Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer Leaf 2012

Startet av tronds, torsdag 02. juni 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

tronds

Hei,
Et lite spørsmål til dere drevne e-golfere, fra en nybegynner.
Er rykende fersk eier av ny E-golf (2016), og tok den med på første "langtur" i dag. Turen var på ca 10 mil, og det hadde kanskje gått så vidt, selv med fullt batteri ved start. Tok likevel turen innom en hurtiglader for å være på den sikre siden.

Men er 100 km den forventede rekkevidden ved "normal" kjøring? Synes det virker noe kort. Eller er det jeg som gjør noe galt i kjøringen?

Info om turen: Utetemp 7 grader. To passasjerer. Sommerdekk. Vått føre. Relativt lite høydeforskjell. Lå for det meste i 100 km/t med ACC og lite øvrig trafikk, ellers rolig kjøring. Strømmodus: Normal.

gulars

Høres fornuftig ut det. Den største synderen din her er nok farten. I alt over 80(+/-) suger bilen energi. Reduserer du farten litt vil du nok se at rekevidden stiger betraktelig. I "normalt tempo" bør du klare rundt 15 mil.

I tillegg hjelper det hverken med vått veibane eller med ACC på. 

tutti

Høres normalt ut. Du har ca. 21 kWh batteri og forbruket ditt lå antageligvis rundt 17-18 kWh/100 km med slik kjøring. Når temperaturen nærmer seg 20'c (pluss) og farten din reduseres, så vil du lett oppnå over 150 km uten AC.

eivhelle

I tillegg er det en god del forskjell på våt og tørr veibane. Rullemotstanden øker en god del ved våt vei.

Ved over 10 grader, tørr veibane og hastighet under 80 km/t rekker du lett 130 km før du komme ned til de siste 20 km med rekkevidde hvor bilen går i sparemodus. Forutsetter da selvsagt at du starter og stopper på ca. samme høyde. Skal du opp på fjellet må du regne med at det går noe ekstra med til stigningen (ca. 0,48KWh pr. 100 høydemeter).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

dabis

Om bilen er spell ny så er batteriet også helt nytt. Litiumbatterier trenger gjerne litt innkjøring før du får full effekt. type 10 ladinger 0-100% :)
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

kskotte

Finnes det noen gode retningslinjer for ny e-Golf for å få maks ut av batteriet?

Herbie

Tja, lad så ofte du gidder, og god deg unna overdreven bruk av hurtiglader, særlig på de varmeste dagene? Et lithiumbatteri i en elbil er i utgangspunktet designet til å være "idiotsikkert", og styringssystemet passer fint på at batteriet ikke skal bli skadet selv.

model3citizen

Tenker dette er en så god tråd som noen å spørre:

Jeg kjører i dag en BMW i3 distansen Sarpsborg - Oslo (Ryen), 88km (og tilbake igjen, lader på jobb). Hastigheten varierer fra 95km/t til 105km/t alt ettersom, er sparsom med bruk av varme, og kjører for å "ta igjen" GOM. Restrekkevidde ligger mellom 15km når det er skikkelig kaldt, og 45km nå om dagene (til jobb, tilbake: 50-55km), sommer har jeg ikke hatt anledning å prøve ennå.

Spørsmålet om å bytte ut fossilbil #2 har begynt å melde seg. Dette er en bil som ikke trenger å kjøre langt, skal primært benyttes av samboer til småkjøring, men må kunne benyttes til dagpendligen skulle BMWen ikke være tilgjengelig.

Hva sier dere med erfaring? Holder det, det skulle vel gå greit om man kan holde omtrent samme snittforbruk som i3en, kanskje er eGolf enda litt mer effektiv også? Den har jo om ikke annet hårfint høyere tilgjengelig kapasitet.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

tutti

Sitat fra: model3citizen på mandag 23. mai 2016, klokken 20:38
Tenker dette er en så god tråd som noen å spørre:

Jeg kjører i dag en BMW i3 distansen Sarpsborg - Oslo (Ryen), 88km (og tilbake igjen, lader på jobb). Hastigheten varierer fra 95km/t til 105km/t alt ettersom, er sparsom med bruk av varme, og kjører for å "ta igjen" GOM. Restrekkevidde ligger mellom 15km når det er skikkelig kaldt, og 45km nå om dagene (til jobb, tilbake: 50-55km), sommer har jeg ikke hatt anledning å prøve ennå.

Spørsmålet om å bytte ut fossilbil #2 har begynt å melde seg. Dette er en bil som ikke trenger å kjøre langt, skal primært benyttes av samboer til småkjøring, men må kunne benyttes til dagpendligen skulle BMWen ikke være tilgjengelig.

Hva sier dere med erfaring? Holder det, det skulle vel gå greit om man kan holde omtrent samme snittforbruk som i3en, kanskje er eGolf enda litt mer effektiv også? Den har jo om ikke annet hårfint høyere tilgjengelig kapasitet.

Etter 37 k og to vintre tenker jeg følgende om egolf 21 kWh: Batteriene er svært følsomme for ytre temperaturer. Kanskje mer enn hastighet. Kjører du mellom 110 og maks hastighet kan du oppleve snittforbruk på knappe 15 kWh/100 km om sommeren, mens knappe 90 km/t om vinteren kan gi over 20 kWh/100 i forbruk. Dvs, ligger du mye i 110 sonen er egolfen helt ypperlig og ligger dønn solid på veien uansett hastighet. Med ACC så går det som en drøm. Men, uten 36 kWh som kommer i 2017 så kommer du ikke så langt om vinteren.

Den magiske grensen når batteriene går over i sommer/vintermodus ligger rundt 10'c (pluss) etter min erfaring.

TM

@model3citizen,
Er det ikke mer fornuftig å satse på en 37kwh e-Golf som hovedbil og "nedgradere" i3 til kortrekke-vidde bil ? I3 er jo suveren til nærkjøring /bybil, mens e-Golf har fordeler i høy fart og landeveiskjøring. Eller kjøpe en i3 -94Ah i tillegg. Når det gjelder rekkevidde så vil nok e-Golf ved landeveiskjøring komme noen km lenger enn i3. EPA standarden oppgir hhv. 83 vs. 81 miles i favør av e-Golf og det er nok ikke langt unna det man vil oppleve sommerstid. Om vinteren vil varmepumpens effektivitet, dekkenes rullemotstand på våt vei og slaps, samt oppvarming av batteriet ha stor betydning. Jeg vil anta at i3 under slike forhold vil kunne ha lik eller bedre rekkevidde en e-Golf.

model3citizen

Sitat fra: TM på tirsdag 24. mai 2016, klokken 17:49
@model3citizen,
Er det ikke mer fornuftig å satse på en 37kwh e-Golf som hovedbil og "nedgradere" i3 til kortrekke-vidde bil ? I3 er jo suveren til nærkjøring /bybil, mens e-Golf har fordeler i høy fart og landeveiskjøring. Eller kjøpe en i3 -94Ah i tillegg. Når det gjelder rekkevidde så vil nok e-Golf ved landeveiskjøring komme noen km lenger enn i3. EPA standarden oppgir hhv. 83 vs. 81 miles i favør av e-Golf og det er nok ikke langt unna det man vil oppleve sommerstid. Om vinteren vil varmepumpens effektivitet, dekkenes rullemotstand på våt vei og slaps, samt oppvarming av batteriet ha stor betydning. Jeg vil anta at i3 under slike forhold vil kunne ha lik eller bedre rekkevidde en e-Golf.

Dette har jeg vurdert, men til småkjøring hjemme, med hund i bilen, er i3 ikke så egnet som en e-Golf.

Pendlingen ønsker jeg å fortsette å ta med en rustfri plastvogn.

Men det er verdifulle innspill, i3 er etter hva jeg forstår, mindre følsom for lav temperatur enn e-Golf.

EDIT: Soul EV er jo også et godt alternativ, de begynner å bli attraktivt priset på bruktmarkedet ser jeg.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

tutti

Sitat fra: model3citizen på torsdag 26. mai 2016, klokken 20:59

Men det er verdifulle innspill, i3 er etter hva jeg forstår, mindre følsom for lav temperatur enn e-Golf.

EDIT: Soul EV er jo også et godt alternativ, de begynner å bli attraktivt priset på bruktmarkedet ser jeg.
Soul har oppvarmet sløyfe rundt batteriene, noe som egolfen mangler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA