Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdens elbilbeholdning er doblet for tredje år på rad

Startet av Tranquil, mandag 23. mai 2016, klokken 16:54

« forrige - neste »

Tranquil

Les dette som en personlig melding til sjåfør av hvit Miev med regnummer... (Nei, det lar vi ligge...) på Lysakerlokket litt over klokken 8 i dag tidlig...

"Kjære tulling som ødelegger for alle andre!
I dag tidlig dro du strikken så langt at jeg var nummeret før å gå ut av bilen for å ta en prat med deg.
Du må da vel for svarte vite at du ikke har forkjørsrett ut av kollektivfeltet!
Da jeg slipper frem bilen foran deg etter glidelåsprinsippet skal ikke du forsøke å tvinge deg frem med tuting og aggressiv kjøring!
Du merket nok at jeg bråtente?
Da jeg, med vilje, nektet deg fritt leide skal du vite at jeg la hånden på girspaken for å sette bilen i "park" for å komme og hilse på deg. Trafikken gikk så sakte at det ikke hadde vært til fare for noen.
Du ble nok litt overrasket også da du så det stod EL på skiltet til varebilen min også...
Du fikk god tid til å lese skiltet og firmalogo på bilen min da jeg senket farten, enda mer, helt frem til påkjøringen til E18. Jeg fikk plutselig veldig god tid skal du vite.
Jeg er vanligvis en rolig og sindig person i trafikken og anser meg selv som en erfaren elbilist som er på min tredje elbil. Men, i dag gjorde du noe som ødelegger for ALLE oss andre! DET gjør meg sint!
Vi har kollektivfeltet til låns og bør ikke oppføre oss som tullinger som kun vil fremskynde vår exit fra det.
Likevel skylder jeg deg en liten takk: du har i dag gitt meg en forståelse av hvorfor vi elbilister ofte blir omtalt som hensynsløse, arrogante og flåsete. Har egentlig aldri forstått hva folk mente da de aller, aller fleste av oss forsøker å være ydmyke for privilegiene vi faktisk har.
Oppfør deg i trafikken! At du kjører i bussfila betyr ikke at du kjører buss!
Vit at du ikke kommer fortere frem av å irritere andre."

Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

model3citizen

... så var det skjermnavnet ditt da :)

Utover det har jeg bare selvfølgeligheter å komme med.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Tranquil

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 29. mars 2016, klokken 17:14
... så var det skjermnavnet ditt da :)

Skjermnavnet mitt gjenspeiler min, ellers, sindige natur...  ;)
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

jankarlsen

Jeg er ikke sjåføren av nevnte hvite bil, men har en i bilparken.

Setningen "Da jeg, med vilje, nektet deg fritt leide skal du vite at jeg la hånden på girspaken for å sette bilen i "park" for å komme og hilse på deg. " får deg til å fremstå som prakteksempel av det emnet til denne tråden heter. :)

Så du mener du er en bedre sjåfør enn han som trengte seg ut ved at du faktisk ville stoppe bilen og gå ut og ta en prat med han midt på Lysakerlokket...?

Få vekk begge dere typer sjåfører fra veien umiddelbart sier nå jeg.
Nei, jeg får vel passe hva jeg skriver her, ellers kommer du vel og tar en prat med meg også.

Tranquil

Veldig interessant vri du klarer å lage der...  :)
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Johnny

Sitat fra: Tranquil på tirsdag 29. mars 2016, klokken 20:31
Veldig interessant vri du klarer å lage der...  :)

Det er slik naturen er! La oss nå si at en av alle gnuene i Serengeti skriker ut om uretten det er at de må løpe fra løvene hele tiden. Gjett hvilken gnu løvene får tak i neste gang......
TMS og eGolf.

qualbeen

Nei, han er en bilidiot. Ikke elbilidiot. Stor forskjell!


Hvor ofte har man ikke møtt på en svimete sjåfør som er helt i sin egen tåkeverden? Eller kanskje han/hun rett og slett bare ikke kan de simpleste trafikkregler? Ikke vet jeg. Men jeg har faktisk gjort feil selv. En sjelden gang. Gikk heldigvis bra, fordi motparten ikke stod på sitt. Han så at jeg hadde god kurs mot kollisjon, og valgte å vike. Det er jeg takknemlig for idag!


Med stadig økende antall el-sjåfører, vil man stadig oftere møte på el-sjåfører som ikke kjører perfekt. Men for hver eksosbil som byttes ut med elbil, forsvinner det samtidig en eksossjåfør fra trafikkbildet. Elbiler er kult og bra, men antall dårlige sjåfører får de ikke gjort så mye med. Dette tallet holder seg med andre ord stabilt, uavhengig av drivlinje. Dessverre..

Øyvind.h

Sitat fra: jankarlsen på tirsdag 29. mars 2016, klokken 20:05
Nei, jeg får vel passe hva jeg skriver her, ellers kommer du vel og tar en prat med meg også.

Er det så fryktelig skummelt å få kjeft? Tåler man å være egoist bør man også tåle å få litt kjeft :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jankarlsen

Jeg tåler å få kjeft, og står frem med fullt navn her.

Det som provoserte meg var påstanden om at trådstarter var så rolig og sindig sjåfør, og samtidig velger å gå offentlig, men anonymt, frem om at han er villig til å faktisk stoppe på en trafikkert vei og "ta en prat" med en annen sjåfør som kjører i svime.

Det får meg til å stille spørsmål om noen av dem burde hatt sertifikatet. Og jeg tviler sterkt på sindigheten her om man lar seg provosere av noe så enkelt. Og attpåtil få seg til å slå seg på brøstet, og skryte av det...

Amoss

Sitat fra: jankarlsen på tirsdag 29. mars 2016, klokken 20:05
Så du mener du er en bedre sjåfør enn han som trengte seg ut ved at du faktisk ville stoppe bilen og gå ut og ta en prat med han midt på Lysakerlokket...?

Få vekk begge dere typer sjåfører fra veien umiddelbart sier nå jeg.
Nei, jeg får vel passe hva jeg skriver her, ellers kommer du vel og tar en prat med meg også.

Ja, han er en bedre sjåfør. Hvorfor? Fordi han ikke gjorde det. Selv den beste kan få lyst til å gjøre dumme/uheldige/ulovlige ting fra tid til annen - spesielt i trafikken som en reaksjon på andres mindre heldige handlinger. Det som skiller "klinten fra hveten" er om de "tar til vettet" og besinner seg eller ikke. Trådstarter besinnet seg i trafikken og lot heller reaksjonen komme her i form at ett forum-innlegg. Lovlig og trafikksikkert (så fremt han ikke skrev det mens han kjørte bil da så klart ;) ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Han er jo selvsagt ikke en bedre sjåfør det hadde han vært om han ikke ble irritert og slapp bilen inn foran seg.

pwb

he he he, det finnes mange av dem der ute. Men det er jo ett generelt problem at folk faktisk ikke skjønner forskjellen på flette og vikeplikt.

pwb

Sitat fra: Sele på onsdag 30. mars 2016, klokken 07:41
Han er jo selvsagt ikke en bedre sjåfør det hadde han vært om han ikke ble irritert og slapp bilen inn foran seg.

Litt på spissen, hvis noen voldtar noen, da er man ett bedre menneske om han lar det skje enn om man stopper det? Bør ikke dårlig/ulovlig oppførsel stoppes uansett hvilken grad det er?

Sele

Når man drar voldtekt inn i debatten om oppførsel i trafikken så melder jeg pass. Det er så til de grader useriøst.

Takk for meg i denne tråden.

Amoss

Sitat fra: Sele på onsdag 30. mars 2016, klokken 07:41
Han er jo selvsagt ikke en bedre sjåfør det hadde han vært om han ikke ble irritert og slapp bilen inn foran seg.

Selvsagt er en sjåfør som ikke lar seg provosere/irritere er en bedre sjåfør enn en som lar seg provosere/irritere (gitt alt annet likt). Men her var sammenligningen mellom en som fulgte reglene, lot seg irritere over uvettig kjøring i strid med reglene - men uten at han/hun/hin (som vi vet ut i fra beskrivelsen fra vedkommende selv) lot seg provosere til å kjøre uvettig/bryte reglene og en som altså presset seg frem i strid med reglene om fletting/fil-skifte.

Så kan man så klart diskutere om vedkommende burde ha sluppet frem en "bil-bølle" eller ikke, og derved evnt. også vært en enda bedre sjåfør, eller om det er korrekt å vise andre bilister at det ikke er noen hjelp i å opptre "bøllete" i trafikken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA