Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zero motorsykler, erfaringer?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 01. juni 2016, klokken 11:20

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Ved mange plasser er det 2 hurtigladere:
1 DC-lader med 1 biloppstillingsplass.
1 kombinert DC og AC-lader med 2 biloppstillingsplasser.
Det høres enkelt ut, men man må gjerne seg seg litt rundt, for å se åssen det fungerer.

Det er viktig å orientere seg litt og parkere så det blir plass til at flest mulig kan lade samtidig!

Om vinteren har man ikke vegoppmerking, og da må man se seg ekstra godt rundt, og tenke taktisk. Man kan også vurdere å legge igjen tlf-nummer.

Jeg har sett etterlatt bil som er parkert foran enslig hurtiglader, uten at den har noe der å gjøre,  og ettelatt bil som er plassert over 2 plasser og som er ferdig med lading.
Står det ferdiglada bil igjen, kan det være greit å kunne lure inn en bil til.

Ett annet triks er å lade mens det er ledig: En gang ville jeg gi plass til en bilist, så han kunne komme til ledig lader, men han ville vente med å lade, da han kunne gå i en butikk først. Det er jo ikke så lurt å vente, rett før rushtida, når det kommer strømmende biler til.

Jeg har sett mange eksempler på at bilister kommer opp i problemer, fordi man ikke får lada når hurtigladeren ikke er tilgjengelige.

Edit: Jeg kutta ut konkrete eksempler.

Panduck

2 ladere på kiwi bjerke, 1 AC bil sto foran den ene, 1 DC foran den andre. Hadde DC bilen plassert seg på plassen helt til venstre, ville en annen elbil kunne ladet DC fra samme lader som AC bilen sto koblet på. Akuratt dette kan være litt vanskelig å være klar over, man tror den andre laderen er helt opptatt, og er ikke klar over at man blokkerer en ledig ladeplass. Personen var i bilen, og flyttet til plass ved siden av, hadde han vært i butikken, ville en ladeplass vært blokkert (noe jeg ikke ville vært for irritert på selve sjåføren for, da det jo ikke er innlysende), det viser at god skilting er viktig. Her er det MYE trykk på laderene, det kom flere biler for å lade rett etter.

Statoil Minnesund, 1 chademo, 1 multi. Hvor mange ganger folk står parkert foran chademoladeren for å lade på multilderen har jeg mistet telling på. INGEN oppmerking.  Her kan 2 biler enkelt stå parert med snuta inn mot multiladeren, isteden står de på siden og blokkerer chademolader. Igjen, skilt på laderen "Parker Kun foran lader!" eller noe.

Så er det biler som SoulEV'en som ladet på AC(!!!) delen på en hurtiglader på Kløfta, da kan DC også benyttes, men han var parkert på skrå foran laderen og blokkerte ladestasjonen totalt.

AC biler har parkert på plass foran DCladere og strukket kabelen sin (som kan være lang), til AC lader, og totalt blokkert DC lader. DC biler har parkert foran AC ladere som står ved siden av DC lader, og blokkert disse. Ofte virker plasseringen lite gjennomtenkt, men jeg er redd for at den er gjennomtenkt fra ladeleverandør sin side, men "dette er alt vi har fått av plass fra (kiwi / mcDonalds etc), så vi har ikke noe annet valg"

Det er da skilting blir viktig. Ikke bare oppmerking, men skilt som viser hvor plassen er, og hvilken lader den er til for. Skiltet kan være like bredt som plassen, i en høyde ikke for mye over bakken, fortelle hvilken lader plassen er for "plass for lader A", og så kan det stå "A" over ene lader og "B" over andre. Og så "parkering ikke i henhold til oppmerking vil bli bøtelagt!". Ladeavgift på 750kr ved feilparkering bør kunne være en måte å løse problemet.

På Mortensrud er det AC punkt med 2 ladeplugger, med EN parkeringsplass foran. Her må AC biler håpe at ingen fossilbiler står på plassen på motsatt side, slik at de kan plugge inn derifra. Den plassen er derimot en helt normal parkeringsplass. Vi kan da fort få AC biler som parkerer foran en DC lader (ved siden av) for å få lade. Hva annet skulle de gjøre?

Med det presset som er på ladestasjoner, holder ikke disse løsningene i lengden.

Olee

Ser at det fortsatt blir satt opp doble trippelladere med plass til 2 biler!? Hvordan tenker ladeoperatørene at man skal få utnyttet kapasiteten fullt ut da?
To eksempler som nylig er satt opp av Fortum. På Voss er det riktignok litt plass på siden, men de er ofte opptatt av fossilbiler som lovlig parkerer der... I Gudvangen må man ut på plenen hvis man vil lade 3 stk samtidig  ;D

jkirkebo

#3
Sitat fra: Olee på søndag 16. oktober 2016, klokken 15:06
Ser at det fortsatt blir satt opp doble trippelladere med plass til 2 biler!? Hvordan tenker ladeoperatørene at man skal få utnyttet kapasiteten fullt ut da?
To eksempler som nylig er satt opp av Fortum. På Voss er det riktignok litt plass på siden, men de er ofte opptatt av fossilbiler som lovlig parkerer der... I Gudvangen må man ut på plenen hvis man vil lade 3 stk samtidig  ;D

Merkelig. De stedene jeg har sett nye Fortum-ladere her på Østlandet har det vært ladere med kun CHAdeMO+CCS, og så står det en dobbel 22kW stolpe ved siden av. Total 4 plasser. Er du sikker på at DC og AC kan brukes samtidig på de som er avbildet?

Forøvrig får jeg snart inn 10m lange Type 2 kabler, de vil kanskje hjelpe på problemet? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olee

Det var det jeg trodde var standarden også!  :P
Regner bare med at AC og DC kan brukes samtidig, har ikke prøvd. Når jeg ringte GK i sommer og spurte om dette når det var 6 biler i ladekø, inkludert to Zoe, så var svaret "det skal fungere på alle våre ladere så lenge det er nok strøm tilgjengelig". Begge med Zoe ventet i køen med de andre bilene, altså helt unødvendig...

Ja 10m burde hjelpe på en del  :)

pudderjagar

Eg har spurt Fortum om desse "nye" trippelladarane med 22kw. Og svaret var at dei kan levere 1 DC bil og 1 AC bil samtidig.

Så her kjem 10m kabelen min til full anvendelse ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

Så bra! Da bør Fortum begynne å tenke på antall parkeringsplasser når de har har 3 uttak på en lader...

Bondeknøl

De tenker nok på det, men parkeringsplasser er det jo også rift om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA