Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Manglende baklys på mange el-biler

Startet av TM, mandag 30. mai 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Skeptisk?   Hjelper det at jeg sier vi ville hatt bilene om så dørene datt av i fart? 
Som du leser her inne så går de samme navnene om igjen..   jeg leste alle de negative trådene før jeg bestilte S.  Når 5personer kan fylle 40 sider med feil så tenker jeg mitt.  Har riktignok byttet en våt ladekabel. Men bilen er en drøm uansett.  Jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe vag produkt.  Lang erfaring men allikevel sitter eier av bilen igjen med store regninger. .

Cookie Monster

Vinduene dine har vel ramlet av festene så de bare forsvant ned i døra samt flere andre feil jeg har sett deg skrive andre steder en her inne :P Så har nå vært igjennom litt div du også som oss fleste andre.

Men ja enig i at Tesla er likevel bedre enn en Vag produkter. Tør man å kjøpe en VW, Audi osv. vil man nok ikke oppleve Tesla som noe verre. Er man derimot vant med en traust japaner med veldig lite feil så vil en Tesla nok oppleves som har en god del flere problemer.

Tesla har blitt mye bedre med tiden også. De første fram til litt ut i 2014 ca hadde en feil prosent alene på drive unit batteri/kontaktor på ca 50% første året. Dette er nå nede i mer normalt 2-3%. Samme gjelder mye annet.
Hadde ikke vært redd for å kjøpe en ny Model S nå siden jeg har sett hvor mye bedre de har blitt med tiden og at de har lært mye av de feilene på de første makkverkene :P

Når Model 3 går i produksjon har de nok blitt enda bedre igjen ;)
2015 P85D

SuperPG

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. juli 2016, klokken 13:10
Vinduene dine har vel ramlet av festene så de bare forsvant ned i døra samt flere andre feil jeg har sett deg skrive andre steder en her inne :P Så har nå vært igjennom litt div du også som oss fleste andre.

Men ja enig i at Tesla er likevel bedre enn en Vag produkter. Tør man å kjøpe en VW, Audi osv. vil man nok ikke oppleve Tesla som noe verre. Er man derimot vant med en traust japaner med veldig lite feil så vil en Tesla nok oppleves som har en god del flere problemer.

Tesla har blitt mye bedre med tiden også. De første fram til litt ut i 2014 ca hadde en feil prosent alene på drive unit batteri/kontaktor på ca 50% første året. Dette er nå nede i mer normalt 2-3%. Samme gjelder mye annet.
Hadde ikke vært redd for å kjøpe en ny Model S nå siden jeg har sett hvor mye bedre de har blitt med tiden og at de har lært mye av de feilene på de første makkverkene :P

Når Model 3 går i produksjon har de nok blitt enda bedre igjen ;)

Har hatt to Toyota.. en avensis og en rav 4. Etter den elendige servicene og ansvarfraskrivelsen fra Toyota og 100K i utgifter på 2 år så blir jeg sint hver gang jeg ser en Rav4. (de satte i feil styringsenehet til automatkassen som fikk hele til å havarere, men siden de hadde to forskjellige men med samme delenummer så var det jo ikke deres feil). Avensisen var ok men comfort som en gammel traktor med på støy, seter osv..

Kjører Audi nå og har kjørt Audi tidligere .. aldri noen problem og super service.

Får se hva Audi og BMW kan tilby når M3 konfigurerering kommer...
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

cra

Hvorvidt du føler deg skeptisk nok til at du føler det er riktig å kansellere får bli opp til deg. Men på generelt grunnlag så vil du som regel få et negativt inntrykk av en hvilken som helst bil i et slikt forum; det er jo hit de som har problemer går for å få hjelp!

Det er sjelden man ser tråder a'la "50.000km og fortsatt ingen problemer. Hva skal jeg gjøre??"  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bno

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. juli 2016, klokken 13:10

Men ja enig i at Tesla er likevel bedre enn en Vag produkter. Tør man å kjøpe en VW, Audi osv. vil man nok ikke oppleve Tesla som noe verre. Er man derimot vant med en traust japaner med veldig lite feil så vil en Tesla nok oppleves som har en god del flere problemer.
Veldig enig, men det som er uthevet var nok gyldig for flere år tilbake. Toyota har nå x.vis tilbakekallinger så det holder. Tror nok Tesla står seg greit i sammenligning. VAG kunde har jeg vært i en mannsalder men har nå min siste av det slaget. Dyrt og dårlig...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Philip Marlowe

Dette er feilene jeg har hatt med min bil siden den ble levert i mars '14:
- 12 V-batteri byttet
- Løs vinduslist
- Knirk ved B-stolpe.
- Soltaket lukket seg skjevt.
- Byttet DU.

Alt dette ble rettet opp for mer enn et år siden.
Siden den gang har jeg ikke hatt noen feil eller mangler.
Har nå kjørt over 50 tusen km.

Jeg har hatt to splitter nye VW-biler.
Da hadde jeg lange lister med feil og reklamasjoner lenge før de nådde 50 tusen.  >:(

Selv om dette er mine subjektive erfaringer så vil jeg aldri kjøpe VW igjen, og jeg har ingen betenkeligheter med å velge Tesla igjen.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

timingbeltkiller

Ingen bilmodell har 0% feil og ingen 100%.
Det betyr du kan ha flaks og få/ingen problemer med
biler som statistisk har mange feil
og motsatt uflaks med biler som statistisk har få feil.

På samme måten som damer er mindre av vekst enn menn.
Men like fullt fins det damer som rager høyere enn mange menn.

Skal du bedømme bilmodellers og bilmerkers driftsikkerhet objektivt,
kommer du ikke unna statistiske tall for et stort antall biler.
Da er undersøkelser som den skandinaviske AutoIndex
og US Consumer Reports nyttige å studere.

Tesla kommer med i den neste AutoIndex.
Consumer Reports har sluttet å anbefale kjøp av Tesla.
Det måtte de gjøre da bilen strøyk på en viktig forutsetning
for anbefaling: Average Reliability eller bedre.

CR har per dato ikke endret bilens Reliability status.

VW og andre VAG biler scorer omkring middels på AutoIndex.
Japsebiler flest scorer i toppskiktet.
Franske og italienske biler scorer dårlig.

BTW
Et viktig poeng er de enkeltes kjøring og behandling
av bilen gir i praksis langt større forskjeller
enn de iboende forskjellene på bilmerker/-modeller.

Noen kjører en fossil  langt på en liter diesel
og en BEV langt på en batterilading.
Andre kjører utrolig kort.

Noen sliter ut bremsene på under 50K km.
Andre sliter de ut på flere hundre K.
Noen omdanner raskt kupeen til en søppelplass.
Andre holder den kronisk ryddig og rein.
.....
.....
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

codewhip

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 08. juli 2016, klokken 08:05
...
VW og andre VAG biler scorer omkring middels på AutoIndex.
Japsebiler flest scorer i toppskiktet.
Franske og italienske biler scorer dårlig.
...

Ikke helt korrekt. Se http://www.dinside.no/936637/vinner-av-autoindeksen-2016-lexus-paa-topp-igjen for årets liste fra Autoindex i Norge.

Topp-plasseringene er Lexus, BMW, Mercedes, Toyota, Audi og Volvo. Ja, japanske Toyota/Lexus har to av disse, men det er også to tyskere mellom dem, og tysk og svensk rett bak Toyota. VW er rett nok nokså middelmådig, men både Suzuki, Mitsubishi og Nissan ligger nesten helt på bunnen -- alle sammen japanske.

Så vidt jeg har klart å bringe på det rene måler både US Consumer Reports og AutoIndex bare andelen eiere som er fornøyd med bilene sine. Det betyr da også at eiernes forventninger til bilene vil være svært medvirkende til hva de svarer. I tillegg tar en eventuell telling av antall feil (slik jeg mener CR gjør) tilsynelatende ikke hensyn til kjørelengde, som gjør at biler som typisk kjører langt per år (per bil) kommer dårligere ut enn biler som stort sett står stille.

Jeg mener jeg tidligere har sett både svenske og tyske undersøkelser om feil per kjørte kilometer, der de tradisjonelle premium-merkene normalt havner vesentlig bedre ut enn i disse "hva mener du om bilen din"-undersøkelsene, men jeg klarte ikke finne noen av dem akkurat nå. Noen som husker noen av disse, og vet om Tesla er representert der?

trykkertor

En ting er feil på bilen, men det som da gjelder er hvordan de takles.
Har hørt historier om folk som får verkstedstime om 6 måneder på dørhåndtak som ikke virker.
Mange måneder på vannlekkasje inn i bilen.
Må godt oppstå noen feil hvis de blir håndter HURTIG og smertefritt.
Men å kjøre bil til 7-800.000 med en dør bak som ikke fungerer i 6 måneder klinger dårlig i mine ører.
Den KIA-en vi kjører nå, kjøpte vi ene og alene pga 7 års garanti. Litt over 3 år gammel, har vi hatt 2 feil på den.
Begge feilene ble rettet innenfor 48 timer, og i begge tilfeller var delene bestillingsvarer.
Deler bestilt, jeg kunne komme innom etter jobb, og de rettet feilene mens jeg ventet.

Er stygt redd for at eksplosjonen av Model3-biler kommer til å drukne Teslaverkstedene. De har jo allerede i dag store kapasitetsproblemer, og ser ikke ut til å dimensjonere opp så veldig mye.

Har en Model3 i reservasjon, men er litt avventende i forhold til om jeg tror Telsa kommer til å klare å holde en god servicelinje etter at pengene er betalt.

Amoss

#54
Sitat fra: trykkertor på fredag 08. juli 2016, klokken 20:00
Er stygt redd for at eksplosjonen av Model3-biler kommer til å drukne Teslaverkstedene. De har jo allerede i dag store kapasitetsproblemer, og ser ikke ut til å dimensjonere opp så veldig mye.

Du har helt rett i at det har vært/er kapasitetproblemer på Tesla verkstedene. Men - uten å ha noen egen erfaring med dem vel og merke - ser ut i fra tilbakemeldingene på forumet som om de nå er på god gang med å redusere verksted-køene. Sogar var det så sent som i dag at jeg leste en tilbakemelding der Tesla Bergen forventet å være ned på "normalen" i ventetid til verksted rundt årsskiftet 2016/17 (om jeg oppfattet det rett). Klarer de dette - og da altså ikke bare i Bergen - og de klarer å få bukt på problemene mange har rapportert om erfaringer med de mest belastede verkstedene, så vil de ha over ett år på seg til å forberede seg på "invasjonen" av Model 3.

Sitat fra: morpheos på torsdag 07. juli 2016, klokken 22:09
Hun fortalte bla. at de skulle ansette flere teknikere etter sommeren, og via en kollega blir det fortalt at planen er at fra nyttår av skal man visstnok være på "ca. samme nivå som andre verksteder" hva ventetid gjelder. Uten at jeg helt vet hvordan nivået er andre steder, så tenker jeg at alt er bedre enn 3-4 måneder..

Så nei, tror nok dette vil gå greit (om kanskje ikke silkemykt), men følger i likhet med deg med på situasjonen. Skulle det ikke bli noen bedring innen vi skal konfigurere/bestille så er det nok mange som vil tenke seg litt ekstra om ja...


Edit: la til sitatet
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Tiden med 6 måneder venting virker å være forbi. Fikk 2 måneders horisont på en uviktig fiks nylig. Dvs løs filt og skade på en felg. Timen ble deretter fremskyndet med noen uker.

Viktige ting tas raskere. Virker som en positivt utvikling. Hadde de bare klart å løfte kvaliteten på mekanikerne nå så er de fort i mål :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Alfa Bergen

Jeg var på "Tesla Clubhouse" i Bergen på torsdag og fikk snakket med en av de ansatte der angående ventetid på service. På hans spørsmål om jeg var fornøyd med bilen min, svarte jeg at bilen er den beste jeg noen gang har hatt, men jeg har de to siste årene måttet vente i 6 måneder på service.

Han sa til det at de har ansatt mange teknikere i det siste i Bergen og har innført et nytt internt konsept for utføringen av service som har hjulpet så pass at de pr i dag "kun" har 2 måneders ventetid som stadig blir kortere.

Men det mest interessante han fortalte var at servicesenteret i Bergen har en kapasitet på 28 løftebukker, noe som når det er ferdig utbygd vil bli det største servicesenteret uansett bilmerke i Nord Europa (hans egne ord). Om det stemmer, lover det meget bra for fremtiden.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Amoss

Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 09. juli 2016, klokken 13:15
Men det mest interessante han fortalte var at servicesenteret i Bergen har en kapasitet på 28 løftebukker, noe som når det er ferdig utbygd vil bli det største servicesenteret uansett bilmerke i Nord Europa (hans egne ord). Om det stemmer, lover det meget bra for fremtiden.

Høres jo oppløftende ut dette. Men tror jeg ville foretrukket at de istedet for å ha "det største servicesenteret" heller hadde flere "normale" litt mer spredt rundt om i geografien. Ikke for det, har selv ikke så "uvettes" lang vei inn til Oslo, men hører jo her om folk som har svært lang vei til nærmeste Tesla service-center. Flere lokalisasjoner å velge mellom er heller ikke uønsket.

Men, det viktigste er jo at de har kapasitet til å ta unna :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA