Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: og der kom den...Elbiler med passasjer får kjøre på E18 Mosseveien

Startet av Bjoris, lørdag 28. mai 2016, klokken 19:15

« forrige - neste »

Jejl

#30
Sitat fra: Megaoctane på fredag 01. april 2016, klokken 21:35
Bagasjerommet var en skuffelse  :-\
Det er jo to, og vi har vel ikke fått oppgitt plassen i liter enda.
Tipper på over 500 liter bagasjeplass, noe som er bedre enn de fleste konkurrentene.

Megaoctane

Jo, men var urolig trang åpning...

Jejl

Sitat fra: Megaoctane på fredag 01. april 2016, klokken 22:03
Jo, men var urolig trang åpning...
Enig, hvis du sammeligner med Model S. Men så er jo også Model 3 en betydelig mindre bil. Tror det er stort nok for folk flest.

Diravi

Sitat fra: emagic på fredag 01. april 2016, klokken 20:49
Sitat fra: Diravi på fredag 01. april 2016, klokken 20:26
Sitat fra: Tekberg på fredag 01. april 2016, klokken 19:27
Dette er ment som nr 1 bilen til familien og da må bagasjerommet minst kunne ta inn en barnevogn bak og det har denne trøbbel med. Tesla selger til nå ca 10% av bilene sine i Norge, og her på berget er det ikke spesielt populært med sedaner. Heller ikke i resten av Europa. Hva har de tenkt på her?

Dude, what's the prob? You wanna load lotsa stuff, you bring your SUV... You don't take it in your small car.

Ut fra amerikanske standarder er nok ikke Model 3 ment som eneste bil i en familie. Det er eneste bil for en person eller til nød et par, eller en av flere biler for en familie.

Det er også først og fremst (Nord-)Europa som har et krav om at små biler skal være 5-dørs. Sedan er et mye større produkt både i Sør-Amerika, Nord-Amerika og Asia.

Og dette er en BMW 3-serie-konkurrent. Hvor stor er bagasjeromsåpningen på en moderne 3-serie?

Bil nummer to - da trenger man ikke mer enn en trilling, så den idden er jo helt floppa da...

Igjen - bilen er ikke designet ut fra kravene i et norskt marked!

I landet hvor Ford F-series (stoooor pickup) og Toyota Camry (større enn vi kjenner dem fra Norge) er de mest solgte bilene, så passer trillingen din i ene hjørnet av lasterommet på Familiens Honda Odyssey (7-seters MPV, over fem meter lang).

En nummer 2-bil i USA kan faktisk gjerne være Camryen, eller en Corolla, altså en sedan på ca 4,5 meters lengde. Eller en BMW 3-serie hvis man har litt bedre råd. Men middelklassen kjøper ikke nødvendigvis en mindre bil hvis de ikke har råd til BMW. De kjøper bare en billigere like stor bil. Prius er pop, Kia Soul selger bra - stort mindre er det ikke så mange som kjøper.

En Tesla Model 3 er fortsatt ikke en billig bil i USA. Det er en "upmarket" bil, selv om mange vil ha råd til den.

For norske forhold og behov kan en bil på ca 4,4-4-6 meter lengde (vi har ikke fått mål på Model 3 ennå) i sedanformat virke upraktisk. Men i USA er det Jetta som selger, ikke Golf.

Jeg tror praksis vil vise at bagasjerommet er i hvert fall 460-500 liter og at du greit får inn en sammenslått barnevogn. Volvo S60 er nok et godt sammenligningsgrunnlag på alle måter, ut fra sportslighet, praktiske egenskaper og sannsynligvis også innvendig volum (mulig Model 3 er litt trangere; vi vet ikke ennå).

Så for oss nordmenn med litt andre krav til bil kan spørsmålet for eksempel være: Ville du kjøpt en eldrevet Volvo s60, 0-100 på 6 sekunder, til 300 000 kroner, og godtatt at det er en sedan med litt redusert fleksibilitet, fordi det ikke er noe annet tilsvarende på markedet?

Vel, 130 000 ++ har alt reservert den...
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ganton

Ut fra bildene ser åpningen ut til å være omtrent som BMW 3-serie sedan. Der får man akkurat kilt inn en barnevogn på tvers.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Taffelman

Det er stor forskjell på sedan med og uten nedfellbare bakseter.

Hadde tidligere en BMW 3-serie sedan (E90) med nedfellbare bakseter + skiluke m/skipose. Den fungerte til både påsketurer og "Ikea shopping". men det krevde god planlegging når den skule stappes full med 4 personer + bagasje + ski/utstyr.

Hadde senere en 5-serie med mye større plass, den ble stappet like full den og  :)

X75D
TM3 LR AWD

Chy

Har ikke bestilt, men satt på gjerdet angående bestilling av denne. Blir nok ikke bestilling for min del da jeg ikke kan fordra sedaner. Hadde store forhåpninger at den ville få samme type bagasjeluke som TMS, så det ble skuffende å se dette. Men men, kanskje TMY blir hatchback? :)
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Råde

Sitatbilen er ikke designet ut fra kravene i et norskt marked!
Har ikke problemer med å skjønne noe av det du sier, Diravi, men kjøper jo ikke bil fordi det er en ok nr 2/3 bil i USA. Den skal, for veldig mange, fungere som nr 1 i Norge.

Og an det med Volvo S60 så er svaret på spørsmålet ditt nei.
e-Golf | X75D

N00b

Vil fungere som både #1 og #2 hos oss.  Kona kjører S``en idag og ser frem til noe som er litt mindre.
Så får vi heller leve med at den har en ræva koffertåpning

bno

#39
Sitat fra: ganton på fredag 01. april 2016, klokken 23:40
Ut fra bildene ser åpningen ut til å være omtrent som BMW 3-serie sedan. Der får man akkurat kilt inn en barnevogn på tvers.
Se vedlegg. For mitt vedkommende betyr dette intet. Men forstår en ung familie kan se utfordringer her som med andre biler på markedet (som ikke passer helt). Mulig demografien vil bidra til at den generelle preferanse sedan vs hatch endres fremover.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Siggen

Sitat fra: bno på lørdag 02. april 2016, klokken 09:40
Sitat fra: ganton på fredag 01. april 2016, klokken 23:40
Ut fra bildene ser åpningen ut til å være omtrent som BMW 3-serie sedan. Der får man akkurat kilt inn en barnevogn på tvers.
Se vedlegg. For mitt vedkommende betyr dette intet. Men forstår en ung familie kan se utfordringer her som med andre biler på markedet (som ikke passer helt). Mulig demografien vil bidra til at den generelle preferanse sedan vs hatch endres fremover.

Blæææ!. Forsatt skal man rote rundt i bagasjerommet i stummende mørket. Faen ass, må frem med hodelykta på denne også for å finne noe i trunken..

bno

#41
Sitat fra: Siggen på lørdag 02. april 2016, klokken 10:42
Sitat fra: bno på lørdag 02. april 2016, klokken 09:40
Sitat fra: ganton på fredag 01. april 2016, klokken 23:40
Ut fra bildene ser åpningen ut til å være omtrent som BMW 3-serie sedan. Der får man akkurat kilt inn en barnevogn på tvers.
Se vedlegg. For mitt vedkommende betyr dette intet. Men forstår en ung familie kan se utfordringer her som med andre biler på markedet (som ikke passer helt). Mulig demografien vil bidra til at den generelle preferanse sedan vs hatch endres fremover.

Blæææ!. Forsatt skal man rote rundt i bagasjerommet i stummende mørket. Faen ass, må frem med hodelykta på denne også for å finne noe i trunken..

En pølse i slaktetiden  ;D i dagens LED verden tror jeg prod ver. vil være bra totalt sett. Bilde fra BMW er hentet fra brosjyre materiellet. Fra Tesla var det som vi vet ikke det. Tror du vil erfare at den hodelykta de kan stå i laderen (....)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Amoss

Sitat fra: Siggen på lørdag 02. april 2016, klokken 10:42
Blæææ!. Forsatt skal man rote rundt i bagasjerommet i stummende mørket. Faen ass, må frem med hodelykta på denne også for å finne noe i trunken..

Hehe - kan se ut som om Sigurdi har sikret seg jobb i mange år med sin produksjon av ekstra lyspakker til Tesla ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 01. april 2016, klokken 17:31
Sitat fra: pwb på fredag 01. april 2016, klokken 12:35
Genialt, at ingen har tenk på den løsningen før. Her er det jo mye lettere å kunne få snøen nedi bagasjerommet når den sklir fra luka som igjen tar med seg den fra vindu. Skal bli deilig å slippe å dra med seg spaden rundt omkring for å drive å måke inn snø.

He he , lo godt !
``
Faktisk et poeng dette. Denne bakluka er en helt klar dealbreaker for min del, sammen med glasstak/bakrute-løsningen.

Lener meg godt tilbake med de to bilene som står på tunet, og regner med at når det er på tide å bytte bil igjen er M3 i endelig tapning levert i bøtter og spann, i tillegg til at bilverden ellers ser noe annerledes ut.

Uansett, utseendet har vokst på meg og bilen er virkelig lekker. Minst fordelaktig fra oversiden, for jeg liker sorte tak kun når resten av bilen er sort.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. april 2016, klokken 11:09
Faktisk et poeng dette. Denne bakluka er en helt klar dealbreaker for min del, sammen med glasstak/bakrute-løsningen.

For egen del er det ikke en komplett dealbraker, men ble skuffet da jeg så løsningen. Hadde helt klart håpet på en liftback tilsvarende den på Model S. Så får man håpe at forsikringsselskapene regner disse rutene som frontrute/bakrute og ikke takrute - er vist ikke alle som har takruter med under glassforsikringen :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA