Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nok en spiker i dieseltanken - mere Euro 6 juks

Startet av Bjoris, torsdag 02. juni 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

Bjoris

Etter at Elon Twitret om krok på M3 ble jeg fryktelig i tvil... Før var jeg bare i tvil:)

Jeg må si jeg er veldig spent på hva model 3 vil ha å si for S salget. Joda, det er en helt annen bil og klasse, men de selger skinnet før bjørnen er skutt her og det kan jo sende mange på gjerdet, spes med såpass dårlige tider vi er inne i...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Teslanewbie

#1
De som ikke har S eller X fra før må nok vente til 2019-2020 innen de får bil .

Ser ikke problemet med å kjøpe s i mellomtiden ..

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bestilte To biler den 31 mars til tross for at bare en blir prioritert levert grunnet at jeg eier S fra før !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Har hatt lyst til å bestille Model 3, men finner egentlig ingen gode grunner.
Den er dessverre langt unna å dekke vårt behov. For lite bagasjeplass, feil karosseriform (sedan) og har kun 5 seter.
Folk som klarer seg med type Audi A4 sedan, BMW 3-serie Sedan etc. i dag vil jo fint klare seg med Model 3. Men den fungerer ikke for de seom er i Passat/E-klasse/5-serie/A6 stasjonsvogn segmentet.

Å bestille nå blir for min del å gamble på at behovene mine endrer seg, eller at husstanden skal ha to biler. Ingen av delene ser særlig sannsynlig ut. Selv med 2-3 unger ville Model 3 falt igjennom ift behov.

Lever godt med ragnarokk-spådommer om Model S pris  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Lurer på hvordan dette blir med denne køen, de skal jo også prioritere de som kjøper top of the range? Så blir nok bare Performance utgaver til pris nær en S antakelig da... Til de som har S fra før.

Jeg har betalt forskudd på en S, lurer på om jeg da regnes som eier? Er det noen måte en kan se hvordan en er registrert?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Roadster-eier og sig-holder prioriteringene har ikke akkurat slått til på Model S og X. Forventer egentlig ikke enormt utslag denne gangen heller.
Konfig er nok langt viktigere ja. Mest mulig penger inn, raskest mulig. De rimelige versjonene med lavest inntjening kommer langt bak i rekka.

Jeg tipper dog at enorme reservasjonstall gir bedre trygghet ift. oppskalering, og enklere oppskalering når de vet ganske nøyaktig hvor mye de må levere. Men folk må ikke tro at Tesla knirkefritt vil produsere 500k biler i året bare fordi de pt har grei kontroll på Model S produksjon og famler mindre og mindre med X. 500K er noe helt annet enn hva de holder på med i dag. De får det nok til, men sikkert på Tesla-vis som vanlig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. april 2016, klokken 09:14
Har hatt lyst til å bestille Model 3, men finner egentlig ingen gode grunner.
Den er dessverre langt unna å dekke vårt behov. For lite bagasjeplass, feil karosseriform (sedan) og har kun 5 seter.
Folk som klarer seg med type Audi A4 sedan, BMW 3-serie Sedan etc. i dag vil jo fint klare seg med Model 3. Men den fungerer ikke for de seom er i Passat/E-klasse/5-serie/A6 stasjonsvogn segmentet.

Å bestille nå blir for min del å gamble på at behovene mine endrer seg, eller at husstanden skal ha to biler. Ingen av delene ser særlig sannsynlig ut. Selv med 2-3 unger ville Model 3 falt igjennom ift behov.

Lever godt med ragnarokk-spådommer om Model S pris  ;D

Vi heller kunne aldri klart oss med M3 alene, men i kombinasjon med MS tror jeg det blir et ordentlig bra par. Da blir MS den vi alltid bruker når hele familien skal fraktes og/eller man skal på langtur.

Har to små unger og 6/7 seter blir brukt flere ganger per uke. Utrolig hvor glad jeg har blitt i de to ekstra setene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Bjoris

Selvsagt vil 3 blir for liten for en del, men den gemene hop tror jeg klarer seg med en 3. Mangel på hatchback er en vesentlig ulempe, men når den kommer med hengerfeste så endrer dette seg for min del iallefall.

Det verste med å vente på 3 uten å ha en S/X er jo at det kan bli VELDIG lenge til 3en står på tunet. Skal fyre av en mail til selgeren min og sjekke om jeg blir regnet som Seier når jeg har en i bestilling, men om ikke så kan jo 2019 også spøke for oss som ikke vil ha noe Performance versjon...

Jeg ser jo også for meg at en tilsvarende 3 som min 70D i bestilling med da AWD, SC inkludert, AP aktivert, skinnseter, panotak, interiøroppgradering, vinterpakke, vinterhjul ikke er langt unna 500.000 og så har vi mva spøkelset og selvsagt valutaspøkelset. Mva blir det helt sikkert, bare spørsmål om hvor mye, mest sannsynlig blir det ett trinn slik at jo dyrere 3 en må ta ut jo mer mva...




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. april 2016, klokken 09:14

Folk som klarer seg med type Audi A4 sedan, BMW 3-serie Sedan etc. i dag vil jo fint klare seg med Model 3. Men den fungerer ikke for de seom er i Passat/E-klasse/5-serie/A6 stasjonsvogn segmentet.


BMW sliter med akkurat dette for PHEV-modellen 330e. Den kommer kun som sedan og salget i Norge er elendig,til tross for at den er veldig gunstig priset sammenlignet med ytelsene. En selger sa at 3 options på denne hver for seg vil mangedoblet salget. 4x4,stasjonsvogn og krok. En 330exT ville trolig solgt 10 ganger mer enn dagens sedan. Model 3 får 2 av disse, men mangler den viktigste. Praktikaliteten med stor bakluke.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Øyvind.h

Ja de setene i bagasjen var jeg opprinnelig ikke så positiv til. Men etter å ha opplevd minstejentas entusiasme for "supersetene" med sin egen kosekrok bakerst ble det en stor suksess :)
Tur/retur Trondheim i påsken gikk nesten uten klage på hvor langt det var å kjøre. Og hun kan sitte bakovervent mye lenger enn hun ellers ville gjort. Med div modifikasjoner i form av puter og polstring opplevde jeg også setene som sikre nok på langtur.

Setene er også blitt en vinner når hun har med en venn på turn en gang i uka, og vi var faktisk 7 pers i bilen under oppholdet i Trondheim. Fy søren så genialt, selv om det hadde vært prikken over i``en med enda større seter bakerst. Model X kunne vært der, men den var ikke perfekt den heller gitt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på mandag 04. april 2016, klokken 09:37
Det verste med å vente på 3 uten å ha en S/X er jo at det kan bli VELDIG lenge til 3en står på tunet.

Ja skal man være litt realistisk og huske det faktum at vi snakker om Tesla-tidsestimat her så er vi nok fort i Q1 2019 før de aller første bilene melder sin ankomst til Norge. Og da har jeg ikke tatt på meg de pessimistiske brillene.

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 04. april 2016, klokken 09:39
BMW sliter med akkurat dette for PHEV-modellen 330e. Den kommer kun som sedan og salget i Norge er elendig,til tross for at den er veldig gunstig priset sammenlignet med ytelsene.
Ja jeg ser ikke mange sedaner i Norge sammenlignet med stasjonsvogner. Veldig synd at Model 3 ikke får samme karosseri som Model S, eller både en sedan og en stasjonsvogn-utgave.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. april 2016, klokken 09:44
Sitat fra: bjoris på mandag 04. april 2016, klokken 09:37
Det verste med å vente på 3 uten å ha en S/X er jo at det kan bli VELDIG lenge til 3en står på tunet.

Ja skal man være litt realistisk og huske det faktum at vi snakker om Tesla-tidsestimat her så er vi nok fort i Q1 2019 før de aller første bilene melder sin ankomst til Norge. Og da har jeg ikke tatt på meg de pessimistiske brillene.

Kanskje jeg har en Audi Q6 e-tron på tunet før naboen får sin Model 3? :-)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Bjoris

Ingen dropper S``en, det er jo bra. Tror nok Tesla også må være litt spent på hva som skjer med salget fremover når de presentere noe som ser så bra ut, men som ikke kan leveres på lenge... Osborn effekten er jo helt klart en fare..
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Wattson

Er nå veldig glad jeg har min 85D og skjønner overhode ikke at noen tør vente på M3.  Dette skyldes at våre dyktige politikere sikkert rekker å legge på både moms og importavgift før det nye vidunderet kommer.
PS. Har dog reservert og håper på det beste
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Kristian O

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. april 2016, klokken 09:39
Og hun kan sitte bakovervent mye lenger enn hun ellers ville gjort. Med div modifikasjoner i form av puter og polstring opplevde jeg også setene som sikre nok på langtur.

Strengt tatt ikkje noko skille mellom kor sikkert et sete bør ver på lengre og kortere turer  ;)
Einaste eg har å utsette på seta er mangel på sidebeskyttelse. Men om alternativet er framovervendt bilstol så er eg rimelig sikker på at dei fortsatt er betydlig tryggere.
Har du bilder av modifikasjonene du har gjort?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Toonster

Siden BMW 3 Sedan eller Volvo S60 (selv som ren elbil) aldri ville blitt vurdert, så ser jeg det som svært lite sannsynlig at Model 3 vil dekke mine behov. Så Model S får stå til levering om en liten stund :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA