Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S85 med autopilot selges for 600 000

Startet av El1, onsdag 01. juni 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

El1

Etter å ha svingt av e6 på vei hjem hadde jeg 14 % igjen. Turen fra e6 og hjem pleier i forbruk og ligge på 5-8 % sommer/vinter. Halveis over skogen står det plutselig 8% i displayet. I løpet av 1 sekund viser det 7% 6% og så bare ---. Rekkevidde angsten fikk et litt for godt feste I bakhodet så resten av turen hjem ble gjort I sakte tempo. 200 meter før garasjen kom skilpadde for første gang så det gikk akkurat...

Andre som har opplevd lignende at strømmen plutselig "forsvinner"?

Bjølseth1

Ja samme har skjedd meg.... Har ikke skjedd meg i etterkant. For meg så virket det som at displayet hadde hengt seg opp å plutselig begynte å virke igjenn.
Jo hei å det går

acenta

ThomasEL

Mener å huske noe liknende har vært diskutert her inne før...

Vanskelig å finne en fullgod forklaring. Selvsagt KAN det være at batteriet plutselig "faller" drastisk, i såfall kan det tyde på enkelte dårlige celler..

Tror derimot det er mer sannsynlig at det er beregningen som svikter, altså at systemet feiltolker hvor mye kapasitet det er igjen og blir "lurt". Altså at det var mindre kapasitet igjen enn systemet trodde. Så"oppdages" feilen, og verdiene synker unormalt fort.

Muligens kan dette inntreffe hvis det er lenge siden batteriene har hatt en skikkelig syklus fra nær 100% og ned til nær 0....
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Lært meg log-filuttak i LeafSpy, og i de filene er det mye informasjon.
Etter en kjøretur i dag på tur/retur 10 mil (20 mil tot), så tok jeg ut logfilen.
Satte forholdet mellom GIDS, energimengden i batteriet, opp mot SOC, State of Charge.
Og lenge er det rundt 0,2 kWt for hver %-verdi på SOC.
Men når det kommer ned mot 20% begynner det brått å knekke hvor mye energi det er i forhold til SOC.
Knekken er ikke på samme sted heller på de to turene, og om det er rimelig lineær trend på saker, så er knekkpunktet hvor det brått blir mindre energi per %_enhet "ukjent" i og med at det ikke er på samme sted.
Da kan det nok bli litt så som så med displayvisningen. For om den "tror" et prosent er ca 0,2, så kan det se ut som det over en kort tid på lavt batterinivå raskt være endring på hvor mye energi det er igjen. Dermed kan det bli så at prosent raser.

Kurven lagt ved er fra to turer som nevnt i dag, med 6 timer lading mellom den ene til den andre etter 10 mil til fjells fra Trondheim. Den blå kurven med varmest batteri, henholdsvis ca 20 grader, mot rød kurve på ca 14 når SOC nærmet seg 25%.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ThomasEL

Meget interessant, Leafnor!

Og samtidig litt overraskende.. Flere har jo nemlig hatt den motsatte erfaringen. Nemlig at de siste prosentene er ekstra "seige"....

Blir spennende å se disse grafene med litt mer data etterhvert.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. april 2016, klokken 08:45
Meget interessant, Leafnor!

Og samtidig litt overraskende.. Flere har jo nemlig hatt den motsatte erfaringen. Nemlig at de siste prosentene er ekstra "seige"....

Blir spennende å se disse grafene med litt mer data etterhvert.
Det er noe med den der %-visningen som ikke er rett frem enkel å forstå. Ikke er det SOC, og ikke er det energimengde, for kverken SOC eller GIDS raser ned. Men om det er en slags beregnet 100% ut fra SOC og  GIDS hvor bateriets karakteristikk er "estimert", så kan det bli både det at noen erfarer at de siste prosenter raser, eller også det motsatte, at de er ekstra seige de ganger "knekken" uteblir.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Det kan være greit å holde fenomene litt fra hverandre:

  • Når man kommer ned på Very Low Warning, så er det vanlig at gjettometeret slutter å vise km
  • Plutselig drop i SOC: Jeg har opplevd at SOC faller fra 20% til 5% i løpet av 1-2 km. Det kan føles drastisk, når man har igjen ei mil på en 12-mils etappe om vinteren.
  • Prosentregning gjøres på ulike måter. Noen regner prosent av energi, andre regner prosent av ladning og da blir prosentene lite verdt, når spenniga blir låg.
  • Den første kwt forsvinner fort, da nesten fullt batteri regenereres ikke noe særlig.
  • Når man kommer til de siste prosentene kjører man svært forsiktig for å drøye dem ut.


Balrog

Jeg fatter ikke at noen orker å tyne rekkevidde ut av en Leaf uten LeafSpy. Man får jo magesår av gjettometeret.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafnor

Ny "langtur" igjen i dag til fjells, 10,5 mil mot Tydal fra Trondheim
Hurtigladet ikke på Værnes i dag, sto en Kia å ladet + en Leaf i kø før meg, lot være å pakke på de 2 kWt jeg bruker.
Startet på 91,3 i SOC, og 240 GID. Endte på 18% i SOC og 23 GIDS.
Ladet med EVI 16A lader, og den brukte 19,95 kWt over 5 timer og 44 minutter for å fylle på til 245 GIDS og SOC 93.7.
Kjørte hjemover i 3-4 grader temperaatur og holdt 5-10 km/t større fart enn på veg opp.
Kom hjem med 25 GIDS og 17,5% SOC.
Vedlagt kurven på forholdet mellom kWt og SOC i batteriet. Samme som sist helg, ved omlag 25% SOC stuper energimengde per SOC%, men ikke på samme sted.
Dette er en 2012 LEAF så den har ikke %-visning i display, så jeg ser ikke det plutselige fall som de med nyere Leaf ser på display, men LeafSpy Data viser at det skjer noe når batteriet begynner å komme mot null.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. april 2016, klokken 08:45
Meget interessant, Leafnor!

Og samtidig litt overraskende.. Flere har jo nemlig hatt den motsatte erfaringen. Nemlig at de siste prosentene er ekstra "seige"....

Blir spennende å se disse grafene med litt mer data etterhvert.
Lekt mer med tallmaterialet. I fremstillingen av SOC mot kWt så brukte jeg GIDS og 80Wh som faktor.
Men, energimengden skal jo være proporsjonal med spenning og amperetimer i batteriet.
Har tidligere regnet batteriets energimengde som:
Spenning x Ahr x SOC x SOH. "formel"

Når jeg sammenstiller GIDS x 0,0785 (0,0785 virker å være forholdet mellom kWt og GIDS, ikke 0,08 som jeg har lest/trodd), så får man en interessant bilde på energimengden i batteriet.

Ved omtrent der bilen gjør LBW (Low Battery Warning) på 49 GIDS, så begynner energi beregnet ut av formel og GIDS å endre seg. Det vis at en GIDS inneholder etter en tid 50% mer energi.

Om da %-visningen på bilen "tror" mengden er omlag 80Wh, mens det i realitet på slutten nærmere blir 120Wh så kjører man lengre på hver %.
Det forklarer ikke plutselige droppet, dog, det er nok ikke eksakt vitenskap inne i styringen, det er kalkuleringer som skjer. Og når forholdene endres så blir det nok da kan hende til at systemet "raser".
Er man ned på 10% så er det tid for å finne ladeplass uansett, og tenker man å tyne bilen, da er det LeafSpy som gjelder. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Fallskjerm

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

El1

Har du opplevd dette flere ganger fallskjerm? Jeg opplevde å ha 14% igjen og fikk skilpadde på en strekning det pleier å gå ca 5% på. Veldig kjedelig å ikke kunne stole på instrumentet.

indianrunner70

Har opplevd dette 2 ganger med ny 30kW Leaf, aldri ifm 1 generasjons bilen jeg hadde tidligere..
Begge gangene falt batteri% fra 16% (2 streker) til ingenting, heldigvis har jeg vært mer eller mindre hjemme da det har skjedd..

El1

Jeg hadde 3 stk 15 min hurtigladinger den dagen. De to første med 3 timers mellomrom og den siste 25 min etter nr 2. Vet ikke om det kan ha hatt innvirkning. Blir et usikkerhets moment på lengre turer.

Fallskjerm

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA