Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manglende baklys på mange el-biler

Startet av TM, mandag 30. mai 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Jeg kansellerte en reservasjon av X i høst.  Det var noen manuelle operasjoner ved at jeg tok kontakt med selskapet. Penga kom etter noen uker. Kanskje 1-2 måneder.

Da jeg gjorde reservasjonen, fikk jeg beskjed etterpå om at det var slutt på utdeling av kønummer, og at man måtte vente til det blir åpna for å spekke bilen, og den som spekker først vil få bilen først.

Da forstod jeg ikke poenget med reservasjonen.
Jeg somla 2 år før jeg kansellerte jeg den, og fikk beløpe tilbake i norske kroner. Det var bra gevinst til Tesla, som fikk gratis lån og som tjente grovt på å betale tilbake i norske kroner som hadde tapt seg mye i verdi. Skulle jeg ha kjøpt bilen, ville det bli dyrt, siden dollaren var gått opp fra 6 til 9 kroner, så jeg ville tape på valutasvingningene uansett.

For en produsent, så kan det bety svært mye finansielt sett, å gjøre forhåndssalg.
Men jeg ser ikke de store fordelen for meg som kunde. Man kan jo vurdere å bruke penga på å kjøpe akskjer i selskapet i stedet, hvis man vil støtte opp om det.

bno

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 02. april 2016, klokken 13:09
Selv angrer jeg på at jeg ikke bestilte 2 biler i torsdags...  :(

Bestiller jeg i dag blir bil nr 2 trolig levert 2 år etter bil nr 1....

Det gjør jeg også.  :o Skulle gjerne tatt over 1 av kanselleringene fra torsdag og tror denne ville være verdt en god el innen alle oppdager hvor bra bil dette vil være. 8)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Roma

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 02. april 2016, klokken 13:09
Selv angrer jeg på at jeg ikke bestilte 2 biler i torsdags...  :(

Bestiller jeg i dag blir bil nr 2 trolig levert 2 år etter bil nr 1....

Du må endre nicket ditt nå, Teslanewbie  ;).
ingen newbee du nå lenger.

Megaoctane

Sendte epost om kansellering av min ordre for 3 uker siden. Har ikke hørt noe fra Tesla, men når jeg logget inn på My Tesla, så sto det: "Cancellation initiated for this order".
Hadde jo vært greit å få en bekreftelse om at eposten er mottatt etc.

bruisepristine

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 20. april 2016, klokken 09:30
Sendte epost om kansellering av min ordre for over en måned siden. Har ikke hørt noe fra Tesla, men når jeg logget inn på My Tesla, så stor det: "Cancellation initiated for this order".
Hadde jo vært greit å få en bekreftelse om at eposten er mottatt etc.

For over en måned siden skal vel godt la seg gjøre når forhåndsbestillingene begynte 31. mars, altså nøyaktig tre uker siden i morgen.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Megaoctane

Tiden går sakte av og til[emoji15]

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

TM

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 20. april 2016, klokken 11:58
Tiden går sakte av og til[emoji15]
Amerikanske selskap er lynraske med å trekke penger fra kortet ditt.  Å betale tilbake penger tilbake er merkelig nok veldig tidkrevende   ::)

Megaoctane

Ikke redd for å ikke få de tilbake.
Men det beviser bare at kundeservicen er litt slack, og det viser seg i de utallige trådene for Model S.
Jeg synes EL-bil er et veldig bra konsept, men venter på at det kommer en bil fra BMW/Mercedes med 300+ km. De har ihvertfall et etablert nettverk av forhandlere, servicemottak, og årevis med erfaring, selv om de ikke alltid er frempå hva gjelder alternativ drivstoff - på andre områder - cruise Control, drive pilot, PreSafe er de veldig langt fremme.

Sent from my iPhone 6S Plus using Tapatalk

Øyvind.h

Tok en uke fra jeg meldte kansellering av X'en før pengene var på konto.
Men det var rett før lansering av Model 3.
Den absurd store etterspørselen etter Model 3 har garantert laget litt propp i administrasjonen hos Tesla :)
Ulempen ved suksess  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: bruisepristine på onsdag 20. april 2016, klokken 18:43
Den som venter på noe godt..  ;)

Og den som har ventet forgjeves, har ikke ventet lenge nok ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Heimdal-eGolf

Det ser ut som at den som venter på i5 må vente lenge. Nøkkelpersoner forlater BMW og starter hos ny Kinesisk EV produsent, kan vel tyde på at BMW ikke er spesilelt aggressive...

"Head of BMW i design and chief product manager joining Chinese electric car company"
http://www.bmwblog.com/2016/04/19/head-bmw-design-chief-product-manager-joining-chinese-electric-car-company/
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

SabreMan

Er det noe gebyr ved kansellering, eller får du absolutt alt tilbake?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

MeTesla

Du får alt tilbake. Men det tar tid...

Cobos

Sitat fra: SabreMan på torsdag 21. april 2016, klokken 11:17
Er det noe gebyr ved kansellering, eller får du absolutt alt tilbake?
Når jeg bestilte S i 2009 var det 10% "håndteringsgebyr", men de siste vel 5 årene har man fått alt tilbake. Dog tar det som nevnt noe tid.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA