Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla som min neste taxibil..?

Startet av Sjeptisk, lørdag 28. mai 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

Sjeptisk

Tesla sin model 3 ser ut til å skulle ha den samme teknologien som model X, den samme standarden/kvaliteten som model X (på linje med BMW 3-serie og Audi A4) og omtrent den samme rekkevidden. Det du får i model 3 som du ikke får i model X er funksjonelle bakdører og muligheten til å transportere ski og annet på taket, mens det du får i model X som du ikke får i model 3 er 1 eller 2 ekstra seter. Er det verdt å betale 3 ganger mer for en model X når man ser hva man får for en brøkdel av prisen i model 3? Hvis Tesla fortsatt skal selge model X etter dette så bør nok innstegsmodellen til model X være priset til rundt 500.000,- for å være konkurransedyktig med sin egen model 3. Hvem er fortsatt i markedet for en model X etter lanseringen av model 3?

krister461

De som kjøper Model X ønsker nok eller har behov for en stor bil. Da er ikke model 3 et alternativ.

Øyvind.h

Hvem vil kjøpe Passat når Golf har de samme funksjonene....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: Sjeptisk på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
Tesla sin model 3 ser ut til å skulle ha den samme teknologien som model X, den samme standarden/kvaliteten som model X


Tvilsomt!!!!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sjeptisk

Sitat fra: krister461 på fredag 01. april 2016, klokken 08:12
De som kjøper Model X ønsker nok eller har behov for en stor bil. Da er ikke model 3 et alternativ.

Når jeg prøvde model X så opplevde jeg ikke plassen som god. På papiret har den godt lastevolum, men i praksis så er lastevolumet lite utnyttbart og baksetene er og blir ekstraseter. Model X er en større bil ja, men er man villig til å betale 3-gangeren for denne ekstra plassen?

Epleskreller

Sitat fra: Sjeptisk på fredag 01. april 2016, klokken 08:17
Sitat fra: krister461 på fredag 01. april 2016, klokken 08:12
De som kjøper Model X ønsker nok eller har behov for en stor bil. Da er ikke model 3 et alternativ.

Når jeg prøvde model X så opplevde jeg ikke plassen som god. På papiret har den godt lastevolum, men i praksis så er lastevolumet lite utnyttbart og baksetene er og blir ekstraseter. Model X er en større bil ja, men er man villig til å betale 3-gangeren for denne ekstra plassen?

Noen er det, jeg opplever at de treffer totalt ulike segmenter. Blir litt som Golf vs Touareg...

Om du ikke opplevde plassen i MX som god kommer du neppe inn i M3.. Så var det hengerfeste da :D
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

epsilone6

Vil tro at Model 3 kannibaliserer flere salg av Model S enn X

Diravi

#7
Sitat fra: epsilone6 på fredag 01. april 2016, klokken 08:52
Vil tro at Model 3 kannibaliserer flere salg av Model S enn X
Det tror jeg også, for den virker å være bedre "pakket" enn Model S. Ut fra bildene av bare skallet kan det ligge an til at du får vel så god takhøyde bak, helt grei beinplass og minst 500 liter bagasjerom + eventuell frunk. Det ser også ut som du kan få ganske god gjennomlastingsmulighet ved nedslåtte bakseter.

Dermed kan Model 3 være et godt alternativ for Model S-kunder som ikke spesifikt vil ha en større bil, og som ikke trenger ekstra fleksibilitet eller mulighet for ekstra barneseter.

Jeg har dog inntrykk av at mange amerikanere kjøper stor bil rett og slett fordi hvorfor skal de kjøpe en liten? Pris er ikke et problem for en del kjøpere i middelklassen, og om pris var et problem, så ville de heller kjøpt en billigere stor bil enn å gå på en mindre bil - for en stor bil er historisk sett like vanlig å ha som Golf-klassen er mest solgte bilstørrelse i Europa. Det er et svært konvensjonelt marked.

EDIT: Etter å ha sett video fra prøveturene kan det se ut som den ikke er noe særlig romsligere bak enn en Mercedes A-klasse. Da er det en viss forskjell opp til Model S.

Uansett ikke sammenlignbart med en syv-seters SUV!
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

tonl

Jeg tror små sedaner som mod 3 ikke kan kannibaliseres S eller X. Den vil nok bli upraktisk hvis den skal ha sedan-bakluka-løsningen. Ser du på bildet nøye vil du se metall delen til bakluka stoppa ca midt på c-stolpen. Og bakruta er et eneste stort takruta. Skal de henglser ruta sånn midt på taket vil det nok være fare for lekkasje og eventuelt gjør bilen dyrer.

Havebigfun

TMX kannibaliserer seg selv- eller suicid som det da kalles- Falcon wing har drept salget allerede.
Så er den stor utvendig men liten innvendig og veldig dyr- en perfekt bil for eksentriske personer som har lyst å vise seg frem- mens de fleste er fornuftige og vet at penger for bil er penger ut av vinduet- det er her TM3 kommer inn- ikke som kannibal men som åtseleter :o.

Øyvind.h

Se på statistikken fra spørreundersøkelser om folk har kansellert, avventer eller bekreftet. Her på forumet var avventer/kansellert raten enorm.
Ingen tvil om at Model X faller mellom stoler. Alt for mange kompromisser for den typen bil. Lett å kansellere etter visning for min del. Dessverre.

Men Model 3 tar fullstendig av. Så etter suksessen Model S og deretter den mindre heldige X'en kommer braksuksessen Model 3.
Og sistnevnte er den desidert viktigste modellen for Tesla i det store bildet.

Det er nå min mening :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Pga dollar-kurs er X blitt veldig dyr. Derfor kansellerer folk den. Jeg vil gjerne ha en X, men da må jeg telle på mange knapper først jeg også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Malawi

Enig med siste taler.

På Model 3 er ikke kursen like viktig, det ser ut til å være et godt kjøp også om dolleren skulle komme opp i en tier.

Busa

Det er nok helt riktig som det sies her, dollarkursen er det som har ført til så mange kanseleringer av TMX. FW-dørene har vi jo vist om siden første gang prototyprn ble presantert, så om man mislikte de så sterkt ville man vel ikke reservert. Dersom endelig pris i Norge på TM3 ikke blir ca 400k men 600k, vil nok frafallet bli stort der også.
Citroen C-0
Renault Gr.Espace 2.2 dci, IV
Westfield Megabusa 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

Øyvind.h

#14
Dollaren er antakelig den viktigste årsaken, men dørene er absolutt også en medvirkende faktor. Eksempelvis usikkerhet rundt takstativ-løsning, eller tykkelsen på dørene. Grunnet bilens bredde hadde jeg forventninger om bred bakseteplass, men ble skuffet. Dette skyldes høyst sannsynlig tykkelse/utforming av FWD. I midten på rad 2 subber også en gjennomsnittlig mann i taket pga konstruksjonen.

De som sterkt mislikte løsningen ville antakelig ikke reservert i utgangspunktet. Men det er nok også en del som meg som velger å kansellere etter å ha sett løsningene i virkeligheten.

Når det gjelder trådens tittel: absolutt ikke. BMW produserer da både X5 og 3-serie.... Model 3 holder ikke for oss....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA