Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Mazzbot

Sitat fra: S4e på søndag 22. oktober 2017, klokken 21:04
Hvorfor skal en betale på forhånd?

Med alle TM3 som kommer ville det bli kaos.

Det beste ville være etter min mening en fair pris etter bruk, noe dyrere enn hjemmeladning.

1.41 ,- ,per kwt
Tesla model 3 reservert 31/3 .

ladov

Er det flere enn meg som synes NOK 1,41/kWh er skikkelig billig? :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

N00b


daktari

Jeg tror Tesla kan tjene mer ved å selge superlading på forhånd som for S og X.
Bedre for forbrukeren (de fleste) å betale for bruk.

automat

Sitat fra: daktari på mandag 23. oktober 2017, klokken 07:53
Jeg tror Tesla kan tjene mer ved å selge superlading på forhånd som for S og X.
Bedre for forbrukeren (de fleste) å betale for bruk.
Forhåndsbetalt lading er et tveegget sverd for leverandør. Fint med penger inn på forhånd, men de risikerer å måtte bygge ut flere ladere enn nødvendig. Folk vil lade selv om det ikke er nødvendig, når de først har betalt for det.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Enig i det, men se på mobilverdenen. Det går an å regne på dette og gjøre det slik at de tjener mer på de fleste enn de taper på noen kunder.

En annen ting er at jeg tror Tesla kommer til å bli en ladetilbyder til alle etterhvert. De har, inntil industrien forøvrig samler seg om felles europeiske betalingsløsninger, en unik europeisk posisjon. Eneste utfordring må være den proprietære ladestandarden - det er vel ingen CCS-biler som kan lade med Tesla-hastigheter på type-2-plugg, maks. 43 kW? Men hvor mange CCS-biler støtter fakstisk 43 kW over type-2?

Amatøren

Trodde Type 2 (europeisk) kun var AC, men kan feil.

Tesla kan jo for å tjene penger på andre elbiler, montere en CCS kabel i tillegg og tilpasse kommunikasjonsprotokollen så de kan hurtiglade gjennom både Type 2 (Tesla) og CCS "Europeiske" biler.

Laderen kan jo være slik mange andre hurtigladere er ved at bare en kabel/type kan benyttes av gangen pr lader.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

zbk

Type2-standarden er såvidt jeg husker også spesifisert for DC i tillegg til AC, men det er vel ingen biler som støtter dette (Tesla sin supercharger har sin egen versjon av dette).

43kW AC er vel bare støttet av tidlig Zoe og i vanlig salg i dag er det vel bare Zoe (22kW), Tesla (16.5kW) som støtter over 11kW på AC.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

CaZpaH

Har ikke funnet igjen artikkelen, men mener å ha lest at betalingsmodellen for dette blir "min konto" på tesla.com for så å legge inn bankkort/kredittkort på kontoen der som da er knyttet til kjøretøyet ditt. Når du da setter superladeren i bilen din så vil det gå et "handshake" til kontoen som sier at du har kort tilknyttet kontoen og den aktiverer lading.

Fordelen med dette er at du betaler for den strømmen du får og du vil få en god oversikt på "min konto" over forbruket og hva du har betalt. (Mulig de tar en Apple-modell slik at man trekkes for beløpet en gang i måneden (valgfritt hos Apple)).
Kommende: 2020-21(?) Tesla Y Long Range Leveres: ?
Nåværende: 2017     Tesla X75D -Levert: 29.11.2017
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Amoss

Sitat fra: zbk på mandag 23. oktober 2017, klokken 11:15
Type2-standarden er såvidt jeg husker også spesifisert for DC i tillegg til AC, men det er vel ingen biler som støtter dette (Tesla sin supercharger har sin egen versjon av dette).

Dette er korrekt.  Denne standarden som Tesla bygger på går under navnet DC-mid. Det vi kjenner som CSS går under navnet DC-high. Fra Wiki siden:
SitatThe IEC 62196 Type 2 connector (commonly referred to as Mennekes) is used for charging electric cars within Europe. The connector is circular in shape, with a flattened top edge and originally specified for charging battery electric vehicles at 3–120 kilowatts. Electric power is provided as single-phase or three-phase alternating current (AC), or direct current (DC).

og

Sitat
The IEC 62196 Type 2 connector is used in a slightly modified form at all European Tesla cars and the European Tesla Supercharger network.[3] As of 2017 Tesla is the only automaker which offers based on the IEC 62196-2 specification the charging with alternating current and direct current. For charging with direct current the specification IEC 62196-3 Combined Charging System (CCS) is favored in Europe.[4]
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

N00b

For å unngå at superladere blir for fulle så vil nok ikke Tesla selge månedsabonment på superlading.

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

sylwester

Det er tullete å redusere hastigheten i byer by default. De kunne heller ha redusert ved gjentatte ladinger over en periode. For de som bor i Stockholm vil det fort redusere hastigheten, mens for de som besøker Stockholm vil kunne lade full hastighet før de reiser hjem.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA