Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent

Startet av Mc_Herreington, torsdag 02. juni 2016, klokken 19:19

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Har nettopp lagt ut min kjære P85 fra 2013 for salg og må bestemme meg for hvilken ny jeg skal ha.

Skal innrømme at de siste 2 årene har jeg ikke fulgt spesielt med på oppdateringer av modellene osv. så er litt usikker på hva jeg skal velge. Ser at men får en lite brukt P85D for ca samme som jeg må ut med for en ny 90D, evt. bestille en 90D og dytte den litt framover i tid for å se hva som kommer av oppdatering ?

Hva ville folket valgt ( budsjett 850-900k ) og hva er forandringene på en 2015 P85D og en ny 90D foruten akselerasjon og litt større batteri ( tenker støy, finish, feil osv ) ?

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

petersv

Stort sett forskjellig batterikjemi og drive unit bak, som jeg kommer på i farta.

Vuslife

Enkelt valg, p85d...mer morro for pengene, samt sportsunderstell, nextgen seter bak og dobbeltlader om det var huket av. Den kan også oppgraderes til ludicrous og 90 batteriet om ønskelig.

Sandvika

Nå ja, er vel få p85d som faktisk har annet understell. Legger du til de andre tingene så ender du opp med et svært lite utvalg.
Hadde ikke vært et sekund i tvil om at jeg hadde valgt motsatt. Lengre rekkevidde (større batteri + mer effektive motorer) og færre barnesykdommer.

Vuslife

Barnesykdommer på p85d? Fra rundt juni 2015 fikk alle p85d det kjipe myke understellet. Om du må ha 4 mil ekstra rekkevidde, jaja...smak å behag

Mc_Herreington

Tenker litt det samme selv :) en p85d har gått fort 15-20k og akselerasjon er jeg mer enn happy med i min gamle p85. Det er hvis det evt. var andre plusser med p85d foruten aks eller at 90d ikke har noe nytt ved seg uten de ekstra 5kwh og jeg får en p85d en god del rimeligere enn 90d. Konfigen min på 90d er på 856k uten 21 tommere.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Vuslife

Fikk kjøre en 90d loaner og merket hvor kjedelig den var å kjøre iforhold til p85d. Panotakfeste var nytt ellers lite bemerkelsesverdig. En "gammal" p85d er bedre utstyrt enn nye biler pdd, dobbeltlader koster vel 20 k og nextgen seter bak er mye bedre enn de flate setene. Mer sportslig er den å, og med ludi oppgradering er den så å si like kjapp som p90dl og det merkes!

Gusse

Har for min del på onsdag forrige uke hentet min 90D, og er veldig fornøyd.
Dette blir mye smaksspørsmål :)

Øyvind.h

#8
Stod i akkurat samme situasjon for type 3-4 måneder siden.
En brukt P85D gått 20-30.000km, eller en splitter ny 90D.

Valget falt på 90D. Ytelsene går godt utenpå den gamle S85``en jeg hadde (forståelig nok med 4wd, 420.430hk istedenfor 370 osv).
I mellomaks er differansen mellom 90D og P85D svært begrenset uansett :)
Og rekkevidden er klart bedre i 90D, selv om det aller meste styres av høyrefoten....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Svært begrenset er å ta i etter min mening. P``en skyver nok betraktelig bedre et godt stykke opp i lappløshastigheter.

Har merket meg at forskjellene ikke er så markante når man går fra den tregeste bilen til den raskeste. Men har man kjørt sistnevnte en stund og går tilbake kjennes det mye tydeligere. Disse P-bilene lurer en lett også; den vanvittige kraften fra null og opp til 50-60 kjennes ut til å dø ut nesten øyeblikkelig. Men realiteten er at det er en god del mer krutt på P videre oppover, i forhold til "vanlig" D-bil.

Mc_Herreington

Da ble det 90D, blå med 21 grå felger, sort taktrekk, beige seter, tech, luft, lyd og premium interiør :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Havebigfun

Diskusjonen er ikke ferdig her- selv om du har bestemmt deg.
Nedsiden på 90-batteriet er muligens at den mister mye kapasitet i starten, og at superlading tar vesentlig lengre tid enn med de gamle 85- batteriene.
Noen erfaring der Oyvind?
Hvor fort går det ved SOC >50%

Mc_Herreington

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 05. april 2016, klokken 20:38
Diskusjonen er ikke ferdig her- selv om du har bestemmt deg.
Nedsiden på 90-batteriet er muligens at den mister mye kapasitet i starten, og at superlading tar vesentlig lengre tid enn med de gamle 85- batteriene.
Noen erfaring der Oyvind?
Hvor fort går det ved SOC >50%

For all del, bare fortsett :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

jazzwheel

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 05. april 2016, klokken 20:38
superlading tar vesentlig lengre tid enn med de gamle 85- batteriene.

Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Jeg trodde den ladet bedre enn 85 siden den hadde flere celler å lade parallelt?

Muffinman

Mulig jeg er litt av årsaken til spekulasjonen (og var det ikke noe på tmc?). Jeg hadde en P90D loaner et par uker tidligere i år. Den ladet betydelig langsommere på SC enn min nesten nye 85D. Trappet veldig raskt ned, og lå vel på 68kW@50%. Min egen bil klarer 83-84kW ved samme soc. Prøvde kun en lading alene på SC``en på kveldstid, så grunnlaget er syltynt. Her trengs det med andre ord flere erfaringer for å konkludere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA