Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Rav4_EV

Riktig. Med en programvareoppdatering kan skjermen i bilen din fungere som et "pumpedisplay" der kjøpt strøm og pris teller oppover mens du lader. Pålogging og pinkode på skjermen er også en mulighet dersom det er flere brukere av bilen.

Med andre ord: Et grafisk brukergrensesnitt er i umiddelbar nærhet og kan nær sagt benyttes til alt.

Kortleser og tastatur på selve SC er vel litt steinaldertanke????
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RuneW

Sitat fra: krister461 på fredag 08. april 2016, klokken 09:14
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. april 2016, klokken 09:06
Det trengs ingen hardware på SC. Betaling via kredittkort registrert på MyTesla, eller faktura i etterkant. Det trengs ikke kommunikasjon mellom bil og SC engang, bilen vet jo selv når den lader på SC og kan gi beskjed til Tesla hvor nye du har ladet for og hvor.
Jeg tror ikke det er teknisk vanskelig, men det bryter med den tidligere uttalte filosofien til Tesla. F.eks. når det var snakk om at andre selskaper skulle få benytte superladerne sa de følgende:

Then again, Superchargers are more than just fancy plug-in points: they're also a business model in which electricity is given away "free for life" for Model S owners, with all costs factored into the upfront price of the car. Musk is very clear that other EV makers would have to subscribe to this same business model if they want to partner up.
Source: http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/

Uten å ha orket å sette meg inn i quote-treet her, så står det vel Model S i teksten over?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: krister461 på fredag 08. april 2016, klokken 09:14
Then again, Superchargers are more than just fancy plug-in points: they're also a business model in which electricity is given away "free for life" for Model S owners, with all costs factored into the upfront price of the car.

Om han har vært konsekvent på å formulere seg slik kan han forsåvidt innføre betaling for andre og fortsatt ha ryggen fri, men populært blir det nok ikke.

Det blir uansett spennende å se hva som skjer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

krister461

Sitat fra: RuneW på fredag 08. april 2016, klokken 09:35
Sitat fra: krister461 på fredag 08. april 2016, klokken 09:14
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. april 2016, klokken 09:06
Det trengs ingen hardware på SC. Betaling via kredittkort registrert på MyTesla, eller faktura i etterkant. Det trengs ikke kommunikasjon mellom bil og SC engang, bilen vet jo selv når den lader på SC og kan gi beskjed til Tesla hvor nye du har ladet for og hvor.
Jeg tror ikke det er teknisk vanskelig, men det bryter med den tidligere uttalte filosofien til Tesla. F.eks. når det var snakk om at andre selskaper skulle få benytte superladerne sa de følgende:

Then again, Superchargers are more than just fancy plug-in points: they're also a business model in which electricity is given away "free for life" for Model S owners, with all costs factored into the upfront price of the car. Musk is very clear that other EV makers would have to subscribe to this same business model if they want to partner up.
Source: http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/

Uten å ha orket å sette meg inn i quote-treet her, så står det vel Model S i teksten over?
Han snakker om business modellen rundt superladere generelt, men med Model S som eksempel.

Amoss

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 08. april 2016, klokken 09:14
Kortleser og tastatur på selve SC er vel litt steinaldertanke????

Jo, det er vel det. Men så kommer det ett aldri så lite EU-direktiv inn her som krever at nye eller oppgraderte ladeplasser skal ha støtte for add-hock betaling til tilfeldige kunder uten noen avtale. Så da de antagelig installere dette uansett. Men tviler på at de vil bli brukt av de som lader sine Tesla biler der....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Teslanewbie


All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven't specified (and aren't right now) whether supercharging will be free.




http://electrek.co/2016/04/08/tesla-model-3-features-safety-autopilot-supercharger/

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

georglu

Sitat fra: krister461 på fredag 08. april 2016, klokken 09:14
Jeg tror ikke det er teknisk vanskelig, men det bryter med den tidligere uttalte filosofien til Tesla.

Godt mulig det ikke er fryktelig teknisk vanskelig, men gratis er det ikke uansett. Etter å drevet med utvikling av software i 15+ år, så er det én ting jeg i alle fall vet: Uansett hvor enkelt det måtte virke, så blir det mye dyrere enn hva du hadde sett for deg før du startet. Og i tillegg til selve utviklingskostnadene, så har kostnader knyttet til drift, vedlikehold, kundeservice, osv. En engangssum som aktiverer superlading for alltid vil under alle omstendigheter være mye, mye enklere enn ulike modeller med betaling for bruk.

Om Musk får 300 000 Model 3-kjøpere til å signe opp for superlading og det koster 10 000 kr pr signup (guestimate på hva det vil koste å aktivere), så vil han ha 3 milliarder kroner å bygge og drifte superladere for. Ikke så rent lite det.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

dosmont

Sitat fra: Amoss på fredag 08. april 2016, klokken 11:08
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 08. april 2016, klokken 09:14
Kortleser og tastatur på selve SC er vel litt steinaldertanke????

Jo, det er vel det. Men så kommer det ett aldri så lite EU-direktiv inn her som krever at nye eller oppgraderte ladeplasser skal ha støtte for add-hock betaling til tilfeldige kunder uten noen avtale. Så da de antagelig installere dette uansett. Men tviler på at de vil bli brukt av de som lader sine Tesla biler der....
Hvis Tesla blir tvunget til å tilrette for alle kunder ink m3 for hurtig/superlading.
Så blir det enkelt og grei en lader med ccs chademo og Teslas type2.
Og betalingsløsning, kommer til å bli smarttelefon med mcash/vips løsning som fungerer over alt i hele verden, ikke den rfid tullet vi har i dag. Kortleser er i hvertfall noe tull, koster alt for mye penger å drive.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

tklev

Noen som har tenkt på logistikken rundt antall SC pr. lokasjon vs antall biler på veien?

Jeg er ganske sikker på at det ikke er en linær sammenheng - altså - 10 ganger så mange biler på veien behøver ikke bety 10 ganger så mange SCere..

Mazzbot

Laderbrikken og app . Eller rett og slett bare gå inn på skjermen i bilen og betale.

Stress å være på langtur uten å ha strøm på mobilen
Tesla model 3 reservert 31/3 .

timingbeltkiller

Blir antakelig valgfritt om du vil ha SC adgang som tilleggsutstyr med kostpris X dollar/kroner.
Langt fra sikkert det lønner seg for alle å velge SC.
Kjører du sjeldent eller aldri enkeltturer lengre enn rekkevidden,
er det bortkastede penger.

Har du gratis sakteladepunkter der du bor/kjører,
behøver du ikke engang adgang til å lade hjemme eller på jobb.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

SurSnasen

Jeg tipper at de i utgangspunktet tenkte å ha superlading, og evt autopilot, aktivert i grunnprisen. Men nå som de har sett at folk går bananas for å skaffe seg Model 3, og har reservasjoner nok for full produksjon i flere år fremover, tipper jeg at de har ombestemt seg, og heller velger å la dette være tilvalg for å kunne dra inn enda mer penger.

krister461



Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. april 2016, klokken 18:48
Har du gratis sakteladepunkter der du bor/kjører,
behøver du ikke engang adgang til å lade hjemme eller på jobb.
Det var en rar tilnærming. I mitt hode funker saktelading der man sover og på jobb, mens alle andre steder trenger man (semi)hurtiglading for at det skal monne...

krister461

Okey. Da har man jo "adgang til å lade" når man er hjemme. Anyways, vi kan holde oss on topic videre.

Edit: Forsvant innlegget jeg svarte på? Whatever. :-)

timingbeltkiller

JA, og saktelading 100 meter borti gata funker nøyaktig på samme måten.

Samme gjør saktelading fra (motorvarmer) kontakten på hotellet.

Der jeg bor, står Teslaer og lader fra stolpa borti gata hele weekenden.
Sannsynligvis er det lading for en hel ukes kjøring.

Enten har de ikke egen lademulighet.
Eller de er for gjerrige til å betale for strømmen.
Eller ingen penger til overs når lånet på Teslaen har fått avdrag og renter.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA