Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manglende baklys på mange el-biler

Startet av Knesaren, fredag 27. mai 2016, klokken 10:21

« forrige - neste »

Knesaren

Fikk min iOn i dag og er fornøyd med bilen. Har også fått montert Salto-lader på husveggen. Er litt skuffet over at laderen ikke er låst fast i bilen når den lader og bilen er låst. Er det noen som har en smart løsning på dette? Vurderer å borre et hull i knappen, slik at jeg kan feste en hengelås.

I verstefall kan pøbler dra ut laderen og stappe ting inn i bilens kontakt  :(

Homecast

Dette har ingen ting med Salto laderen å gjøre men det er pga din bil!

Peugeot har ikke låsing på bilen, vil heller ikke anbefalle å borre igjennom knappen, hva skjer om noe hender med veggboksen og du har borret igjennom den? tror ikke du får stor hjelp da ihvertfall.

Men er dette virkelig et stort problem? når du har fått montert opp salto så betyr vel det at du har din egen p-plass. er det mange som river ut defa motorvarmer kabler osv i området også? eller er det bare du som kan tenke deg at folk holder på slikt?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

TB

Det eg har gjort er å låse fast kabelen - så ingen skal stikke av den. Du kan gjere det samme?
Om din kabel heng fast i Salto lader er det neppe eit problem.

Som Homecast skriv - dei fleste vil neppe bry seg om / tenke over denne kabelen. Motorvarmer kabler er fint mulig å ta ut - er ikkje nokon som driv med slike pøbelstreker?

(Låse fast kabel i bilen er ikkje berre uten problem. Fleire på t.d. VW e-up som opplever kabel heng fast. Med kabel i bilen står du der.... - og dei som faktisk driv med pøbelstreker stopper ikkje - dei bruker meir makt... og då blir kontakten skada. På trillingene blir det ingen skade på kontakten...)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Knesaren

Ledningen er festet i ladeboksen på veggen, så det er ikke et problem. Tenkte å være "føre var" for å se om det fantes en god løsning på dette. Jeg håper ikke det blir et problem, men vi har hatt tyveri fra bil foran huset og innbrudd om natten mens vi sov, så det skader ikke å være litt sunn paranoid  ;D

65lars

Sitat fra: Knesaren på fredag 01. april 2016, klokken 11:02
så det skader ikke å være litt sunn paranoid  ;D

Nei, i dagens verden, skader det ikke.  Selv er jeg sunn paranoid når det kommer til brann, innbrudd og tyveri,  - (og også vandalisme - for moro skyld) - jeg var "der", en gang, for 50 år siden.
:)
Trilling, bestilt KIA

65lars

Da jeg skrev forrige inlegg, hadde jeg enda ikke mottatt bilen. 
Men nå har jeg den, og "lade-pistolen" har et lite hull, der man kan sette inn en liten henglås, slik at vandaler ikke bare kan trekke den ut.  De må klippe av hengelåsen først.  Og har fulgt et par andre gode råd jeg har fått her.  En (f.eks.) 30 cm lang 2x6" trebit, med et 1" spor tvers over i midten.  Du kan legge ladekabelen under det, kjøre bilen oppå, deretter sette laderen i bilen.

Og også, fant en gammel loddebolt, filte til tuppen der, og graverte inn skilt-nr. på ladepistolen, deretter fyllte det med rød "permanent" tusj.  Alt hjelper - kanskje Litt!  :)

(Om du velger å bruke en loddebolt, vær forsiktig, hold en stødig og Lett hånd, så du ikke smelter rett inn i elektronikken der...  :D )


Trilling, bestilt KIA

Knesaren

Ladekabelen som følger med er enkel å låse. Ikke bruk for tynn hengelås. Da kan den fjernes likevel. Jeg lurte på om det var en løsning for å låse fast Salto sin ladepistol i bilen, siden bilen ikke låser den fast selv.

Ikke dumt med den platen, men hengelås er nok enklere. Gravering høres smart ut på den løse kabelen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA