Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Mhal, lørdag 28. mai 2016, klokken 14:43

« forrige - neste »

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

afitch80

Ser og hører mange nevner tidligere lovnader fra Tesla angående tid fra presentasjon til første bil på veien og da sår tvil om oppgitt produksjonsstart for Model 3. En ting de glemmer her er at dette er bil nr 4 fra Tesla. Tesla har nok lært mye av de 3 foregående bilene.
Så vidt jeg husker var det ikke mulig å få prøvetur ved første presentasjon av noen av de 3. At Model X ble forsinket er nok begrunnet med at dette var en bil som ikke var med i "The Master Plan". Selv om den er bygget på Model S var det mye som skulle på plass for å få den på veien. Falcon vingene var det problemer med å få til. Samme med panorama frontvinduet. Tesla kjempet nok også lenge for å unngå vanlige speil og få beholde kameraene X'en hadde i begynnelsen. Model 3 får vanlige speil, så den ballen er lagt dø (enn så lenge).
Model 3 blir en mindre teknisk avansert bil enn X.
Ved produksjonsstart av Model S var dette med masseproduksjon nytt for Tesla og de hadde litt utfordringer å få robotene riktig programmert slik at de jobbet med god nok nøyaktighet.
Det vi og må huske er at Model 3 er en del av "The Master Plan". Så den har vært under utvikling lenge.
Da Model S var ganske ny hadde Nat Geo en dokumentar om Tesla. Der ble det filmet en clay model i full størrelse som ikke lignet på Model S. Når vi nå har fått den offisielle presentasjonen av Model 3 ser man at den er så godt som kliss lik denne clay modellen som nå er flere år gammel. Dette og at den var tilgjengelig for prøvetur forteller meg at Model 3 er kommet mye lengre i utviklingen enn de 3 foregående da de ble presentert. Model 3 slik vi så den fredag morgen er nok 90-95 % produksjonsklar. De har nok ikke helt batteristørrelsene klare enda. Men den får nok minimum et 60 kwh batteri. Kanskje minimum blir 70 kwh med 90 kwh som oppgradering. Og ellers noen mindre detaljer.
At GF er operativt er og et pluss. Dette er noe helt nytt for Tesla. Da har de tid til å få denne innkjørt før det virkelig er behov for den. GF kan i tiden fremover brukes til å supplere batterier til S og X. Og sikkert til prototypene av Model 3. Når Tesla har fått GF innkjørt i small scale er det bare copy/paste for å utvide produksjonen.
Musk har gitt utrykk for at de har fått en god del flere forhåndsbestillinger enn planlagt. Dette gjør, som han skrev på twitter, at de må gjøre noe med produksjonsplanleggingen. Men alle disse bestillingene gjør også at de har mer penger å rutte med for å øke produksjonen i begynnelsen. Som han også skriver på twitter så setter de nå alle kluter til for å øke produksjonskapasiteten.
Alt dette sier meg at de kommer til å nå målet med å starte produksjon mot slutten av 2017. Jeg vil anta at de første Model 3 bilene ruller av samlebåndene i november 2017. At de får produsert 10k-20k før nyttår. Og at de i 2018 produserer 150k-200k Model 3. Med de første 3'erne leveringene i Norge høsten 2018.
Før amerikansk, nå tysk.

bno

afitch80 Veldig bra gjennomgang med en rød tråd som reflekterer en god oppsummering. Takk veldig bra!
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

iCar

276000 biler reservert til lørdag kveld ifølge siste tweet fra Elon.
Blir nok mellom 350-400k på 1 uke
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

timingbeltkiller

Med $ 1,000 i depositum fra hver av disse 5 hundre tusen har TM
sikret seg en halv US billion i rentefrie lån med null forpliktelser.

Dette slår vel salgstalentet til han som solgte frysebokser til eskimoene?
Eller til jenta som hadde uflaks da hun var ute på egen hånd en kveld,
og lurte seg unna med å innbille kjæresten Gud himself var sedgiveren?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

My2cents

Tenker Musk har gitt direktiv til linjene om at M3 skal prioriteres og at de seter alle kluter til. Blir ikke overrasket om vi som bestilte først får i midten av neste år.

afitch80

Sitat fra: Erik74 på søndag 03. april 2016, klokken 21:37
Tenker Musk har gitt direktiv til linjene om at M3 skal prioriteres og at de seter alle kluter til. Blir ikke overrasket om vi som bestilte først får i midten av neste år.
Han setter alle kluter til for at folk ikke må vente til 2020 med å få bil. Bestillingene har vært over all forventning hos Tesla. Musk skrev f.eks. på twitter at han forventet 20-30 bestillinger pr butikk. Men fikk 800. Produksjonen starter nok ikke før slutten av neste år. Men volumet som blir produsert blir nok større enn Tesla hadde planlagt før lanseringen.
Før amerikansk, nå tysk.

ganton

Dette er vel basert på hva vi ønsker ;)  Antar at Tesla tjener mer på ModelS (?) som allerede er i produksjon og kan kjøpes nå. Ulønnsomt om mange lar være å kjøpe ModelS fordi en model3 er like om hjørnet (kannibalisering), på den annen side finnes det jo en smertegrense for hvor lenge vi som ikke har planer om å kjøpe en ModelS istedet gidder å vente, ikke minst iforhold til konkurrenter som kommer.
Men jeg har ikke noe tro på at de nedprioriterer eksisterende produkter for å produsere model3, da prøver de heller å få rampet opp med ny produksjonskapasitet.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Teslanewbie

TESLA LAGER 50.000 BILER I ÅRET - 276.000 HAR BESTILT NY MODELL

Skal vi tro Tesla i Norge er det ingen grunn til å miste håpet.

- Det er fantastisk å se responsen på Model 3, her tror jeg vi skriver bilhistorie. Det er imidlertid ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Side3.




http://www.side3.no/motor/tesla-lager-50000-biler-i-aret---276000-har-bestilt-ny-modell/3423209676.html
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

anorway

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 04. april 2016, klokken 13:12
TESLA LAGER 50.000 BILER I ÅRET - 276.000 HAR BESTILT NY MODELL

Skal vi tro Tesla i Norge er det ingen grunn til å miste håpet.

- Det er fantastisk å se responsen på Model 3, her tror jeg vi skriver bilhistorie. Det er imidlertid ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Side3.




http://www.side3.no/motor/tesla-lager-50000-biler-i-aret---276000-har-bestilt-ny-modell/3423209676.html

Vel vi får vente å se, selvfølgelig sier du at "hvis du bestiller nå kan du fortsatt få bilen tidlig". Hadde vært overasket hvis de sa noe annet.

ohowl

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. april 2016, klokken 12:25
Det er et godt spørsmål trådstarter tar opp her.

Afroamerikaneren har en visjon om å produsere 500 000 kjøretøy pr år en gang i framtida.

Produksjonstakt er en sak. Dato for produksjonsstart er en annen sak.

Nå er det over 4 år sida model X blei avduka, og den skulle vel ha kommet for et par år sida, og jeg har enda ikke sett den på veien.

Model X skulle være enklere sak å utvikle, da den bygges på samme platforform som Model S, med den samme drivlinje etc, og det er bare et nytt overbygg.

Det nye med Model III, er at den er for massemarkedet, og da er det flere brikker som må på plass før prodsetting.

Med model III kommer Tesla løpende etter veletablerte konkurenter som GM og Nissan, som slippe biler i samme klassa tidligere.
Det er mulig TM3 vil være best i klassa når den kommer. Men Huyndai kan også være best i klassa når selskapet kommer med sine biler til høsten, og GM kan være best i klassa når den kommer med ny modell til vinteren, og Nissan kan være best i klassa når ny bil slippes neste sommer.

På slutten av 2012 starta Nissan produksjon av Leaf på fabrikken i Smyrna, Tennessee, hvor man tok høyde for produksjon av 150 000 biler, og 200 000 batterier i året. Hvis man legger om produksjonen til ny modell om ett år, og kommer med en tm3-konkurent, så vil Nissan være ett støtfangerhue foran Tesla.

Konkuranse kan føre til at kanselleringer av forhåndsbestillinger. Høy konkuranse kan også føre til en vekker av massemarkedet, så det våkner og massene går for el-biler, så konkurentene vil forsterke hverandre.

Interessante tanker, men som nåværende Leaf-eier stiller jeg meg ekstremt tvilende til at Nissan i det hele tatt er i stand til å produsere noe sammenlignbart, utover kanskje på papiret eller i konseptform.

For min del er uansett det aller viktigste det at Tesla later til å ta IT-sikkerhet på alvor (bug bounty-program, Chris Evans med på laget, rask respons på avdekkede svakheter, osv), et område der Nissan ser ut til å foretrekke å stikke hodet i sanden, late som problemer ikke eksisterer, og leve i forrige årtusen. GM er ikke et hakk bedre her, og det er derfor for min del fullstendig uaktuelt å kjøpe en ny bil fra noen av disse. Kanskje ikke spesielt relevant, siden jeg antar den jevne nordmann gir blaffen i dette inntil første hack som fører til tap av menneskeliv dukker opp i avisene...

Utover det har Tesla et enormt fortrinn ved å ha supercharger-nettet. Selv om det skulle vise seg at det blir betalingsløsning (noe jeg egentlig tviler litt på gitt hva Elon tidligere har sagt om vilkår for at andre produsenter skal få innpass i nettvkeret (eksempelvis SC bakt inn i prisen på bil)), er dette en fordel som består (pga ladehastighet, antall ladere per lokasjon og opplevd driftssikkerhet).

At noen til slutt kommer med en modell som reelt sett kan konkurrere på de fleste områder er det ikke noen tvil om, men at det skal være GM/Nissans neste bil finner jeg noe usannsynlig.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

knut.aulie



Sitat fra: ohowl på mandag 04. april 2016, klokken 17:50

At noen til slutt kommer med en modell som reelt sett kan konkurrere på de fleste områder er det ikke noen tvil om, men at det skal være GM/Nissans neste bil finner jeg noe usannsynlig.

Mye fornuftige argumenter.  Men lurer litt på dette siste.
Ampera-E er ferdig produsert og høres ut som den kommer tidlig 2017. Den har rekkevidde som matcher M3, ser det ut som.
Opel har bra kvalitet på sine biler så det lover godt for Ampera-E.
Den vil være på markedet ett år før M3 kanskje mer.
GM er en av verdens største produsenter og har ingen problemer med å øke produksjonen om det er nødvendig. Jeg tror Ampera-E blir en alvorlig mellomkonkurent.

THE

eAmpera kan nok bli en utfordrer for basisutgaven av Model3, men vil for de fleste familier ikke fungere som eneste bil pga. lite bagasjeplass.

For alle som vurderer Model3 med tilvalg som større batteripakke, 4 hjulstrekk, hengerfeste, så er ikke eAmpera et alternativ. I tillegg er SC tilgang essensielt for mange som skal ha elbilen som eneste bil. Lading på 100kW+ sammenlignet med 50kW- utgjør mange minutter spart på en skikkelig langtur.

Lanseringen av eAmpera forteller likevel at det skjer en del på elbilfronten, og om det viser seg at Model3 levering i Norge trekker ut til 2019 som enkelte frykter, så kan det nok være andre alternativer som er på vei ut i markedet fra GM eller andre leverandører som kan være en større utfordrer for Model3. Siden Tesla har annonsert Model3 så langt fram i tid, så har ikke eventuelle andre produsenter med elbil i samme klasse behov for å lansere dem nå. Det er tidsnok at konkurrenter til Model3 blir lansert før designstudio åpner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. april 2016, klokken 10:29
GM er en av verdens største produsenter og har ingen problemer med å øke produksjonen om det er nødvendig.

Er enig med det du skriver - men akkurat denne delen bør nok modifiseres litt. Joda, ikke noe problem for GM å skalere opp produksjonen av bilene som du skriver, men for deres hybrider og helelektriske biler er de også avhengige av tilgang på batterier. Batterifabrikken som skal produsere disse batteriene til GM skal visstnok ha en potensiell kapasitet til å produsere batterier til ca 30.000 elbiler, og denne kapasiteten skal visstnok fordeles på Bolt/Ampera-e, Volt og Spark. Stemmer dette så vil GM være svært begrenset i hvor mye de kan skalere opp produksjonen av disse bilene.

Det har blitt hevdet at LG har masse ledig produksjonskapasitet på sine batterier, uten at jeg har sett dette bli bekreftet. Stemmer det så kan nok GM lett skalere opp ja, dersom ingen andre kommer og vil ha sin del av denne produksjonen. Men på den annen side har GM fått en veldig gunstig pris på batteriene, så om noen andre kommer og byr mer for disse cellene så spørs det om GM blir prioritert her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Erl_end

Sitat fra en annen tråd:

Sitat fra: Panduck på fredag 25. mars 2016, klokken 12:51
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. mars 2016, klokken 12:09
Bolt ser ut til å ha mindre bagasjerom enn golf. Opplever i hvert fall det ut ifra bilder.

Se hva google sier

"Due to the packaging of the battery pack, the Bolt EV interior offers seating for five passengers and 16.9 cubic feet of cargo space behind the rear seat."

VW eGolf spec : Cargo Volume, trunk 22.8 cu ft
Nissan LEAF : Cargo volume with rear seat up (cu. ft.)    23.6

Dette er ikke annet enn totalt skuffende, og der forsvant drømmen om Ampera.

I norske artikler har de "oversatt" 16.9 Cu Ft direkte til liter, men er sikker på at det regnes forskjellig i Norge og USA. Tror i Norge på "Hachback og Stv. vogn kun regnes høyde opp til høyden på baksetene mens USA til taket.?
Dermed er er den på størrelse med Soul EV bak..

Her er alle EL-biler sammenlignet (USA standarder)
https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=4786F67BD8F5B12F!717&ithint=file%2cxlsx&app=Excel&authkey=!AByaSBgSMYtviRQ
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA