Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S85 med autopilot selges for 600 000

Startet av El1, onsdag 01. juni 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

El1

Det vanlige?!? Det hørtes ikke helt stabilt ut. Vært i kontakt med nissan ang dette?  Hvis dette skjer til stadighet, fra hvilken prosent får du fall fra og har du evnt hurtigladet de gangene det skjer?

fonberg

Hvis jeg hadde opplevd dette med vår Leaf hadde jeg tatt det opp med Nissan. Det betyr jo i praksis at man har mistet rekkevidde tilsvarende størrelsen på det plutselige fallet. Det ville ikke jeg akseptert.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Myrvang

Opplever også at %-visningen ikke er til å stole på fra 15% og nedover. Kjørte E6 nedover på vei til Oslo og hadde nok strøm til å komme meg til Kløfta, men da jeg kom ned på ca 15% forsvant det fort ned til 8% og ---, hadde ikke leafspy da, men klarte å krabbe meg bort til Kiwi Kløfta. Da jeg koblet til QC der sto det 0% i displayet på lederen.

Det samme skjedde på E18, kjørte ut ved Sem og nordover med 26% og skulle lade på Circle K Nykirke, ca 14 km. Da hadde jeg leafspy og fulgte med på batteriet, men både % i bilen og batteriet rant ut fort, og 300 meter før avkjøringen kom skilpadde og redusert motorkraft. Klarte å krabbe meg til laderen, kjørte utenfor hvitstripa og var både nervøs og følte meg dum.

Det gikk med et nødskrik begge gangene, men nå stoler jeg ikke på hverken GOM eller %-viseren, og hurtiglader før jeg egentlig burde trengt det.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Det er interessant å vite hvor godt balansert cellene er når dette fallet kommer. En annen hypotese er at svakeste battericelle bestemmer skilpadde, for BMS vil ikke la enkeltceller komme under en viss spenning. Er det stor spredning i cellespenning så kan gjennomsnittet være bra men plutselig er det ei celle som nærmer seg shutdown og kapasiteten raser.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Dnn .

Jeg har hatt dette selv, og konfronterte Birger'n Haug Lillestrøm med det. De hadde aldri hørt om det, og fant ingen feil.

Lagde selv en tråd om det her "http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31840.msg546567.html#msg546567"

Siterer fra tråden:
Igår kjørte jeg fra Lillestrøm til tøckfors på harry tur. Stoppet og ladet på Ørje for å være sikker jeg hadde nok for å dra til årjeng og tilbake til tøckfors. Når vi var halveis tilbake til tøckfors så droppet % og GOM fra 17% til 6% på bare 100-200m. Var et stykke igjen og siden det viste seg å være umulig å nå fram, så klarte jeg å smette inn et sted jeg så en stikkontakt for å lade i 15min. Da var bilen helt tom. Måtte dytte den siste meteren for å rekke til stikkontakten.

Dette har skjedd en gang før, og lurer på om noen har erfart dette? Stoler strengt tatt ikke på bilen lengre og skal værtfall ta en prat med nissan når jeg må innom der neste måned.

bob-bob

Jeg tror , som nevnt i noen innlegg før her , at det er viktig at man lar systemet få balansere cellene innimellom ved å la bilen fullades på vanlig 220 volt.  Beregningen vil da sannsynligvis bli litt mer nøyaktig en tid i etterkant. Driver man med mye hurtiglading og ikke lader opp til 100 % med 220 volt og balansering innimellom , tror jeg forbruksberegningen kan bli feiltolket av BMS computeren på batteripakken.

Ved hurtiglading blir ikke cellene balansert ! Da måkes bare strømmen rett inn , uten ytterligere seremonier...  (bortsett fra at det passes på temperatur og spenning/amperenivå i forhold til det BMS sier at pakken tåler , selvsagt.) :police:

Dnn .

Kan ikke snakke for resten. Men jeg saktelader på jobb hver dag (lader fra alt mellom 5-35%) første gangen dette skjedde så var det på vei til hurtiglader, der bilen hadde blitt kjørt non-stop fra jobb.
Andre gangen var på en dag jeg hurtiglader til 84% før jeg dro så hurtigladet fra 35-60%. På den ladingen skjedde "uhellet"

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

elbas

Jeg har også opplevd dette mange ganger(2014 euroleaf). Husker ikke om det er kun etter hurtiglading, men det skal jeg tenke på neste gang jeg kommer frem med såpass lav SOC. Uansett er det kanskje greit å ta dett opp med forhandleren.

Litt kjedelig slik det er nå, da jeg i prinsippet har 15 % degradert batteri siden jeg ikke tør å stole på de siste 15 % :(
Nissan leaf 2014

bob-bob

Sitat fra: elbas på mandag 08. mai 2017, klokken 14:06
Jeg har også opplevd dette mange ganger(2014 euroleaf). Husker ikke om det er kun etter hurtiglading, men det skal jeg tenke på neste gang jeg kommer frem med såpass lav SOC. Uansett er det kanskje greit å ta dett opp med forhandleren.

Litt kjedelig slik det er nå, da jeg i prinsippet har 15 % degradert batteri siden jeg ikke tør å stole på de siste 15 % :(
Kan jo være noe feil med batteripakken din så klart ! Kan være lurt å ta en sjekk uansett ja .   

Dnn .

Sitat fra: bob-bob på lørdag 13. mai 2017, klokken 19:44
Sitat fra: elbas på mandag 08. mai 2017, klokken 14:06

Kan jo være noe feil med batteripakken din så klart ! Kan være lurt å ta en sjekk uansett ja .
Når jeg sa ifra til birger n haug Lillestrøm så fant de ingen feil og hadde heller aldri hørt om det heller. Lurer på hva som må til for at de faktisk skal forstå problemet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

elbas

Er kanskje lurt å filme det? Jeg har prøvd å filme før, men ikke så ofte at jeg kjører så tomt og ikke alltid det skjer heller.
Nissan leaf 2014

kodalse

For meg høres dette ut som en typisk utladningskarakteristikk ved Lixx batterier.
Kan det ved forringelse av batterikapasitet være at kapasiteten forskyves nærmere knekkpunktet for når batteriet nærmer seg helt utladet, som vist på bildet under?

Vil dette igjen si at sikkerhetsbuffer kan være for lav i nedre kapasitetsområdet, og kanskje for høy i det øvre området?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA