Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Range estimator

Startet av Erik Isaksen, fredag 27. mai 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

tomrh

#45
Sitat fra: eltex på tirsdag 05. april 2016, klokken 22:34
Er det pga at det skal være mulig å sette på 17" hjul uten å måtte gjøre endringer på speedometeret?
Nei, det må være med vilje!
Hvis jeg setter 17" Tekna-hjul på min 1.gen Leaf reduserer jeg feilvisning med 2,4% fordi rulleomkrets er større.

Kan være rekkevidde som ligger bak, for om farta vises riktig, vil sjåføren kjøre 10 km/t fortere og få 13% økt forbruk. Tekna-felgene er dessuten over 3 kg tyngre pr. stk enn 1. gen originalfelger, og 1/2" bredere, dvs. blir noe økt energiforbruk (17" er imo en motegreie som bare skal gjøre Leafen noe tøffere - på bekostning av forbruk). Kan hende de har justert ned speedo litt ekstra for å kompensere? ;)

Ved bevisst feilvisning blir det også færre og mindre alvorlige ulykker der Leaf er involvert (for en overvekt av ulykker for en spesiell bilmodell er dårlig reklame).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mazzbot

Så det er bedre at sjåføren kjører saktere så han skaper kø og irritasjon som igjen Fører til farlige situasjoner som f eks forbikjøringer ? Ville heller hatt 1 - 2 km/t å gå på . Spesielt når man kjører forbi fotobokser så er det irriterende !! Syntes dette er veldig uprofesjonelt av Nissan .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Sele

Sitat fra: eltex på tirsdag 05. april 2016, klokken 22:34
Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:51
Poenget er at når man kjøper en ny bil så forventer man bedre nøyaktighet enn -10% visning.

Jeg synes også det er voldsomt hvor feil de skal ta i speedometeret. Er det pga at det skal være mulig å sette på 17" hjul uten å måtte gjøre endringer på speedometeret? Når jeg kjører i 90 på speedometeret så viser GPS 80. Så det er faktisk over 10% feil.

Ifølge loven så kan misvisningen oppover være inntil 10% av virkelig hastighet pluss 4km/t. Er den høyere enn dette så kan du klage.
Speedometer på nyere biler er vanskelige om så og si umulige og justere.

elektrolux

Sitat fra: eltex på tirsdag 05. april 2016, klokken 22:34
Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:51
Poenget er at når man kjøper en ny bil så forventer man bedre nøyaktighet enn -10% visning.

Jeg synes også det er voldsomt hvor feil de skal ta i speedometeret. Er det pga at det skal være mulig å sette på 17" hjul uten å måtte gjøre endringer på speedometeret? Når jeg kjører i 90 på speedometeret så viser GPS 80. Så det er faktisk over 10% feil.

Hvordan er det med odometeret? teller også det for mye betyr det økte utgifter til forsikring og service, og større verdifall på bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. april 2016, klokken 09:06
Hvordan er det med odometeret?

Et vanlig oppfølgingsspørsmål i diskusjoner om misvisning på speedometer, og svaret er visstnok "alltid" at odometer skal være nokså eksakt. Det burde forøvrig være noenlunde enkelt å teste om man kjører en kjent strekning. Jeg skal se om jeg husker å sammenligne med Teslaen neste gang jeg skal til Ålesund; det er nøyaktig 10,1km til midt ombord i ferga. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Einar_S

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 07:37
Så det er bedre at sjåføren kjører saktere så han skaper kø og irritasjon som igjen Fører til farlige situasjoner som f eks forbikjøringer ?
Men det gjør han ikke alltid!
Jeg finner at jeg stort sett har begynt å kjøre fortere fordi jeg nå kjører på øyemål istedenfor å bruke speedometeret. Og øyemål bommer mer når det er såpass lite støy. Grunnen til at jeg bruker speedometeret mindre er jo nettopp at det er nødvendig å bry knotten med divisjon for å finne ut den reelle ground speed. Og jeg er ussel på divisjon, iallfall tidlig på mårran.

Sist det var nødvendig med matte for å finne hastigheten var det involvert et tau med knuter og en klokke.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Sele

#51
Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. april 2016, klokken 09:06
Sitat fra: eltex på tirsdag 05. april 2016, klokken 22:34
Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:51
Poenget er at når man kjøper en ny bil så forventer man bedre nøyaktighet enn -10% visning.

Jeg synes også det er voldsomt hvor feil de skal ta i speedometeret. Er det pga at det skal være mulig å sette på 17" hjul uten å måtte gjøre endringer på speedometeret? Når jeg kjører i 90 på speedometeret så viser GPS 80. Så det er faktisk over 10% feil.

Hvordan er det med odometeret? teller også det for mye betyr det økte utgifter til forsikring og service, og større verdifall på bilen.

Feilvisning på speedometer påvirker ikke odometer/kilometertelleren.
Alle data bilen får inn om fart og kilometerteller er "korrekte"(det er alltid en feilmargin),men den lyver ut til displayet for sjåføren angående fart.

tomrh

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:12
At ryggekamra er helt ubrukelig forde det er den første plassen på bilen som gror igjen med møkk eller det legger seg vann på linsa ved fuktig vær.
Irriterte meg også i starten, må jo finnes et mindre værutsatt sted å plassere et kameraøye! Men man lærer seg triks for å leve med det, har etablert en rutine der jeg drar pekefingeren over linsa hver gang jeg parkerer..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Solan_G

Sitat fra: Einar_S på onsdag 06. april 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 07:37
Så det er bedre at sjåføren kjører saktere så han skaper kø og irritasjon som igjen Fører til farlige situasjoner som f eks forbikjøringer ?
Men det gjør han ikke alltid!
Jeg finner at jeg stort sett har begynt å kjøre fortere fordi jeg nå kjører på øyemål istedenfor å bruke speedometeret.

Jeg har samme erfaring. Ender stort sett opp med å legge på til neste hele 10 tall, og da går det fort litt for fort spessielt i 50 og 60 soner. Ganske ofte jeg må ta meg i det, så det ikke skal bli så dyrt...

En annen ting er at jeg ganske ofte kjører andre biler hvor speedometeret viser sånn ca riktig, og da blir det veldig feil når man glemmer seg å legger på 10km der også for å kjøre "riktig".

Noen som har erfaring med andre Nissan modeller og vet om det er samme feilvisning på de??

Solan_G

Sitat fra: Sele på onsdag 06. april 2016, klokken 09:48
Feilvisning på speedometer påvirker ikke odometer/kilometertelleren.
Alle data bilen får inn om fart og kilometerteller er "korrekte"(det er alltid en feilmargin),men den lyver ut til displayet for sjåføren angående fart.

Jeg var en tur borte i Jønkjøping og da målte jeg med GPS og sammenlignet med odometeret i bilen. Det var påfallende like verdier på de to. Faktisk så like verdier at jeg misstenker at Nissan bruker GPS signalet for å måle km i bilen, eller i allefall bruker feedback fra GPS for å korrigere odometeret.

Byttet til sommerdekk i går. Tekna med 17". Skal bli artig å se om det gjør noen forskjeld på kilometertelleren.

Solan_G

Sitat fra: tomrh på onsdag 06. april 2016, klokken 09:50
Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:12
At ryggekamra er helt ubrukelig forde det er den første plassen på bilen som gror igjen med møkk eller det legger seg vann på linsa ved fuktig vær.
Irriterte meg også i starten, må jo finnes et mindre værutsatt sted å plassere et kameraøye! Men man lærer seg triks for å leve med det, har etablert en rutine der jeg drar pekefingeren over linsa hver gang jeg parkerer..

Jeg er også stadig bortpå den linsa og tørker av.
Jeg lurer på hvor mye den tåler før den blir så ripete at den må byttes?
Og får man det på garanti når den er ripete/matt??

nr1rayner

Sitat fra: Solan_G på onsdag 06. april 2016, klokken 10:33
Jeg var en tur borte i Jønkjøping og da målte jeg med GPS og sammenlignet med odometeret i bilen. Det var påfallende like verdier på de to. Faktisk så like verdier at jeg misstenker at Nissan bruker GPS signalet for å måle km i bilen, eller i allefall bruker feedback fra GPS for å korrigere odometeret.

Byttet til sommerdekk i går. Tekna med 17". Skal bli artig å se om det gjør noen forskjeld på kilometertelleren.
Tviler på at GPS er involvert.
Slik har det vært i mange år. Husker jeg testet på min -98 Ford Transit i sin tid. Her er vi tilbake til helt analoge givere og garantert ingen GPS.
Speedometer hadde 6 eller 8% feilvisning, men odo var typ 99,9% korrekt.
Har forøvrig sjekket flere biler med OBD-hastighet, og den viser annen hastighet enn speedo i bilen, det burde ikke være noe unntak på Leafen.
Så bilen vet nok hvor fort den egentlig kjører og dermed distansen. Men de legger inn en feilmargin til speedo.
Derfor burde det egentlig være såre enkelt å justere dette, men mulig de bare ikke vil...

Av de biler jeg har vært borti har Nissan desidert mest feilvisning. Slik er det også på min -05 X-trail, den har også ca 10% feilvisning med original dekkdim.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

De ønsker nok ikke og gjøre det siden de holder seg innenfor det som loven sier angående feilvisning på hastighet.

cra

Tryggere å ha rikelig margin innenfor loven, enn å legge seg opptil nøyaktig visning og risikere syting fra kunder og dårlig mediaomtale pga at noen har hatt litt for store hjul og skylder på produsenten for fartsbot e.l.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Trillingene har bare 3% feilvisning. Har gått bra ifht. mediaomtale. :)
(Har p.t. litt for store hjul og bare 1% feilvisning..)

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 06. april 2016, klokken 11:11
Slik er det også på min -05 X-trail, den har også ca 10% feilvisning med original dekkdim.
Kanskje Nissan sin generelle policy er 10% feilvisning okke som? Kanskje ikke Leaf-relatert i det hele tatt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA