Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Amoss

Nå vet vi hva som skjer med superladerne:

https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-supercharging-program?utm_campaign=GL_Blog_110716&utm_source=Twitter&utm_medium=social&redirect=no
SitatFor Teslas ordered after January 1, 2017, 400 kWh of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) will be included annually so that all owners can continue to enjoy free Supercharging during travel. Beyond that, there will be a small fee to Supercharge which will be charged incrementally and cost less than the price of filling up a comparable gas car. All cars will continue to come standard with the onboard hardware required for Supercharging.

Antar at det blir det samme for Model 3 med supercharger tilvalget. Høres i så fall ut som en helt grei løsning etter mitt skjønn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Konge om 400 kWh årlig er inkludert i prisen på Model 3.

Amoss

Sitat fra: krister461 på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Konge om 400 kWh årlig er inkludert i prisen på Model 3.

Nja, Elon nevnte jo noe om at man også måtte ha kjøpt "pakken" for å kunne bruke superladerne, så da er man ikke på en helt basic Model 3 lengre. Dersom dette altså ikke signaliserer at de har endt på en annen modell - der superchargere er inkludert, men altså "kun" 400kWh/år.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eha

Det som iallfall virker helt sikkert nå, er at ubegrenset supercharging forsvinner fra alle biler, ikke bare Model 3.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

knut.aulie

Med taxier og andre som bosetter seg på SC så var vel dette forventet

knut.aulie

Det som høres litt alarmerende ut er "...small fee ...... charged incrementally........ cost less than price of filling a comparable gas car."
Stigende pris, litt under bensinpris, det kan bli litt av hvert.

Hvis dette betyr at Tesla går vekk fra "free forever" og dermed ikke legger til for gratis SC i prisen så vil jo S og X bli rimeligere, men ikke nok til å kompensere for det store fortrinnet gratis SC har vært.

Zett

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:01
Det som høres litt alarmerende ut er "...small fee ...... charged incrementally........ cost less than price of filling a comparable gas car."
Stigende pris, litt under bensinpris, det kan bli litt av hvert.

"Charged incrementally" betyr ikke "stigende pris", men at man betaler for løpende forbruk. Om det blir pr kWt, pr minutt eller noe helt annet gjenstår å se.

knut.aulie

Sitat fra: Zett på mandag 07. november 2016, klokken 18:08
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:01
Det som høres litt alarmerende ut er "...small fee ...... charged incrementally........ cost less than price of filling a comparable gas car."
Stigende pris, litt under bensinpris, det kan bli litt av hvert.

"Charged incrementally" betyr ikke "stigende pris", men at man betaler for løpende forbruk. Om det blir pr kWt, pr minutt eller noe helt annet gjenstår å se.
I beg to differ


krister461



Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:28
Sitat fra: Zett på mandag 07. november 2016, klokken 18:08
"Charged incrementally" betyr ikke "stigende pris", men at man betaler for løpende forbruk. Om det blir pr kWt, pr minutt eller noe helt annet gjenstår å se.
I beg to differ
Prisen du betaler stiger med mengde strøm/tid. Men, enhetsprisen stiger nok ikke.

lunitiks

Sitat fra: krister461 på mandag 07. november 2016, klokken 18:50
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:28
Sitat fra: Zett på mandag 07. november 2016, klokken 18:08
"Charged incrementally" betyr ikke "stigende pris", men at man betaler for løpende forbruk. Om det blir pr kWt, pr minutt eller noe helt annet gjenstår å se.
I beg to differ
Prisen du betaler stiger med mengde strøm/tid. Men, enhetsprisen stiger nok ikke.


Hallo, det er jo en norsk offisiell versjon på Teslas nettsider som oppklarer denne opplagte oversettelses-diskusjonen deres:
Sitaten liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Sitat fra: krister461 på mandag 07. november 2016, klokken 18:50


Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:28
Sitat fra: Zett på mandag 07. november 2016, klokken 18:08
"Charged incrementally" betyr ikke "stigende pris", men at man betaler for løpende forbruk. Om det blir pr kWt, pr minutt eller noe helt annet gjenstår å se.
I beg to differ
Prisen du betaler stiger med mengde strøm/tid. Men, enhetsprisen stiger nok ikke.
Kan hende du har rett, men det vet vi ikke.

Tesla startet med rimelige priser på både biler og utstyr, over tid er dette ikke lengre tilfellet.....
Strømmen på SC var gratis, nå får du en liten kvote (160 mil er en langtur, ingen Europatur) og deretter betale, økende......

ladov

Sitat fra: krister461 på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Konge om 400 kWh årlig er inkludert i prisen på Model 3.
Helt Konge men jeg tviler på at Model 3 får det samme som S & X. Kanskje den får halvparten? 200kWh supercharging inkludert hadde vært helt greit det og.. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 19:10
Strømmen på SC var gratis, nå får du en liten kvote (160 mil er en langtur, ingen Europatur) og deretter betale, økende......

Planen er nok at du skal lade der du overnatter, ikke starte dagen med tomt batteri og kjøre rett på SC. Vi kjørte 6500km i sommer og ladet maks 200kWh på SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ladov

Vi kan leke litt med tallene.. Model 3 skal klare 215mi på 55kWh, eller 1,6kWh per mil. 400kWh gir da 2500km med Model 3. Folk lader uansett mest hjemme og med 95% hjemmelading tilsvarer 400kWh på supercharger en årlig kjørelengde på 50000km! Hvis du bare lader 80% hjemme tilsvarer det en årlig kjørelengde på 12500km. Dagens Tesla eiere ligger vel nærmere 95 enn 80% hjemmelading?

Jeg kan ikke se annet enn 400kWh i året vil gi gjennomsnittsbilisten gratis supercharging. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA