Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Range estimator

Startet av Erik Isaksen, fredag 27. mai 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: cra på onsdag 06. april 2016, klokken 13:25
Tryggere å ha rikelig margin innenfor loven, enn å legge seg opptil nøyaktig visning og risikere syting fra kunder og dårlig mediaomtale pga at noen har hatt litt for store hjul og skylder på produsenten for fartsbot e.l.  ???

Leafens elendige speedometer gjør det klønete å tenke ut hvor fort man kjører. Istedenfor å lese av speedometeret må man altså drive hoderegning.

Jeg opplever Teslaens presise speedometer som behagelig og enkelt. Da vet jeg alltid nøyaktig hvor fort jeg kjører.

Politiet har marginer å gå på, så man skal ha ganske store hjul før man blir vinket til side bare pga hjulstørrelse :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Smasher

Jeg merker at folk er veldig flinke til og irritere seg over bagateller ved Leaf, så det må jo bety at bilen i bunn og grunn er ganske fantastisk i forhold til pris :-D :-D

tomrh

Sitat fra: Smasher på onsdag 06. april 2016, klokken 14:31
Jeg merker at folk er veldig flinke til og irritere seg over bagateller ved Leaf, så det må jo bety at bilen i bunn og grunn er ganske fantastisk i forhold til pris :-D :-D
Jepp. Er så hjertens enig, beste bil vi har hatt. Alt som evt. kan skape irritasjon er filleting som det enten går an å gjøre noe med eller er fullt mulig å ignorere. Leafen er mer pålitelig enn vår i-MiEV som har hatt tre garantiaksjoner og to reparasjoner (på garanti) til nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: Smasher på onsdag 06. april 2016, klokken 14:31
Jeg merker at folk er veldig flinke til og irritere seg over bagateller ved Leaf, så det må jo bety at bilen i bunn og grunn er ganske fantastisk i forhold til pris :-D :-D
Jepp. Enig  ;D
Pr.d.d. frister det ikke å bytte Leafen i noe annet enn en 30kwh Leaf.
Startet denne tråden for ei stund siden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23887.0.html
men vi er jo som regel bedre til å klage..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. april 2016, klokken 13:37
Leafens elendige speedometer gjør det klønete å tenke ut hvor fort man kjører. Istedenfor å lese av speedometeret må man altså drive hoderegning.

Ja, prosentvis misvisning er noe dritt; da lager man mer kø dess høyere fart man har. Mye bedre med "fast" misvisning på X km/t, så kan man enkelt kompensere manuelt. På caravella jeg hadde var det slik, og det var enkelt å forholde seg til. Heldigvis trenger man ikke regne ut på nytt hver gang; man finner ut etterhvert hva reell fart er, og de fleste kjører nok deretter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Zabel

83 km/t cc i 70-sonen med strekningsmåling ved Langstein, N-T går fint. Da lager jeg aldri kø, og opplever at biler et stykke bak ikke tar innpå.

joa

En enkel måte å kjøre ganske riktig etter speedometeret er å legge til enertallet i farten, 33, 44, 55, 66, 77,88, 99. Dette stemmer ganske bra med GPS og gjør det uanstrengt å følge speedometeret.
2019 Leaf

Erl_end

Er kjempe fornøyd med bilen jeg.
Skjønner heller ikke at fjernlysene er ett problem, men er kamskje det med led nærlys.?
Så att noe i denne eller en annen tråd problemer med bremsehjelp.
Har testet dette en del ganger nå uten og oppleve noe ubehag / uregelmessigheter..
Eneste er at bilen skulle vært 50cm lengre i bagasjen og dobbel batterikappasitet 60kWh..  ;D :o ::)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Bondeknøl

Ble eier av Leaf 30kw i dag og er kjempefornøyd så langt. Min første EL-biltur.

Det at den viser for mye på speedometeret er noe dritt som mange biler har. Toyota arbeidsbiler er vel verst her? Det burde absolutt innføres en standard/lov der alle biler viser samme fart med nye orginaldekk.

tomrh

Sitat fra: Zabel på onsdag 06. april 2016, klokken 16:33
83 km/t cc i 70-sonen med strekningsmåling ved Langstein, N-T går fint. Da lager jeg aldri kø, og opplever at biler et stykke bak ikke tar innpå.
:o Uten fartsbot?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på torsdag 07. april 2016, klokken 07:45
Sitat fra: Zabel på onsdag 06. april 2016, klokken 16:33
83 km/t cc i 70-sonen med strekningsmåling ved Langstein, N-T går fint. Da lager jeg aldri kø, og opplever at biler et stykke bak ikke tar innpå.
:o Uten fartsbot?
83 blir vel ca 75 gps. Det skal visst være en "feilmargin" lagt inn i boksene. Hvor stor den er vet jeg ikke, men tror den er ca +5-6 km/t, så 83 tipper jeg er farlig nært.
Jeg legger meg dog så nær (eller under) fartsgrensa som mulig på slike steder, tar ikke sjansen på feilmargin i boksene..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Solan_G

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 06. april 2016, klokken 22:47
Det at den viser for mye på speedometeret er noe dritt som mange biler har. Toyota arbeidsbiler er vel verst her? Det burde absolutt innføres en standard/lov der alle biler viser samme fart med nye orginaldekk.

Som noen andre har nevnt tidligere så er karnskje hovedproblemet at regelverket er for romslig på dette området og bilfabrikkene bruker det handlingsrommet de har av en eller annen strategisk grunn?

En feilvisning på 3% med orginale hjul ville jeg synes var helt naturlig. De kan tross alt ikke risikere at kunden kjører for fort pga felvisning på speedometer. Hvis bileieren monterer en uorginal dekkdimmensjon som skaper feilvisning er det bileierens og inne bilfabrikken sitt problem.

Vel, det er et irritasjonsmoment, og man blir jo lett stemplet som sinke eller "mann med hatt" hvis man stoler på at speedometeret viser riktig. Eller til og med ligger litt under fartsgrensen indikert.

Som tråden startet med: Det er en teit ting med Leaf ;)

Sele

Normalt er feilvisningen 5-7% på speedometer i de fleste biler. For øvrig så er det et EU direktiv som regulerer hvor mye feilvisning et speedometer kan ha. Det er og viktig og få med seg at et speedometer ikke har lov og vise lavere hastighet enn virkelig hastighet. Hvis det gjør det så må det rettes.

Zabel


Sitat fra: tomrh på torsdag 07. april 2016, klokken 07:45
Sitat fra: Zabel på onsdag 06. april 2016, klokken 16:33
83 km/t cc i 70-sonen med strekningsmåling ved Langstein, N-T går fint. Da lager jeg aldri kø, og opplever at biler et stykke bak ikke tar innpå.
:o Uten fartsbot?

Ja, ingen gult blink. Går ut i fra at boksene er operative. De blinker i hvert fall rødt inni.

Østfold

Kom på en ting som irriterer meg mest nå for tiden - jada, nok en ting som er helt "uviktig". Hver morgen når jeg setter meg i bilen vil jeg høre på NRK østlandsendingen. Hver morgen vil bilen, ja, eller radioen da, at jeg skal høre å vestfoldsendingen. Ja, hvorfor får jeg ikke østfoldsendingen likesågodt. Ja, så da blir det litt spoling på FM-en hver eneste morgen. Når jeg ikke gidder så blir det over på DAB-en, men den virker jo ikke i noen av tunellene, så litt fikling med radioen blir det uansett hva jeg velger. Kan ikke den dumme radioen bare være på 88.7 hver morgen hver eneste dag, når det er det jeg stiller inn hver bidige dag lissom?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA