Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Range estimator

Startet av Erik Isaksen, fredag 27. mai 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

Erik Isaksen

Jeg har hatt min bil i 14 dager og blir like irritert hver gang jeg må trykke på en knapp jeg har sagt skal være inne. Er det flere som ønsker endring av følgende:
- Automatisk innklappbare speil? Hvis jeg trykke på knappen etter at bilen er skrudd av, går speilene inn neste gang jeg starter. Er det noen som har behov for å kjøre med speilene inne?
- Cruisekontrollen må startes på nytt etter at bilen er skrudd av. Holder det ikke at den er på og at jeg kan sette ny hastighet neste gang jeg kjører?
- Når jeg starter må jeg godta innhenting av informasjon. Kan det virkelig være så vanskelig å lage en knapp som sier godta alltid når jeg er innlogget med min telefon?
- Spotify starter ikke automatisk. Den ligger inne med siste sang etc., men vil (vanligvis) ikke starte, selv om jeg trykker play eller skip. Noen som vet hvorfor?

Noen som har løsninger på dette eller er det flere som opplever dette som lite brukervennlig og ganske enkelt å fikse? Hva om flere kontakter Nissan med samme forespørsel?

leafolainen

Veldig enig angående den disclaimeren man må akseptere hver gang. Speil og cruisekontroll plager meg ikke. Jeg har ikke spotify, men podcaster starter i hvert fall av seg selv hver gang (dersom det var det jeg hørte på sist).

Ellers kunne jeg godt tenke meg at knappen for å slå av pipelydene kunne huske siste innstilling.

Chy

Speil knappen er vel en toggle? Altså at den er enten trykket ned (speil inn) eller ute(speil ut). Synes det forøvrig var helt idiotisk at automatiske innfellbare speil er ekstrautstyr når alt som kreves er en kabel.

Helt enig med at disclaimeren kunne husket at vi godtok den første gang og ferdig med det. Ryggelyden kunne også husket sin siste innstilling.

Det med at CC ikke er på av standard er jeg vandt med fra Volvo tidligere, så dette har ikke plaget meg, tror det er gjort slik av sikkerhetsmessige årsaker
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Mazzbot

- Pipelyder når bare døren er åpen
- 12v uttaket kunne vært plassert et annet sted ..trodde ikke den hadde det i starten .
- Rekkevidde indikatoren kunne vært mer realistisk og hvorfor skal jeg ha --- km igjen når jeg har 7% ??
- Rattvarme lever sitt eget liv

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Østfold

- Savner CC som jeg kan stille på fast forbruk i steden for fart
- Cancel CC kunne vært en toggle av/på
- Sett CC-knapp er for skarp i kantene
- Mattene er for små (må få bestilt meg noen nye snart)
- Knapp for å legge ned baksete dårlig design (bedre med integrert i sete alla eksempelvis Toyota og sikkert mange andre merker)
- Gulv ikke flatt når seterygger lagt ned
_ Umulig å skifte til sommerdekk uten å ripe opp de nye dekkene i skruehullet (må vel kjøpe en hjulmuttertrekker)

elektrolux

Bremsene! Ingen andre biler har bremser som krever så mye og dyr service. Burde sett på f.eks VW sine som er rake motsettningen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kjell Leaf

Sitat fra: elektrolux på fredag 01. april 2016, klokken 07:34
Bremsene! Ingen andre biler har bremser som krever så mye og dyr service. Burde sett på f.eks VW sine som er rake motsettningen.
Heldigvis finnes det ikke CC som kan stilles etter forbruk, det finnes tross alt andre biler på vegen også. Ville du kjørt 40 km/t opp bakkene du da ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Yeyeye

Sitat fra: elektrolux på fredag 01. april 2016, klokken 07:34
Bremsene! Ingen andre biler har bremser som krever så mye og dyr service. Burde sett på f.eks VW sine som er rake motsettningen.
Noe ekstraordinært jeg bør følge med angående de? Tenkte ta slike serviceting selv egentlig.
Når vi først er inne på de, så er de umulige å finkjøre med, dvs den minste berøring av pedal gir bråstop i krypefart ::)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

#8
Automatisk innfelling av speil, nei takk! Det er bare prakk om vinteren..

CC på forbruk sparer deg nok ingenting, du kjører billigst i jevn fart, trodde det ikke selv, men se min test i tråden "kjøretips fra erfarne leaf brukere.." Elmotoren er og så effektiv i alle områder, at den mest lønnsomme måten å kjøre på er nok temmelig hard akselerasjon opp til ønsket hastighet og hold deg der. Vedder ikke hånda mi på det, men kanskje en finger  :P

Bremsene er da akkurat som på alle andre biler, glidebolter, stempel og klosser. Mulig Nissan har valgt å gå for mer vedlikehold enn andre merker da de vet bremsene brukes lite på elbil og dermed større sjans for at det ruster fast.. Litt mer kostnad nå og da er bedre enn 4 nye kalipre  ;)
Tar dette selv, så koster minimalt  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: elektrolux på fredag 01. april 2016, klokken 07:34
Bremsene! Ingen andre biler har bremser som krever så mye og dyr service. Burde sett på f.eks VW sine som er rake motsettningen.
Denne må forklares.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

El1

CC på forbruk skulle jeg gitt mye for! Har 10 mil på E6 hver dag og et jevnt forbruk på oppunder 20kw gir en finfin blanding av hastighet, tidsforbruk og reststrøm hjemme til en tur etter middag. Ja til CC på forbruk!!

Østfold

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 01. april 2016, klokken 08:27
Sitat fra: elektrolux på fredag 01. april 2016, klokken 07:34
Bremsene! Ingen andre biler har bremser som krever så mye og dyr service. Burde sett på f.eks VW sine som er rake motsettningen.
Heldigvis finnes det ikke CC som kan stilles etter forbruk, det finnes tross alt andre biler på vegen også. Ville du kjørt 40 km/t opp bakkene du da ?

Nåja, som overfornevnte så kjører jeg en del på E6 og det ville være helt kult med jevnt forbruk framfor jevn fart. Kunne tenke meg maks fart på 110 og ned mot 90 eller så når det er litt trått - ganske flatt på E6 inn mot Oslo og det med jevnt forbruk hadde nok funka ganske bra. Ser for meg at det hadde funka ganske bra mange steder nedover i Europa også. Årsaken er at jeg ønsker lengst mulig rekkevidde, og som noen har påpekt er jevnt forbruk en fordel. Slik det er nå sitter jeg å piner meg på å holde jevnt forbruk på motoveien fordi jeg bruker litt mer på CC jevn fart. Ønsket at dette kunne vært løst av automatikk framfor at jeg må passe så innmari på. Så CC basert på forbruk hadde vært en kul ting som ikke hadde kostet noe å implementere i en el-bil. Alt som er billig å implementere burde el-bil produsentene slenge på fordi det egentlig ikke koster noe ekstra, og det gir mer for dem som bruker produktene deres.

Østfold

Og hvorfor må alle knapper på rattet føre til at jeg tuter med hornet bare jeg holder dem inne litt for lenge. Er det bare en feil med min bil, eller er det en bevist implementert funksjon? Har hoppet mer enn en gang i setet grunnet dette, og sikkert irritert en og annen medbilist for unødvendig og uprovosert tuting på veien  :-\

leafnor

Sitat fra: Østfold på fredag 01. april 2016, klokken 21:34
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 01. april 2016, klokken 08:27
Sitat fra: elektrolux på fredag 01. april 2016, klokken 07:34
Bremsene! Ingen andre biler har bremser som krever så mye og dyr service. Burde sett på f.eks VW sine som er rake motsettningen.
Heldigvis finnes det ikke CC som kan stilles etter forbruk, det finnes tross alt andre biler på vegen også. Ville du kjørt 40 km/t opp bakkene du da ?

Nåja, som overfornevnte så kjører jeg en del på E6 og det ville være helt kult med jevnt forbruk framfor jevn fart. Kunne tenke meg maks fart på 110 og ned mot 90 eller så når det er litt trått - ganske flatt på E6 inn mot Oslo og det med jevnt forbruk hadde nok funka ganske bra. Ser for meg at det hadde funka ganske bra mange steder nedover i Europa også. Årsaken er at jeg ønsker lengst mulig rekkevidde, og som noen har påpekt er jevnt forbruk en fordel. Slik det er nå sitter jeg å piner meg på å holde jevnt forbruk på motoveien fordi jeg bruker litt mer på CC jevn fart. Ønsket at dette kunne vært løst av automatikk framfor at jeg må passe så innmari på. Så CC basert på forbruk hadde vært en kul ting som ikke hadde kostet noe å implementere i en el-bil. Alt som er billig å implementere burde el-bil produsentene slenge på fordi det egentlig ikke koster noe ekstra, og det gir mer for dem som bruker produktene deres.
Still dagens CC på 10 km/t lavere, og du kommer frem på samme tid og med samme forbruk som med konstant effekt, men variabel fart.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

BobbyBrown

Når en slår på regnsensoren flyttes hendelen et hakk ned. Der blir den avglemt og står der neste gang jeg statter bilen, kanskje med fastfryste vindusviskere. Er det snø på regnsensoren da kan i verste fall viskermotoren gå heden:(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA