Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Småbarn i Tesla Model S

Startet av AmocoCadiz, torsdag 26. mai 2016, klokken 15:14

« forrige - neste »

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AmocoCadiz

Enda verre er jo at Rådhuset tidligere faktisk brukte hybridbiler frem til i sommer, men som ble valgt bort til fordel for de sorte Audio A8 bensinbilene.
(ref info fra Dagsnytt atten fredag)

Raymond begynte  jo ikke på Rådhuset etter sommeren, men kjente til tidligere miljøbil alternativ.
Nå er det ekstremt umusikalsk å drive miljøpolitikk med bl.a. mål om fjerning av alle biler inkludert lavutslippsbiler i Oslo, og samtidig i over et halvt år etter å ha blitt valgt, å fortsette bruke Audi A8 miljøverstingbiler.
Som byregjeringsleder har man full mulighet å legge styringer og gjøre forandringer på byregjeringens transportvalg...-Hvis man virkelig ønsker det.

arthur

Så mange her mener at dette er den type problemstillinger som øverste leder av landets hovedstad skal bruke sin tid, krefter og energi på? Ja, ja, det viktigste er vel å kritisere for kritikkens skyld synes det som. Og for ordens skyld; nei, det er ikke med min stemme han, eller de, sitter i posisjon!

Forøvrig er jeg tilhenger av at man gidder å sette seg inn i sakens enkle fakta før man tar frem storslegga.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. april 2016, klokken 07:49
Så mange her mener at dette er den type problemstillinger som øverste leder av landets hovedstad skal bruke sin tid, krefter og energi på? Ja, ja, det viktigste er vel å kritisere for kritikkens skyld synes det som. Og for ordens skyld; nei, det er ikke med min stemme han, eller de, sitter i posisjon!

Forøvrig er jeg tilhenger av at man gidder å sette seg inn i sakens enkle fakta før man tar frem storslegga.

Vel, politikere lever av symbolpolitikk og da får de igjen med samme mynt når symbolene blir helt på tryne...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Arha

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. april 2016, klokken 07:49
Så mange her mener at dette er den type problemstillinger som øverste leder av landets hovedstad skal bruke sin tid, krefter og energi på? Ja, ja, det viktigste er vel å kritisere for kritikkens skyld synes det som. Og for ordens skyld; nei, det er ikke med min stemme han, eller de, sitter i posisjon!

Forøvrig er jeg tilhenger av at man gidder å sette seg inn i sakens enkle fakta før man tar frem storslegga.
+1
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ingeniøren

Sitat fra: Arha på tirsdag 05. april 2016, klokken 22:26
Sitat fra: arthur på tirsdag 05. april 2016, klokken 07:49
Så mange her mener at dette er den type problemstillinger som øverste leder av landets hovedstad skal bruke sin tid, krefter og energi på? Ja, ja, det viktigste er vel å kritisere for kritikkens skyld synes det som. Og for ordens skyld; nei, det er ikke med min stemme han, eller de, sitter i posisjon!

Forøvrig er jeg tilhenger av at man gidder å sette seg inn i sakens enkle fakta før man tar frem storslegga.
+1

Nei det er ingen saker å bry seg om verken Raymobilen, Byregjeringen, miljøbyråden som tok taxi hjem etter å ha proklamert et bilfritt Oslo, reservering av enda flere parkeringsplasser i rådhusgarasjen osv.
Det er bare vi som sitter på andre siden å bordet som nesten ler oss i hjel og bare venter på neste fadese, for den må bare komme  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AmocoCadiz

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. april 2016, klokken 18:49
Sitat fra: Arha på tirsdag 05. april 2016, klokken 22:26
Sitat fra: arthur på tirsdag 05. april 2016, klokken 07:49
Så mange her mener at dette er den type problemstillinger som øverste leder av landets hovedstad skal bruke sin tid, krefter og energi på? Ja, ja, det viktigste er vel å kritisere for kritikkens skyld synes det som. Og for ordens skyld; nei, det er ikke med min stemme han, eller de, sitter i posisjon!

Forøvrig er jeg tilhenger av at man gidder å sette seg inn i sakens enkle fakta før man tar frem storslegga.
+1

Nei det er ingen saker å bry seg om verken Raymobilen, Byregjeringen, miljøbyråden som tok taxi hjem etter å ha proklamert et bilfritt Oslo, reservering av enda flere parkeringsplasser i rådhusgarasjen osv.
Det er bare vi som sitter på andre siden å bordet som nesten ler oss i hjel og bare venter på neste fadese, for den må bare komme  ;D
+1

ladov

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. april 2016, klokken 18:49

Nei det er ingen saker å bry seg om verken Raymobilen, Byregjeringen, miljøbyråden som tok taxi hjem etter å ha proklamert et bilfritt Oslo, reservering av enda flere parkeringsplasser i rådhusgarasjen osv.
Det er bare vi som sitter på andre siden å bordet som nesten ler oss i hjel og bare venter på neste fadese, for den må bare komme  ;D
Snakker du om den 'saken' der 4 personer delte en drosje etter en debatt og drosja på ingen tidspunkt under turen var innenfor det tiltenkt bilfrie området?

Jeg ser logikken, eller mangel på sådan. Siden MDG vil redusere bilbruken så passer enkelte av deres motstandere på å kritisere dem hver eneste gang de befinner seg på samme postnummer som en bil..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

arthur

Har ikke mye sympati med MDG som de fremstår og argumenterer, men de har tross alt ikke sagt at de skal forby bilismen?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

#24
Sitat fra: ladov på onsdag 06. april 2016, klokken 21:52
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. april 2016, klokken 18:49

Nei det er ingen saker å bry seg om verken Raymobilen, Byregjeringen, miljøbyråden som tok taxi hjem etter å ha proklamert et bilfritt Oslo, reservering av enda flere parkeringsplasser i rådhusgarasjen osv.
Det er bare vi som sitter på andre siden å bordet som nesten ler oss i hjel og bare venter på neste fadese, for den må bare komme  ;D
Snakker du om den 'saken' der 4 personer delte en drosje etter en debatt og drosja på ingen tidspunkt under turen var innenfor det tiltenkt bilfrie området?

Jeg ser logikken, eller mangel på sådan. Siden MDG vil redusere bilbruken så passer enkelte av deres motstandere på å kritisere dem hver eneste gang de befinner seg på samme postnummer som en bil..

Tror ikke du helt forsto poenget i denne saken. Denne Lan stod på nasjonalt tv og formante at folk ikke trengte og kjøre bil. Det hun gjorde etter programmet var og sette seg inn i en bil,ja selv om det er en taxi så var det en bil som ingen trengte og kjøre.
Politikere som formaner folk om ditt og datt bør etterleve formaningene selv ellers så mister de troverdighet!

http://www.nettavisen.no/nyheter/-oslofolk-som-stemte-grnt-har-ikke-innsett-at-de-br-selge-bilene-sine/3423149023.html

Sele

Sitat fra: arthur på torsdag 07. april 2016, klokken 07:15
Har ikke mye sympati med MDG som de fremstår og argumenterer, men de har tross alt ikke sagt at de skal forby bilismen?

Kommer jo an på hvordan man definerer det. Nokså klart for meg at de ønsker bilen død.

http://www.tv2.no/a/8010240/

Falsum

Selv om jeg selv er ivrig elbilist og anser meg selv som svært engasjert i alt som angår utfordringene innen transportsektoren (enten det gjelder bompenger, køprising, elbil-subsidier, hydrogenbiler, hybrid/el-busser etc. etc.) så synes jeg denne typen saker er en form for misforstått moralisme som er totalt skivebom.

Dette er etter min mening svært likt det smått latterlige hylekoret som enkelte MDG-politikere har måtte forholde seg til bare fordi det har blitt observert i en taxi (!).

Media elsker dessverre slike klikk-horeri-saker, og folk biter på agnet og tror at de har "avslørt" politikeren i fokus.

Disse bilene var altså kjøpt inn under Stian Berger Røslads (H) byrådsperiode. Raymond og det nye byrådet har simpelthen bare fortsatt å bruke de fasilitetene som Rådhuset besitter. Selsagt er jeg enig i at det er uheldig at man ikke har valgt en noe mer fremtidsrettet biltype, og dette får man rette opp ved neste utskiftning. En MYE viktigere sak i denne forbindelse er f.eks. om anbudsgrunnlaget for kommende innkjøp av busser vil stille krav om lavutslippsteknologi (slik det forrige byrådet skal ha stor ros for å ha forsert gjennom ved forrige innkjøp av nye avfallsbiler som i dag går på biogass produsert av vårt eget avfall). Hvis politikerne får inn krav om dette vil man få en kjempeordre av kjøretøy som frakter tusenvis av mennesker hver dag over på batteri/hybriddrift. Og dette vil i sin tur drive innovasjonen framover hos leverandørene. Innkjøpskompetanse og innkjøpsmakt hos en stor aktør er her sentrale ingredienser.

Folk må altså klare å skille de viktige sakene fra de helt uvesentlige.

Og hvorfor skal ikke en MDG-representant få lov til å ta en taxitur en sjelden gang? Jeg er sikker på at en gjennomsnittlig Sp, Frp, Ap-politiker (uansett parti) tar et utall taxiturer hvert år uten at noen hever et øyenbryn. Det kan ikke være slik at en MDG-politiker aldri kan bli sett i en bil, uansett hvor mye de ellers jobber med politikk for en mer fremtidsrettet transportsektor. Den aktuelle taxituren har blitt blåst helt ut av proporsjoner, og det flytter fokus fra de viktige vedtakene som politikerne faktisk skal fatte.

AmocoCadiz

"Det er ingen menneskerett å kjøre bil, sier byråd Lan Marie Berg til TV 2"

MDG i Oslo ønsker ikke biler i byen, men heller ikke utslippsfrie biler, med argumentet at de opptar plass.

De ønsker at folk skal sykle, gå eller reise kollektivt. Svært mange i Oslo har transportbehov av gjenstander, begrenset fysikk/helse/alder, barn, skolehenting, trening som ikke kan gjøres ved å gå eller sykle. Da gjenstår kollektiv reise.

Problemet for MDG ligger i at man først gjør det umulig/forbyr bil i Oslo, så finner ut at kapasitet på Trikk og Bane allerede nærmer seg 100%.

Kapasitetsøkning ved planlegging, utbygging og innkjøp av banemateriel til kollektivtrafikken tar svært lang tid å få til, hvordan skal folk løse sine transportbehov i disse årene før dette blir mulig?
(Se på hvor mange år med planlegging og bygging en eneste stasjon Løren tok, eller den årevise politiske prosessen for en Fornebubane, enda ikke avklart start)

Helt naturlig at folk da reagerer på symbolbruken av sorte diktaturlimosiner eller bruk av bil fra NRK Marienlyst når det går både buss 20 og 25 derfra til et av Oslos største knutepunkt Majorstuen.
Disse enkeltsakene er selvsagt uviktige, men som politisk symbolbruk viktige

Sele

Når sto en Frp politiker og formante at folk ikke trenger og kjøre bil de kan heller gå eller sykle,og for så og sette seg inn i en taxi?
Skal man sammenligne så bør man sammenligne på likt grunnlag Falsum. Ellers fritt fram for alle politikere og ta taxi.


jkirkebo

Sitat fra: Sele på torsdag 07. april 2016, klokken 11:55
Når sto en Frp politiker og formante at folk ikke trenger og kjøre bil de kan heller gå eller sykle,og for så og sette seg inn i en taxi?
Skal man sammenligne så bør man sammenligne på likt grunnlag Falsum. Ellers fritt fram for alle politikere og ta taxi.

Men er det satt likhetstegn mellom "kjøre bil" og "ta taxi" da? I min bok er det to forskjellige ting. Plassmessig er taxier helt klart å foretrekke, i steden for å stå stille mens man er i f.eks et møte er den ute og frakter andre. Én taxi kan erstatte ganske mange personbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA