Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Range estimator

Startet av Erik Isaksen, fredag 27. mai 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

joa

Blått lys til fjernlys burde vært plassert i øverste varslingsvindu  - sammen med km/h-viser. Jeg må stadig anstrenge med med å se ned for å sjekke om fjernlyset er på når jeg møter motgående trafikk. Dette er strevsomt og det gjør at jeg mister fokus på veien.
2019 Leaf

nr1rayner

Sitat fra: joa på søndag 03. april 2016, klokken 10:00
Blått lys til fjernlys burde vært plassert i øverste varslingsvindu  - sammen med km/h-viser. Jeg må stadig anstrenge med med å se ned for å sjekke om fjernlyset er på når jeg møter motgående trafikk. Dette er strevsomt og det gjør at jeg mister fokus på veien.
Vel, der du inne på noe som vel ikke er nevnt her, men nevnt av flere i mange andre tråder:
Elendige fjernlys! Regner med lysene er like på 2016 som de eldre.
Med LED-bar trenger jeg ikke å se om den blå lampa er på eller ikke lenger  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 03. april 2016, klokken 22:22
Elendige fjernlys! Regner med lysene er like på 2016 som de eldre.
Trodde det bare gjaldt 1. gen Leaf? De ble merkbart bedre med ekstra 2,5 mm2 jordledning mot chassis ihvertfall, men å si at de ble bra er fremdeles en overdrivelse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mazzbot

Rekkevidde indikatoren er helt på jordet .. Syntes de kunne spart seg for den .

Når jeg skal blinke kommer jeg av og til borti langlysa -.-

Utrolig dårlige lys ..?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:28
Sitat fra: nr1rayner på søndag 03. april 2016, klokken 22:22
Elendige fjernlys! Regner med lysene er like på 2016 som de eldre.
Trodde det bare gjaldt 1. gen Leaf? De ble merkbart bedre med ekstra 2,5 mm2 jordledning mot chassis ihvertfall, men å si at de ble bra er fremdeles en overdrivelse.
Er nok flere enn de med -11/-12 som klager på fjernlys ja  :P
Regner med det er nøyaktig samme lykt på alle med LED nærlys, altså hele veien fra -11 til i dag.
Usikker på hvordan modellene med halogen nærlys er. De har jo større lyktehus til fjernlyset, så min teori er at de har bedre fjernlys.
Men vi (eller de) blir litt lurt av LED nærlys (som jeg synes er utrolig bra), slik at de som har halogen ser større forskjell og dermed ikke klager.
Som bringer meg inn på noe annet teit, ser svært liten grunn til at nærlys skal være tent når fjernlys er det. Man ser faktisk kortere når det er slik, spesielt når nærlysene er så gode som de er. Men, slik er det vel uheldigvis på de fleste biler... Vel, på Leaf med halogen er det vel ikke slik, den har vel H4-pære.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Solan_G

At speedometeret viser så mye for lite :( Både på demobilen og bilen jeg fikk viser speedometeret hele 10% mindre enn faktisk hastighet. Det ser ut til at dette er "by design" for kilometertelleren viser ganske riktig.

At jeg må kvitere på "infotainment systemet" hver gang jeg starter.

At ryggekamra er helt ubrukelig forde det er den første plassen på bilen som gror igjen med møkk eller det legger seg vann på linsa ved fuktig vær.


2016 30Kw Tekna

Electrix

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:12
At speedometeret viser så mye for lite :( Både på demobilen og bilen jeg fikk viser speedometeret hele 10% mindre enn faktisk hastighet. Det ser ut til at dette er "by design" for kilometertelleren viser ganske riktig.
Speedometeret viser 10% MER enn reell hastighet både på min og alle andre Leaf jeg har hørt om.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. april 2016, klokken 12:18
Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:12
At speedometeret viser så mye for lite :( Både på demobilen og bilen jeg fikk viser speedometeret hele 10% mindre enn faktisk hastighet. Det ser ut til at dette er "by design" for kilometertelleren viser ganske riktig.
Speedometeret viser 10% MER enn reell hastighet både på min og alle andre Leaf jeg har hørt om.
Kan bøtes på ved å øke rulleomkrets på dekk (som også medfører noen andre fordeler).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Solan_G

Sorry... Ble vist en liten trykkleif der :)

Selvfølgelig viser den mer enn den skal. Det horrible er at det synes å være konstruert sånn fra Nissan.
Kravet for typegodkjenning av bilen er at speedometeret skal vise 0 til 10% mindre en faktisk hastighet, og Nissan har altså valgt å ha et speedometer som viser maksimalt tillatt avvik fra det reelle.
Jeg har i allefall levert offisiell reklamasjon på det forde jeg mener det er dårlig kvalitet fra Nissan.

Mye man kan gjøre selvfølgelig. Sette på større hjul, eller montere et speedometer med GPS måling, eller rett og slett en vanlig GPS med hastighetsangivelse. Men det er jo ikke poenget.

Poenget er at når man kjøper en ny bil så forventer man bedre nøyaktighet enn -10% visning. Hvis du for å få det til må bruke masse penger på å oppgradere orginalutstyret for å få korrekt visning, kan man jo like godt kjøpe en annen bil hvor orginalutstyret faktisk virker som det skal.

BobbyBrown

#39
Sorry, jeg er ingen paragrafrytter eller noe slik, dette ble bare litt komisk:

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:51
Sorry... Ble vist en liten trykkleif der :)

Selvfølgelig viser den mer enn den skal. Det horrible er at det synes å være konstruert sånn fra Nissan.
Kravet for typegodkjenning av bilen er at speedometeret skal vise 0 til 10% mindre en faktisk hastighet, og Nissan har altså valgt å ha et speedometer som viser maksimalt tillatt avvik fra det reelle.
Jeg har i allefall levert offisiell reklamasjon på det forde jeg mener det er dårlig kvalitet fra Nissan.

Mye man kan gjøre selvfølgelig. Sette på større hjul, eller montere et speedometer med GPS måling, eller rett og slett en vanlig GPS med hastighetsangivelse. Men det er jo ikke poenget.

Poenget er at når man kjøper en ny bil så forventer man bedre nøyaktighet enn -10% visning. Hvis du for å få det til må bruke masse penger på å oppgradere orginalutstyret for å få korrekt visning, kan man jo like godt kjøpe en annen bil hvor orginalutstyret faktisk virker som det skal.

Mer og +10% blir vell det korrekte ;)

Værsegod, nå er det andre sin tur å korrigere mitt innlegg

Uansett, tilbake til topic: er det en luke over diagnosekontakten deres? Hvis ikke syns jeg det er teit at det ikke er. Ser ikke helt bra ut. Har dere luke må jeg reklamere, for det er ingenting der hos meg.

Å ja, fjernlysene er elendige også på 16 mod!

nr1rayner

OBD-porten ja, der skal det være et plastdeksel.
Så da har noen glemt å sette det på igjen etter seg..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Har ikke akkurat hatt mange biler med CC, og det sier kanskje sitt at jeg oppdaget dette først nå, over 1 år etter jeg kjøpte bilen, har vel alltid justert opp med gasspedal og "set", eller slå av til ønsket hastighet og på igjen...
Anyways, skal man justere hastighet på CC med knappen går den bare 8 eller 9 km/t.
Etter det må man visst trykke en gang motsatt før man får nye 8-9 km/t i riktig retning igjen..
Det har vel ikke gått meg hus forbi en 10-er mulighet? Typ hold inn knappen 2 sek..? Det burde det jo være..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:42
Har ikke akkurat hatt mange biler med CC, og det sier kanskje sitt at jeg oppdaget dette først nå, over 1 år etter jeg kjøpte bilen, har vel alltid justert opp med gasspedal og "set", eller slå av til ønsket hastighet og på igjen...
Anyways, skal man justere hastighet på CC med knappen går den bare 8 eller 9 km/t.
Etter det må man visst trykke en gang motsatt før man får nye 8-9 km/t i riktig retning igjen..
Det har vel ikke gått meg hus forbi en 10-er mulighet? Typ hold inn knappen 2 sek..? Det burde det jo være..
Min CC er så at en bare holder + så lenge en vil aksellerere. 50 til 90 går i et jafs det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Hmm, ja da får jeg prøve det. Klikket meg nedover i dag, kom rett i fra ny testkjøring så var blitt tilvendt å ligge på CC i latterlig lav hastighet  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

eltex

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:51
Poenget er at når man kjøper en ny bil så forventer man bedre nøyaktighet enn -10% visning.

Jeg synes også det er voldsomt hvor feil de skal ta i speedometeret. Er det pga at det skal være mulig å sette på 17" hjul uten å måtte gjøre endringer på speedometeret? Når jeg kjører i 90 på speedometeret så viser GPS 80. Så det er faktisk over 10% feil.
Leaf Acenta 30kWh 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA