Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Amoss

Vel, da fikk vi vel ett ganske så tydelig hint fra Elon på shareholder meeting i går/natt om at superlading ikke blir gratis på Model 3.

http://www.usatoday.com/story/money/cars/2016/05/31/were-live-streaming-teslas-shareholder-meeting/85209728/?utm_source=feedblitz&utm_medium=FeedBlitzRss&utm_campaign=usatodaycommoney-topstories
Sitat7:51 p.m. -- Musk says Superchargers won't be free for Model 3, its mass-market electric car next year, unless people buy an optional package that includes it. He says people should charge their cars where they charge their phones -- not at a gas station. They need to value their time.

Hør etter selv her:
https://www.teslamotors.com/2016shareholdermeeting @2:37:39

Det blir også nevnt dette med at enkelte ikke verdsetter tiden sin høyere enn at de sitter å lader på superchargere istedet for hjemme.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

SC tilgang som ei pakke tilsvarende som det var på S60 må vel være en grei løsning. Det gjør jo at de som ikke trenger, eller vil betale for, SC får bilen rimeligere. Håper uansett det blir mulighet for drop in lading på SC, evt mulig å kjøpe til SC-pakke ved et senere tidspunkt, f.eks. ved bruktsalg der ny eier vil ha SC-tilgang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ew

Jeg har mest tro på at man får kjøpt ulike pakker med ubegrenset lading basert på tid. F.eks. "free for life", "free for 1 month" o.l. Alt annet, med kredittkort og strømpris og whatnot, blir administrativt mye vanskeligere enn å bare sende en OTA-melding til bilen om at den har fri bruk av SC inntil en dato etter at eieren har betalt via nettet eller på service-senteret. Eller hva?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Amoss

Sitat fra: ew på onsdag 01. juni 2016, klokken 13:13
Jeg har mest tro på at man får kjøpt ulike pakker med ubegrenset lading basert på tid. F.eks. "free for life", "free for 1 month" o.l. Alt annet, med kredittkort og strømpris og whatnot, blir administrativt mye vanskeligere enn å bare sende en OTA-melding til bilen om at den har fri bruk av SC inntil en dato etter at eieren har betalt via nettet eller på service-senteret. Eller hva?

Elon henviser jo her til at man må kjøpe "en pakke som inkluderer det", så kan virke som om du har rett. Om det blir bare en pakke - slik det var på TMS60 med "free for life" - eller flere gjenstår det å se.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Her er en med en litt annen, og etter min mening basert på ett svært så tynt grunnlag, tolking av hva Elon sa:
http://www.fool.com/investing/2016/06/01/tesla-model-3-supercharging-will-have-both-pay-per.aspx
Sitat
His comments suggest that Tesla will offer both a pay-per-use model as well as a lifetime access model. This makes sense on a number of levels.

Er dog enig i at det Elon sa ikke utelukker dette, men kan ikke helt se at det som ble sagt nødvendigvis må tolkes til slik. Men er enig i at dette kan være den fornuftige tilnærmingen, spesielt dersom Tesla mener seg tvunget til å tilby tilfeldig bruk ihht EU-direktivet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Å kjøre til SC for å lade når du kan lade hjemme virker bare teit..

Nå virker det som Tesla har ganske god kontroll allerede over hvor mye den enkelte bil lader på SC så det bør ikke være fryktelig vanskelig å selge pakker på X antall minutter.

Håper fortsatt på en liten startpakke da, 1000 minutters lading inkludert hadde vært nice men selv så lite som 100 minutter hadde funket bra som markedsføring(første nåla gratis osv.)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fonberg

Kjøp av X antall minutter, X antall kWh, X antall måneder, år osv - alt dette kan jo rimelig enkelt implementeres i en betalingsløsning koblet mot MyTeslakontoen til bilens eier.

At bilen leveres med "SC for life" som standardutrustning ser jeg som usannsynlig.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Ny tweet fra Elon vedr. dette:
https://twitter.com/elonmusk/status/738191872502423552
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Supercharger policy explained well by @LATimes:

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-tesla-model-3-chargers-20160601-snap-story.html ...

Will post detailed description soon. I think it's a good balance.

Så da er det bare å vente på en blogg-post som kommer (Tesla-)snart ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Amoss på torsdag 02. juni 2016, klokken 00:13
Her er en med en litt annen, og etter min mening basert på ett svært så tynt grunnlag, tolking av hva Elon sa:
http://www.fool.com/investing/2016/06/01/tesla-model-3-supercharging-will-have-both-pay-per.aspx

Nå prøver samme fyren å estimere hva det vil koste å bruke superladenettverket:
http://www.fool.com/investing/2016/06/01/how-much-will-tesla-model-3-supercharging-end-up-c.aspx
Sitat
Lifetime access

Initially, Supercharging for early Model S vehicles that did not include the service by default cost $2,000 or $2,500, depending on if the option was selected at the time of purchase or after. Tesla is keenly aware of the declining costs of technology over time, a notion that has guided the company's entire market strategy since inception. Combined with the fact that Model 3 will cost less, it seems intuitively obvious that lifetime Supercharging for Model 3 should cost less, too.

I tend to think that the option will cost $1,000 to $1,500 upfront, and slightly more if purchased after the fact.

Tror og håper han er inne på noe når det gjelder lifetime-pakken, men når han prøver å tippe på pay-as-you-go prisen glemmer han vist at det mange steder er problematisk å ta betalt for kWh. Her blir det nok heller minuttpriser eller fast pris pr. lading - eller en kombinasjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

e-curious

Dette sitatet bekymrer meg litt:

"Model 3's battery - less than 60 kWh - is not meant to have such a high charge cycle in its lifespan otherwise it will experience heavy degradation. "

http://teslaupdates.blogspot.no/2016/06/elon-musk-superchargers-will-obviously.html

Amoss

Sitat fra: e-curious på torsdag 02. juni 2016, klokken 16:28
Dette sitatet bekymrer meg litt:

"Model 3's battery - less than 60 kWh - is not meant to have such a high charge cycle in its lifespan otherwise it will experience heavy degradation. "

http://teslaupdates.blogspot.no/2016/06/elon-musk-superchargers-will-obviously.html

Det er så vidt jeg kan huske ikke ett sitat fra møtet. Der ble det kun nevnt at bil-batteriene ikke var beregnet på de syklusene de stasjonære pakkene er bygget for (power-wall/-pack).

Men ellers er det jo forsåvidt korrekt, bilbatteriene skal ikke ha godt av daglig "superlading", og jo mindre batteriet er, jo mer vil det påvirke levetiden antar jeg. Det ble jo i utgangspunktet sagt at 40kWh pakkene (før de ble kansellert) var for små til å egne seg for superlading, og de tok seg litt tid før de bestemte seg for å åpne for dette for 60kWh pakkene, og disse viste seg da også å få lavere ladehastighet på superladerne enn 85kWh pakkene.

Men tror ikke du bør bekymre deg for å bruke superladerne en gang i blant ved behov.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

e-curious

#101
@amos: "....mange steder er problematisk å ta betalt for kWh."
Bilen holder rede på hvor mye, trolig også når og hvor, du hurtiglader.  Denne informasjonen kan den sende direkte tilbake til Tesla slik at de får fakturert deg riktig.


https://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive

http://www.fool.com/investing/general/2016/05/21/does-tesla-know-too-much-about-its-customers-drivi.aspx

Amoss

Sitat fra: e-curious på torsdag 02. juni 2016, klokken 16:49
@amos: "....mange steder er problematisk å ta betalt for kWh."
Bilen holder rede på hvor mye, trolig også når og hvor, du hurtiglader.  Denne informasjonen kan den sende direkte tilbake til Tesla slik at de får fakturert deg riktig.

Korrekt. Det er ingen tekniske grunner til at det er problematisk, kun legale. Man må ofte - altså i mange jurisdiksjoner, inklusive Norge om jeg ikke tar feil? - ha en konsesjon som strømleverandør for å få lov til å ta betalt for kWh. Men de vet samtidig også nøyaktig hvor lenge pluggen står i, så ingen hverken tekniske eller legale problemer med å ta betalt for antall minutter med pluggen i.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

e-curious

Av hensyn til fordeling av kapasiteten på hurtigladerene er jeg tilbøyelig til å mene at betaling pr. minutt er det best, slik at folk ikke blir stående unødig lenge.

Amoss

Sitat fra: e-curious på torsdag 02. juni 2016, klokken 18:19
Av hensyn til fordeling av kapasiteten på hurtigladerene er jeg tilbøyelig til å mene at betaling pr. minutt er det best, slik at folk ikke blir stående unødig lenge.

I utgangspunktet enig. Men her dukker det da opp ett annet problem. Kan fort bli "håndgemeng" på superladerne dersom noen prøver å koble seg på samme lader som noen som alt lader, da effekten tildels blir fordelt mellom disse to, og den første må regne med at det kan ta noen minutter ekstra å lade så mye som trengs ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA