Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: og der kom den...Elbiler med passasjer får kjøre på E18 Mosseveien

Startet av Bjoris, lørdag 28. mai 2016, klokken 19:15

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 11. april 2016, klokken 17:59
Sedan er i alle fall i Skandinavia et bomskudd.
SUV er populært på begge sider av Tiny Pond.
Hadde derfor vært smart å la dette være første og hoved modell.

Det kan godt være Tesla er klar over det. Men stor SUV har de allerede. Sedan er et så mye større marked i USA enn liten SUV/CUV at de øker risikoen for produktet ved å velge noe annet. Da spiller nok europeiske behov mindre rolle. Tesla søker også å få fotfeste i Kina og sikkert også andre deler av Asia - også der er det sedan som gjelder.

En annen ting er at de har siktet mot en så lav luftmotstand som mulig, og en sedan gjør det lettere å nå det målet. En høyere versjon vil bli en CUV som Model X, og ikke en vanlig SUV, for ikke å øke behovet for batterikapasitet for mye. Kan hende venter de med den modellen til de er sikre på effektiviteten til de nye batteriene fra Gigafactory.

Eller kan hende tar jeg feil, og CUV kommer på reveal nr 2. Men for meg er det mest logisk at utviklingsressursene strakk seg til EN ny modell, og det forretningsmessig sikreste kortet i et globalt marked er en tøff sportssedan.

Og bestillingene kan jo tyde på at de har rett.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på mandag 11. april 2016, klokken 18:55
En annen ting er at de har siktet mot en så lav luftmotstand som mulig, og en sedan gjør det lettere å nå det målet. En høyere versjon vil bli en CUV som Model X, og ikke en vanlig SUV, for ikke å øke behovet for batterikapasitet for mye. Kan hende venter de med den modellen til de er sikre på effektiviteten til de nye batteriene fra Gigafactory.

Det som så vidt jeg har forstått er det som er enklest å gi lav luftmotstand skal være ett "fastback" design, akkurat som det både Model S og Model 3 har, og dette fastback designet gjør det enklest å bygge en "sedan" med bakdør slik de har gjort på Model S. Dette designet med en bakluke istedet vil ikke så lett tillate en god innlasting i bagasjerommet. Dette blir tydeliggjort ved at Tesla ikke helt hadde fått til dette enda på Model 3. Men, det er vel ikke helt umulig, så ser frem til hva de evnt. får til her på produksjons-utgaven. Ønsket meg egentlig 5-dørers, men kan sikkert godt leve med bakluken dersom den gir rimelig god tilgang på bagasjerommet.

Btw: SUV/CUV varianten på Gen-III plattformen blir altså etter alle solemerker "Model Y", ikke bare "Model 3 CUV" eller noe slikt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Amoss på mandag 11. april 2016, klokken 21:02
Dette designet med en bakluke istedet vil ikke så lett tillate en god innlasting i bagasjerommet. Dette blir tydeliggjort ved at Tesla ikke helt hadde fått til dette enda på Model 3. Men, det er vel ikke helt umulig, så ser frem til hva de evnt. får til her på produksjons-utgaven. Ønsket meg egentlig 5-dørers, men kan sikkert godt leve med bakluken dersom den gir rimelig god tilgang på bagasjerommet.

Da hevder Elon at de har fått til denne "større bagasjerom åpning" på Model 3 som har vært tatt opp. Blir spennende å se hvilken løsning de har kommet frem til :)
https://twitter.com/elonmusk/status/752270839458869249

Sitat
Nick G ‏@nickg_uk
   @elonmusk but bigger trunk opening for Model 3? That's the most important thing.

Elon Musk @elonmusk
   @nickg_uk already taken care of
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OleI

Pokker... og jeg som bestilte ny Model S mer eller mindre kun pga at jeg så for meg ubrukelig bagasjerom :o
Noen som vet om penger lagt inn i reservasjon kan flyttes over i ny bil?
Har fra før av lagt inn bestilling på Model 3 og.

Amoss

Sitat fra: OleI på mandag 11. juli 2016, klokken 13:00
Noen som vet om penger lagt inn i reservasjon kan flyttes over i ny bil?

Det skal være mulig ettersom jeg har forstått det - det skulle i alle fall være mulig å omgjøre en TM3 reservasjon til en TMS/X bestilling :p

... men ikke gjør noe overilet før du ser hvordan den endelige løsningen blir. At åpningen blir "større" betyr ikke nødvendigvis at den blir "stor nok" :p  Selve bagasjerommet (med unntak av åpningen) ser jeg ikke for meg at har blitt endret.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OleI

Neida, sitter "rolig i båten" enn så lenge til jeg ser hva som kommer.
Plassen er som den er som du sier, men får en evt full åpnina ala Model S så blir den ganske mye mer brukbar.
Krysser fingrene :-)

Amoss

Sitat fra: OleI på mandag 11. juli 2016, klokken 14:01
... men får en evt full åpnina ala Model S så blir den ganske mye mer brukbar.

Det kan jeg nesten love deg at det ikke blir - dessverre. Skulle gjerne hatt det selv, men forstår at de grunnleggende designvalgene som har blitt gjort har gjort det umulig.  Så her kan det være snakk om å avslutte bakvindu *litt* høyere opp, og/eller fjerne/kutte deler av "leppa" nederst og/eller "barbere" kantene på siden for å gjøre rommet litt mer anvendelig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Patent no.: D780,653 S
Date of patent: Mar. 7, 2017
Applicant: Tesla Motors, Inc.
Inventors: Bernhard Lee, Julien Bilodeau, Franz Von Helsike, David Imai
Filed: Mar. 30, 2016
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Men sånn rent bortsett fra det morsomme navnet, lunitiks, hva er det vi ser her? Er det noen forskjell fra de første TM3-bilene vi så?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på fredag 10. mars 2017, klokken 10:52
Men sånn rent bortsett fra det morsomme navnet, lunitiks, hva er det vi ser her? Er det noen forskjell fra de første TM3-bilene vi så?

Siden patentet ble søkt om ("filed") den 30. mars 2016, så tviler jeg på at dette er noe annet enn det som ble vist dagen etter :p

https://assignment.uspto.gov/patent/index.html#/patent/search/resultAssignment?id=39870-20
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsrchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=D780653.PN.&OS=PN/D780653&RS=PN/D780653
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

snoemann

Jeg er en av dem som dette blir showstopper for om de ikke fikser omtrent samme bakluke som på Model S.
Tror ikke det blir til dette, på tross av Elon sin tidligere tweet, men håper allikevel på at bilen kanskje kan leveres f.eks. uten glasstak men med større bakluke :)

Spennende
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

RuneW

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA