Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Rep

[

Vil det si at vi som har forhåndsbestilt Model 3 vil få ubegrenset gratis lading, eller telles ikke det som en bestilling?
[/quote]
Er vel ikkje mulig å få levert model 3 før 1. april 2017?
Disse endringene vil ikke påvirke nåværende eiere eller nye Teslaer bestilt før 1. januar 2017, så lenge de leveres før 1. april 2017.
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Amoss

Sitat fra: anorway på torsdag 17. november 2016, klokken 10:00

Alle bestillinger gjort innen 31. desember 2016 vil fortsatt kunne dra fordelene av ubegrenset, gratis Superharging. For biler bestilt etter 1. januar 2017 vil det årlig inkluderes 400 kWh med Superharging (ca. 1 600 km) slik at våre eiere kan fortsette å nyte gratis Superharging på sine reiser.

(min uthevning)

Interessant.

Dette står jo også på bloggen. Men får rapporter i fra TMC-forumet der mange har fått denne mailen, og der sies det at de har endret teksten til å spesifisere at det er Model S og X bestilt etter nyttår og/eller mottatt etter 1. april som får disse 400kWh med lading i året inkludert. Så det spekuleres der i om det blir en annen mengde - eller ingen "gratis" lading overhode - for Model 3.  Men ser her at det igjen omtales kun som "biler", noe som indikerer at også Model 3 vil få samme dealen.

Blir spennende å se hva de ender på :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Kan ikke forestille meg at alle reservasjonsholdere før 31.12.16 får gratis sc på livstid. Ville i så fall vært en utrolig stor gladnyhet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Elmo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 17. november 2016, klokken 17:09
Kan ikke forestille meg at alle reservasjonsholdere før 31.12.16 får gratis sc på livstid. Ville i så fall vært en utrolig stor gladnyhet

Reservasjon er ikke bestilling.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

#201
Er dere sikker på at ikke "free long distance" betyr ubegrenset på SC utenfor halvparten av bilens rekkevidde fra bopel og betaling fra første kilowatt på lokal.
Dette hadde vært mer i tråd med holdningen at langdistanse skal være gratis .

Tesla burde hvertfall innføre et fritak når du er utenlands. Hvis ikke svekkes et utrolig godt argument vesentlig .

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. november 2016, klokken 02:45
Er dere sikker på at ikke "free long distance" betyr ubegrenset på SC utenfor halvparten av bilens rekkevidde fra bopel og betaling fra første kilowatt på lokal.
Dette hadde vært mer i tråd med holdningen at langdistanse skal være gratis .

Tesla burde hvertfall innføre et fritak når du er utenlands. Hvis ikke svekkes et utrolig godt argument vesentlig .

Det har kommet mange gode forslag om løsninger ala dette for å få slutt på overdrevent bruk av lokal lading. Men i praksis så er det blir det litt komplisert... Hvor er "hjem"?  F.eks. om man ukependler?  Hvor er "utlandet"? F.eks. om man bor halve året i Norge og halve i Spania? osv...

Slik jeg ser det er den løsningen de har endt opp med det beste og enkleste kompromisset de kunne kommet frem til. Istedet for å henge seg opp i og "etterforske" hvor den enkelte bilen "bor" (og garantert bomme for enkelte og måtte behandle en rekke klager på dette), så får alle en mengde energi man kan lade gratis - og bruker man mer enn dette så må det betales for det resterende.

Hvor høy denne gratis delen skulle være kan helt sikkert debatteres i det uendelige (og den debatten har alt startet), men de endte altså opp med 400kWh for i alle fall Model S og X. Selv synes jeg grensen høres rimelig ut, selv om jeg ikke har noen problemer med å se at en rekke personer vil føle at dette blir en "dråpe i havet". Grensen må være lav nok til at den ikke frister til å bli brukt som "hjemmelader", men likevel høy nok til at det er mulig å ta seg en meningsfull lengre tur eller to i året. Men ja, kjedelig at det ikke blir nok til å dekke en bilferie Europa rundt eller tur/retur Spania.

Hva som er viktigere enn akkurat hvor mye som er "gratis" blir hva de tar i betaling for lading ut over dette, og det vet vi enda ikke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Sitat fra: Mazzbot på fredag 18. november 2016, klokken 05:21
https://electrek.co/2016/11/17/elon-musk-tesla-model-3-include-free-long-distance-charging/
Diskusjonstråden til den artikkelen har mye håpefull ønsketenking om 'gratis lading når du er ikke er hjemme'..men jeg føler meg ganske sikker på at det blir som Amoss skisserer. En pakke med energi til fri benyttelse og den pakka tilsvarer 'tilfeldigvis' typisk superchargerbruk blant eksisterende Teslaeiere..

Kjapt regnestykke: En typisk norsk bil kjører 4 mil for dagen, tilsvarende 6,4kWh om vi skal ta estimert energibehov for Model 3 for god fisk. Til sammen 2400kWh i året. 400kWh tilsvarer 17% av årlig gjennomsnittsbehov altså. Med tanke på at dagens eiere ligger på 95% hjemmelading synes 400kWh såpass romslig at jeg heller tror det blir lavere. Tesla kan med andre ord gi oss 120kWh i året og fortsatt si vi får 'gratis langdistanselading'. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øggen

#204
Kanskje det e bestemt og vedtatt her på forumet tidligere, men no e det offisielt sagt at det blir INGEN gratis SC for
Model 3. Ikkje en gang gratis 400 kWh som på S og X.

http://www.teslarati.com/tesla-model-3-supercharger-fee-pay-per-use-kwh/amp/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

N00b

Har du råd til bilen så har du råd til å fylle strøm også

Klykken

Nå er vel SC-nettverket kun ment til langturer. Regner med de fleste vil benytte seg av "saktelader" hjemme de aller fleste gangene bilen må lades, så kostnadene med SC bør ikke velte økonomien.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

#207
Sitat fra: Øggen på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:37
Kanskje det e bestemt og vedtatt her på forumet tidligere, men no e det offisielt sagt at det blir INGEN gratis SC for
Model 3. Ikkje en gang gratis 400 kWh som på S og X.

http://www.teslarati.com/tesla-model-3-supercharger-fee-pay-per-use-kwh/amp/

I thought this was always the plan.

The Model S and X as premium cars get an extra sales incentive with Free Unlimited Supercharging and Model 3 owners going to pay for it to cover the cost of the Supercharger network.

It would be completely unsustainable on the long run, especially when you have a million+ Model 3's on the road in a couple years.

As that article states, access to Tesla's Supercharger network is still a huge benefit other electric cars don't have, even if you have to pay for it (which you have to at others as well anyway).
It will take years before companies like Fortum are getting even remote close and have their new 150kW capable charging stations rolled out and so far no current electric car on the market even supports that kind of speed.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Gratis superlading er for meg kun forhåndsbetalt drivstoff. Det burde nå ikke være vanskelig å beregne verdien av dette for en stor gruppe biler, og enten selge dette inkludert i bilen (S og X) eller som tilvalg. Uten å tape penger.

Tesla kunne selge tilgang til ladenettverket til andre fabrikanter også.
Teslas nye byladere fyller et tomrom for dem som ikke drar på langtur, noe de har forsøkt å unngå ved å plassere SuC utenfor byer.  Tesla har forstått at man trenger infrastruktur OG biler samtidig. Høner, haner og egg.

S4e

Hvorfor skal en betale på forhånd?

Med alle TM3 som kommer ville det bli kaos.

Det beste ville være etter min mening en fair pris etter bruk, noe dyrere enn hjemmeladning.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA