Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Cobos

Apropos "which will be charged incrementally" så er min oversetterkone og jeg helt enig at dette skal tolkes som at du betaler litt og litt altså for faktisk bruk. Om prisen er høyere for lading i Tyskland enn i Norge er godt mulig, men ikke stigende pris avhengig av bruk. Altså som man vanligvis betaler for kWh, man betaler for forbruk.
Den gode nyheten slik jeg ser det er at dette gir 2 fordeler:
1 Tesla kan sette opp superladere midt i Oslo, eller andre steder med potensielt mye bruk.
2 Jeg ser det nå som meget sannsynlig at superlading er inkludert på M3, men med en gitt årlig gratiskvote. 400kWh, 200kWh, aner ikke men enkleste er 400kWh for alle. Jeg betalte jo faktisk ca 13 000,- for superlading på min S60 så det er kostnaden Tesla har gått utifra. På TMC har folk regnet ut at 400kWh er akkurat snitt av hva folk trenger for sine gjennomsnittelige superlading. Alt utover det er mer enn snitt.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

turfsurf

På en 5000km Europatur kommer man ikke langt med 400kWh. Hvis de regner 10kr/mil som bensin ekvivalent f.eks, pluss flere dagsetapper i Norge på 70-80 mil, så kan dette bli  dyrt. For meg så er det kanselleringsgrunnlag hvis de ikke holder seg til betingelser ved inngått kontrakt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

asbkar

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. november 2016, klokken 20:20
På en 5000km Europatur kommer man ikke langt med 400kWh. Hvis de regner 10kr/mil som bensin ekvivalent f.eks, pluss flere dagsetapper i Norge på 70-80 mil, så kan dette bli  dyrt. For meg så er det kanselleringsgrunnlag hvis de ikke holder seg til betingelser ved inngått kontrakt.
"Disse endringene vil ikke påvirke nåværende eiere eller nye Teslaer bestilt før 1. januar 2017, så lenge de leveres før 1. april 2017."
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

turfsurf

Jepp, det stod det ikke da jeg bestilte for ett par måneder siden, med levering mai 2017. Dvs kan de ikke levere bil i mai med SC inkludert er det brudd på betingelser ved inngått avtale.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

På en typisk helgetur Oslo-Trondheim-Oslo kjører jeg gjerne 12-1300km totalt med langturen og småkjøring på destinasjon.

Av disse ca 1300km lader jeg 2-300km på Superchager.

Det eneste scenariet jeg ser hvor jeg kanskje måtte brukt noen kroner på lading er dersom jeg bestemmer meg for å kjøre til middelhavet. Lever fint med å betale for drivstoff på de turene, men vil nok sørge for overnatting med ladetilbud uansett for å slippe å bruke tid på hurtiglading :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: ladov på mandag 07. november 2016, klokken 19:16
Sitat fra: krister461 på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Konge om 400 kWh årlig er inkludert i prisen på Model 3.
Helt Konge men jeg tviler på at Model 3 får det samme som S & X. Kanskje den får halvparten? 200kWh supercharging inkludert hadde vært helt greit det og.. :)

Så, la oss se hva som står på bloggen til Tesla: (min uthevning)
Sitat
For Teslaer bestilt etter 1. januar 2017 vil 400 kWt med gratis Supercharging-kreditt (omtrent 1600 kilometer) være inkludert årlig, slik at alle eiere kan fortsette å bruke Supercharging på tur. Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil. Alle biler vil fortsette å bli utstyrt med komponentene som trengs for Supercharging.

Som du ser så står det "Teslaer" ikke "Model Ser" eller "Model Xer" eller "Model S eller X'er" eller "våre nåværende modeller". Tolker dette til til å gjelde for alle Teslaer - inkludert Model 3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:01
Det som høres litt alarmerende ut er "...small fee ...... charged incrementally........ cost less than price of filling a comparable gas car."
Stigende pris, litt under bensinpris, det kan bli litt av hvert.

Nå regner jeg med at alle er enige om at dette med "stigende pris" egentlig er "løpende betaling".
Men "litt under bensinpris" er ikke blitt debattert her slik jeg kan se. Vi kan nok trygt regne med at de i utgangspunktet ser for seg bensinprisen i USA, ikke i Norge, når de sier dette. Så ser ikke for meg at de snakker om en tier/mila. Tipper vi her i Norge ikke vil se noe nevneverdig over ett par kroner kWh (eller tilsvarende i supercharger-tid under 80%) de første årene i alle fall.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på tirsdag 08. november 2016, klokken 00:46
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. november 2016, klokken 18:01
Det som høres litt alarmerende ut er "...small fee ...... charged incrementally........ cost less than price of filling a comparable gas car."
Stigende pris, litt under bensinpris, det kan bli litt av hvert.

Nå regner jeg med at alle er enige om at dette med "stigende pris" egentlig er "løpende betaling".
Men "litt under bensinpris" er ikke blitt debattert her slik jeg kan se. Vi kan nok trygt regne med at de i utgangspunktet ser for seg bensinprisen i USA, ikke i Norge, når de sier dette. Så ser ikke for meg at de snakker om en tier/mila. Tipper vi her i Norge ikke vil se noe nevneverdig over ett par kroner kWh (eller tilsvarende i supercharger-tid under 80%) de første årene i alle fall.
Vi får se om det blir løpende eller stigende. Jeg ser ikke for meg at taxier som lader flere tusen kWh skal betale det samme som en privatperson som trenge noen kWh på Europaturen sin selv om de betaler det samme for de første kWh.

Er jo ikke lov å selge strøm etter kWh i Norge så det blir minuttpris. Siden det er 2,5 kr (stort sett) for 50 kw hurtiglading er det ikke usannsynlig at det blir ca det dobbelte for 120 kw supercharger. Og jeg er veldig klar over at en ikke får full effekt hele veien, på noen av dem..........

lunitiks

#188
Noen sitater fra Teslas gamle supercharger-patent (2013), hvor det skisseres mange forskjellige betalingsløsninger, for eksempel denne med såkalte "Priority Customers":

SitatCharging fees may vary based on the time of day, the cost ofthe power provided by source, or based on other conditions. [...]

Priority Customers: In an alternate embodiment, certain vehicles are automatically given priority over other vehicles. For example, priority may be based on a particular vehicle make (i.e., manufacturer) or model. Altemately, priority may be given to charger customers that belong to a particular club or association, e.g., American Automobile Association, aka AAA. Altemately, priority may be given for a customer that pays using a certain form of payment (e.g., cash versus credit) or a particular credit card (e.g., VISA® versus MasterCard®). Alternately, priority may be given to customers that are affiliated With a particular company or organization, e.g., company cars for the same company that owns and/or operates the charging station. Clearly these are only examples and the inventors envision that vehicle and/or customer priority may be based on other criteria. [...]

In an alternate scenario, priority customers pay a higher fee per kilowatt of power (or other measure) used during charging.

NB: Som sagt, dette er fra en flere år gammel patent
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. november 2016, klokken 07:48
Er jo ikke lov å selge strøm etter kWh i Norge så det blir minuttpris. Siden det er 2,5 kr (stort sett) for 50 kw hurtiglading er det ikke usannsynlig at det blir ca det dobbelte for 120 kw supercharger. Og jeg er veldig klar over at en ikke får full effekt hele veien, på noen av dem..........

Kan ikke selge pr. kWh uten konsesjon nei, men de kan selge pr. kW i snitthastighet per minutt eller noe sånt, slik at resultatet blir det samme. Grønn Kontakt kjører jo den modellen på Type 2 laderne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Hvorfor er det ikke lov å selge lading per kWh? Det lureste ville jo være å ha en pris per/kWh som er fast og en sakte stigende pris per minutt for å stimulere til å stoppe når ladingen går sakte.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Sitat fra: sylwester på onsdag 09. november 2016, klokken 21:33
Hvorfor er det ikke lov å selge lading per kWh?
Kun kraftprodusenter har lov til dette.

zbk

Sikkert energi-mafia'n som har lobbet for monopol
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

anorway

Fikk mail for noen dager siden av Tesla:

Alle bestillinger gjort innen 31. desember 2016 vil fortsatt kunne dra fordelene av ubegrenset, gratis Superharging. For biler bestilt etter 1. januar 2017 vil det årlig inkluderes 400 kWh med Superharging (ca. 1 600 km) slik at våre eiere kan fortsette å nyte gratis Superharging på sine reiser.


Vil det si at vi som har forhåndsbestilt Model 3 vil få ubegrenset gratis lading, eller telles ikke det som en bestilling?

krister461

Sitat fra: anorway på torsdag 17. november 2016, klokken 10:00
Vil det si at vi som har forhåndsbestilt Model 3 vil få ubegrenset gratis lading, eller telles ikke det som en bestilling?
Reservasjon er ikke det samme som bestilling. Og man må uansett få levert ut bilen før 1.4.17 for å få ubegrenset lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA