Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris på reparasjoner av Tesla S

Startet av TM, torsdag 26. mai 2016, klokken 15:54

« forrige - neste »

Balrog

Selvsagt kommer det en del tidlige biler (etter de første pilottesterne) slik at det skapes mer etterspørsel. At USA er primærmarked på grunn av volum er rimelig selvsagt, og tar folk en titt på sutretråden på model S i forumet her tviler jeg på at man har Norge øverst på prioriteringslisten.
Tesla har imidlertid elbil-subsidier i tankene, og ikke glem at hele poenget med Model 3 er å bruke allerede utviklet teknologi fra S og X, slik at det er ikke noe hokus pokus eller nye ting som skal finnes opp. Utfordringen er derimot på design og produksjon, og det er vel liten tvil om at med 200.000 reservasjoner at det vil ta litt tid å få levert. Jeg tror vi ser de første eksemplarene våren 2018 her til lands, men at det nok kan bli 2019 for alle som har reservert per i dag får sin Model 3. Og da får vi forhåpentlig den virkelig store elbilrevolusjonen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Handyman

Sitat fra: Sven-E på fredag 01. april 2016, klokken 22:57

@Amoss:
Mener jeg så det på Twitter.
https://twitter.com/elonmusk
Og noe av det samme er nevnt her:
(selv om også Espen gjetter litt, og tror på så lite som 10 000 Model3 første året.)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27480.msg467778.html#msg467778

@thilo:
Bare en antagelse/noe jeg tror, fordi det har vært signalisert tidligere at Tesla gjerne ville etablere seg i det Tyske markedet, og fordi Europa-bilene vel kommer inn i Holland.

Ellers er jo bestillingene nå allerede oppe i 200 000.
I følge Tesla Norge, kan Norge forvente å få bilene før EU-land, fordi vi får dem direkte, uten at de først må innom et felles distrubusjonsopplegg i EU. Husker ikke detaljene for hva dette opplegget var, men det tok tydeligvis tid. Det er jo lov å håpe.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

ganton

Det er vel ikke noen sammenheng mellom hvordan bilene fysisk shippes og hvilke kunder/land/markeder som får produsert bilene sine tidlig? eller ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Amoss

Sitat fra: ganton på onsdag 06. april 2016, klokken 09:08
Det er vel ikke noen sammenheng mellom hvordan bilene fysisk shippes og hvilke kunder/land/markeder som får produsert bilene sine tidlig? eller ?

Nja, det påvirker i det minste hvor lang tid det tar fra bilen er ferdig i Fremont til den er fremme hos kunde, og derved også hvor lang tid det tar før Tesla har pengene på konto... Tesla har demonstrert at de liker å få pengene fort inn på konto - spesielt på slutten av kvartalet ;)

Om jeg ikke husker helt feil var Norge - og deretter Sveits (som også får bilene direkte) de første om mottok Model S da den kom til Europa i 2013. Hvordan dette blir for Model X gjenstår det å se. Innen Model 3 kommer kanskje Tesla har etablert full produksjon i en Europeisk fabrikk, noe som kan snu opp ned på rekkefølgen...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

asbkar

Jeg husker ikke detaljene, mener det var noe med EU-beskyttelsestoll som de unngår ved å gjøre en siste montering i nederland (dvs i EU).
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Amoss

Sitat fra: asbkar på onsdag 06. april 2016, klokken 12:46
Jeg husker ikke detaljene, mener det var noe med EU-beskyttelsestoll som de unngår ved å gjøre en siste montering i nederland (dvs i EU).

Det er korrekt, og det gjør at alle biler som skal leveres til EU må via Tilburg fabrikken. Og derved også bruke lengre tid fra Fremont fabrikken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Dexter

Sitat fra: pkhamre på tirsdag 05. april 2016, klokken 12:28
Sitat fra: Hyperstress på søndag 03. april 2016, klokken 07:31
De sier at de leverer først ut i USA, deretter europa osv. Lurer på om det gjelder for hele backloggen for M3, eller bare for en begrenset periode inntil de har kontroll på kvalitet, logistikk o.l. Dersom det er det første så gjelder, så kan det jo godt komme 500 000+ reserveringer på to år bare i USA, og om de skal leveres ut først så spiller det fint liten rolle om jeg reserverte på torsdag eller fredag som var - da må jeg uansett vente i mange, mange år.  :-\

Grunnen til at de begynner med å levere ut på vestkysten i USA først, er for å ha rask respons på fiksing av tidlige feil. Fordel å ha bilene nærme fabrikken i den tidlige fasen.

Historisk sett så har vel ikke akkurat tesla brydd seg om å fikse barnefeil på senere produserte biler. Så hvorfor begynne nå??

Øyvind.h

Tesla har da rettet enormt med problemer?

Årsaken til at det er viktigere nå er volumene. Og dette er jo den viktige Teslaen :) Volumselgeren.

Btw- både 2015 og 2016-modellen jeg har tilgang til er feilfrie :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

#53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. april 2016, klokken 18:45
Tesla har da rettet enormt med problemer?

Enig. F.eks har min fått byttet kromlisten bak, så det ikke dugger lengre. Bremseklosser og -skiver er byttet til en bedre type, TPMS-system skal byttes på neste service, diodene i de nye høye bremselysene bak går ikke i stykker (også byttet på min), DU ser nå ut til å holde bra osv. Jeg synes de har vært flinke til å ordne opp. At nye biler utleveres med de samme feilene en stund etter at det er kommet fiks har nok med logistikk å gjøre. Ikke noe stort problem så lenge dette fikses kjapt etterpå IMHO.

Ladeproblemene som var tidligere ble også løst.

Hva har Nissan gjort til sammenligning? Etter 4,5 år kan jeg fortsatt ikke la bilen stå tilkoblet ladestasjon/kabel i mer enn 10 dager uten å bli brukt pga. at 12V-batteriet lader seg ut. Imponerende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Å sammenligne med Nissan kan være interessant, da Nissan prodsetter Model3-konkurent om ett år.

Forskjellen på Tesla og Nissan er vel at Nissan har vært flere år i massemarkedet hvor Tesla prøver å komme om et ukjent antall år. I massemarkedet fungerer det helt annerledes, enn når man selger innovative nisjeprodukter til høy pris.

Jeg kan ikke forstå at det har vært så mye å fikse på Leafene. Nissan har sine systemer for oppdateringer og tilbakekallinger.
Dersom du mangler vedlikeholdslading av 12V, så betyr vel bare det at du kjører med svært gammel software, og det tyder vel på at bileier ikke har hatt bryet med å ta oppdateringer?
(Når bilen står parkert med AC i lengre tid, så starter med jevne mellomrom blå dashblink som betyr at 12V-anlegget mates)

timingbeltkiller

Et felles problem i Norge og USA er de aller fleste av bestillerne risikerer
å få bilen levert etter hel eller delvis utfasing av de økonomiske insentivene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA