Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prissjekk

Startet av NIls1, torsdag 02. juni 2016, klokken 22:38

« forrige - neste »

NIls1

Hei.
Har nå kjørt en strekning på rett under 10 mil med leafen.
Strekningen er Halden til Mellerud i Sverige. Kjørt alene i bilen, fulgt fartsgrensene(50,60,80). Har da 2 ganger kjørt denne strekningen med batteri start 96%. Har begge turene endt på 26% når framme. Ikke brukt klima.
Hvordan vil dette gå med 4 voksne + litt bagasje. Vil forbruket øke mye?
Ingen muligheter for lading på denne strekningen.
Nissan Leaf Tekna(2015)
Hverdagsbruk.

Nissan X-Trail 2,5 (2005)
Lengre turer og tlilhengerkjøring.

D9

Du merker ikke spesielt mye forskjell på forbruk i forhold til vekt
De verste syndebukkene i min erfaring er taklast og vær
'14 Leaf
'15 Evalia

BE

Pass på at det er godt med luft i dekka, gjerne 2.8 bar, så vil det være liten forskjell med passasjerer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tutti

Du bør ta høyde for at opptil 400 kg mer vekt kan spise noen % av rekkevidden,.

Electrix

Jeg merker ikke mye til vektforskjell, men med flere passasjerer øker behovet for lufting, og det kan også bli nødvendig med noe varme for å fjerne dugg dersom det er kjølig ute, 4 personer puster ut en del fukt. Bruk av varme kan igjen spise noe rekkevidde, men med ditt eksempel burde det gå bra. Vær også obs på at dersom du tidligere har kjørt på tørr vei så vil våt vei spise litt mere strøm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

#5
Jeg antar at høy vekt kan ha noe betydning i kombinasjon med lågt lufttrykk eller  ujevn kjøring ved kupert topologi, bykjøring eller ujevnt pådrag ellers.

Jeg her flere tiårs erfaring med andre biler hvor man ikke har behov for AC, men i Leafen dogger vinduene så man får behov for AC spesiellt når man har passasjerer. Er man aleine kan man ofte kjøre med åpent vindu i stedet, og man kan kjøre uten varme når hensyn til passasjerer ellers vil kreve det.

Andre forhold enn vekt kan bety mye.  Om du har 26% når du kommer fram, så er det ikke garantert at du kommer fram under andre forhold, om du ikke tilpasser kjøringa etter forholda.

Jeg har et familemedlem som har opplevd å ha ca en tredjedel av energien igjen, etter kjøring 103 km til Torp, det meste på motorvei med en 2013-modell, både med tom bil, og fullasta bil med passasjerer.  Det meste av veien lå det lastebil foran.

NIls1

Takker for alle svar. Nå ser det ut til at det kan dukke opp mulighet for semilading på veien i løpet av året, så da blir det jo mulighet til å prøve, uten altfor mye rekkeviddeangst:) Kommer ikke til å ta turen når det er kaldt, blir vår, sommer og tidlig høst. Utenom dette blir det fossilen. 
Nissan Leaf Tekna(2015)
Hverdagsbruk.

Nissan X-Trail 2,5 (2005)
Lengre turer og tlilhengerkjøring.

Olee

Ved ikke altfor kupert terreng burde dette gå veldig bra! :)

tomrh

En ekstra passasjer tilsvarer forskjellen i vekt mellom Tekna og Visia, som er 74 kg. Regnet ut i en annen tråd at Visia skal ha 1,7% ekstra sommer-rekkevidde pga denne vektforskjellen, eller ca. 2-3 km (jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20987.msg442432.html#msg442432). En passasjer utgjør ikke særlig mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Simuleres litt i http://www.jurassictest.ch/GR/ på den kjøreruten.
Bil på 1600 kg, 1kw varme kommer frem med simulert 28%
Veier bilen 400 kg mer, 2 tonn, sier simulator 16%.
Du kommer med andre ord frem.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Man kan trygt kjøre en sånn strekning med en sådan bil, hvis man bare følger med på forbruket, og tilpasser kjøringa etter forholda:

Ved oppstart:
-Nullstill tripptelleren.
-Nullstill forbruksmåleren som viser hvor mange kilometer du kommer pr kwt.
-Regn ut og sett ei grense for hvor stort forbruk du kan ha.
Hvis batteriet er lada opp til f.eks 21kwt, og du vil ha en margin på 4 kwt når du kommer fram, så kan du bruke 17kwt, og holde forbruket under 17kwt/100km, eller du må kjøre 5,9 km/kwt.

Under kjøring:
-Følg med på forbruksmåleren.
-Tilpass kjøringa,så du holder deg under forbruksgrensa som du har satt.
-Har du Leaf Spy Pro, og en kartleser som kan følge med på gjenværende lading og km, så vil du ha ekstra kontroll.

For bilister som kjører el-bil for første gang på langtur, tør jeg ikke å garantere noe som helst når det gjelder rekkevidde. Man gjør dumme ting som å kjøre ujevnt og for fort, og man er ikke klar over at regnvær suger, og man kjenner ikke til lademulighetene, og man kjenner ikke til bilen, osv.

Orienter deg om terrenget:
-Er det alternative veier, kan man velge den korteste og flateste veien, hvor man gjerne ikke har så mye fart.
-Kartlegg stikkontakter langs veien. Er det butikker, parkeringsplasser etc hvor det er industrikontakter, så bør du ha med deg passende støpsler og overganger. Det kan være nyttig å ha en mobil EVSE som du kan justere opp til 32A, i tilfellet du finner røde 32A uttak i enkelte p-hus, og bilen har kraftig nok likeretter.

Vær økonomisk:
-Har du behov for stopp langs veien, pass på å legge dem til steder hvor du kan lade samtidig. Du kan alltids finne noen gode grunner til å ta en stopp, som du kan kombinere med lading.
-Kjør jevnt, tilpass farta etter ønska forbruk, sett bilen i N når det passer å trille, slå av varmeapparatet i nødsfall, ha bra lufttrykk, ligg bak et kjøretøy eller en henger som suger og kjører jevnt. Av og til er det greit å kjøre uten CC for å runde av topper og bunner i topoligien skånsomt.


D9

På tørt føre med sommerdekk kan jeg garantere at du kommer frem om du kjører halvveis økonomisk. Kjører fint 10 mil med takboks, 4 i bilen og baggasje selv. Kjørte nylig 12 mil med 4 i bilen, bikkje, baggasje, piggfrie vinterdekk, cruicekontroll i fartsgrense + ca 10km/t og klima på 20 grader auto. Disse 12 milene inkluderte lierbakkene som suger 10% av batteriet på et par kilometer om man kjører i 100.
'14 Leaf
'15 Evalia

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA