Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Mhal, lørdag 28. mai 2016, klokken 14:43

« forrige - neste »

AppleKnocker

Det er menneskelig natur å undervurdere oppgaver. Elon Musk er et fyrtårn på dette området også.

Det som slår meg når jeg leser enkelte innlegg her, er at mange av oss ønsker å bli lurt. Jeg er ikke noe unntak. På det følelsesmessige plan ønsker jeg meg en Model 3 og jeg håper og tror at den kommer snart. Rent objektivt vet jeg likevel at Tesla har en historikk på forsinkelser og at de står ovenfor en mulighet og utfordring som er så stor og unik at det savner sidestykke.

Ja, de har solgt reservasjoner som varmt hvetebrød. Men det er 100% uforpliktende og refunderbart for oss som har kjøpt.
Det som skal til for at reservasjonene skal omdannes til forpliktende bilkjøp, er en ganske formiddabel oppgave:
1) Tesla må få orden på kvaliteten. De har hatt 3 år på seg uten å klare det på en lavvolum modell. Hvis de prioriteter volum på Model 3 uten å ha kvaliteten i orden, er de ferdige.
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer. Hvis de prioriterer kvalitet foran volum, vil reservasjonene bli kansellert i høyt tempo. GM ligger foran i løypa, kanskje også Nissan. Hvem vet hvilke andre som kommer de 2-3 neste årene. Mulig at Tesla fortsatt vil dominere "performance" segmentet, men det er ikke det som er poenget med Model 3.
3) Gigafactory må funke. Greit nok at det er "operational" men ingen får meg til å tro at det er problemfritt å bli verdens største produsent av batterier. Her kommer det hick ups og forsinkelser.

Jeg klarer ikke å tolke situasjonen annerledes enn at Tesla har tatt seg vann over hodet, men dette og alt annet de skal gjøre i parallell. De løftene som histrorisk sett er gitt, er brutt. Det er ingen grunn til at det samme ikke vil gjelde fremtiden. Nå er jo Tesla fortsatt en suksess både i form av produkter og som selskap, men situasjonen blir en annen når kundene ikke lenger er bare er fanboys og early adaptors. Det eneste de kan håpe på er at konkurrentene fortsetter å sove.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie


Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer. Hvis de prioriterer kvalitet foran volum, vil reservasjonene bli kansellert i høyt tempo. GM ligger foran i løypa, kanskje også Nissan. Hvem vet hvilke andre som kommer de 2-3 neste årene. Mulig at Tesla fortsatt vil dominere "performance" segmentet, men det er ikke det som er poenget med Model 3.

(Først: Regner med at du forbyttet plass på "kvalitet" og "volum" i innlegget over?)

Helt korrekt at poenget med Model 3 ikke er å dominere "performance" segmentet, det er - som du er inne på her - å få "konkurrentene" til å våkne og komme med sine alternativer. Og i følge innlegget ditt så ser det ut som om de lykkes nettopp med dette, helt uavhengig av hvordan det til syvende og sist går med salget av Model 3 eller Tesla... Tesla kan godt ende opp med å dominere "performance" segmentet og kun det, og likevel lykkes med det de prøver å oppnå.

... men med det sagt, ja, Tesla HAR en formidabel jobb foran seg, og må klare å få skikk på kvaliteten på Model 3. At de har prioritert enkel produksjon under konstruksjonen av Model 3 gir meg også ett håp om at det blir enkelt å oppnå/holde en god kvalitet på produktene de leverer uten så mange gjenstridige barnesykdommer som vi har sett på Model S.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Nå måtte jeg finlese hva jeg skrev, men jeg tror faktisk jeg skrev riktig om enn uklart.

Poenget mitt er at de er damned if the do, and damned if they don't: de må prioritere kvalitet, ellers får de 500 000 sinte kunder pr/år (dvs går konk lenge før de når dit).
De må også prioritere volum, ellers kanselleres reservasjonene. Folk gidder ikke å vente til 2020 når det dukker opp alternativer i 2017, 18 og 19. Så spørsmålet jeg stiller meg, er hvordan de skal sette ny rekord i produksjons ramp-up samtidig som de tar et syvmilssteg på kvalitet og i tillegg holder på med all verdens andre morsomme ting som batterier til boliger, model S, X, Y, hyperloop og rididculous oppdateringer for samtlige P modeller.
Fint hvis de hjelper alle andre som kan lage elbiler, men det tror jeg egentlig ikke er målet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Taffelman

Men hvem skal konkurrere med TM3?

TM3 blir en mellomklassebil i premium segmentet, en bil som skal konkurrere mot 3-serie, A4 og C-klasse. TM3 scorer i tillegg meget godt på design, ytelse og 4WD option til en pris Ola Normann kan leve med.

Har ikke sett en eneste plausibel konkurrent som kanskje kan leveres før 2020.

Flere drar frem Ampera-E (Bolt), men det er en liten kompakt-bil (mindre enn Golf), med Norges kjedeligste merkenavn på panseret!

Det holder ikke å "være elbil" for å kalle seg TM3 konkurrent. Den eneste "konkurrenten" TM3 har er tidlig innfasing av elbilavgifter.
X75D
TM3 LR AWD

Ipadjove

For dem som er ute etter en elbil som er rimelig og kan gå langt, kan Ampera-e være en konkurrent..

Espen Hugaas Andersen

#51
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 07. april 2016, klokken 06:35
For dem som er ute etter en elbil som er rimelig og kan gå langt, kan Ampera-e være en konkurrent..
Bortsett fra at den er dyrere enn Model 3 og trolig går kortere...

Jeg tenker Bolt er en konkurrent for de som vil ha en elbil som kan gå langt, ikke har bestilt Model 3 og har lyst til å motta bilen før 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
Det er menneskelig natur å undervurdere oppgaver.

Jeg klarer ikke å tolke situasjonen annerledes enn at Tesla har tatt seg vann over hodet, men dette og alt annet de skal gjøre i parallell. De løftene som histrorisk sett er gitt, er brutt. Det er ingen grunn til at det samme ikke vil gjelde fremtiden. Nå er jo Tesla fortsatt en suksess både i form av produkter og som selskap, men situasjonen blir en annen når kundene ikke lenger er bare er fanboys og early adaptors. Det eneste de kan håpe på er at konkurrentene fortsetter å sove.

Jeg synes analysen din er fin. Det er også menneskelig å gå i den fella å konkludere før alle data er på bordet. Men jeg tar et forbehold om det er det du egentlig gjør.  8)
Nå konstruerer du en virkelighet. Det er din virkelighet. Det er forbasket OK det, men å konkludere med at dette går den veien høna sparker eller nesten og at vi blir lurt. Vel, jeg mener gitt situasjonen at GM skulle ha vært konkurs for lengst like vel greier å få frem Ampera-e og ikke minst at Tesla har overlevd tross at flere enn GM skulle ha vært historie er greit å ta med. Men, men jeg konkuderer ikke. Giga factory er et alvorlig signal om at "dette tror de på." Det er bra nok for meg sett sammen med at de har overlevd. Jeg tror at man også må ha med i vurderingen (for å nevne en annen ting av ulike aspekter her) at andre selskap som VW har kjørt seg dypt ned i kjelleren. Med det har de sendt tydelige signaler til resten av industrien samt til de som styrer rammebetingelsene. Som eksempelvis at de må sikre at industrien "skjerper" seg. Da mener jeg at det ikke lengre holder å lage Compliance biler for å blidgjøre den gemene hop. Nå har vi med selvsyn sett hva industrien med oljeselskaper og alle andre bilprodusenter mener med miljøhensyn ift. samfunnsansvar. De har sagt at vi gir f... både i miljø og kunder. Dette sett opp mot Elon sitt prosjekt og at han twittrer er atter andre forhold som kjennetegner en vinner strategi. Alle de andre sitter ikke mer en 1 meter utenfor huleinngangen og ikke fått med seg at vi for lengst har forlatt å kommunisere vha. runer. Hva har dette med tema å gjøre? Det er kommunikasjons effektiviteten som driver samfunnet fremover. Alt fra runer via papyrus til sattelittbasert I-net. Det er drivkraften. Nå handler det om den fysiske verden i den forstand at det er transporteffektiviteten som er med å driver samfunnet fremover likeledes, derfor er vi nå kommet dithen at jeg også sammen med mange tror model 3 er katalysatoren som vil drive samfunnet fremover men på en mer effektiv og samfunnsforsvarlig måte. Derfor er Tesla sitt prosjekt ømt til å lykkes. Det er ikke slik at alle de som har bestilt har gjort dette ensidige for å spare kostnader. Jeg tror det er en myte. Det er heller kan hende et signal til omverdenen at nok er nok med HC transport.

Ellers kan man lese mer her om dagens situasjon som har relevans: http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/06/2145/Tesla/for-mye-ny-teknologi-stoppet-produksjonen

Jeg bet merke i denne formuleringen sitat: " Produsenten lover at dette ikke skal gjenta seg når Model 3 skal lanseres i slutten av 2017." og

"- Å gå fra Roadster var en stor utfordring. Vi laget motoren og stylingen, men Lotus gjorde resten av bilen og volumet var bare på 600 enheter i året. Vi gikk fra det til Model S som var 20.000 enheter. Ifjor lagde vi 600 enheter i uken, og da lagde vi hele bilen. Det var en vanskelig forvandling, tenk deg fem tusen prosent økning i volumet, med ihvertfall en dobling eller trippling av kompleksiteten."
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

THE

Hvordan er kvaliteten på 2015 og 2016 modeller av Model S sammenlignet med 2013 og 2014 modeller?

Har inntrykk av at det er mindre/færre problemer med de nyeste årsmodellene, men mulig det ikke stemmer. Jeg vil jo tro at Tesla har gjort en del grep for å bedre kvaliteten på produksjonen og delene for Model S.

Det er mye lettere å unngå de samme feilen med Model3 der de kan gjøre grep i konstruksjonsfasen ved å benytte erfaring fra Model S. Håper og tror at det vil bli mye færre barnesykdommer med Model 3, både fordi Tesla har mer erfaring som bilprodusent, og fordi det blir brukt en del mindre kompliserte løsninger i Model3 enn Model S (og X).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Kvaliteten blir fortløpende bedre. Dette er det som er sagt rundt reklamasjonskostnadene i siste kvartalsrapport:

"The cost of first year repair claims on cars produced in 2015 was at about half the level of cars produced in 2014, and about one quarter the level of cars produced in 2012."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Nå måtte jeg finlese hva jeg skrev, men jeg tror faktisk jeg skrev riktig om enn uklart.

Ok, da forstår jeg i alle fall hva du mente :) Men er ikke helt enig med deg, tror dette er noe de kan klare. Som andre har trukket frem alt er kvaliteten på vei opp, og som jeg nevnte så er bilen designet for å være enkel å produsere. Sier ikke at det vil gå helt smertefritt fra dag en, men det går.


Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Fint hvis de hjelper alle andre som kan lage elbiler, men det tror jeg egentlig ikke er målet.

Ikke å hjelpe dem, men å hjelpe dem til å innse at de kan/bør/må gå denne veien. At det er mulig å produsere mellom-/langt-rekkende elbiler uten kompromisser på design eller ytelse.
https://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla
Sitat
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.


Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 02:10
Men hvem skal konkurrere med TM3?

Vel, siden det er ett så lite utvalg av biler i nærheten av denne så må man definere litt hva kundene er ute etter før man ser hvem den konkurrerer mot:





Kunder ute etter en premium bil?Alle de bilene du nevnte (og opp) og deres øvrige konkurrenter
Kunder ute etter en premium elbil?Tre alternativer - alle fra Tesla
Kunder ute etter en elbil?Alle elbiler
Kunder ute etter en elbil med god rekkevidde (200 EPA miles og opp) til en noenlunde "normal" prisModel 3, Ampera-e og muligens den kommende "next generation" Leaf (om den er noe mer enn rykter).

Selv er jeg i den siste kategorien, og for *meg* vil Ampera-e - og evnt. en ny Leaf - kunne være alternativer, og dette vil være biler jeg vil se nøye på mens jeg venter på Model 3.  Nye Leaf er det ingen som vet noe som helst om, heller ikke om den blir virkelighet med det første. Ampera-e skal komme godt før Model 3, og kan spesielt segle opp som ett alternativ dersom jeg ser at det kommer for mye avgifter fra 1/1 2018 og/eller 2019 (om Model 3 ikke er på plass før den tid). Den har også god bakluke, og begge bilene er store nok for meg og med den rekkevidden jeg trenger. Ampera-e har også blitt sagt at skal ha en "aggressiv" pris når den kommer til det norske markedet. Så kanskje Ampera-e blir billigere i Norge enn Model 3 - på tross av at det blir motsatt i USA? Forskjellene i pris er uansett ikke store.

... men altså, det kommer ann på hva man er på jakt etter når man ser etter bil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Taffelman

Du glemmer at Ampera-e er en liten bil, den er knapt større enn BMW i3

Ampera-E
Wheelbase: 2,601 mm
Length: 4,166 mm
Width: 1,765 mm
Height: 1,595 mm
Curb weight: 1,624 kg

BMW i3
Wheelbase: 2,570 mm
Length: 3,999 mm
Width: 1,775 mm
Height: 1,578 mm
Curb weight: 1,195 kg

Legg merke til at i3 faktisk er breiere enn Ampera-E, og i3 har bare plass til to i baksetet. Legg også merke til vektforskjellen  :o

Ampera-E er ikke et reelt alternativ til TM3
X75D
TM3 LR AWD

Amoss

Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:37
Du glemmer at Ampera-e er en liten bil, den er knapt større enn BMW i3

Nei, jeg glemte ikke det. Som jeg sa - begge bilene er store nok til å dekke mitt behov, så jeg kan godt klare meg med størrelsen til Ampera-e. Det er ikke derved sagt at jeg ikke foretrekker å ha enda bedre plass (og ikke minst en bil som ser fantastisk mye bedre ut) :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fonberg

Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:37

Legg merke til at i3 faktisk er breiere enn Ampera-E, og i3 har bare plass til to i baksetet. Legg også merke til vektforskjellen  :o


Det meste av vektforskjellen kan forklares med det MYE større batteriet i Ampera-E.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

AppleKnocker

Alle står fritt til å synse og gjøre sine analyser av virkeligheten. Mitt grunnlag er ikke at jeg kjenner bilbransjen, men jeg arbeider til daglig med å kvalitetssikre milliardprosjekter for store norske og internasjonale virksomheter.

Utfra den informasjonen som er offentlig tilgjengelig, ville ingen andre bedrifter i verden lagt hodet på blokka slik Tesla v/mr Musk gjør nå. De prøver på noe som ingen har klart før. I tillegg  selger de skinnet før bjørnen er skutt.  På toppen av det, har de historisk sett en systematisk dårlig leveranseevne å vise til både med Roadster, Model S og Model X. Det er en kombo som får det til å lyse rødt. Musk skal ha for at han gir faen og setter alle kluter til.

Det at de tror på GigaFactory og lover det ene og andre, har egentlig ingen betydning for den objektive realismen i "prosjekt Tesla Model 3".



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA