Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Stig-Arne, søndag 29. mai 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. april 2016, klokken 16:31
Valget av lader, blir vel den forhandleren selger meg av typen Salto
Men står ingenting om at den kan justeres i forhold til ladestyrke i brosjyren

Tror den settes fast til f.eks 16 A av elektriker og kan ikke justeres av bruker...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stig-Arne

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:24
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. april 2016, klokken 16:31
Valget av lader, blir vel den forhandleren selger meg av typen Salto
Men står ingenting om at den kan justeres i forhold til ladestyrke i brosjyren

Tror den settes fast til f.eks 16 A av elektriker og kan ikke justeres av bruker...

Om så, så burde den jo kunne justeres i etterkant om det skulle vise seg å være nødvendig

Panduck

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:26
Om så, så burde den jo kunne justeres i etterkant om det skulle vise seg å være nødvendig

De fleste Saltoladerene jeg har sett på, kan justeres ned til 6A...

Ingeniøren

Jepp, men det er ikke bare å vri på en bryter slik jeg gjør med Ratio boksen min fra Elbilhjelpen, man må inn i boksen og sette noen svitcher, skifte motstand eller noe slikt - ikke noe du gjør fra gang til gang.
Selv kjører jeg boksen min på 10A da det er mer enn nok, og føler at det er sikrest på en 16A kurs når jeg sover... 16A er dog greit og ha når jeg trenger raskere påfyll, og da er det bare å vri på en bryter som sagt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stig-Arne

Har forøvrig en Nissan Leaf hjemme til i morgen på lån.
Har kjørt ca 7 mil, og måleren viser nå 10,8 mil igjen. Den begynte på 220 km. Så noe optimistisk mao.
Opplevelsen er blandet.

For å oppsummere litt:

Støynivå: Klar vinner Soul
Både Leafen og Soulen jeg testet ruller på Hakka 8 vinterdekk, så godt sammenligningsgrunnlag
Leafen har betydelig mere støy enn Soulen.

Lydanlegg: Klar vinner Leaf
Leafen har BOSE lydanlegg med Sub. Soulen aner jeg ikke, men er betydelig svakere. Men duger vel til pendlingen min.

Sittestilling: Klar vinner Soul
Kjørte meg en tur i kveld på ca 5 mil. Når jeg kom hjem igjen var jeg sliten i korsryggen.
Her må jeg si Soulen imponerer meg, satt veldig godt i setene og de var passelig stor. Leafen har for små seter etter min smak
Her må også nevnes at typisk japanere, så har de ikke skikkelig rattjustering, kun justering i høyden, mens Soulen har justering i både høyde og lengde. Mangelen på lengdejustering medfører også en anstrengt sittestilling.

Utseende: Klar vinner Soul
Som nevnt tidligere i tråden. Leafen er ikke pen i mine øyne, og ble ikke bedre etter jeg har prøvekjørt den.

Lys: Klar vinner Leaf
Leaf sine LED lys er betydelig bedre enn Soul sine. Her har KIA en jobb å gjøre.

Kjøreopplevelse: Uavgjort
I ren kjøreglede så er bilene jevngode. De sitter godt på veien, styrefølelsen er OK.
En merkbar forskjell mellom Leaf og Soul er bruken av brems når man slipper gassen. Leafen triller mye lettere enn Soulen, og bremser ikke skikkelig før man setter den i B.
Er egentlig ikke helt sikker på hva jeg liker best.

Infotainment systen: Soul
Leaf har en beytdelig mindre skjerm enn Soul har, menysystemet er mer rotete føler jeg
Så en klar vinner til Soul

Rekkevidde: Uavgjort
Som skrevet i innledningen så viste måleren 220 km igjen på Leafen når jeg startet. Når jeg stoppet i kveld viste den 108 km etter 70 km kjøring. Så mulig den er noe optimistisk.
Men etter hva jeg har lest, så skal disse bilene komme seg ca like langt. Men kan ikke si så mye om det da jeg rett og slett har kjørt begge for lite til å vite nøyaktig.
Soulen er betydelig mer pesimistisk enn hva Leafen er.

Så for å oppsummere:

Soul 4
Leaf 2
Uavgjort 2

Håper å få testet Renault Zen snart.
Men blir nok uansett å handle meg en Kia Soul, etter tilbakemeldinger fra dere på forumet og egne følelser :) Men blir nok å teste den uansett, for å se hva det er for noe :)

Panduck

Dumt at det ikke går ann å være bra på alt :P

Sittestilling: Helt enig. De fleste jeg snakker med, sier de sitter veldig bra i LEAF. Jeg gjør ikke det. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg ser etter ny bil. Jeg begynner å få vondt i høyrebeinet ettersom jeg ikke får riktig sittestilling med beinet på "gasspedalen".

Lys: Jeg er ikke fornøyd med lysene på LEAF. Og KIA skal være værre. Det er ikke bra. På mørke høstnetter er dette ekstremt viktig. Har satt inn "nightbreaker" i Leaf'en, det hjalp. Kanskje noe av det samme kan gjøres for å få litt bedre lys på KIA?

Zoe: Jeg sitter noe bedre i Zoe enn Leaf, men ikke i nærheten av KIA. Men for meg vil Zoe aldri være noe alterantiv før de dropper tulle-ladingen sin. Vår elbil er våres eneste bil, og å måtte lade på 22kW på langtur, det er rett og slett ikke noe alternativ. Tør ikke tenke på hvor lang tid det ville tatt å kjøre til G.borg med den.

Jeg begynner seriøst å vurdere i3, når ryktene sier at 50% mer rekkevidde kommer senere i år.

AmocoCadiz

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 06. april 2016, klokken 21:01

Er det den nye Renault elbilen, som endelig vil kunne lades overalt og gi eierne en rolig Zen følelse... ;)

Men spøk tilside,
Du får vel ikke testet elbiler i vinterkulde nå, men et poeng i tillegg er at Kia Soul har en veldig effektiv varmepumpe, som bruker forbausende lite batteri i kaldt vær, og dermed er ganske god på rekkevidde ifht mange andre elbiler om vinteren. Driver Only settingen er også genial på litt kortere turer ved jobbpendling alene i bilen.

THE

Ikke så mørke kvelder lenger, så jeg kan jo informere deg om at lyset på Zoe ikke er noe å skryta av. Kan vel mest sammenlignes med å sette to telys i fronten. Har satt inn Philips Extreme Vision +130, og det ble jo litt mindre elendig.

Ellers helt enig i at Zoe har et stort handikap sammenlignet med Leaf/Soul pga mangel på hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Solan_G

Ang sittekomfort så er det er ganske stor forskjeld på setene i Leaf avhengig av utstyrsnivå.

Jeg hadde en Leaf Acenta 24Kw på prøvekjøring og var veldig fornøyd med den, blandt annet på sittekomfort. så jeg bestilte en Leaf Nordic 30Kw, blandt annet forde jeg ikke er så veldig glad i skinnseter.

Når bilen kom var det blitt en feil i leveransen, så bilen jeg fikk var en Leaf 30Kw Tekna, med skinninteriør.

Normalt skulle man vel være fornøyd med å få en bil med høyere utstyrsnivå for samme prisen, så jeg tengte at jeg kan sikkert leve med de skinnsetene og godtok leveransen av bilen.
Det har jeg angret voldsomt på :(

Skinnsetene er mye hardere i stoppen. i tillegg er de mye "klamere" å sitte i. Jeg opplever å sitte mere "oppå" setet, og har en helt annen støtte og sittekomfort i forhold til den Acenta'n jeg hadde på prøvekjøring. Jeg har til og med vært innom forhandler å prøvesittet en annen bil for å få bekreftet at det ikke bare var jeg som husket feil.

Jeg sitter faktisk så dårlig i den bilen at jeg vurderer å selge den videre allerede nå, etter bare å ha hatt den en måned.

PNR1A

Skal prøve Leaf i dag og vurderer en Nordic 30 utgave. Etter alt dere skrev om sittestillingen i Leaf, blir jeg litt engstelig. Hvor sansynslig er at BMW kommer med "ny" i3 i mai? Tør ikke å kjøre Oslo-Bergen t.r. i begynnelsen av mai med elbil, Priusen selges etterpå :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Panduck

Sitat fra: Valdemar på torsdag 07. april 2016, klokken 14:42
Skal prøve Leaf i dag og vurderer en Nordic 30 utgave. Etter alt dere skrev om sittestillingen i Leaf, blir jeg litt engstelig. Hvor sansynslig er at BMW kommer med "ny" i3 i mai? Tør ikke å kjøre Oslo-Bergen t.r. i begynnelsen av mai med elbil, Priusen selges etterpå :)

Ny i3 er ikke engang annonsert spesielt mer enn "rykter", så mai kan du nok bare glemme. Det er ikke gitt at den kommer i år, engang. Som sagt, noen har lange ben og store føtter, andre ikke så mye problem med dette. Det kan være du sitter flott i LEAF'en, de fleste jeg har snakket med som har LEAF har ingen problem med sittestilling. Prøv og se.

Tur / retur Bergen i begynnelsen av Mai med LEAF 30kW skal vel gå greit?

PNR1A

Sitat fra: Panduck på torsdag 07. april 2016, klokken 15:04
Sitat fra: Valdemar på torsdag 07. april 2016, klokken 14:42

Ny i3 er ikke engang annonsert spesielt mer enn "rykter", så mai kan du nok bare glemme. Det er ikke gitt at den kommer i år, engang. Som sagt, noen har lange ben og store føtter, andre ikke så mye problem med dette. Det kan være du sitter flott i LEAF'en, de fleste jeg har snakket med som har LEAF har ingen problem med sittestilling. Prøv og se.

Tur / retur Bergen i begynnelsen av Mai med LEAF 30kW skal vel gå greit?

Takk, da blir neste gen i3 glemt :) Om jeg får Leaf30 levert før mai, da håper jeg på at kona ikke freaker ut når jeg nevner Oslo-Bergen med 2 barn i baksete. Det holder med "en på kontoret må lade sin elbil hver dag" setninger jeg får høre siste 2 uker :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

OlavEmil

Bergen - Oslo over Hardangervidda er godt dekka med hurtigladarar, og er heilt problemfritt på somarstid, når du kan vere trygg på at Hardangervidda er open :) .

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Stig-Arne

Sitat fra: Panduck på onsdag 06. april 2016, klokken 22:53
Dumt at det ikke går ann å være bra på alt :P

Sittestilling: Helt enig. De fleste jeg snakker med, sier de sitter veldig bra i LEAF. Jeg gjør ikke det. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg ser etter ny bil. Jeg begynner å få vondt i høyrebeinet ettersom jeg ikke får riktig sittestilling med beinet på "gasspedalen".

Lys: Jeg er ikke fornøyd med lysene på LEAF. Og KIA skal være værre. Det er ikke bra. På mørke høstnetter er dette ekstremt viktig. Har satt inn "nightbreaker" i Leaf'en, det hjalp. Kanskje noe av det samme kan gjøres for å få litt bedre lys på KIA?

Zoe: Jeg sitter noe bedre i Zoe enn Leaf, men ikke i nærheten av KIA. Men for meg vil Zoe aldri være noe alterantiv før de dropper tulle-ladingen sin. Vår elbil er våres eneste bil, og å måtte lade på 22kW på langtur, det er rett og slett ikke noe alternativ. Tør ikke tenke på hvor lang tid det ville tatt å kjøre til G.borg med den.

Jeg begynner seriøst å vurdere i3, når ryktene sier at 50% mer rekkevidde kommer senere i år.

Testbilen var vel en sånn Tekna sak. Med skinnseter og godt utstyrt. Skinnstene var harde ja. De mykner jo litt etter en tids bruk, men fasongen på setet nede i korsryggen minnte meg veldig mye på svigers sin Xtrail fra 2004. Nedre del av ryggen stikker litt ut at det blir press på korsryggen, noe som blir slitsomt i lengden..

Angående lysene, så fikk jeg ikke testet de noe. Og nærlysene er iallefall betydelig bedre enn Soulen sin. Langlysene stiller vel sikkert i samme klasse.

Stig-Arne

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 07. april 2016, klokken 01:53
Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 06. april 2016, klokken 21:01

Er det den nye Renault elbilen, som endelig vil kunne lades overalt og gi eierne en rolig Zen følelse... ;)

Men spøk tilside,
Du får vel ikke testet elbiler i vinterkulde nå, men et poeng i tillegg er at Kia Soul har en veldig effektiv varmepumpe, som bruker forbausende lite batteri i kaldt vær, og dermed er ganske god på rekkevidde ifht mange andre elbiler om vinteren. Driver Only settingen er også genial på litt kortere turer ved jobbpendling alene i bilen.

Ja har du sett, skal da ikke være Zen der, men Zoe.. jaja.. stavekontroll hurra :)

Spent på vinterbruken av Soulen ja. Er jo sånnsett for sent ute til å teste denne skikkelig. Men har troa på at det går bra:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA