Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Stig-Arne, søndag 29. mai 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Stig-Arne

Vel, som rykende ferskt medlem her på forumet, så kommer jeg med mitt første innlegg.

Har i helgen en Kia Soul EV på prøve. Har til nå kjørt ca 10 mil i dag, og nå står den ute å godgjør seg på lading.
Først og fremst må jeg si meg imponert over følelsen bilen gir meg, lydnivå innvendig spesielt.
Den kjører nå på Nokian Hakka 8 dekk, bilen føles stødig og rolig på veien.

Det som imponerer meg litt mindre er lydsystemet i bilen og lysene. Skulle gjerne sett Xenon lys på utstyrslisten, men man kan vel ikke få i pose å sekk.

Men så ble jeg i ettermiddag oppring av selger av Renault Zoe. Forhandleren her i byen er rykende fersk på Renault. De drev for tiden med oppkobling av ladestasjoner til Zoe hos seg, slik at kunder kunne komme innom for gratis påfyll. Men dessverre hadde de ikke bil tilgjengelig for prøvekjøring riktig ennå, først litt ut i neste uke skulle det være mulig.

Men så til sakens kjerne.
Bilen jeg disponerer i dag, går ut av leasingavtalen den 24 mai i år. Og da trenger jeg ny bil rimelig kjapt.
Kia har jo som kjent veldig lang leveringstid, 12 mnd om jeg skulle bestille eller 2 mnd om jeg godtok en bil de skaffer fra Tyskland. Så om jeg bestiller til uka, så skulle forhandler klare å ha den klar til jeg trengte bil.

Denne skulle jeg få for 281 000, da inkl. hurtiglader m/montering hjemme til verdi av 12800.
Ser jo Soul trenger 10-12 timer lading fra 0-100 på batteriet, med standard ladekabel, noe som er ganske drøyt, men nok kan fungere i hverdagen med litt planlegging. Usikker på hva den klarer med hurtigladeren til 12800 ?

Så til Renault, slik jeg forstod det av selger, så skulle jeg kunne få en godt specet bil til 237 000, da inklusive lader og montering hjemme. Ved det minste modellen lader, så tar det 5 timer og 40 minutt fra 0-80%. Og dette er jo betydelig bedre enn hva Kia klarer.
Stor fordel med Zoe var også at de kunne levere på kort varsel. Biler stod på lager nede i Oslo.
Men jeg må si jeg er skeptisk til Renault egentlig.
På bildene ser den liten ut. Vi er en familie på 4, med barn på 2 og 4 år. Barnevogn er det slutt på, kun en liten trille. Men barneseter må det være god plass til.
Og en til fordel med Zoe, er jo 5 stjerner i Euro Ncap kontra Soul sine 4.

Så jeg trenger egentlig litt råd og veilledning om hva jeg bør velge.
Er for øvrig helt avhengig av at bilene klarer 60 km i løpet av en dag uansett vær og vind.. Har ikke lademulighet på jobb dessverre.

Renaulten er jo trossalt opp i mot 50 000 kr billigere
Kan leveres raskere
Lader raskere og har inkludert hjemmelader.
Høyre Euro Ncap score

Ulempen er at det er franskt (gamle myter? ? )
Ser liten ut.


Gnilre

Kia Soul fungerer til langkjøring med Chademo hurtiglading og et noe større batteri enn Zoe. Jeg har kjørt Sør-Norge på kryss på en dag med ca 9 timers kjøring og knapt 2 timers lading; turer som må sies bare tas av spesielt interesserte slik som meg :-)
Med Zoe må du beregne litt lenger ladetid til 22kW semihurtigladeren. Fordelen med 22kW er at det er mange slike ladesteder i Norge, noen er til og med gratis og kWh-prisen blir lavere enn med Chademo. Ladekø er også mindre vanlig med 22kW.

Det er enklere å velge en Zoe i alle andre land enn Norge siden vi her har i stor grad har det ukurante 230 V nettet, mens andre land har 400 V. I Norge bygges nesten alt nytt for 400V, men det kommer til å ta mange tiår før 400V blir dominerende. Du kan få problemer med å lade når du er på besøk dersom de har 230 V nett.
Hvis du har 400 V hjemme hos deg ville jeg kjøpt en 32A ladestasjon til Soul, det tar 4 timer å fullade den da. Med 230 V er det stor sjanse for at everket ikke aksepterer så mye enfase, da er 16A ladestasjon løsningen som jeg har; tar 8 timer å fullade. Jeg kjøpte 16A ladestasjon fra elbilhjelpen til under det halve av den prisen du har.

Lykke til med valget. Jeg har blitt frelst på elbil etter å ha kjørt 20.000 i en Soul på 1,5 år. Men nå venter jeg på biler med noe større batteri i år 2017 og håper jeg kan bytte ut Soulen i en oppgradert Nissan Leaf, Opel Ampera-e eller hva som måtte komme.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Stig-Arne

Angående lading, så ser jeg ikke for meg å trenge å lade så mye borte. Bilen blir nok kun brukt til pendling til og fra jobb, og noen byturer i ny og ne.
Må si at Soul frister meg mye.

Men er det slik å forstå at jeg egentlig ikke trenger denne ladesaken som selgeren skal selge meg?
Har kun 230 V hjemme. Vurderte å få elektriker til å legge opp 16 A på CEE kontakt, har dette noe for seg?

Gnilre

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 01. april 2016, klokken 21:16
Men er det slik å forstå at jeg egentlig ikke trenger denne ladesaken som selgeren skal selge meg?
Har kun 230 V hjemme. Vurderte å få elektriker til å legge opp 16 A på CEE kontakt, har dette noe for seg?
Jeg har valgt å ha ladekladden som følger med bilen liggende i bilen stort sett hele tiden. Hvis jeg ikke hadde kjøpt en ekstra ladesak til å ha hjemme måtte jeg ofte tatt ladekladden inn og ut av bilen og plugget den inn både hjemme og borte. Jeg syntes det var for mye jobb med dette og dessuten en risiko for at jeg mister laddekladden i bakken med ødelagt ladeplugg som resultat. Den koster visstnok 7-8 tusen å erstatte hos Kia.

En ladesak er ikke påkrevet, men lading blir enklere hjemme.

16A kurs er for de fleste bra nok til å lade hjemme over natten. Og med CEE er er brannfaren minimal.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Stig-Arne

Har i dag kun 10 A på kursen i garasjen.
Så den klarer jo kun 2,4 kW. Har en strømmåler som viser at den bilen kun trekker 2 kW under lading.

Vil jeg få noe mere i det hele tatt ved å legge opp 16 A kurs? Fikk det for øre at laderen ikke trekker mer enn 2,3 kW som maks

jkirkebo

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 01. april 2016, klokken 22:40
Har i dag kun 10 A på kursen i garasjen.
Så den klarer jo kun 2,4 kW. Har en strømmåler som viser at den bilen kun trekker 2 kW under lading.

Vil jeg få noe mere i det hele tatt ved å legge opp 16 A kurs? Fikk det for øre at laderen ikke trekker mer enn 2,3 kW som maks

Soul kan trekke 32A og lade fullt på litt over 4 timer, men du må installere en ladestasjon for å få det til. Medfølgende ladekabel gir bare 10A.

32A ladestasjoner koster fra ca. 4000,- og oppover, pluss installasjon/fremføring av strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Eg har hatt Zoe i 11 mnd no og kjørt 34 000 km allerede. Er veldig godt fornøyd med den. Og myten om at fransk er dårleg har den gjort til skamme. Har ikkje hatt noko problem med den.

Grunnen til at eg valgte Zoe var hurtig heimelading. Kjem heim frå jobb med 20% på batteriet og skal på kveldsaktivitet ein time seinare så er da bare å sette ladinga på fullt og vips så har eg fullada bil igjen. Hurtigladekø har eg ikkje opplevd sidan eg ladar på type2. Den er alltid ledig og kan som oftest brukast samtidig som du lader med chademo eller ccs. Rekorden min i lovlig "køsmiting" er 5 biler. Då er da forteneste sjøl for dei som har 22kw lading.

Har kjørt Bergen, Hirtshals, københamn, Oslo ,Bergen med Zoe. Da gjekk knirkefritt.

Kan sterkt anbefale bilen

Bagasjerommet i Zoe er 100 liter større enn Soul. Sjøl om Zoe ser liten ut utvendig så er da god plass inni. Eg er over 2 meter høg og har ikkje problem. I zoe dunka eg oppi taket og knea i rattet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AmocoCadiz

Anbefaler Soul, den er en av få biler som du faktisk greit oppnår oppgitt kjørelengde på 210km.

Den har en veldig effektiv varmepumpe, noe som monner når du virkelig trenger det ( gjelder stor del av året i Norge)

I tillegg har den varme i seter forran OG bakseter høyre og venstre uavhengig, og rattvarme som er gull verdt.
Om sommeren når du kjører langt (takket være bra batteri og Chademo tilgjnglighet) har du kjøling av setene, veldig behaglig!

Og som en av få biler er den klargjort for dobbel hastighet på hurtiglading, dette vil ha mye å si fremover med stadig økende antall elbiler på veiene.

Til sist, ikke glem sikkerhetsmuligheten ved å kunne lade ved hvilket som helst strømuttak i Norge, DET vil du før eller siden sette stor pris på.

pudderjagar

Kor langt du kjem med ein elbil er avhennig av kjørestil, vær og topografi. Skal du klare 210 med Soul må du ned i fart.

Zoe har og varme i setene og varmepumpe som fint klarer over 24 grader i kupeen ved -24 grader ute. Dette fekk eg erfare etter ein skitur i Myrkdalen.

Zoe kan bestilles med ladekladd som kan brukast på alle straumnett i morge. Prototypen har vært ute på prøve ei stund no.

Soul vil ha veldig liten tidsbesparelse ved 100kw lading sidan den har så lite batteri. Maks tidsbesparelse er nok ikkje meir enn 5 minutt hvis du lader batteriet frå 0% til 100% på ein hurtiglader. Får du temperaturer under 15 grader så kan ikkje bilen utnytte 100kw lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Har også hatt Zoe i 11mnd og har kjørt 23000 km uten problem. Har Zaptec prototyp så jeg kan lade overalt. Bilen er overraskende stor innvendig til å være såpass kompakt utvendig. God å kjøre og er strålende fornøyd. Når det er sagt så hadde jeg ikke kjøpt Zoe i dag fordi den mangler hurtiglader og har ineffektiv lader ved lave ladestrømmer. Jeg har 11kW hjemmelader, og den lader omtrent akkurat like raskt som 7kW lader til Soul og Leaf. Hvis jeg skulle kjøpe elbil i dag ( bortsett fra Tesla3 reservasjonen jeg la inn i morges) så hadde det blitt en Leaf 30kWh med 6,6 kW AC lader. Fordel med Leaf og Soul er blant annet hurtiglading, mulighet for takstativ på en fornuftig måte og oppvarmet ratt. Soul mangler app for styring av klima og lading, men det bør ikke være en dealbreaker siden app til Zoe er totalt ubrukelig uansett. Tipset mitt er å prøve Zoe, og hvis det er en bil du er fornøyd med, og du ikke planlegger mange turer der du må lade underveis, så er Zoe et godt kjøp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

Sitat fra: pudderjagar på fredag 01. april 2016, klokken 23:19

Soul vil ha veldig liten tidsbesparelse ved 100kw lading sidan den har så lite batteri. Maks tidsbesparelse er nok ikkje meir enn 5 minutt hvis du lader batteriet frå 0% til 100% på ein hurtiglader. Får du temperaturer under 15 grader så kan ikkje bilen utnytte 100kw lading.
Tidsbesparelsen ved hurtiglading blir nok ganske mye større uansett siden nye Zoe som selges nå kun har 22kW semihurtiglading.
Nåværende AC43kW ladere blir også nedgradert til 22kW for tiden.
Hvor stor kapasitetsøkningen på Soul 100kW faktisk er kan man vel ikke si bastant, siden standarden ikke er ratifisert enda.
Dog har Arctic Roads gjort en test som med 100kW lading på Soul som var meget positiv og rask.

asgeirn

Zoe får plass til vinterhjulene på 16" i bagasjerommet uten å ta bort dekselet, det er mye større en du tror.

Den har også Isofix på tre steder, og fem stjerner, slik Renault alltid har.

Men lading er hemskoen. Med 11kW hjemme går det fort, imidlertid kan du stort sett glemme å lade der du er. Zaptec kabelen er en trekilos sak til 15.000 kroner, virkelig ikke noe du vil legge fra deg overalt.

Hurtigladingen er også en begrensning, 22kW bruker lang tid, mye mer enn de 50+ du får på  Soul.

Ladekø vil bedres med flere ladestasjoner på sikt, mens laderen til Zoe er som den er.

Hvis selger er villig til å gi deg 11kW hjemmelader til den prisen hadde jeg kanskje slått til, men ikke hvis det er 3,6kW.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Panduck

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 01. april 2016, klokken 20:25
Denne skulle jeg få for 281 000, da inkl. hurtiglader m/montering hjemme til verdi av 12800.

Før jeg går for en bil til den prisen, ville jeg prøvd en 30kWh LEAF. Sier ikke "velg LEAF", men prøv iallefall før du bestemmer deg. Med "dobbeltlader" ombord lades den vel på ca 5 timer fult (samme hastighet som KIA).

En bil med en slik rekkevidde blir noe du enkelt kan dra på litt lengre turer med. Da er 50kW bedre enn 22kW (som Zoe har).

Ellers er SoulEV en flott bil. Ville definitfit valgt den fremfor en Zoe, med mindre du MÅ kunne lade bilen på ett par timer hjemme. Men akuratt nå er nok LEAF "klasseledende" på rekkevidde, og det betyr faktisk veldig mye.

Torodd Stangeland

#13
Hvorfor kjøpe den eneste elbil som ikke kan lade hvor som helst? Utrolig mye prakk å måtte dra med seg en svær trafo på tur..... Dette gjelder selvsagt Zoe.
Bmw I3 2015

pudderjagar

Kvifor kjøper nokon Mercedes. 100 000kr dyrare og ikkje hurtiglading?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA