Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Originalt Tesla tilbehør - hva bør man legge til ved levering

Startet av Vegard Winther, torsdag 02. juni 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Da er jeg eier av en utrolig lekker Midnight Silver Tesla Model S70D.
Har ikke helt gått opp for meg enda. Men  merker at jeg blir bare mer og mer glad i den bilen, selv om jeg bare har hatt den i noen dager. Jøye meg for en bil.

Jeg lurer litt på en liten ting angående lading.
Har lett litt på forumet, men ikke funnet noe om det. Så beklager hvis dette er noe som har blitt diskutert i mange tråder.

Bør bilen stå koblet til strøm mest mulig?
Har så langt hatt masse igjen på batteriet. Lurer dermed på hva som er best for bilen - koble den til over natta allikevel? Eller spiller det ingen stor rolle?

Noen som vet noe om dette?

Hilsen Vegard

fonberg

Sitat fra: Vegard Winther på søndag 03. april 2016, klokken 17:45
Hei.

Da er jeg eier av en utrolig lekker Midnight Silver Tesla Model S70D.
Har ikke helt gått opp for meg enda. Men  merker at jeg blir bare mer og mer glad i den bilen, selv om jeg bare har hatt den i noen dager. Jøye meg for en bil.

Jeg lurer litt på en liten ting angående lading.
Har lett litt på forumet, men ikke funnet noe om det. Så beklager hvis dette er noe som har blitt diskutert i mange tråder.

Bør bilen stå koblet til strøm mest mulig?
Har så langt hatt masse igjen på batteriet. Lurer dermed på hva som er best for bilen - koble den til over natta allikevel? Eller spiller det ingen stor rolle?

Noen som vet noe om dette?

Hilsen Vegard

Gratulerer! Sett ladegrense på 90%, så er det bare å plugge i når du har anledning.
Når det er kaldt i været er det greit å bruke timer slik at du lader frem til avreise, slik at du har temperatur på batteriet når du skal kjøre.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Holder du deg mellom 20-30/70-80% til daglig er det fint for batteriet. Ikke lad det høyt og la det stå, hvis du må lade fullt pass på at du er ferdig ladet like før du skal kjøre. Heller ikke gunstig å lade veldig langt ned for ofte.

Li-ion batterier taper seg minst rundt 40-50%. Om du bør plugge i hver dag kommer vel an på hvor mye du kjører. Jeg setter grensa på 70% i det daglige, da faller jeg sjelden under 40%. Er ofte på langtur, og da havner soc gjerne på 90-100% like før avreise.

Tuxedo

Det som er best for batteriet, er at det har energi mellom ca 30 - 80 % av maks-kapasitet mesteparten av tiden.  Hvis du til daglig bruk stiller maks ladenivå til 80% av maksimal kapasitet, så spiller det liten rolle hvor ofte du lader.  Jeg plugger stort sett bilen i kontakten hver gang jeg parkerer i garasjen.  Alltid kjekt å vite at jeg har 80% batterikapasitet hvis behov for en uforutsett tur skulle oppstå.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

o.b.lix

Det er bedre ligge mellom 30-90% enn 20-80% i det daglige, er min påstand. Dvs de øvre 10% er bedre enn de nedre.

Så skal man bare lade til 100% når bilen skal brukes like etter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Logical

Tesla-serviceansatte har ved flere anledninger sagt at det ikke er noen forskjell på om du har 70 eller 90 % som maksgrense. Det er bare 100 % man bør unngå, siden det kan slite litt på batteriet. Med andre ord absolutt ingen grunn til å sette begrensningen på 70 % eller 80 % som noen sier her. Sett den på 90 %, og du tar vare på batteriet samtidig som du ikke reduserer rekkevidden mer enn nødvendig  :)

lunitiks

Hovedpoenget er at du bør unngå å lade batteriet til 100 pst og la det stå (f.eks. over natta), som "praksis". Det har ikke Li-ionbatteriene godt av. Jeg bruker selv intervallet 30-70 i det daglige. De første ukene av mitt eierskap satt jeg maks på 90% fordi displayet (charge limit) synes å mene at dette er OK på daglig basis. Men etter å ha lært meg strømforbruket mitt nedjusterte jeg altså til 70% som maks, da fordi jeg leste meg litt opp på dette og fordi mange andre erfarne her inne har oppfatninger om dette. Lader forresten 2-3 ganger i uka, da jeg har en Leaf som trenger juice'n oftere
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på søndag 03. april 2016, klokken 18:43
Det er bedre ligge mellom 30-90% enn 20-80% i det daglige, er min påstand.
Hva baserer du det på? Jeg tenker at å lade til 90% daglig eller å la den stå med såpass høy soc ikke er gunstig, basert på det jeg har klart å finne om li-ion batterier på weben. Trenger man det så er det jo greit, men hvis ikke har man jo en glimrende mulighet til å forlenge levetiden til batteriet ved å holde seg lavere.

Men enig i at å rote seg ofte ned på 20% heller ikke er bra. Det er selve ladingen fra lav soc som sliter visstnok. Husk også at det ligger 6-9% under 0%, så når bilen viser 20% har batteriet i realiteten noe høyere soc.

Det er også en myte at balansering mellom cellene kun skjer på høy soc, og at det går veldig tregt (se canbus/måle/BMS-tråden), slik at det er ikke et argument for å ligge på høy soc over tid.

85-90% i TMS tilsvarer cellespenningen "andre" elbiler har ved 100%. De har lagt inn buffer i topp, det har ikke Tesla - her er eneste buffer det du legger inn selv ved å redusere ladegrensen.

At Tesla-ansatte sier at det er greit å bruke 90% i det daglige er bare noe de har blitt opplært til. Nyansen om at 90% degraderer batteriet mye raskere enn et par titalls prosent lavere utelater de. Det er nok strategi bak; det må ikke bli for komplisert for kunden, og man må ikke sende signaler om at batteriet ikke tåler å bli ladet høyt. Med andre ord, det er ikke teknisk begrunnet i særlig grad.

RaBalder

Sitat fra: Logical på søndag 03. april 2016, klokken 19:21
Tesla-serviceansatte har ved flere anledninger sagt at det ikke er noen forskjell på om du har 70 eller 90 % som maksgrense. Det er bare 100 % man bør unngå, siden det kan slite litt på batteriet. Med andre ord absolutt ingen grunn til å sette begrensningen på 70 % eller 80 % som noen sier her. Sett den på 90 %, og du tar vare på batteriet samtidig som du ikke reduserer rekkevidden mer enn nødvendig  :)

Så du tror mer på en tesla-ansatt (som for alt vi vet ble ansatt i forrige uke) enn en professor som har forsket på batterier i årevis.

Ref.

sigurdi

Sjekk hva du trenger og bruker.
Har landegrense på 70% som tilsvarer litt under 3.9v pr celle (3.884-3.890)
80% = 4.01v pr celle
90% = 4.11v pr celle

Lader et par ganger i uka, skal vi på lengre tur lader jeg opp til det som trengst pluss litt margin.
Plugger inn hver dag når det er kaldt, men stopper ladingen etter den er plugget inn, da får jeg forvarming fra vegg kontakten. ;-)
Lar den lade opp når den er på 30-40%.
Har fremdeles 68.5kWh tilgjengelig etter 6000km (samme som avlest ved 3000km)

Alle batterier er mer reaktive i begge ender av skalaen altså jo nærmere topp og bunn man kommer, men med ulike kjemiske reaksjoner.
Dette er ikke en linjær men mer expotensiell eller logaritmisk kurve og begynner å akselerere når man passerer 4-4.1v

Samtidig er bilen en bruks gjenstand som man skal nyte og bruke og ikke være redd for å lade opp og kommer hjem med viking pga dette.
Nyt bilen og lad den opp til det du synest er passe for ditt bruk, trenger du 100% sett den på slik at den er ferdig før avreise, etter at du er vandt med bilen trenger du 100% skjeldnere og skjeldnere. ;-)

Så langt ser det ut som batteriene holder seg svært bra, faktisk mye bedre en jeg hadde trodd, men målt mest biler som har kjørt langt på relativt kort tid.
Tror alder spiller en stor rolle i batteri degraderingen og mer en km, men har ikje kunnet konkludere med noe der ennå. For lite data.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Sjøhyene

Sitat fra: Logical på søndag 03. april 2016, klokken 19:21
Tesla-serviceansatte har ved flere anledninger sagt at det ikke er noen forskjell på om du har 70 eller 90 % som maksgrense. Det er bare 100 % man bør unngå, siden det kan slite litt på batteriet. Med andre ord absolutt ingen grunn til å sette begrensningen på 70 % eller 80 % som noen sier her. Sett den på 90 %, og du tar vare på batteriet samtidig som du ikke reduserer rekkevidden mer enn nødvendig  :)

De som sier dette vet ikke hva de snakker om. Bruk 30min på å lese deg opp på li ion teknologi så vil du forstå at dette ikke kan stemme.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sjøhyene

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. april 2016, klokken 23:55
Tror alder spiller en stor rolle i batteri degraderingen og mer en km, men har ikje kunnet konkludere med noe der ennå. For lite data.

Jeg også tror at tidens tann trolig vil ha en større effekt en faktisk bruk (sykler opp og ned). Men det er nok da tid sett i sammenheng med soc og temperatur. Og sammenhengen der er nok logaritmisk, som du jo nevner.

F.eks for en som bor i sibir og alltid parkerer bilen med 60% i -20C så tror jeg effekten av tid kanskje blir så liten at selve bruken blir viktig relativt sett. Mens for en som bor i Las vegas og må lade til 90% + daglig er det nok helt klart motsatt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Vegard Winther

Takk for svar, folkens.

Da har det å ha en helt fantastisk bil blitt enda bedre  :)


N00b

Norge er velsignet med lave temperaturer, velsignet for batteriene.
Jo kaldere gjennomsnitts temperatur jo bedre er det. Reaksjonene går saktere og batteriet eldes saktere. So ist da leben.

Tror ikke du skal bekymre deg for mye om batteriet, ikke la det stå helt fullt eller helt tomt over tid så kommer batteriet til å overleve bilen. Lad til det som passer deg.

I starten kan det være greit å ha den på 90% til du lærer deg forbruk og hva du trenger, så justerer du deg etterhvert. 
Selv bruker jeg 85% på 85D, det trengs veldig sjelden så jeg kunne sikkert gått ned til 70-80, men om jeg må stikke en bråtur til Oslo så kan jeg det uten mer enn noen minutter på SC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA