Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tordenvær

Startet av Elbilist2016, fredag 03. juni 2016, klokken 00:13

« forrige - neste »

Elbilist2016

Hei til alle elbilister her i forumet :)
Er helt nybegynner som elbilist og skal hente en 2014 Citroen C-Zero i dag av første eieren. Lurte på om hva skal medfølges med bilen? Vet om lader, sommerhjul, men er det noe annet som må nevnes? :)

Knesaren

Hentet min iOn på torsdag og kommer ikke på noe annet enn det du lister opp, hvis ikke C-Zero har noe ekstra som iOn ikke har. Du må vel bare gå til elbil.no å få meldt deg inn, så skal alt være på G.

Mr.Zero

Sitat fra: Elbilist2016 på mandag 04. april 2016, klokken 08:45
Hei til alle elbilister her i forumet :)
Er helt nybegynner som elbilist og skal hente en 2014 Citroen C-Zero i dag av første eieren. Lurte på om hva skal medfølges med bilen? Vet om lader, sommerhjul, men er det noe annet som må nevnes? :)

Gratulerer!
Sørg også for at du får med bilens servicemappe inkludert servicehefte, og gjerne kjøpekontrakten mellom første eier og forhandler. Varseltrekant og refleksvest skal ligge i bilen. Og "lappesaker" under baksetet. Skriv også en kjøpekontrakt med selger - som du lett laster ned fra nettet. Ellers er det ikke stort annet som følger med denne bilen annet enn smil og ekstremt lave driftsutgifter... :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Elbilist2016

Sitat fra: Knesaren på mandag 04. april 2016, klokken 08:52
Hentet min iOn på torsdag og kommer ikke på noe annet enn det du lister opp, hvis ikke C-Zero har noe ekstra som iOn ikke har. Du må vel bare gå til elbil.no å få meldt deg inn, så skal alt være på G.

Takk for svar.

Elbilist2016

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 04. april 2016, klokken 13:46
Sitat fra: Elbilist2016 på mandag 04. april 2016, klokken 08:45
Hei til alle elbilister her i forumet :)
Er helt nybegynner som elbilist og skal hente en 2014 Citroen C-Zero i dag av første eieren. Lurte på om hva skal medfølges med bilen? Vet om lader, sommerhjul, men er det noe annet som må nevnes? :)

Gratulerer!
Sørg også for at du får med bilens servicemappe inkludert servicehefte, og gjerne kjøpekontrakten mellom første eier og forhandler. Varseltrekant og refleksvest skal ligge i bilen. Og "lappesaker" under baksetet. Skriv også en kjøpekontrakt med selger - som du lett laster ned fra nettet. Ellers er det ikke stort annet som følger med denne bilen annet enn smil og ekstremt lave driftsutgifter... :)

Takk for hyggelig svar. Bilen har alle nevnte varer men lurte på om ''lappesaker" under baksetet. Hva er det og hvorfor brukes det? I tillegg lurte jeg på om ladebrikke. Kan det brukes på hurtiglading også? Kan man betale hurtiglading avgift med bankkort eller man må ha kodebrikke eller et annet kort? ::) ::) ::)

alda

Du skal få med to nøkler, en foldbar med fjernstyring av sentrallås og en vanlig nøkkel.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Elbilist2016

Sitat fra: alda på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:35
Du skal få med to nøkler, en foldbar med fjernstyring av sentrallås og en vanlig nøkkel.

Takk for svar. Disse har jeg fått med bilen  :D :D :D Jeg lurte på om Ladekabel type 2 til type 1 er også skulle medfølges eller den er en ekstra utstyr som må kjøpes individuell?

Knesaren

Du skal få med fra vanlig stikkontakt til saktelading på høyre side av bilen. Anbefaler ladestasjon på veggen. Fås for ca. 15.000,- Jeg valgte Salto sin med fastmontert ledning.

65lars

#8
Hmm.
Gratulerer til Elbilist2016!

Jeg fikk også Zeroen min, for 3 dager siden, 2015/16 demo-modell, fra forhandler, og ladekabel type 2 følger ikke med.  Ble anbefalt å kjøpe en slik, rundt kr. 1.600, men venter med det.

Om lading fra 8Amp til 14Amp - der er noen virkelige gode tråder her, om det.  Magneter.

Du skriver: "men lurte på om ''lappesaker" under baksetet. Hva er det og hvorfor brukes det?"

Hei - jeg er på rundt side 45 av en 170 sider Service Manual her, og har ikke åpnet baksetene enda.  De er lagt ned, fulle av 4 sommerhjul.  Men det skal vissnok være noe lappesaker der, med trykkluft-kjemikalier, slik at man kan fikse dekket, ved "vanlig punktering" blåse det opp, og komme seg videre.  Der er også en trykk-luft pumpe der, under bagasjerommet, såvidt jeg kan lese.

Fordi jeg kjøpte bilen fra forhandler, fikk jeg et ett-års gratis medlemskap i http://www.elbil.no/ aka elbilforeningen, og dermed kom det en nøkkel, og ladebrikke.  Velg hvilke ladestasjons-eiere du ønsker - eller velg alle, og du kan lade, og få faktura sendt til din epost adresse, eller e-faktura.

Spør "selgeren" om du kan overta hans/hennes avtale med elbil.no.  Dersom de ikke kjøpte ny el-bil.

Uansett - lykke til med Zeroen, og vær Veldig Lett på gassen der.  Spesielt når du går ned fra 70-80 sone til 40-50 sone.   Zeroen går jo som en kule - og etter at jeg saknet ned til 50 km/t der, på veier og strekninger som ofte har fartskontroller, så jeg plutselig at jeg kjørte i 70 og 80. !

Det ville vel medført tap av førerkort, og en Stor Bot!  (Fikk nesten bakoversveis!   :) )
Men elsker min Zero!


Trilling, bestilt KIA

Elbilist2016

Sitat fra: 65lars på torsdag 07. april 2016, klokken 17:03
Hmm.
Gratulerer til Elbilist2016!

Jeg fikk også Zeroen min, for 3 dager siden, 2015/16 demo-modell, fra forhandler, og ladekabel type 2 følger ikke med.  Ble anbefalt å kjøpe en slik, rundt kr. 1.600, men venter med det.

Om lading fra 8Amp til 14Amp - der er noen virkelige gode tråder her, om det.  Magneter.

Du skriver: "men lurte på om ''lappesaker" under baksetet. Hva er det og hvorfor brukes det?"

Hei - jeg er på rundt side 45 av en 170 sider Service Manual her, og har ikke åpnet baksetene enda.  De er lagt ned, fulle av 4 sommerhjul.  Men det skal vissnok være noe lappesaker der, med trykkluft-kjemikalier, slik at man kan fikse dekket, ved "vanlig punktering" blåse det opp, og komme seg videre.  Der er også en trykk-luft pumpe der, under bagasjerommet, såvidt jeg kan lese.

Fordi jeg kjøpte bilen fra forhandler, fikk jeg et ett-års graris medlemskap i http://www.elbil.no/ aka elbilforeningen, og dermed kom det en nøkkel, og ladebrikke.  Velg hvilke ladestasjons-eiere du ønsker - eller velg alle, og du kan lade, og få faktura sendt til din epost adresse, eller e-faktura.

Spør "selgeren" om du kan overta hans/hennes avtale med elbil.no.  Dersom de ikke kjøpte ny el-bil.

Uansett - lykke til med Zeroen, og vær Veldig Lett på gassen der.  Spesielt når du går ned fra 70-80 sone til 40-50 sone.   Zeroen går jo som en kule - og etter at jeg saknet ned til 50 km/t der, på veier og strekninger som ofte har fartskontroller, så jeg plutselig at jeg kjørte i 70 og 80. !

Det ville vel medført tap av førerkort, og en Stor Bot!  (Fikk nesten bakoversveis!   :) )

Men elsker min Zero!

Flott! Gratulerer med ny bilen :) Jeg har sjekket nettet ang. maksimal amp Citroen C-Zero kan lades med og fant ut at 16 A-AC er maksimal slik at intern lade systemet er låst til det. Jeg lurte på om det lønner seg å kjøpe Type 2 til Type 1 32A ladekable for å bruke offentlige ladestasjoners siden 16A er maximal A som C-zero kan benytte ellers disse ladestasjoner tilbyr DC lading? Selfølgelig 16 A type 2 til type 1 er billigere enn 32A ::) ??? ??? :D

tomrh

#10
Det er alltid kjekt å ha en type2 til type1 ladekabel, da har man flere muligheter. Kabelen koster vel ca 1500 eller noe slikt, vi kjøpte 16A versjonen men sparte bare 100 kroner ift 32A. Kan være kjekt med 32A hvis man ser for seg å kjøpe flere elbiler senere, men den 32A-kabelen er stivere og mer massiv (6 mm2 vs 2,5 mm2). Ingen av trillingene kan utnytte maksimalt 16A, men trekker oppunder 14A (målte selv vår i-MiEV til å trekke 13,7A, og ladeenheten er den samme som i C-Zero).

Men sjelden det frister å betale 1 kr pr minutt for å trekke 3 kW fra en type2-stolpe som typisk kan levere opptil 22 kW. Vi har både Leaf og trilling men har brukt denne kabelen tre ganger siden den ble kjøpt sensommeren 2014. Men noen steder er det eneste lademulighet som tilbys. Og noen steder tar man bare 0,50 pr minutt der stolpen er begrenset til 7,2 kW, det er litt mer fair pris.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Fanafjord

For de som lurte hva "lappesaker under baksetet" var: Det ligger en flaske med skumtettning som kan blåses inn i dekket skulle den bli flat og en liten 12V kompressor til å blåse dekket opp igjen. Dette erstatter det konventionelle reservehjulet.

65lars

:-)
Sitat fra: Fanafjord på fredag 08. april 2016, klokken 08:17
For de som lurte hva "lappesaker under baksetet" var: Det ligger en flaske med skumtettning som kan blåses inn i dekket skulle den bli flat og en liten 12V kompressor til å blåse dekket opp igjen. Dette erstatter det konventionelle reservehjulet.

Jeg har jo akkurat det samme på el-sykkelen...
God Helg!
:-)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA