Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdens elbilbeholdning er doblet for tredje år på rad

Startet av Tranquil, mandag 23. mai 2016, klokken 16:54

« forrige - neste »

jensjacob

Man skal ikke vise nogen noget som helst i trafikken. Hvis han har et behov for at docere det han mener er god trafikstil så kan han uddanne sig som køresagkyndig og tage plads på passagersædet.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

arthur

Sitat fra: qualbeen på tirsdag 29. mars 2016, klokken 20:58
Nei, han er en bilidiot. Ikke elbilidiot. Stor forskjell!


Nei, helt feil og her skal det kveruleres! Han er muligens en idiot, hverken bilidiot eller elbilidiot, men rett og slett en idiot, eller muligens en jubelidiot eller noe sånn. En bilidiot er en person som er helt gal etter bil, opphengt i bil, og en elbilidiot er samme sorten bare med den forskjell at det er elbiler som er hans/hennes greie. Dette er en meget viktig diskusjon.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Beckern

Snodig det med vikeplikt ja, noen tror visst at det er motsatt fortegn.
Jeg hadde en liknende men litt bedre opplevelse. I et 50m langt kollektiv felt prøver 1 av 100 elbiler noe så dumt som å "snike" der. Når jeg så en komme og la meg halvveis inn i kollektivfeltet tok hun hintet og la seg bak. (ja jeg kjørte elbil selv)
En annen ting som gjøre oss mektig upopulære; vær så snill å ikke kjøre på veiskulder. Selv om busser og taxier gir faen så behøver ikke vi oppføre oss like dårlig. Det er fristende når alt står men skulderen SKAL være fri og plutselig vrenger en med teknisk feil ut der. Som motorsyklist og elbilist føler jeg meg utsatt nok som det er om ikke folk skal bryte reglene grovt.

Ellers er jeg av den oppfattning at det er lov å si ifra når andre gjør noe spiik hakkande gærnt. Vi er alt for redde for å si ifra og folk med de villeste uvaner tror det er helt ok siden det er en gang hvert skuddår at noen klager.
Det tjener ingen at de fortsetter med farlig praksis.

RodeoKlovn

Rykende fersk elbilist her, noen som vil gi en rask forklaring på dette med vikeplikt og kjøring i kollektivfeltet? Jeg kjører ytterst sjelden på strekninger med kollektivfelt, men vil helst unngå å drite meg ut i fremtiden. ::)
BMW i3 Fluid Black

Trekkoppbil

Vikeplikt ved feltskiftet, finner man i §8:

"Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse."

Spørsmålet er hvor regelen om fletting gjelder:
Mange vil nok tolke loven som at det gjelder etter at det er slutt på vegoppmerking mellom felta.

Det som skaper uro i rekkene:
Mange skifter felt rett før fletteområdet. Noen er utålmodige og skjærer over sperrelinje, når man nærmer seg et fletteområdet. Andre krysser over stripla linje før fletteområdet.  Her gjelder ikke reglene om fletting.

Om du har slippt inn en bil foran deg, før fletteområdet, der regelen ikke gjelder, så må du nok alikevel innrette deg etter regelen der den gjelder. Det sier seg sjølv at man bryter regelen om man er sta og står på sitt.

Beckern

Vel og bra alt dette trekkopp, men 9 av 10 kollektivfelt er vel merket som felt uten fletting men med ordinære vikeplikt. Rød mot svart pil på skiltet i motsetning til to røde som indikerer fletting.

Din siste observasjon er også rett. Min erfaring er at køen alltid går fortere i filen som blir borte, selv der det ikke er fletting, nettopp fordi en del skal inn så tidlige som mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA