Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk Uke 2010

Startet av mohpet, tirsdag 14. september 2010, klokken 13:08

« forrige - neste »

mohpet

Idag skjedde det noe rart. Plutselig slukket alle led lampene da jeg kjørte, og også km teller og tripteller. Reversen virker heller ikke, samt ikke kupelyset.

Først trodde jeg det var dc/dc omformer, men det er grønt lys på denne, bak. Det er også strøm på 12V batteriet, uten at jeg har målt dette nøyaktig. Radioen slukket idet dette skjedde, men tlf'en lader.

Jeg har hatt bilen inne for vel en mnd siden og den fikk ny motorstyring. Etter dette har dashbord slukket et par ganger noen få sekunder under kjøring, radio har da også slukket. I ett tilfelle nullstilte også triptelleren seg. Kan det være en sammenheng med det som ble gjort?

Hva kan dette være? Store problemet er å ikke ha revers.

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

ex 2003 Kewet 5
Asker

Rav4_EV

Sjekk sikringsboksen! Fjærene som holder sikringene blir slappe med tiden.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Baltor

På vår Kewet 5 forsvant lys i instrumenter mm pga dårlige kabelsko på minuspolen på 12v batteriet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

mohpet

Takk for alle svar, og for alle gode tips som ligger på forumet her.

12V batteri var ok og trengte ikke lading. Begge polene var uten irr av betydning og satt som et skudd. DC/DC converter lyste grønt. Alle sikringer var hele og sto godt spent i sikringsboksen. T4 releet fikk ikke strøm slik at kupelys bl.a. gikk på.

Jeg leste annen nylig opprettet tråd der det var noe med controlleren. Ønsket ikke å resette denne fullt, men gjorde en enkel resett ved å ta av alle ledningene 1-6 og deretter sette på igjen, i rekkefølge 6-1. Kupelyset kom rett på igjen idet jeg satt i ledning 1. Alle lys kommer på dashbordet når jeg setter på tenningen. Revers virker.

Dette ser ut til å ha gjort susen.

Mvh Peter
ex 2003 Kewet 5
Asker

mohpet

Idag skjedde det samme under kjøring igjen. Alt lys på dashbordet slukket. Da jeg kom hjem tok jeg ut pluggene fra car controlleren i rekkefølge 1-6, og satt tilbake i 6-1. Alt lys kom da tilbake på dashbordet.

Men: Km teller viser nå bare en masse rare tegn. De rørte på seg under kjøring, men har nå stabilisert seg til følgende 5 tegn: null - blank - strek nede og i midten - blank - strek oppe. Hva kan ha skjedd her og hvordan kan jeg utbedre dette? Jeg tok av og sprayet pluggene til CC med elektronikk kontaktspray, uten at dette hjalp.

Som en kuriositet; da dette skjedde sist og jeg fikk resatt CC på samme måte så forsvant 2000 km fra telleren.

Triptelleren ser ut til å virke som normalt. Sjekket inni dashbordet, det ser ikke ut til å være noen løse kontakter el.l. der heller.

Takk for alle svar!

Mvh Peter
ex 2003 Kewet 5
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: mohpet på onsdag 15. september 2010, klokken 23:11
Idag skjedde det samme under kjøring igjen. Alt lys på dashbordet slukket. Da jeg kom hjem tok jeg ut pluggene fra car controlleren i rekkefølge 1-6, og satt tilbake i 6-1. Alt lys kom da tilbake på dashbordet.

Men: Km teller viser nå bare en masse rare tegn. De rørte på seg under kjøring, men har nå stabilisert seg til følgende 5 tegn: null - blank - strek nede og i midten - blank - strek oppe. Hva kan ha skjedd her og hvordan kan jeg utbedre dette? Jeg tok av og sprayet pluggene til CC med elektronikk kontaktspray, uten at dette hjalp.

Som en kuriositet; da dette skjedde sist og jeg fikk resatt CC på samme måte så forsvant 2000 km fra telleren.

Triptelleren ser ut til å virke som normalt. Sjekket inni dashbordet, det ser ikke ut til å være noen løse kontakter el.l. der heller.

Takk for alle svar!

Mvh Peter

Når km-telleren på min gamle Kewet skulle runde fra 39999 til 40000 ble det 4@£9@ istedenfor, og jeg kjørte slik i flere år. Når noen spurte hvor langt den hadde gått måtte jeg bare svare "sånn omtrent førti-krøll-tusen"...

Eneste måte å komme utav dette på er å resette til 00000. Det kan du få gjordt ved neste service, eller se her: http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html
Litt usikker på jumper, men tror det er over S6 og S7.

Rav_4 vet sikkert.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mohpet

Takk. Er det annen viktig data enn km stand som blir borte om jeg foretar en slik resett? Snakket med Serviceavd hos Pure Mobility idag, de tvilte på at en total resett ville korrigere noe, hadde mer tro på at det var noe galt med selve displayet. Dette kan jeg jo teste med et nytt display mot Car Controlleren.

Bilen min har gått 50.000 km nå, men da det ble skiftet batterier i Bergen like før jeg kjøpte den for 3 år siden ble km teller resatt slik at den sto på ca 0 da men hadde gått 25.000 km. Jeg har kjørt 25.000 km på disse tre årene.

P
ex 2003 Kewet 5
Asker

Go-carter

Hallo,

Ikke for å stjele tråden, men jeg har også mistet revers i det siste. Jeg har jo en gammel Kewet med vribryter nede til høyre, og når jeg vrir denne over til revers lyser knappen opp, og ryggelys kommer på. Men releet som vender polene slår ikke over :( Håper det er dårlig kontakt og/eller ledningsbrudd ved vendereleet, men kan det tyde på noe være?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

Mitt display har "mistet" 16.000 km. Nytt display blir forhåpentligvis programmert opp hos leverandør i disse dager.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

mohpet

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 16. september 2010, klokken 11:46
Sitat fra: mohpet på onsdag 15. september 2010, klokken 23:11

Takk for alle svar!

Mvh Peter

Når km-telleren på min gamle Kewet skulle runde fra 39999 til 40000 ble det 4@£9@ istedenfor, og jeg kjørte slik i flere år. Når noen spurte hvor langt den hadde gått måtte jeg bare svare "sånn omtrent førti-krøll-tusen"...

Eneste måte å komme utav dette på er å resette til 00000. Det kan du få gjordt ved neste service, eller se her: http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html
Litt usikker på jumper, men tror det er over S6 og S7.

Rav_4 vet sikkert.

;-D Hans

Prøvde full resett nå, uten noe forbedring på km display. Går ut fra at jeg må få skiftet displayet, men om jeg gjør dette er det mulig å få skrudd km teller frem til 50.000 km?
P
ex 2003 Kewet 5
Asker

mohpet

Hei,

er det noen der ute som har måttet skifte display på Kewet/Buddy? Kjenner dere deleprisen og vil det være mulig å få programmert km-telleren slik at den fortsetter der den gamle slapp?

Mvh Peter
ex 2003 Kewet 5
Asker

RoadRunner

Sitat fra: RoadRunner på fredag 17. september 2010, klokken 19:12
Mitt display har "mistet" 16.000 km. Nytt display blir forhåpentligvis programmert opp hos leverandør i disse dager.

Årsaken til at 16000 km forsvant var at displayet fikk rare tegn under service (ifb tilkobling av bryter for å se alternativ info (batt-temp og amps). CC ble resatt, og display ble ok - men km-telleren ble da resatt til 00000 .

Km-teller "ligger" altså i CarController. RoadRunneren har nå fått ny CC - samme som i Buddy 2010 (ikke den gamle typen som den orginalt ble levert med, heller ikke den enda gamlere versjonen som går på Kewet-5).

I den nye typen CC kan km settes enkelt via software på service (ihvertfall i Trondheim). På den gamle utgaven må dette gjøres hos Pure Mobility - etter en mer intrikat prosedyre.

Ett kjennetegn på defekt CC (den gamle Buddy/Kewet-5 utgaven) kan være at tak-lys virker ikke, heller ikke fjernlys (kun lyshorn er ok). Dette fordi CC styrer ett rele - du hører det klikker når CC kobles til. Selvfølgelig kan jo releet være defekt også.

CC på Buddy og Kewet-5 kan byttes omhverandre (NB: ikke alt som virker på motorstyring) og man kan da få testet display - ihvertfall fikk vi verifisert at displayet i Kewet-5 var ok med å bruke CC fra RoadRunneren. Pris på helt ny CC (2010-typen) er rundt 7000 hvis jeg husker rett. Det finnes en innbytte-ordning med gunstigere pris for de gamle utgavene.

Håper dette hjalp litt.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

mohpet

Vil en defekt km teller (tripteller fungerer) der det kun angis uleselige tegn gi anmerkning på en EU-kontroll?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
ex 2003 Kewet 5
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA