppgraderinger av S/X med 2170 og v3 snart....

Maximus

Har tenkt litt i de samme banene angående det med ladefart. Det er jo ikke noen umulighet at Tesla har prioritert ladehastighet foran maksimal mulig energitetthet på 2170 cellene.

Stusset litt over Musks tweet der han oppga at det ikke blir plass til en større batteripakke i model 3 enn 75 kWh. Det tyder vel ikke på noen voldsom forbedring i energitettheten sammenlignet med 18650 cellene, forutsatt at de nye cellene er montert vertikalt som i dag, og ellers er arrangert på samme måte.

Om 2170 cellene er utstyrt med en forbedret kjemi, og om den forbedringen ikke handler om kilowattimer, så går det ann å håpe på at innsatsen i stedet er lagt ned i ladehastigheten. Det gjør i hvert fall jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA