Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med knappene på rattet.

Startet av Tai, lørdag 28. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

Tai

Da har tesla lansert model 3 og bestillingene har strømmet på. Veldig hyggelig for tesla, håper de selger i bøtter og spann! Men som model s eier er jeg litt bekymret for hva det bil si for verdien på bilen min i 2018. Da fyller den 4 år og min vurdering er at verdien burde ligge på 300-350 000. Det er jo i samme pris som model 3.

Model 3 har nesten samme aks, noe mindre plass, fantastisk utseende og er uten mange av barnesykdommer som model s har. Jeg frykter at dette vil ødelegge annenrangs verdien til bilen. Hvorfor kjøpe en 4 år gammel S når du kan få en ny 3 for samme prisen? Nå har jeg ikke kunnskap om utstyr på model 3 men jeg tipper det bil være bra.

Hva tenker dere? Har tesla tatt knekken på bruksverdien til model S ved å gi model 3 tilsvarende ytelser og utseende?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Pompel

Tar BMW knekken på 5/6-serie ved å ha 3-serie?

Jeg har en stund vurdert å hoppe fra Model S til Model 3 når den kommer, men for min del så er den ikke aktuell i og med at den blir for liten. Det vil fremdeles være bedre plass i en Model S, og selv synes jeg Model S fremdeles er en penere bil.

De eneste som kan ta knekken på bruktbilprisen for Model S er Model S-eiere selv dersom "alle" skal selge uansett pris på samme tidspunkt
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Toonster

Tror vi kan se et "ras" av folk som prøver å selge sin Models S i forbindelse med overgang til X og 3. Men dette er nok rimelig forbigående, kanskje på linje med når D-modellen kom?

Model S, X og 3 er vidt forskjellige biler og jeg tror ikke dette vil gjøre Tesla til noe billigere annenhåndsbil. Tvert i mot vil jeg anta at interessen for Elbiler og Tesla spesielt vil stige i folket, og da er det mange som faller på Model 3, andre på Models S og X - alt etter behovet man har.

Som nevnt over her - BMW 3-serie tar ikke livet av verken 5-,7- eller X-serien til BMW.

Det vi ser nå er en superhype blant "menigheten", som gir et kraftig forsterket bilde av interessen - i så stor grad at Models S og X nesten ikke er relevante lenger, som selvsagt er "tøv" :)

Leif1

Nehh....

Markedet for brukbare elektriske biler kommer til å bli umettelig etter hvert som folk ser at
dette er noe de kan bruke. Som Toonster skriver; Med økt interesse øker også etterspørselen.

Med en rimeligere bil vil Tesla også kvitte seg med de verste svartsjukehaterne her til lands.


Konvertitt fra S til X

Sandvika

Sitat fra: Pompel på fredag 01. april 2016, klokken 11:58
Tar BMW knekken på 5/6-serie ved å ha 3-serie?

Tok Ford Model T knekken på Forde Model N? I respekt for trådstarter så kan vi prøve å være litt saklige.

Mange har måttet kjøpe Model S da det har vært det eneste alternativet om man skal ha en bil med en gitt komfort og rekkevidde. Når finnes det et alternativ til nesten halve prisen så vil det naturligvis medføre at mange som har vært i markedet for en brukt TMS vil dekke behovet sitt med en ny TM3.

Toonster

Sitat fra: Sandvika på fredag 01. april 2016, klokken 14:49
Sitat fra: Pompel på fredag 01. april 2016, klokken 11:58
Tar BMW knekken på 5/6-serie ved å ha 3-serie?

Tok Ford Model T knekken på Forde Model N? I respekt for trådstarter så kan vi prøve å være litt saklige.

Mange har måttet kjøpe Model S da det har vært det eneste alternativet om man skal ha en bil med en gitt komfort og rekkevidde. Når finnes det et alternativ til nesten halve prisen så vil det naturligvis medføre at mange som har vært i markedet for en brukt TMS vil dekke behovet sitt med en ny TM3.

Jeg mener nå det er relevant å påpeke at mange (les:alle) bilmerker har modeller i forskjellige kategorier (BMW 3-serie og BMW 7-serie som et eksempel). Uten at disse tar knekke på hverandre, men tvert i mot bygger opp hverandre med å ha produkter som passer en bredere masse.

Alle som har vurdert Models S som altfor dyr, vil kanskje nå (om et par år) prøve Model 3 som et alternativt og enda en person er i markedet for en EL-bil. Det kan tenkes at Model 3 holder, men som også at en bruk Model S vil være mer passende.

Tror det finnes mange bilkjøpere der ute som kjøper seg en brukt 5-serie, fremfor en helt ny 3-serie. (økonomisk smart også mtp verditapet)

Superelbilen

#6
Jeg har tenkt på dette i nesten hele dag, og syntes det er et MEGET godt spørsmål! Jeg har lenge tenkt på å kjøpe en model S, og er fortsatt veldig interessert i å gjøre det (fordi jeg orker ikke å vente 2 år før jeg får model 3!) Jeg, som veldig mange andre her, sto i kø og reserverte i går. Spennende? ja!

Jeg har tenkt mye på det i dag, om det er ulønnsomt  for meg å kjøpe en model S mens jeg venter på min model 3. Jeg, i likhet med veldig mange andre, har ikke en hytte på Geilo, Trysil eller Hafjell, så jeg trenger ikke alt for stort batteri (jeg vet at det er flere fordeler med større batteri enn kun rekkevidde, men prisen rettferdiggjør det ikke for meg).

La oss si at en Tesla model S85 koster 500 000 brukt, en 2014 modell UTEN autopilot. Denne tror jeg vil bli vanskelig å få solgt, selv om den har mange år igjen på garantien. Grunnen er at de som kjøper Tesla kjøper den ikke bare for å komme seg fra A til B (jmr meg selv), men kjøper fordi det er en sinnsykt kul hobby og leke! Tenkt på alle mulige gadgets det er på den? Sier seg selv!

Derfor er jeg sikker på veldig mange velger å gå for en ny, oppdatert Tesla, enn en gammel model S dersom prisen er den samme, uten den nyeste teknologien, fordi teknologien betyr såpass mye for selve gleden og bilkjøpet (jmr meg selv igjen).

Prøver man istedenfor å selge en Model S, sen 2014-modell med autopilot, premium interiørbelysning, HI-FI anlegg, så er jeg rimelig sikker på at dette er en attraktiv modell for veldig mange. Da ser jeg verdi i å ha denne istedenfor en model 3, dersom prisen ikke skiller de for mye.

Håper denne tråden kommer med mange gode reflekterte tanker, da det har mye å si for "Ola Nordmann" sin økonomi. Særlig mtp at det er mange som har reservert model 3 som sin første Tesla, men sikler på å kjøpe Model S fordi de ikke orker å vente med en vanlig bensinbil (som min VW polo 2005 modell....

kos

svaret er enkelt - ingen selger en s for å få en model 3 for samme pris. kan man få en s for 290 000 om et år så løp og kjøp - bilen er jo ny den og og teknologisk var tesla s 10 år forut for sin tid. Bytter ikke ut en s mot en 3........,,,,,,,,,,,blir som å  bytte 6 serie med 3 serie i BMW

kodalse

Fra en potensiell kjøper sitt synspunkt gjør jeg meg tanker som dette:
For ordens skyld legger jeg igjen omlag 20-25.000 kilometer pr år.

Jeg har aldri vært i markedet for biler til en halv million eller mer,
Jeg har rett og slett hatt et pragmatisk forhold til bilhold som i stor grad går på hva jeg er interessert i å betale for å kjøre fra A - B.

Nå står altså valget om drøye 2 år mellom en brukt model S eller en splitter ny model 3.
Selv om en brukt model S fra 2013/14 skulle vært priset likt med en model 3 er selvsagt en model 3 mer atraktiv.
Model 3 ser ut fra bilder og video hittil til å ha minst like stor bagasjeplass som Nissan Leaf som jeg i dag har.
Leafen er så langt den beste bilen jeg har hatt i mitt eie, til en pris som var fornuftig da jeg kjøpte den (brukt for 170K)
Ikke en eneste gang har det vært noe som helst tull med den, alt bare virker om det er -25 eller +25 grader ute, men den har alt for kort rekkevide!

Videre gjør jeg meg tanker om hva som skjer med model S når garantien faktisk utløper.
Hva koster en DU om du må betale det selv?
Hva koster det å fikse lekasjer, eller mange av barnesykdommene som faktisk dokumenteres i forumet?
Ja det er veldig mange model S eiere her som ikke har hatt noen problemer, men det er ikke saken her.
Usikkerheten rundt dette er nok til at jeg gjør meg tanker om at det trolig er for risikabelt, med mindre prisen er særdeles fordelaktig.

Jeg tror model S holder seg høyt priset frem til man ser at både model 3 og andre merker kommer med elbiler med god rekkevidde.
Som andre har påpekt er verdifallet i dag på en model S atypisk. Det er ikke første, kanskje ikke andre eier engang som tar det store verditapet.
Det kommer når det faktisk finnes andre alternativer.

For egen del, særdeles subjektivt i forhold til hvordan jeg vil forholde meg til bytte av bil, må en model S være vesentlig rimeligere enn det jeg betaler for en model 3 når den tiden kommer i 2018/19.
Som bruktbil i dag er en model S til over en halv million så uaktuelt som det kan bli. Ja det er klart markedet setter prisen, men for meg er ikke det et marked eller en pris som er interessant.

Det jeg ser av model 3 er at ja den har nok plass til familien med 5 seter og det later til å være nok bagasjeplass til helgetur på hytta.
Etter hvert vil vi være kun 2-4 på ferietur, altså mer enn nok plass.

Vil jeg kvitte meg med dieselbilen med hengerfeste og trekkapasitet på 1300 kilo?
Nei, den beholdes til de få tilfellene den trengs, kanskje tilgjengelig for andre enn oss også.
En model S kan ikke erstatte den. Vi vet heller ikke om en model 3 vil ha mulighet for hengerfeste.

For ordens skyld har jeg lagt inn reservasjon på en model 3.
Det er det mange grunner til, ikke bare de ovenstående sett mot model S.
For det første tilgang til SC og at alle leveres med Autopilot HW.
For det andre at Tesla er den eneste innovatøren i elbilmarkedet. De fleste andre later til å levere elbiler fordi de blir tvunget til det.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kos på fredag 01. april 2016, klokken 19:02
svaret er enkelt - ingen selger en s for å få en model 3 for samme pris. kan man få en s for 290 000 om et år så løp og kjøp - bilen er jo ny den og og teknologisk var tesla s 10 år forut for sin tid. Bytter ikke ut en s mot en 3........,,,,,,,,,,,blir som å  bytte 6 serie med 3 serie i BMW

Samme her. Om noe blir byttet ut med en Model 3 er det Leafen, ikke TMSen. Men da må de komme med flere varianter etterhvert, denne sedan-utgaven blir alt for upraktisk for vår del. Enten en skikkelig kombi, en crossover eller en stasjonsvogn. Med hengerfeste. Da blir det bestilling ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roma

Itte je hell. TMS stays. Model 3 blir i såtilfelle bil nr 2.

Jeg er ikke bekymret for nye modeller. Skulle jeg vært bekymret for annenhåndsverdien så hadde jeg fokusert på dollarkurs og nye større batteripakker.

pej

Jeg er sikker på at vi vil få et vanvittig prisfall på Model S om et par år når mange som har tatt seg råd til en litt for dyr bil skal selge. Min spådom er at man vil kunne kjøpe en toppspekket 85D i slutten av 2017 for 399.000,- Tror man skal være heldig om man får byttet likt. Altså en 2-3 år gammel 85D mot en ny Model 3. Men da har man jo en helt oppdatert og ny bil. Man bør jo strengt tatt avskirve en ny bil over 5-6 år, så da er jo verdien halvert etter ca 3 år.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Bushy

Jeg har også reservert model 3. Selv om jeg har s. Pga jeg har strekt meg litt langt på s. Å ville gjerne fått ut litt kapital med salg av s. Så satset på mod3.
Men etter å ha sett bilder å video idag. Er jeg ganske sikker på at jeg sitter på S. 3 får gå forbi vis dette blir desegnet...
Hvor mange nye sedaner ser dere på veien. Med sedan bagasjeåpning... Nesten ingen. Tror når det skal legges 350-400k på bordet. Er det nok mange som kommer til å tvile. Barne/dyrefamilier kan jo bare glemme denne bilen.
Model s vil nok bestå
S75D sept. 17

Toonster

Synes det er bemerkelsesverdig mange som antar at folk har satset alle sparepengene sine for å få tak i en Model S - tror nok det heller er unntaket (håper også). Utrolig mange som kjøper dyre biler generelt, så kan ikke se helt at Model S folket er nedsauset i gjeld (som de ikke tåler) og tripper etter en Model 3 for å komme seg ut av "helvete".

Men for alle som havner i denne kategorien vil jeg skjønne at Model 3 kan føles som en game-changer, men ikke glem at det er mange som har midler til å kjøpe seg dyre (relativt) biler. Så markedet er der garantert for begge to.

Men som nevnt over her, så er jeg enig i at en liten sedan neppe er den neste "Norges-bilen".

:) For å sette det på spsissen

Balrog

Selvsagt kommer bruktprisene på TMS til å rase når model 3 er lansert. Akkurat som bruktprisene snak til all-time-low for både Audi A4, A6 og A8 da gamechangeren Audi A3 kom.

Selvsagt vil folk helst ha den feteste utgaven. Men om 2 år har Model S antagelig 130kW batteri, aks på 2,5 sek etc. Dette er utvikling. Når min model 3 kommer får en av ungene vår Nissan Leaf. Model S vil jeg kjøre selv uansett. Har jeg i 2018 valget mellom en ny model 3 til 350.000 eller en ca 4 år gammel Model S til ca samme pris blir det et svært vanskelig valg.

Oppsummering: Etterspørselen på Model 3 er enorm og mangelen på Teslaer i bruktmarkedet gjør at prisene vil holde seg godt for alle modeller. Det største usikkerhetsmomentet er utviklingen av kroner mot dollar. Hadde det ikke vært for at jeg ikke vil ha noe annet enn Tesla å kjøre hadde jeg kunnet selge min TMS for en usedvanlig god (for meg) pris. Men da må jeg ha en ny en, så det er ingen gevinst. Og det tror jeg er situasjonen for de fleste Teslaeierne, selv de som bidrar mest i den store klage og sytetråden.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA