Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: og der kom den...Elbiler med passasjer får kjøre på E18 Mosseveien

Startet av Bjoris, lørdag 28. mai 2016, klokken 19:15

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Bakluka er egentlig det eneste reelle drawback'et jeg har sett hittil på Model 3, men det må også sees i sammenheng med at den kan ha hengerfeste. Jeg regner også med at det blir mulig å sette takstativ på den, og allerede der har Model 3 lagt mange av "konkurrentene" som f.eks. Ioniq (ja, vet de ikke har helt samme marked, men tipper det er flere enn meg som har vurdert de to opp mot hverandre) bak seg.

For vår del blir en Model 3 en av to dagligbiler, sånn at det at denne er sedan i seg selv ikke er en showstopper, selv med små barn. Blir trunk og frunk med brukbar størrelse vil denne uten videre klare 95% av oppgavene uansett.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

knut.aulie

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ekstremt mye å spare på å lage en billig grunnmodell av en bil de antagelig kommer til å selge minst en million av.
La oss si det koster kanskje 1000kr for en kameraspeilløsning 1000x en mill er en milliard..........

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ikke sikt som er utfordringen. Utfordringen er takhøyden i baksetet. Skal de ha en større luke, så må de enten endre på den utvendige formen, noe som vil påvirke rekkevidden, eller så vil takhøyden bli påvirket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:25
Bakluka er egentlig det eneste reelle drawback'et jeg har sett hittil på Model 3, men det må også sees i sammenheng med at den kan ha hengerfeste. Jeg regner også med at det blir mulig å sette takstativ på den,
...
Må si meg enig der. Mulighet for hengerfeste og takstativ* mer enn veier opp for litt klønete bagasjeluke.


*har ikke sett noe offisielt om takstativ/boks men klarer ikke helt se for meg at TM3 *ikke* skal ha den muligheten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:12
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ikke sikt som er utfordringen. Utfordringen er takhøyden i baksetet. Skal de ha en større luke, så må de enten endre på den utvendige formen, noe som vil påvirke rekkevidden, eller så vil takhøyden bli påvirket.
Er det ikke noe å hente der jeg har markert med rødt?
Ville hjulpet mye om åpningen var større og lavere innlastning.



Espen Hugaas Andersen

Det er fullt mulig de har gjort åpningen noe større der du viser. Vi vet Tesla har gjort åpningen noe større.

Men jeg ville ikke forventet en bagasjeluke som ligner den på Model S - det krever store endringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:45
Det er fullt mulig de har gjort åpningen noe større der du viser. Vi vet Tesla har gjort åpningen noe større.

Men jeg ville ikke forventet en bagasjeluke som ligner den på Model S - det krever store endringer.
Luke som på S er helt uaktuelt. Jeg liker det sammenhengende glasstaket veldig godt så ikke noe problem for min del.
Hengerfeste løser transport av alle store gjenstander, også de som ikke går inn i en S [emoji57]

lunitiks

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:34
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ekstremt mye å spare på å lage en billig grunnmodell av en bil de antagelig kommer til å selge minst en million av.
La oss si det koster kanskje 1000kr for en kameraspeilløsning 1000x en mill er en milliard..........

Bare å klaske på et påslag på 10kr pr stk så tjener de ti millioner!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

e-curious

Med en årsproduksjon på 500.000 skulle +10 kr bli 5 millioner.  Er ellers enig i poenget, og spent på hva endelig pris på OK utstyrt bil kommer til å bli.

jlan

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er visse krav til speil, og det ser ikke ut til at kameraløsninger kan defineres som speil ennå. Det vanskeligste formelle kravet er kanskje kjøring med en liten tilhenger som ikke er synlig i sidespeilene. Men jeg tror det er mange som bryter det:
Sitat fra: Kjøretøyforkriften
§ 30-1.5
Minst ett speil på kjøretøy som trekker tilhenger/tilhengerredskap skal gi slikt synsfelt at tilhengeren/tilhengerredskapen kan sees.

§ 30-3.2.
Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

RuneW

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:12
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ikke sikt som er utfordringen. Utfordringen er takhøyden i baksetet. Skal de ha en større luke, så må de enten endre på den utvendige formen, noe som vil påvirke rekkevidden, eller så vil takhøyden bli påvirket.

Mener du seriøst at å hengsle luken som vist under er en teknisk-mekanisk umulighet uten at det går utover takhøyden?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:34
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ekstremt mye å spare på å lage en billig grunnmodell av en bil de antagelig kommer til å selge minst en million av.
La oss si det koster kanskje 1000kr for en kameraspeilløsning 1000x en mill er en milliard..........

Jeg hadde gladelig betalt mer enn 1000,- for en fornuftig utformet bakluke-åpning og ikke den ufrivillig komisk utformede åpningen de viste på de første prototypene.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Geir68

Sitat fra: RuneW på onsdag 15. mars 2017, klokken 14:06
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:12
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ikke sikt som er utfordringen. Utfordringen er takhøyden i baksetet. Skal de ha en større luke, så må de enten endre på den utvendige formen, noe som vil påvirke rekkevidden, eller så vil takhøyden bli påvirket.

Mener du seriøst at å hengsle luken som vist under er en teknisk-mekanisk umulighet uten at det går utover takhøyden?



Hengsel må henge i et strukturelt element. Der du har tegnet hengselfeste er midt i synslinjen til fører! Eneste mulighet da er lenger fremover, dvs i nærheten av hodet til passasjerene i baksetet. På en større/høyere bil er dette mulig men ikke på TM3 uten å endre utvendig mål.

Espen Hugaas Andersen

Der streken er tegnet er også der bakluken er henglset i dag. Det er bare slik at glasset følger ikke med luken.

Selv om glasset hadde fulgt med luken, så hadde ikke åpningen vært fullverdig. Det hadde vært bedre, men kanskje ikke så mye bedre at det ville gi spesielt mye mening.

Jeg tror ikke sikten hadde vært den største utfordringen - man kan f.eks se på Honda Civic, som har en spoiler ca der strekten er tegnet. Man kunne nok benyttet samme hengslingssystem som i dag, der festepunktene er på sidene, men at en del av glasset fulgte med luken. Og så kunne man ha en liten skjøt i glasset med pakning. Det er nok mulig, spørsmålet er bare om åpningen hadde blitt stor nok til å tilfredsstille de som ikke er fornøyd med åpningen i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Sitat fra: RuneW på onsdag 15. mars 2017, klokken 14:09
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:34
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:17
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Tesla kan være litt mer "innovative" og ha et kamera/bakspeil-system hvis det er sikt bakover som hindrer dem i å lage en større/bedre bakluke.
Det er ekstremt mye å spare på å lage en billig grunnmodell av en bil de antagelig kommer til å selge minst en million av.
La oss si det koster kanskje 1000kr for en kameraspeilløsning 1000x en mill er en milliard..........

Jeg hadde gladelig betalt mer enn 1000,- for en fornuftig utformet bakluke-åpning og ikke den ufrivillig komisk utformede åpningen de viste på de første prototypene.
Det hjelper ikke at kundene er villig til å betale!

Får min Ae om noen få måneder, der har Bolt kameraspeil og Ae får det ikke selv om jeg og sikkert mange andre ville gladelig betalt for det..........

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA