Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bose anlegget. Beste innstilling?

Startet av MrManaMode, onsdag 01. juni 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

MrManaMode

Hei,
Jeg har sett mye på elbil i det siste, og nå som den helvetes dieselbilen min nå har clutchproblemer så sitrerer det i kroppen etter en bil som ikke har problemer annenhver mnd.

Har bestemt meg for å kjøpe en ny Leaf 30kwt tekna, og har en bod rett der som bilen vil bli parkert. Men jeg er litt grønn på dette og ønsker hjelp fra dere på forumet :-)
Boden har 16A sikret stikkontakt på innsiden, og jeg ser for meg at jeg bestiller et firma til å komme å montere opp en ladestasjon på utsiden av veggen, samt gjøre elektrikerarbeidet på innsiden.

Hvor bør jeg se meg om etter elektrikertjenester, og hvilke produkter er det som er kjent for kvalitet nå til dags?Jeg er veldig interessert i å høre noen av deres erfaringer.

btw, bor rett utenfor Bergen om det skulle ha noe å si.

Panduck

Noe slikt som

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-1

Lenke på nettsidene til firma som installerer. Valget står da stort sett mellom en boks med type2 uttak, som du må plugge inn en type2->type1 kabel i når du skal lade. Det er litt mer "strev", men du får en kontakt som kan brukes av andre som eventuelt er på besøk og ikke har type1 kontakt i bilen. (VW, BMW, etc). Du kan eventuelt ha en slik, med en type2->type1 kabel stående i, og sikret til veggen så den ikke kan stjeles.

Plugg uten fastmontert kabel har den fordelen med det er lettere å fikse dersom kabelen går istykker.

Ingeniøren

Snakk med forhandleren om det ikke har avtale med et firma. Bestilles dette sammen med bilen så slipper du moms på jobben og delene  :)

Alternativt skal det greit å bruke laderen du får med bilen hvis behovet for rask lading ikke er stort - disse trekker normalt rundt 10 A.

Et alternativ er å få elektrikeren til å sjekke anlegget at det tåler 16A og erstatte kontakten med en blå industrikontrakt og kjøpe en justerbar 16A ladeboks fra elbilhjelpen og montere den selv.
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PNR1A

Bestiller snart en Nordic 30 og bilforhandler vil selge meg Type 2 kabel for ca. 2000kr. Er dette en grei pris eller bør jeg takke nei og så finne samme kabel et annet sted? Rakk ikke å ta bildet av sikringskapet, er det mulig at 2 garasjer har 16A og (selvfølgelig) min har 10A?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Erl_end

Sitat fra: Valdemar på torsdag 07. april 2016, klokken 22:14
Bestiller snart en Nordic 30 og bilforhandler vil selge meg Type 2 kabel for ca. 2000kr. Er dette en grei pris eller bør jeg takke nei og så finne samme kabel et annet sted? Rakk ikke å ta bildet av sikringskapet, er det mulig at 2 garasjer har 16A og (selvfølgelig) min har 10A?
Kjøper du ny skal det være med Type 2 kabel i kjøpet.!
Står følgende på alle modeller: EVSE 10 Amp. og Mode 3 32 Amp.
Se i brosjyren under lading:

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.80867.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__01-04-16_0783.pdf

Synes heller du skulle få 2000,- i avslag pga at han prøver og bløffe deg.. ;)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

PNR1A

Sitat fra: Erl_end på fredag 08. april 2016, klokken 08:24
Sitat fra: Valdemar på torsdag 07. april 2016, klokken 22:14
Kjøper du ny skal det være med Type 2 kabel i kjøpet.!
Står følgende på alle modeller: EVSE 10 Amp. og Mode 3 32 Amp.
Se i brosjyren under lading:

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.80867.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__01-04-16_0783.pdf

Synes heller du skulle få 2000,- i avslag pga at han prøver og bløffe deg.. ;)

Han sier det er kabel for lading på offentlige ladere i Oslo. Er det samme kabel som kommer med bilen? Hvis han lurer meg, blir ikke noe av Chrome pack og resten jeg valgte i første omgang! Tror jeg må starte ny emne og spørre folka om råd og tips.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Bondeknøl

Det spørs jo hvilket behov du har, men de fleste klarer seg med den vanlige ladekabelen på rett under 10 amper til Leaf. Ladekabel på snaue 16 amper er jo også en rimelig oppgradering.
Kjempefornøyd med nyanskaffet Leaf 30kw, og venter med å kjøpe 16 amper ladekabel.

Det er kanskje en trefas 32 amper du tenker å få montert og ikke ladestasjon?

nofuelno

Sitat fra: MrManaMode på søndag 03. april 2016, klokken 11:25
Hei,
Jeg har sett mye på elbil i det siste, og nå som den helvetes dieselbilen min nå har clutchproblemer så sitrerer det i kroppen etter en bil som ikke har problemer annenhver mnd.

Har bestemt meg for å kjøpe en ny Leaf 30kwt tekna, og har en bod rett der som bilen vil bli parkert. Men jeg er litt grønn på dette og ønsker hjelp fra dere på forumet :-)
Boden har 16A sikret stikkontakt på innsiden, og jeg ser for meg at jeg bestiller et firma til å komme å montere opp en ladestasjon på utsiden av veggen, samt gjøre elektrikerarbeidet på innsiden.

Hvor bør jeg se meg om etter elektrikertjenester, og hvilke produkter er det som er kjent for kvalitet nå til dags?Jeg er veldig interessert i å høre noen av deres erfaringer.

btw, bor rett utenfor Bergen om det skulle ha noe å si.
Vi kan formidle kontakt med installatør i Bergen som har lang erfaring med denne type installasjon.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Panduck

Sitat fra: nofuelno på lørdag 09. april 2016, klokken 14:28
Vi kan formidle kontakt med installatør i Bergen som har lang erfaring med denne type installasjon.

Hva med Eidsvoll? Lurer på å sette inn en Saltoboks med type2 uttak og B-vern i carport.

Astepsy

Speech reading is a skill that enables a person with impaired hearing to better understand conversation by attentively observing the speaker <a href=https://fastpriligy.top/>where to buy priligy in malaysia</a>

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA