Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av olemorten76, fredag 03. juni 2016, klokken 10:36

« forrige - neste »

olemorten76

Ser flere nettsider skriver at bilen vil koste kr. 300.000,- med dagens valutakurs. Hvordan er egentlig dette regnestykket. Tesla har vel ikke såvidt meg bekjent gått offisielt ut med norske priser. Er det så enkelt at man bare omregner valutaen, eller påløper det fortolling, frakt, andre avgifter? (dette med dagens elbilsubidiering som utgansgpunkt). Vil den kunne koste (fra) 300.000 ferdig med norske skilter?
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

stranger1891

Dette tviler jeg på faktisk jeg og.

Tror alt i alt skal prisen på TM3 begynner med minst 350.000,- NOK.

Sitat fra: olemorten76 på mandag 04. april 2016, klokken 11:16
Ser flere nettsider skriver at bilen vil koste kr. 300.000,- med dagens valutakurs. Hvordan er egentlig dette regnestykket. Tesla har vel ikke såvidt meg bekjent gått offisielt ut med norske priser. Er det så enkelt at man bare omregner valutaen, eller påløper det fortolling, frakt, andre avgifter? (dette med dagens elbilsubidiering som utgansgpunkt). Vil den kunne koste (fra) 300.000 ferdig med norske skilter?

o.b.lix

Sitat fra: olemorten76 på mandag 04. april 2016, klokken 11:16
Er det så enkelt at man bare omregner valutaen, eller påløper det fortolling, frakt, andre avgifter?

Det påløper pr i dag ingen avgifter utenom vrakpant. Ingen toll, ingen mva, ingenting.

Så kalkylen er bare ca omregnet valuta. Denne svinger som kjent, så hvordan den er om to år er vanskelig å si, men kanskje har vi sett toppen nå?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

tonl

Sitat fra: olemorten76 på mandag 04. april 2016, klokken 11:16
Ser flere nettsider skriver at bilen vil koste kr. 300.000,- med dagens valutakurs. Hvordan er egentlig dette regnestykket. Tesla har vel ikke såvidt meg bekjent gått offisielt ut med norske priser. Er det så enkelt at man bare omregner valutaen, eller påløper det fortolling, frakt, andre avgifter? (dette med dagens elbilsubidiering som utgansgpunkt). Vil den kunne koste (fra) 300.000 ferdig med norske skilter?

Da jeg kjøpte model S kom følgende kostnader itillegg til bilens pris.

  • Destinasjons- og klargjøringskostnader 2800kr
  • Recycling Fee 2400kr

Jeg tror ikke vi vil få vite om norske priser før det nærmer seg produksjon.

Elmo

#4
Sitat fra: olemorten76 på mandag 04. april 2016, klokken 11:16
Er det så enkelt at man bare omregner valutaen, eller påløper det fortolling, frakt, andre avgifter?
Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. april 2016, klokken 11:31
Det påløper pr i dag ingen avgifter utenom vrakpant. Ingen toll, ingen mva, ingenting.
Frakt burde de tatt med - og vinterhjul, men jeg tror ikke de gjør det heller.

Men det du spør om er jo omtrent som å spørre "hvor mye koster en middag på byen".
Prisen er veldig avhengig av "config".  Og sa ikke Elon et eller annet sted at de regner med at gjennonsnittsprisen blir 42000$ ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

THE

Legger til grunn at dollarkursen ikke styrker seg i forhold til norske kroner, og at pris på basismodell inkludert klargjøring og vrakpant blir max. 300000,- NOK

Det er vel antydet $5000 (NOK 40-45000,-) i tillegg for dual drive.

Vinterhjul er jo en nødvendighet i Norge, så NOK 20000,- ekstra der.

Veldig mange vil nok velge tilhengerfeste som Elon Musk har bekreftet blir et tilvalg på Model3.

Større batteripakke blir et tilvalg, men egentlig umulig å si noe om priser. Det er vel også en del usikkerhet i om lading på SC er inkludert i bilprisen eller om det blir tilvalg slik som det var på S60, evt. betaling per lading/minutt/kWh for bruk av SC. Personlig tror jeg ikke livstidslading på SC er inkludert i prisen på $35000,-.

Jeg ser for meg at mange i Norge vil velge Model3 som bil nr1. eller eneste bil i husholdningen, og da blir nok største batteripakke, tilhengerfeste, dual drive og "gratis lading" på SC populære tilvalg. Tror nok snittprisen på norskregistrerte Model3 for kommer opp i NOK 420-450000,- før evt. mva. selv om et betydelig antall Model3 i basisversjon sikkert blir solgt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: THE på mandag 04. april 2016, klokken 13:09
Det er vel antydet $5000 (NOK 40-45000,-) i tillegg for dual drive.

Mindre enn $5000 ifølge Elon tweet. Men hvor mye mindre er ukjent - kan jo bli $4999 ;)


Sitat fra: THE på mandag 04. april 2016, klokken 13:09
Vinterhjul er jo en nødvendighet i Norge, så NOK 20000,- ekstra der.

Håper det blir mulig å bruke mindre felger enn på TMS, og at basis-/vinter-hjulsettene blir tilsvarende billigere. Ser at prototypene har 20" felger, regner derfor med 18" som standard. Håper på 17". På både TMS og TMX er det 2" forskjell mellom største og minste feilstørrelse, og alle prototypene har vært vist med største hjulpakke om jeg ikke tar helt feil.


Sitat fra: THE på mandag 04. april 2016, klokken 13:09
Det er vel også en del usikkerhet i om lading på SC er inkludert i bilprisen eller om det blir tilvalg slik som det var på S60, evt. betaling per lading/minutt/kWh for bruk av SC. Personlig tror jeg ikke livstidslading på SC er inkludert i prisen på $35000,-.

Jeg tolker det som er sagt og skrevet som at det ikke blir noe engangs-pris i tillegg til bilprisen for livstid gratis lading. Enten er det bare rett og slett inkludert, eller så blir det en annen betalingsmodell. Alt tyder på at Tesla ikke har bestemt seg helt her enda.


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

1000kwh

Håper og forventer vel egentlig at 17" er mulig på vinter. Noe annet blir jo veldig dyrt, særlig for "vanlige folk" som denne bilen tross alt er laget for ;)

olemorten76

Sitat fra: Elmo på mandag 04. april 2016, klokken 11:53
Sitat fra: olemorten76 på mandag 04. april 2016, klokken 11:16
Er det så enkelt at man bare omregner valutaen, eller påløper det fortolling, frakt, andre avgifter?
Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. april 2016, klokken 11:31
Det påløper pr i dag ingen avgifter utenom vrakpant. Ingen toll, ingen mva, ingenting.
Frakt burde de tatt med - og vinterhjul, men jeg tror ikke de gjør det heller.

Men det du spør om er jo omtrent som å spørre "hvor mye koster en middag på byen".
Prisen er veldig avhengig av "config".  Og sa ikke Elon et eller annet sted at de regner med at gjennonsnittsprisen blir 42000$ ?
Jeg tok som utgangspunkt grunnprisen/"fra-prisen" på 35000 dollar da jeg startet tråden, jeg var kanskje litt uklar på dette. Jeg skjønner at man kanskje godt på vei kan doble prisen med topspecs.
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Kimpala

Selv om jeg ikke klarer å finne hva den er i farta, så har vel usa noe avgifter på bil? Når TMS kom hit var den litt billigere enn over there. Ja etterhvert pga valuta, men den første prisen som kom her var også litt under...
Jeg tror på fra priser i Norge på ca290k
X
3

Amoss

Sitat fra: Kimpala på mandag 04. april 2016, klokken 15:59
Selv om jeg ikke klarer å finne hva den er i farta, så har vel usa noe avgifter på bil?

Joda, i alle fall VAT - eller MVA som vi kaller det her. Men denne - og evnt. andre avgifter - varierer fra stat til stat, så oppgitte priser der er alltid uten avgifter.


Sitat fra: Kimpala på mandag 04. april 2016, klokken 15:59
Når TMS kom hit var den litt billigere enn over there. Ja etterhvert pga valuta, men den første prisen som kom her var også litt under...

Her tror jeg nok du husker litt feil. Da TMS kom så kostet den her $-pris i USA+"Europa tillegg" (for frakt/tilpassing EU regler). Husker dessverre ikke akkurat hvor mye det var nå - men det var ikke så veldig mye. Vil nok legge til ett eller to tusen USD på USA prisene... Så med dagens kurs bør du nok regne med litt i overkant av 300k for en helt "skrapet" utgave. Så får vi heller krysse fingrene for at det blir en hyggeligere kurs når denne skal konfigureres :)

Men ja, etter som kursen forverret seg økte ikke prisen på TMS nok til å "ta igjen" dette.


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

trykkertor

Innen Model 3 kommer her til lands, er vi nok igang med et aldri så liten momspåslag.
Jeg regner ikke med at vår Model 3 blir levert før sent 2019, evt 2020. Og da er det neppe avgiftsfritt og momsfritt på elbiler lenger.

tonl

#12
Sitat fra: Amoss på mandag 04. april 2016, klokken 14:14
Sitat fra: THE på mandag 04. april 2016, klokken 13:09
Det er vel antydet $5000 (NOK 40-45000,-) i tillegg for dual drive.

Mindre enn $5000 ifølge Elon tweet. Men hvor mye mindre er ukjent - kan jo bli $4999 ;)
Jeg tar utgangspunkt i S 70 og S 70D. Pris forskjell mellom 70 og 70D er pr idag 41300kr (tilsvarer ca $5200). Husket jeg ikke feil så la prisforskjellen for 85 og 85D på 35000kr da jeg gjorde om bestillingen i okt 2015. Kanskje tillegget for awd ligger mellom 35000-40000kr? Lov å håpe.

Mazzbot

Er det slik at all HW til AP blir standard ? Men autopark osv må man betale for ? Så da kan man betale for det etter man har fått bilen ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tonl

Sitat fra: Mazzbot på mandag 04. april 2016, klokken 17:49
Er det slik at all HW til AP blir standard ? Men autopark osv må man betale for ? Så da kan man betale for det etter man har fått bilen ?

AP Hardware vil komme som standard. Skal du aktivere autopilot må det betales for. Aktivering av AP kan du legge til når du konfigurere bilen eller i ettertid. Regner med de vil bruker samme strategi som idag. Bestiller du eks 70D med AP koster det 20.700kr. Skal du aktivere AP etter at du har fått bilen koster det 24.800kr. Så er 4000kr dyrere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA