Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innhold i tech-pakke og premium interiør, 2015-modell

Startet av HasseMyhre, fredag 27. mai 2016, klokken 08:22

« forrige - neste »

HasseMyhre

Det er mye info om lading av Leaf både her på forumet og andre steder.
Lurer da litt på de som sier at man ikke bør lade bilen til 100% , men stoppe på 80%.
Har da en 2015 modell Leaf Nordic.
Mitt newbie spørsmål er da hvorfor 80%, og hvordan får man det til ?

ThomasEL

Her vil du nok kunne få ulike råd og svar, men dette er hva jeg vil presisere:

- De aller fleste Leafeiere lader til 100% og tenker ikke mer over den saken.

- Noen av oss er over gjennomsnittet opptatt av elektronikk og/eller detaljer rundt batteriets holdbarhet. Vi henger oss litt opp i at Lithiumionebatterier trives best når de er ca 50% oppladet. Sagt på en annen måte: De trives ikke så bra helt fulladet eller helt utladet. Dette gjelder hovedsaklig når batteriene skal stå slik over tid, og det blir viktigere i høye temperaturforhold.

- Av den grunn prøver noen av oss å unngå at bilen blir stående under ca 20% og over ca 80% for lenge.

- Det er ikke noe magisk med akkurat 80%, men det går an å stille inn ladingen til nettopp denne prosenten.

- De fleste er enige i at man helt problemfritt kan lade til 100% hvis det er det man har behov for, men at man optimaliserer forholdene for batteriene med å unngå topplading hvis man ikke trenger det og hvis bilen skal stå parkert i flere dager.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Og så til det praktiske:

Du kan velge 80% lading på to måter:

1) Trykk "Zero emission" knappen og deretter "Innstillinger"
     Klikk på "80% lading"
     Bilen vil nå alltid lade til 80%

2) Klikk på "Zero emission" og velg "Ladetimer"
    Velg "rediger plan", velg hver dag fra kl 12:00-12:00 og velg 80% lading
    Nå vil bilen vanligvis lades til 80%, men hvis du starter lading via app eller internett, eller hvis du trykker den lille knappen med bilde av ei klokke og telsten "off" til venstre for rattet, så overstyrer du timeren og bilen lader til 100% den ene ganga.

(Jeg bruker alternativ 2)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

BeLeafer

Tipper at det er bare å kjøre på med 100% siden Nissan har fjerna
innstilling for 80% på siste modellen. I tilegg så har  garantien økt til 8 år og 160000.
Det er vel mest sannsynleg Pga. Lang erfaring med at batteriene tåler 100%. 8) har min Leaf nr 2 nå og den forrige hadde gått over 70000 uten forringelse av batteriet med ganske mye hurtiglading og alltid lada opp til 100%. 
2013 Leaf gml.modellen
skiftet til fordel for
2016 30Kw Tekna m.6,6Kw lader:)

jkirkebo

#4
Sitat fra: BeLeafer på fredag 01. april 2016, klokken 00:36
Tipper at det er bare å kjøre på med 100% siden Nissan har fjerna
innstilling for 80% på siste modellen. I tilegg så har  garantien økt til 8 år og 160000.
Det er vel mest sannsynleg Pga. Lang erfaring med at batteriene tåler 100%. 8) har min Leaf nr 2 nå og den forrige hadde gått over 70000 uten forringelse av batteriet med ganske mye hurtiglading og alltid lada opp til 100%.

Er du alt på Leaf nr. 2 så bytter du så ofte at det ikke er særlig relevant med 80% eller 100% lading. Det er oss som beholder bilene i kanskje 10-12 år, evt. 2. eller 3. eier som får merke forskjellen. Forskjellen kan fort være et batteri som holder i bilens levetid (si 18 år) eller ett som kneler etter kanskje 12 år og må byttes.

Det blir som med dieselbiler og oljeskift. De som bytter bil etter 3-5 år kan gjerne bruke fabrikkens longlife-intervall og bytte olje hver 25-30.000km. Men de som har planer om å beholde bilen lenge vet at det er smart å ta et ekstra oljeskift mellom hvert longlife-oljeskift om man vil at deler som f.eks turbo og stempelringer skal holde lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Nå lader strengt tatt ikke bilene til 100. Men mer i området 92-96.
Min 2012 snart 90000km, snart 3000 ladinger har ut av hva jeg ser på diverse info på forumet minst like godt batteri som det de som har gjort 80% ladinger viser til (LeafSpy data).
Eneste å virkelig tenke på (Tror jeg, vet ikke) er å unngå som nevnt å la bilen stå fullladet elle så og si tom over lang tid i stekende sol.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Kjell Leaf

Det har nok en del å si hvor mye man kjører, kjører man mye er det ikke så farlig å lade til 100% fordi bilen da ikke blir stående så lenge fulladet. Kjører man ikke så mye, og kanskje ikke hver dag heller, da tror jeg det er mye mer skadelig å fullade hver gang.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA