Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X på Top Gear

Startet av trykkertor, mandag 20. juni 2016, klokken 00:03

« forrige - neste »

trykkertor

Jeg har aldri eid en Tesla, men prøvekjørt Model S flere ganger.
Vi vurderte den sterkt, men kronekurs og prisoppgang gjorde at den kom utenfor vår økonomiske rekkevidde.
(Vi skal kun ha 1 bil i husholdningen, og den skal ha rekkevidde på minst 250km REALISTISK rekkevidde).

Sa til Teslaselger at vi ses når Model 3 kommer.
Reserverte den for noen uker siden, og håper ikke alt for mye avgifter kommer på innen den blir klar til levering om 3-4 år.

MEN!!!!!
Kom over en tråd i går hvor det viser seg at her i Bergen er det flere Model S eiere som venter opp til et halvt år for å få utbedre feil som skal dekkes av garantien. (Dørhåndtak som ikke virker, lekkasje fra tak osv).
Det er helt UHOLDBART for meg å bruke hundretusener på bil, og ikke får rettet garantifeil innenfor rimelig kort tid. Og med dagens marked hvor det stort sett kun er Model S de skal forholde seg til, ser jeg for meg at Model 3 kommer til å knekke verkstedskapasiteten til Tesla.
For om de ikke klarer å gi nogenlunde ok service på de Model S som ruller nå, så regner jeg med at om 5 år er det så pass mange Model S, X og 3 som ruller, at de burde har mer en triplet kapasiteten de har idag.
Men tror kanskje ikke det er så realistisk.

Husker jeg hørte om Model S da den var ny i Norge. Da hadde de lang leveringstid på utbedringer for dem som hadde krasjet. Dengang var årsaken at det var nyetablert og de trengte sårt deler fra USA, men fikk ikke fatt i.

Jeg tenker med skrekk og gru på hvor lang verkstedskøen kommer til å bli når Model 3 tar av.
Og i rette Tesla-ånd vil jo eiere av Model S og X blir prioritert foran budsjettkundene Model 3.

Tar jeg helt feil her?

Veggen

Jeg er redd du kommer til å få rett.
Tesla har ikke vist evne til å skalere serviceapparatet etter behovet desverre.

asgeirn

Det er absolutt en bekymring.

Men Elon sa under lanseringen at antall service sentre skal økes kraftig.

I tillegg kommer nok Tesla til å fokusere hardt på at Model 3 skal ha langt færre feil enn det S har hatt.

Rud er Teslas aller største service senter, Drammen skal også utvides betydelig. Jeg ville bli overrasket om ikke det foreligger planer på Vestlandet også.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Helge Alm

Mercedes og Tesla har et samarbeid i dag. Nye e-klassa leveres nå med parkeringsassistent -   tilsvarende Tesla sin summon funksjon. Jeg ser ikke det som umulig at dette samarbeidet styrkes fremover...og da på service-siden. Flere som tenker som meg?

thilo

Sitat fra: Helge Alm på fredag 15. april 2016, klokken 18:09
Mercedes og Tesla har et samarbeid i dag. Nye e-klassa leveres nå med parkeringsassistent -   tilsvarende Tesla sin summon funksjon. Jeg ser ikke det som umulig at dette samarbeidet styrkes fremover...og da på service-siden. Flere som tenker som meg?

Ikke noe sammenarbeid på parkeringsassistent.  Drivlinje og batteri av B-klasse kommer i dag fra Tesla, men ryktene sier at det er ikke tilfelle på neste modellen som kommer.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

bmw2002

Har selv bestilt Model 3 og er ganske bekymret for dette selv. I ettertid må jeg jo si at jeg har nesten null tro på at de klarer å levere Model 3 i 2018 med akseptabel kvalitet.

Regner med vi får lese litt om hvordan kvaliteten er fra brukere i USA før bilen kommer til Norge.

Uansett blir bilen for liten som bil nr 1, sånn at vi bestiller Audi Q6 eller Mercedes ELC i tillegg.

o.b.lix

Jeg har kjørt Tesla i 50.000 km nå, og er ikke bekymret, så jeg har bestilt M3 til å erstatte leafen med også.

Kritiske feil retter de på dagen om de har deler, og har de ikke, får du lånebil. Akkurat som andre forhandlere. Ikke-kritiske må man vente lengre på, men det er klart at det blir flere verksteder om det selges flere biler.

Hvis man er avhengig av døren som dørhåndtak ikke virker på, så kan man helt sikkert levere inn bilen, og hente ut lånebil. Men da får du i Bergen sannsynligvis en flett ny volvo dieselbil, og det er rimelig pyton...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

model3citizen

Jeg kommer ikke til å gjøre meg avhengig av Model 3en, den skal gjøre nytten til ferier og langturer.

Bilen jeg kommer til å være avhengig av, skal fortsatt være en BMW i3.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

kodalse

Selv kommer jeg til å selge Peugeot dieselbilen når jeg får Model 3 med hengerfeste.
Leafen beholdes til nærkjøring for dattera :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tklev

Vil tro de gjør M3 noe enklere. Mindre bevegelige sære deler som er dyre ig vanskelig å reparere. Pano tak og sære dørhåndtak er det første de bør kutte ut...

hgs

Sitat fra: tklev på lørdag 16. april 2016, klokken 08:57
Vil tro de gjør M3 noe enklere. Mindre bevegelige sære deler som er dyre ig vanskelig å reparere. Pano tak og sære dørhåndtak er det første de bør kutte ut...

Helt enig. Alt som er veldig enkelt å gjøre selv, og som skaper masse trøbbel hvis det streiker bør være vekk fra basisversjonen iallfall. Håper f.eks det er mulig å få manuell åpning av trunk.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA